Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oliko teillä vauva-aikana omaa aikaa?

Vierailija
03.05.2023 |

Minulla ei yhtään. Mies oli töissä. Oli raskasta.

Sitten menin itse töihin, se oli ihanaa.

En tajua näitä, jotka kertovat käyneensä kampaajalla vauva-aikana.

Kommentit (230)

21/230 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö se lasten hankkiminen ole ihan oma valinta? Voisin minäkin vaikka hankkia kymmenen koiraa ja käyttää aikani niihin ja sitten valittaa, että omaa aikaa ei ole.

Eikö kaikki aika ole lähtökohtaisesti omaa? Jokainen valitsee, mihin sen käyttää. Jos sen valitsee käyttää lapsiin niin se on ihan samalla tavalla omaa aikaa kuin kaikki muukin aika.

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
22/230 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaffebulla kirjoitti:

Se vauva-aika on sitä omaa aikaa. Ei tarvitse olla töissä. Harvassa maassa kotona olemisesta maksetaan.

Siinä maksetaan lapsen hoitamisesta kotona, joka voi olla hyvinkin yhteiskunnalle taloudellisesti kannattavaa. Omaa aikaa lapsen hoito ei ole. Oma aika tarkoittaa sitä, että voidaan tehdä ihan mitä itse halutaan se aika. Vauvan imettäminen ja hoivaaminen on työtä.

Kenen aikaa oman lapsensa hoitaminen sitten on? Yhteiskunnalle tehtävää taksvärkkiä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/230 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oli omaa aikaa koska vauvalla oli myös isä. Molemmat lapset olivat perusterveitä ja tyytyväisiä. Ja ihan pienestä lähtien viihtyivät myös "yksin" sitterissä tai jumppalelun kanssa ym joten ei ollut ongelmaa syödä rauhassa tai käydä vaikka suihkussa. Pikkulapsiaika oli elämän parasta aikaa koska tykkäsin olla kotona lasten kanssa. Ihanan kiireetöntä.

Harvalla on noin helpot lapset. Suihku katkeaa vauvan itkuun. Itse siirryin vauva-taaperoaikana käymään suihkussa vain 2 x viikossa juuri tämän takia. Ei vaan ehtinyt, eikä pystynyt.

Vierailija
24/230 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaffebulla kirjoitti:

Se vauva-aika on sitä omaa aikaa. Ei tarvitse olla töissä. Harvassa maassa kotona olemisesta maksetaan.

Siinä maksetaan lapsen hoitamisesta kotona, joka voi olla hyvinkin yhteiskunnalle taloudellisesti kannattavaa. Omaa aikaa lapsen hoito ei ole. Oma aika tarkoittaa sitä, että voidaan tehdä ihan mitä itse halutaan se aika. Vauvan imettäminen ja hoivaaminen on työtä.

Tässä tapauksessa se "mitä itse halutaan" on ollut tehdä lapsi. Sehän on ollut ihan täysin oma valinta haluta tätä elämältään.

Vierailija
25/230 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meinasin sanoa, ettei ollut, mutta olihan sitä sen jälkeen kun lapsi meni yöunilleen. Avasin sen jälkeen television ja istuin aamuyölle asti sen ääressä. En halunnut mennä yksin nukkumaan, ennenkuin oli pakko.

Vierailija
26/230 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ollut. Olin kaksi vuotta lapseni kanssa koko ajan.

27/230 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harvalla on noin helpot lapset. Suihku katkeaa vauvan itkuun. Itse siirryin vauva-taaperoaikana käymään suihkussa vain 2 x viikossa juuri tämän takia. Ei vaan ehtinyt, eikä pystynyt.

Ei suihku katkea vauvan itkuun. Kyllä kraanasta tulee vettä vaikka lapsi huutaa. Vai onko teillä ääniohjaimilla toimivat hanat? Ihan rauhassa voit olla suihkussa vaikka vauva huutaa. Ei se vauva mene rikki siitä.

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
28/230 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nautin joka hetkestä. Kotona sai olla ja nukkua, kun vauva nukkui. Lisälapset olisivat olleet oma valinta, jota en tehnyt. Haluan itse elättää perheeni, enkä nähnyt lamaysärillä positiivisia mahdollisuuksia.

Vierailija
29/230 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäisen kanssa en edes ajatellut "omaa aikaa", sillä kävin vauvan kanssa kaupoissa, ostoskeskuksissa ja kävelyillä paljon. Kivempaa se oli vauvan kanssa kärrytellä kuin yksin. Iltaisin kävin joskus kaupassa autolla ja mies oli vauvan kanssa, mutta usein hoidimme päivällä ruokaostokset ja vietimme perheen yhteistä aikaa iltaisin.

Toinen vauva syntyi, kun ensimmäinen oli parin vuoden ikäinen. Samaan saumaan osui myös talomme rakentaminen ja mies oli siellä paljon. Asia ei ollut taaskaan mikään ongelma, vaan vauva kulki rintarepussa ja 2 v. rattaissa. En paljon kaivannut mitään ikiomia menoja, sillä tykkäsin olla lasteni ja perheeni kanssa. Äitini hoiti viikonloppuna joskus lapsia hetken ajan, joten pääsin miehen kanssa rakennukselle ja vaikka valkkaamaan kaakeleita tai muita juttuja taloon. Se riitti hyvin.

Kolmas vauva syntyi, kun eka oli viiden vanha ja toka kolme vuotias. Sain iltaisin ikiomaa aikaa halutessani, mutta en sitä paljoa kaivannut, kun yhä vieläkin tykkäsin olla perheeni kanssa. Illat riittivät hyvin. Nuorimman ollessa kahden vanha menin aikuispuolen iltakouluun opiskelemaan muutamana iltana viikossa ja mies hoiti lapset.

