Oliko teillä vauva-aikana omaa aikaa?
Minulla ei yhtään. Mies oli töissä. Oli raskasta.
Sitten menin itse töihin, se oli ihanaa.
En tajua näitä, jotka kertovat käyneensä kampaajalla vauva-aikana.
Kommentit (230)
Oli omaa aikaa jokaisen kolmen lapsen vauva-aikana.
Harrastin säännöllisesti (kävin valokuvauskurssilla ja kielikurssilla), ja näin silloin tällöin ystäviä, tai kävin asioilla tai vain viihtymässä kirjastossa/kahvilassa yms.
Lapset oli nämä hetket isänsä kanssa.
Joku tuolla sanoi, että itsekkään ihmisen ei kannata tehdä lasta, jos haluaa vain omaa aikaa. Kuka sitä nyt "vain" omaa aikaa haluaisi? Saisipa sitä edes säännöllisesti vähän.
Sain itse neljä vuotta sitten lapsen silloisen kumppanini kanssa. Valitettavasti lapsen ollessa ihan pieni paljastui, että lapsen isällä on ollut alusta asti suhde toiseen naiseen. Ero tuli ja jäin yksin. Isä on kyllä lapsen elämässä, mutta asuu kaukana ja tapaa lastamme ehkä kerran kuukaudessa muutaman tunnin kerrallaan. Siinä ei paljon vapaa-aikaa ole ollut tarjolla ja neljän vuoden perään tilanne alkaa suoraan sanottuna ahdistaa.
En ole koskaan kaivannut esimerkiksi alkoholia tai juhlimista, ihan pyörä- ja juoksulenkkejä
ja sen sellaisia. Olen aina ollut liikunnallinen, ja liikunta on jäänyt lähes kokonaan pois nyt viimeisten neljän+ vuoden aikana. En koe olevani itsekäs, vaikka asia minua kovasti painaakin. En voi sille mitään.
En lähtisi syyllistämään ketään vanhempaa siitä, että hänellä hajoaa pää vapaa-ajan puutteesta. Olemme kaikki omanlaisiamme ja meillä on kaikilla yksilölliset kiinnostuksen kohteemme ja sellaiset rakkaat asiat jotka tuottavat meille iloa ja lataavat akkujamme, ja jos niiden pariin pääsee vain harvoin tai ei ollenkaan, kyllähän se väkisinkin mielialaan ja pahimmillaan mielenterveyteen pitemmän päälle vaikuttaa.
Ei äitiys ole mikään autuaaksitekevä asia, joka kääntää elämän päivänpaisteeksi ja tekee arjesta vähemmän vaikeaa. Ei yksikään nainen lakkaa olemasta ihminen tullessaan äidiksi ja tehdessään sen valinnan, jos sen ylipäätään saa tehdä. Se vastuun raskaus voi yllättää, vaikka olisi kaikki mahdolliset tukiverkot ympärillä ja kaikki tarvittava apu kellon ympäri saatavilla. Sama pätee tietenkin isiin. Ihmisiä tässä vain ollaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaffebulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harvalla on noin helpot lapset. Suihku katkeaa vauvan itkuun. Itse siirryin vauva-taaperoaikana käymään suihkussa vain 2 x viikossa juuri tämän takia. Ei vaan ehtinyt, eikä pystynyt.
Ei suihku katkea vauvan itkuun. Kyllä kraanasta tulee vettä vaikka lapsi huutaa. Vai onko teillä ääniohjaimilla toimivat hanat? Ihan rauhassa voit olla suihkussa vaikka vauva huutaa. Ei se vauva mene rikki siitä.
No kyllä mulla suihku keskeytyi kun vauva rupesi itkemään koska se itki niin hirveästi että oksensi.
Mikä ongelma sinulla oli tulla hetki suihkusta pois ja lohduttaa vauvaa? Eihän sitä vauvaa ole pakko jättää toiselle puolelle taloa, vaan sen voi laittaa sitteriin siihen kylppärin ovelle.
