Miksi en laihdu?
Minulla on 10 kg ylipainoa. Ikää 45, nainen olen. Jätin vuosi sitten kokonaan pois pullat, jätskit, sipsit, keksit, limsat, mehut, kahvista sokerin ym. Eli kaikki herkut. Teen ns siistiä sisätyötä ja yh:na en ehdi käytännössä harrastamaan liikuntaa eli kulutukseni ei ole suurta. En tosin syökään päivässä paljon, vain kolme ateriaa eikä mikään niistä ole suuri, usein syön jotain kasviskeittoja ja sellaisia. Painoni on pudonnut vuodessa kilon. Vain kilon enkä ymmärrä miksi. Neuvoja mitä muuttaa?
Kommentit (238)
Minä aloitin syksyllä laihdutuskuurin koska olin viime vuonna lihonut 10 kg. Minä poljin kuntopyörää joka päivä 3 kuukautta ja 12 kg painoa putosi.
Vierailija kirjoitti:
Syöt liikaa. Ei se mistään muusta ole kiinni.
Syöt liian vähän. Kroppasi säästelee.
Jos pistää suuhunsa enemmän kaloreita kuin kuluttaa, lihoo.
Se on tasan niin yksinkertaista.
Laihduttaa voi syömällä vähemmän, kuluttamalla enemmän, tai molemmilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap lähti ketjusta kun pitäis jättää alko pois ja liikkua. Kun se laihtuminen ei tapahdu enää 45v yhtä helposti kuin parikymmentä vuotta sitten.
Olen töissä enkä ehdi kommentoida heti. En käytä juuri yhtään alkoa, jouluna ja synttäri lasin viiniä, ei muuta.
Liikunta on ongelma, sen tiedän, mutta ei minulla ole mahdollisuutta siihen, ei ole lapsille hoitajia. Lasten kanssa ulkoilen kyllä mutta ei se kunnon liikuntaa ole.
Ap
Olet tehnyt elämäntaparemontin, pysäyttänyt painonnousun ja painosi on laskenut!
Erittäin hieno onnistuminen!
Melkein arvaan että osa rasvakudoksestasi olisi muuttunut lihaskudokseksi ruokavalion muuttumisen myötä, silloin painolukemalla ei ole merkitystä
Lihasmassa ei juurikaan kasva kalorivajeella, joten olet todennäköisesti oikealla tiellä.
Aerobisella liikunnalla ei juuri kaloreita kuluta.
Keksi jokin hyvä lihasmassaa kasvattava toiminta arkipäivässäsi, proteiineja riittävästi - anna painosi pysyä suurinpiirtein samana kunnes olet saanut lihasmassaa.
Lihasmassa kuluttaa jo itsessään enemmän energiaa kuin rasvakudos, joten älä vähennä kaloreita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syöt liikaa. Ei se mistään muusta ole kiinni.
Syöt liian vähän. Kroppasi säästelee.
Noin käy monille, olet hyvinkin oikeassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokin aineenvaihduntasairaus tai vaihdevuodet. Paino ei putoa vaikka päällään tanssisit yötä päivää, tiedän kokemuksesta. Täällä saat aina vain samoja kommentteja että varmasti syöt herkkuja ja napostelet, olet laiska, syöt liian vähän tai liikaa, syöt vääriä ruokia. Tosiasia on se että jos aineenvaihdunta on jumissa ollut jo vuosia mitään tulosta ei tule vaikka söisit kuin anorektikko ja treenaisit kuin olympiaurheilija.
Sinulla todennäköisesti on työterveyshuolto? Soitat ja varaat ajan verikokeisiin. Tai käyt yksityisellä ja pyydät hormonikokeita. Tai käyt ravintoterapeutilla omakustanteisesti.Jännä. Keskitysleireillä laihtui kaikki. Ei juminut aineenvaihdunta eikä tullut säästöliekkiä 🙄
Nää pn ihan sairaita kommentteja. Laihduta itse itsesi alipainoiseksi ja pysy siinä sen 10v. Sen jälkeen olet pätevä ottamaan kantaa toisten pysyviin laihtumisiin. Keskitysleireistä puhuminen on moukkamaista sekä uhreja, että laihduttajia kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokin aineenvaihduntasairaus tai vaihdevuodet. Paino ei putoa vaikka päällään tanssisit yötä päivää, tiedän kokemuksesta. Täällä saat aina vain samoja kommentteja että varmasti syöt herkkuja ja napostelet, olet laiska, syöt liian vähän tai liikaa, syöt vääriä ruokia. Tosiasia on se että jos aineenvaihdunta on jumissa ollut jo vuosia mitään tulosta ei tule vaikka söisit kuin anorektikko ja treenaisit kuin olympiaurheilija.
Sinulla todennäköisesti on työterveyshuolto? Soitat ja varaat ajan verikokeisiin. Tai käyt yksityisellä ja pyydät hormonikokeita. Tai käyt ravintoterapeutilla omakustanteisesti.Jännä. Keskitysleireillä laihtui kaikki. Ei juminut aineenvaihdunta eikä tullut säästöliekkiä 🙄
Tuota olen minäkin pohtinut. Mieti lisää - kaikki "eloonjääneet" laihtuivat.