Lapsista nuorin on jo lukiossa ja viihdymme yhä vieläkin todella hyvin yhdessä koko porukalla.

Vierailija
30/230 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffebulla kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei suihku katkea vauvan itkuun. Kyllä kraanasta tulee vettä vaikka lapsi huutaa. Vai onko teillä ääniohjaimilla toimivat hanat? Ihan rauhassa voit olla suihkussa vaikka vauva huutaa. Ei se vauva mene rikki siitä.

No kyllä mulla suihku keskeytyi kun vauva rupesi itkemään koska se itki niin hirveästi että oksensi.

Vierailija
31/230 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffebulla kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hauska!

Jos jouduin joskus käymään suihkussa päiväaikaan lasten ollessa pieniä, niin ei lapsille ollut mikään ongelma olla hetken omillaan ja joskus kylppärissä oli koko porukka, pienin sitterissä. En huomannut ajatella asiaa ikävästi.

Kannattaa todellakin miettiä sitä lapsentekoa tarkasti, jos oma aika on hyvin tärkeä juttu. Jos joku miettii jo sitä ettei saa ikiomaa aikaa miehen kanssa, niin silloin olisi hyvä jättää lasten tekeminen muille mammoille. Kaikkien ei tarvitde lisääntyä.

Vierailija
32/230 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on vauva-aika? Tein töitä ja opiskelin samalla kun hoidin lapsia. Mitään harrastuksia minulla ei ole ollut 20 vuoteen, ellei lasketa sitä, että viljelen perheelle ruokaa pihalla.

Vierailija
33/230 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaffebulla kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kyllä mulla suihku keskeytyi kun vauva rupesi itkemään koska se itki niin hirveästi että oksensi.

Mikä ongelma sinulla oli tulla hetki suihkusta pois ja lohduttaa vauvaa? Eihän sitä vauvaa ole pakko jättää toiselle puolelle taloa, vaan sen voi laittaa sitteriin siihen kylppärin ovelle.

Vierailija
34/230 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin juoksuni juossut ja nyt on taas VAPAATA.  Mietin tässä jos tilaisi syksyksi matkan Roomaan. 

Vierailija
35/230 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilman anoppia ei olisi ollut omaa aikaa yhtään, kiitos anoppi! Kaksosvauvojen äitinä olen ihmetellyt, kuinka monet yhden vauvan äidit ovat mielestään täystyöllistettyjä ja uupuneita.

Vierailija
36/230 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaffebulla kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä ongelma sinulla oli tulla hetki suihkusta pois ja lohduttaa vauvaa? Eihän sitä vauvaa ole pakko jättää toiselle puolelle taloa, vaan sen voi laittaa sitteriin siihen kylppärin ovelle.

Ongelma oli se että mikään hetken lohdutus ei auttanut.

Mutta kiva kun sulla ei ole ollut vaativaa/sairasta lasta.

Vierailija
37/230 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oli omaa aikaa koska vauvalla oli myös isä. Molemmat lapset olivat perusterveitä ja tyytyväisiä. Ja ihan pienestä lähtien viihtyivät myös "yksin" sitterissä tai jumppalelun kanssa ym joten ei ollut ongelmaa syödä rauhassa tai käydä vaikka suihkussa. Pikkulapsiaika oli elämän parasta aikaa koska tykkäsin olla kotona lasten kanssa. Ihanan kiireetöntä.

olin TYPERÄ kun kerran menin suihkuun ja kello oli yli 23 ja poika ajoi n 2 v traktorilla muovi sellaisella ympyrä ja viivyin suihkussa ehkä 2 min ja törmäs kai oveen, seinään, hammas lähti edestä. Harmitti silloin niin vietävästi. Silloisessa asunnossa ei ollut alapää suihkua. Tietysti on muitakin asioita että nyt olisi paljon fiksumpi . Fiksu poika tuli "huonosta" äidistä huolimatta. 

Vierailija
38/230 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä oli. Mun vauva oli alusta asti hyväuninen ja nukkui jo 2,5kk ikäisenä täydet 7h putkeen. Sitä ennen 3h kerrallaan. Joskus nukuin vauvan kanssa päiväsaikaan jos olin väsynyt, toisinaan hyödynsin tuon 3h ja tein kotihommia, ruokaa tai istuin tietokoneellani tekemässä omia projekteja (jotka virkisti minua vauva-arjen keskellä).

Vierailija
39/230 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaffebulla kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä minä en henkilökohtaisesti ymmärrä, että mikä ongelma on raahailla vauvaa mukana? Mulla oli aina vauva siinä näköetäisyydellä, vauvathan usein tykkää katsella äitiä. Tein kaiken suihkusta meikkaamiseen ja tiskaamiseen niin, että vauva hillui vieressä. En kokenut häiritsevänä, en tiedä miksi sitten jotkut kokee? :D

Tosin omaani ei liittynyt huutamista, oli iloinen ja tyytyväinen vauva. Joskus voi olla niin, ettei vauvan huudolle löydy syytä, mutta harvoin vauvat huvikseen huutaa. Äidin pitäisi olla rento, varma ja turvallinen, niin vauvallakin on hyvä olla. Vauva elää sitä äidin energiaa. 

Vierailija
40/230 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä on vauva-aika? Tein töitä ja opiskelin samalla kun hoidin lapsia. Mitään harrastuksia minulla ei ole ollut 20 vuoteen, ellei lasketa sitä, että viljelen perheelle ruokaa pihalla.

tekikö lapset mitään ? sijas vuoteet kun oli tarvittava ikä, pyykit lajitteli, astiat koneeseen, roskat, imurointi, ruoanlaiton opettelu jne

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi neljä