Tätä minä en henkilökohtaisesti ymmärrä, että mikä ongelma on raahailla vauvaa mukana? Mulla oli aina vauva siinä näköetäisyydellä, vauvathan usein tykkää katsella äitiä. Tein kaiken suihkusta meikkaamiseen ja tiskaamiseen niin, että vauva hillui vieressä. En kokenut häiritsevänä, en tiedä miksi sitten jotkut kokee? :D
Tosin omaani ei liittynyt huutamista, oli iloinen ja tyytyväinen vauva. Joskus voi olla niin, ettei vauvan huudolle löydy syytä, mutta harvoin vauvat huvikseen huutaa. Äidin pitäisi olla rento, varma ja turvallinen, niin vauvallakin on hyvä olla. Vauva elää sitä äidin energiaa.
Ja kas näin sitä voi neuvoa sellainen, jonka vauva on ollut helppo ja tyytyväinen :D. Luuletko sinä, että koliikkilasten ja refluksilasten tai ihan vain suuritarpeisten lasten äidit aiheuttavat ihan vain itse väsymyksellään sen, ettei lapsi viihdy sekunttiakaan yksin ja huutaa vain? Mikä ihana, lapsellinen ja typerä kupla sitä voikin jollain helpon lapsen äidillä olla :D.
Vierailija kirjoitti:
Kaffebulla kirjoitti:
Se vauva-aika on sitä omaa aikaa. Ei tarvitse olla töissä. Harvassa maassa kotona olemisesta maksetaan.
Näin voi todeta vain lapseton nainen. Hei kaffebulla, sulla ei ole lapsia joten elät mielikuviesi varassa. Luulet että kotona olo vauvan kanssa on lepäämistä ja omaa aikaa. Se on kaikkea muuta. Olen tehnyt 16 tuntisia työpäiviä viikkoja putkeen ilman vapaapäivää, sekin tuntuu lomalta vauvavuoteen verrattuna. Koska silloin sai edes yöt nukkua, oli ruokatauko ja kahvitaukoja. Vessassa sai käydä rauhassa ja suihkussa. Voin tulla herättämään sinut vuoden putkeen muutamien tuntien välein ja huutaa korvasi vieressä koko muun ajan. Saat perspektiiviä siihen millaista lepäilyä vauvan kanssa on.
Ohis, mutta hohhojaa vaan...
Minulla on kolme lasta ja en silti ole noin kamalan negatiivinen ja katkera heille tai muillekaan. Lapset olivat meidän valinta ja todellakin tykkäsin hoitaa heitä ja olla lasten kanssa . Nyirimmainen herätti parhaillaan 49 minuutin välein, mutta ei sekään haitannut, vaan olin silti oikein hyvä ja mukava äiti ja vaimo.
Yritähän sinä siellä rauhoittua. Tsiisus..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaffebulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harvalla on noin helpot lapset. Suihku katkeaa vauvan itkuun. Itse siirryin vauva-taaperoaikana käymään suihkussa vain 2 x viikossa juuri tämän takia. Ei vaan ehtinyt, eikä pystynyt.
Ei suihku katkea vauvan itkuun. Kyllä kraanasta tulee vettä vaikka lapsi huutaa. Vai onko teillä ääniohjaimilla toimivat hanat? Ihan rauhassa voit olla suihkussa vaikka vauva huutaa. Ei se vauva mene rikki siitä.
No kyllä mulla suihku keskeytyi kun vauva rupesi itkemään koska se itki niin hirveästi että oksensi.
Mikä ongelma sinulla oli tulla hetki suihkusta pois ja lohduttaa vauvaa? Eihän sitä vauvaa ole pakko jättää toiselle puolelle taloa, vaan sen voi laittaa sitteriin siihen kylppärin ovelle.
Tätä minä en henkilökohtaisesti ymmärrä, että mikä ongelma on raahailla vauvaa mukana? Mulla oli aina vauva siinä näköetäisyydellä, vauvathan usein tykkää katsella äitiä. Tein kaiken suihkusta meikkaamiseen ja tiskaamiseen niin, että vauva hillui vieressä. En kokenut häiritsevänä, en tiedä miksi sitten jotkut kokee? :D
Tosin omaani ei liittynyt huutamista, oli iloinen ja tyytyväinen vauva. Joskus voi olla niin, ettei vauvan huudolle löydy syytä, mutta harvoin vauvat huvikseen huutaa. Äidin pitäisi olla rento, varma ja turvallinen, niin vauvallakin on hyvä olla. Vauva elää sitä äidin energiaa.
Ja kas näin sitä voi neuvoa sellainen, jonka vauva on ollut helppo ja tyytyväinen :D. Luuletko sinä, että koliikkilasten ja refluksilasten tai ihan vain suuritarpeisten lasten äidit aiheuttavat ihan vain itse väsymyksellään sen, ettei lapsi viihdy sekunttiakaan yksin ja huutaa vain? Mikä ihana, lapsellinen ja typerä kupla sitä voikin jollain helpon lapsen äidillä olla :D.
Kärsi kärsi kirkkaimman kruunun saat
Joo tietty oli. Mies ihan normaalissa päivätyössä. Iltaisin kävin lenkillä. Viikonloppuna jaettiin oma-aika esim mies lähti aamulla golfaamaan, ja minä tein jotain omaa päivällä tms.
Ei ole elämässä todellakaan omaa aikaa. Koko elämä menee vauva.fi sivulla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaffebulla kirjoitti:
Se vauva-aika on sitä omaa aikaa. Ei tarvitse olla töissä. Harvassa maassa kotona olemisesta maksetaan.
Näin voi todeta vain lapseton nainen. Hei kaffebulla, sulla ei ole lapsia joten elät mielikuviesi varassa. Luulet että kotona olo vauvan kanssa on lepäämistä ja omaa aikaa. Se on kaikkea muuta. Olen tehnyt 16 tuntisia työpäiviä viikkoja putkeen ilman vapaapäivää, sekin tuntuu lomalta vauvavuoteen verrattuna. Koska silloin sai edes yöt nukkua, oli ruokatauko ja kahvitaukoja. Vessassa sai käydä rauhassa ja suihkussa. Voin tulla herättämään sinut vuoden putkeen muutamien tuntien välein ja huutaa korvasi vieressä koko muun ajan. Saat perspektiiviä siihen millaista lepäilyä vauvan kanssa on.
Minulla on kolme lasta ja en silti ole noin kamalan negatiivinen ja katkera heille tai muillekaan. Lapset olivat meidän valinta ja todellakin tykkäsin hoitaa heitä ja olla lasten kanssa . Nyirimmainen herätti parhaillaan 49 minuutin välein, mutta ei sekään haitannut, vaan olin silti oikein hyvä ja mukava äiti ja vaimo.
En minä ole katkera tai negatiivinen, lähinnä huvittunut miten joku kuvittelee, että vauvan kanssa oleminen on vapaata ja omaa aikaa. Ihan itse halusin lapsen ja lasta rakastan enemmän kuin mitään, mutta kyllä se työssä olo silti lomailusta käy suuritarpeiseen lapseen verrattuna. Töissä olo on sitä omaa aikaa vauvan kanssa olemiseen verrattuna. Töissä sentään saa aika ajoittain uppoutua omiin ajatuksiin ja syödä lämpimän ruoan rauhassa edes joskus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies hoiti töistä tultuaan iltasyöttöön asti.
Ei sekään ole reilu tapa. Jos miestä odottaa raskaan työpäivän jälkeen heti perään "toinen työvuoro". Mutta tietysti ihan miten missäkin perhessä halutaan asia keskustella ja sopia.
Minä olen tuo aiempi, joka kertoi miehen käyneen iltaisin vauvan kanssa pitkällä lenkillä. Meillä mies tekee kotoa töitä, on melko leppoisaa hommaa ja voi aloitella ja lopetella milloin tykkää. Mies piti monta kuukautta vanhempainvapaata. Mä taas olen erityisluokanopettaja, mutta kyllä kotiin tullessani halusin sitten antaa miehellekin vapaata, vaikka työpäivä oli mullakin rankka. Sitä se oli miehelläkin. Vauvaa oli kuitenkin ollut ikävä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaffebulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kyse ole mistään kärsimyksen glorifioimisesta, vaan siitä, että on yksinkertaisesti naiivia ja lapsellista väittää, että lapsen koliikki, refluksi, allergia tai ihan vain suuritarpeisuus johtuisi äidistä ja siitä ettei äiti ole riittävän rento. Jos on siunattu helpolla lapsella, niin äidin voi olla helppo tuudittautua itsetyytyväiseen kuplaan ja syyttää muita äitejä sieltä siitä, mitä kaikkea väärää muut äidit tekevät kun lapsi itkee eikä nuku. Helpon lapsen vanhemman on helppo luulla, että lapsen helppous johtuu vain siitä, että hän on niiin hyvä äiti ja muiden kohdalla vaikeudet johtuvat siitä, että ovat vain huonompia äitejä. Tosin älykäs ihminen tajuaa, että vauvan ja lapsen helppous ei ole vanhemmasta kiinni ja siitä, että äiti nyt vain on ylivertaisesti parempi kuin muut äidit. Vaan kyse on lapsen helppoudesta mikä on onnekasta sattumaa.
Minä tajuan tämän vaikka oma lapseni ei edes ole mikään vaikein, vaan keskiverto helppo.
Vierailija kirjoitti:
Ei ollut. Olen ns. itsellinen nainen ja sain vauvan yksin. Tukiverkostoni asui kaukana, joten olin vauvan kanssa 24/7. Lapsen ollessa 1,5 vuotta muutin lähemmäs omia vanhempiani, jolloin myös alkoi olla vähän omia menoja, kuten kaupassa käyntiä itsekseen jne.
Hienoa, olet rohkea, lapsi on parasta maailmassa nimimerkillä myöhään äidiksi tullut, tosin mies oli kuvioissa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1-vuotiaan pukeminen ulos keväällä, odotukset ennen kuin oli lapsia: otetaan vaatteet valmiiksi ja puetaan. Lapsi toisinaan vastustelee ja itkee. Aikaa kuluu noin 5 minuuttia
Todellisuus: etsitään vaatteita ensin 10 minuuttia, koska joku hanska tai kenkä on hukassa ja löytyy lopulta sohvan alta, jonne lapsi on sen vienyt. Jahdataan lasta, joka juoksee karkuun samalla tehden jotain tuhoa joka pitää korjata tai muuten se jokin kaatunut maito on lattialla pari tuntia. Saadaan lopulta tuhot korjattua ja lapsi syliin. Huomataan, että joku vaatekappale unohtuikin ottaa. Sitä joudutaan taas pari minuuttia etsimään. Jarrusukkaa ei saakaan sujautettua kenkään, kun se ei vain luista. Etsitään uudet sukat ja lopulta päädytään parittomiin sukkiin. Lapsi rimpuilee koko ajan. Kun lopulta ulkovaatteet on päällä, tulee kakka.
Kiitos tästä erinomaisesta ehkäisystä.
En käsitä että joku haluaa tuollaista elämää!
Lapset ei ole yksivuotiaita kovin kauaa. Omasta mielestä se oli kyllä just hankalin ikä, kun lapsella ei ollut järkeä yhtään, mutta osasi liikkua ja tehdä vaikka mitä. Sai olla silmät selässäkin. Varsinkin kuopuksen kohdalla, joka vauvana oli mitä tyytyväisin ja rauhallisin, mutta taaperona kasvatti voimakkaan oman tahdon ja vauhtia oli älyttömästi.
Oli neljä vuotta kunnes broidi syntyi !
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaffebulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kyse ole mistään kärsimyksen glorifioimisesta, vaan siitä, että on yksinkertaisesti naiivia ja lapsellista väittää, että lapsen koliikki, refluksi, allergia tai ihan vain suuritarpeisuus johtuisi äidistä ja siitä ettei äiti ole riittävän rento. Jos on siunattu helpolla lapsella, niin äidin voi olla helppo tuudittautua itsetyytyväiseen kuplaan ja syyttää muita äitejä sieltä siitä, mitä kaikkea väärää muut äidit tekevät kun lapsi itkee eikä nuku. Helpon lapsen vanhemman on helppo luulla, että lapsen helppous johtuu vain siitä, että hän on niiin hyvä äiti ja muiden kohdalla vaikeudet johtuvat siitä, että ovat vain huonompia äitejä. Tosin älykäs ihminen tajuaa, että vauvan ja lapsen helppous ei ole vanhemmasta kiinni ja siitä, että äiti nyt vain on ylivertaisesti parempi kuin muut äidit. Vaan kyse on lapsen helppoudesta mikä on onnekasta sattumaa.
Minä tajuan tämän vaikka oma lapseni ei edes ole mikään vaikein, vaan keskiverto helppo.
Olen tuo joka kirjoitti viestin äidin energiasta ja rentoudesta, enkä kyllä väittänyt vauvan sairauden olevan äidin syytä. Siellähän luki, että "joskus vauvan huudolle ei löydy syytä, mutta harvoin vauvat huvikseen huutaa". Sisältää poikkeustapaukset esim. sairaudet joita on kyllä olemassa, mutta normi se ei ole, että vauvat vaan huutaa eikä koskaan saa nukkua, syödä tai käydä suihkussa - toisin kuin jotkut luulevat.
Minulla on runsaasti kokemusta vauvoista, eli ei rajoitu vain tuohon yhteen.
Kyllä oli. Meillä on kaksi lasta ja aina ollaan huolehdittu siitä että me molemmat vanhemmat saadaan myös omaa aikaa, siinä muodossa missä haluaa. Itse käyn pari kertaa viikossa tunnin juoksulenkillä ja yhden kerran jumpassa. Lisäksi käyn tyttökavereiden kanssa syömässä/leffassa/juhlimassa/iltaa istumassa kerran tai kaksi kuussa. Silloin tällöin tehdään kavereiden kanssa mökkireissu tai risteily pari yötä. Miehellä on suunnilleen saman verran omia menoja. Ei ole iso ongelma, lenkit esim hoidetaan niin että toinen on lenkillä kun toinen hoitaa vauvan iltatoimia ja sitten vaihdetaan ja lenkillä ollut jää nukuttamaan vauvaa ja toinen käy lenkillä.
Erityisen tärkeitä nämä omat hetket on olleet juuri silloin kun olen ollut kotona vauvan kanssa kun ei ole oikein mitään omaa rakoa kuten töissä on.
Emme olisi miehen kanssa yhdessä jos tällainen järjestely olisi hänestä hankalaa. Lapset on yhdessä tehty ja työpäivien (myös kotiäitipäivän) jälkeen niistä huolehditaan yhdessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaffebulla kirjoitti:
En minä ole katkera tai negatiivinen, lähinnä huvittunut miten joku kuvittelee, että vauvan kanssa oleminen on vapaata ja omaa aikaa. Ihan itse halusin lapsen ja lasta rakastan enemmän kuin mitään, mutta kyllä se työssä olo silti lomailusta käy suuritarpeiseen lapseen verrattuna. Töissä olo on sitä omaa aikaa vauvan kanssa olemiseen verrattuna. Töissä sentään saa aika ajoittain uppoutua omiin ajatuksiin ja syödä lämpimän ruoan rauhassa edes joskus.
Omalla ajalla voi harrastaa vaikka vuorikiipeilyä. Sehän se vasta raskasta onkin!
Jokaisella on henkilökohtainen vapaus valita miten kuluttaa aikansa. Joku hankkii ison lauman koiria ja hoitaa niitä. Joku kiipeilee korkeille vuorille. Joku taas päättää hankkia lapsia. Omilla valinnoilla voi määrätä miten helppoa tai raskasta elämää tahtoo elää. Jos oikein helpolla haluaa päästä niin ei tee mitään näistä. Makaa vain kotona sohvalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaffebulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen tuo joka kirjoitti viestin äidin energiasta ja rentoudesta, enkä kyllä väittänyt vauvan sairauden olevan äidin syytä. Siellähän luki, että "joskus vauvan huudolle ei löydy syytä, mutta harvoin vauvat huvikseen huutaa". Sisältää poikkeustapaukset esim. sairaudet joita on kyllä olemassa, mutta normi se ei ole, että vauvat vaan huutaa eikä koskaan saa nukkua, syödä tai käydä suihkussa - toisin kuin jotkut luulevat.
Minulla on runsaasti kokemusta vauvoista, eli ei rajoitu vain tuohon yhteen.
No eipä tuo paljon lohduta sellaista äitiä, jonka vauva vaan huutaa. Paha siinä on olla iloinen, energinen ja rento, jos yöt valvoo ja päivät kanniskelee vauvaa. Ihan normaalit, terveet vauvatkin voi olla sellaisia, etteivät viihdy lattialla tai sitterissä vaan haluavat olla sylissä. Silloin on tosi hankala käydä suihkussa, mutta tosin en ymmärrä miksi pitäisi yrittääkään just silloin kun vauva on hereillä. Syömään pystyy kyllä vauva sylissäkin.
Vierailija kirjoitti:
Kaffebulla kirjoitti:
Eikö se lasten hankkiminen ole ihan oma valinta? Voisin minäkin vaikka hankkia kymmenen koiraa ja käyttää aikani niihin ja sitten valittaa, että omaa aikaa ei ole.
Eikö kaikki aika ole lähtökohtaisesti omaa? Jokainen valitsee, mihin sen käyttää. Jos sen valitsee käyttää lapsiin niin se on ihan samalla tavalla omaa aikaa kuin kaikki muukin aika.Niin samoilla perusteilla myös työssäkäynti on omaa aikaa, itsehän sitä valitsee käydä töissä. Voisi myös lojua kotona. Jos menee töihin, on työaika samalla tavalla omaa aikaa kuin kaikki muukin aika.
Minulle työ on lähes vapaa-aikaa, sillä pidän työtäni ja voisin tehdä sitä lähes ilman palkkaakin. Tein aikoinaan harrastuksesta työtäni ja tykkään siitä paljon. Myös lapseni ovat saaneet nähdä kuinka mukavaa elo on, kun asiat ovat järjestyksessä kotona, töissä on mukavaa ja kaikesta voi jutella, joska olemme olleet jo lasten pienenä ollessa läheisiä.
Kyllä se tietyllä tapaa tuntui ihan omalta ajalta, kun pääsi palaamaan töihin. Niin rakkaita kun ne lapset onkin, se on pidemmän päälle aika kuluttavaa olla 24/7 symbioosissa jonkun kanssa (vaikka nyt kävisikin jossain lenkillä tai salilla ilman lapsia joskus). Töissä on tauot jolloin ei tarvitse huolehtia mistään ja aikuisia juttukavereita, ja työmatkatkin saa kulkea ihan yksin ilman että tarvitsee huolehtia jonkun viihtymisestä takapenkillä. Mutta riippunee paljon myös työstä mitä tekee ja miten viihtyy, ja pitempään kun on taas ollut töissä niin sitä haikeudella muistelee kotiäitiaikojen aikatauluttomuutta ja rauhallisia aamuja. Puolensa molemmissa, mutta kyllä sitä vaan normaali ihminen tarvitsee välillä aikaa olla myös vastuusta vapaa ja yksin, edes hetkittäin. Lasten kasvaessa näitä hetkiä toki tulee paljon enemmän ihan arjessakin, pikkulapsivuodet on intensiivisyydessään kuluttavia.