Pulskat erottautuivat varmasti joukosta, mikä ei tainnut olla hyväksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nää pn ihan sairaita kommentteja. Laihduta itse itsesi alipainoiseksi ja pysy siinä sen 10v. Sen jälkeen olet pätevä ottamaan kantaa toisten pysyviin laihtumisiin. Keskitysleireistä puhuminen on moukkamaista sekä uhreja, että laihduttajia kohtaan.
Se voi myös olla ihan asiallista pohdintaa. Olen minäkin tuota miettinyt että miten mahtoi olla.
-eri
Vierailija kirjoitti:
Voi olla, että se kaloreiden laskeminen on tässä vaiheessa helpoin tapa toimia. Jos oletetaan että olet vaikka 165 cm ja 77 kg (muistaakseni tuo olisi lähellä 10 kilon ylipainoa), niin 45-vuotiaana naisena kulutat päivässä noin 1700-1800 kcal, jos et erityisemmin harrasta liikuntaa. (Ja jos olet lyhyempi, niin kulutus on pienempi).
Syömällä 1500 kaloria päivässä laihtuisit noin 200-300 grammaa viikossa ja kilon kuukaudessa, mikä tarkoittaisi sitä että olisit tavoitteessasi vuoden päästä. Kokeile tuota ja ota yhteyttä lääkäriin, jos et vaikka 4 kuukauden jälkeen näe mitään tuloksia.
Anoppini aikoinaan aloitti tiukanniukan dieetin ja laihtui roimasti. Hieno juttu. Ehti uusia koko vaatekaapin uuden koon myötä. Loppui laihtuminen ja mikään ei estänyt uusia kiloja. Niin se elimistö toimii. Liian niukalla ruokavaliolla ja nopealla tahdilla. Sulattaa vähäisetkin lihakset ja lopulta korvaa ne läskillä. Et toooosi viisaita neuvoja täällä!
Vierailija kirjoitti:
Minä aloitin syksyllä laihdutuskuurin koska olin viime vuonna lihonut 10 kg. Minä poljin kuntopyörää joka päivä 3 kuukautta ja 12 kg painoa putosi.
Kunnioitettavaa päättäväisyyttä. Melkoinen osa saattaa olla nestettä, ei vähennä silti suorituksen merkitystä. Hyvä sinä!
Kaikilla ei vaan ole jaksamista tuohon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi olla, että se kaloreiden laskeminen on tässä vaiheessa helpoin tapa toimia. Jos oletetaan että olet vaikka 165 cm ja 77 kg (muistaakseni tuo olisi lähellä 10 kilon ylipainoa), niin 45-vuotiaana naisena kulutat päivässä noin 1700-1800 kcal, jos et erityisemmin harrasta liikuntaa. (Ja jos olet lyhyempi, niin kulutus on pienempi).
Syömällä 1500 kaloria päivässä laihtuisit noin 200-300 grammaa viikossa ja kilon kuukaudessa, mikä tarkoittaisi sitä että olisit tavoitteessasi vuoden päästä. Kokeile tuota ja ota yhteyttä lääkäriin, jos et vaikka 4 kuukauden jälkeen näe mitään tuloksia.
Anoppini aikoinaan aloitti tiukanniukan dieetin ja laihtui roimasti. Hieno juttu. Ehti uusia koko vaatekaapin uuden koon myötä. Loppui laihtuminen ja mikään ei estänyt uusia kiloja. Niin se elimistö toimii. Liian niukalla ruokavaliolla ja nopealla tahdilla. Sulattaa vähäisetkin lihakset ja lopulta korvaa ne läskillä. Et toooosi viisaita neuvoja täällä!
Ei ole kaikki tuota kalorivajetta kannattanut.
Muutoin olet ihan oikeassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan ikä tekee. Ala laskea tarkemmin syömisesi.
Itse huomaan, olen siis läski, että nykyään läskit pysyy yllä paljon helpommalla kuin vielä 10 vuotta sitten. Olen nyt 47-vuotias ja oikeasti en syö enää hirveän paljoa. Silti en laihdu. Pystyn laihtumaan, mutta se vaatii kunnon rääkkiä. Ei tosiaan lähde maltillisella syömisellä. Voin vain muistella aikoja, kun ylläpitääkseen rubensmaista ulkomuotoa, tarvitsin paljon isoja Hese-aterioita, suklaata ja pekoniaamiaisia. Nyt tilaan Hesestä vain pienen hamppariaterian, jos syödään siellä ja ylipäätään syödään enää harvoin. En enää valitse listalta megapekonia. En myöskään vetele suklaalevyjä vaan pari palaa. Pekoniaamiaista en ole syönyt varmaan sitten viime kesän ulkomaanmatkan. Ihan tällä peruskotiruualla ja pienillä herkutteluilla (pulla, viineireihin en enää koske) pysyy paino. Jos söisin samalla tavalla kuin jokunen vuosi sitten, niin lihoisin koko ajan lisää.
https://www.is.fi/terveys/art-2000009374917.html
Lihavuuteen erikoistunut lääkäri on eri mieltä iän vaikutuksesta. Uskon mieluummin ammattilaista kuin palstalaisten mutu-tuntumaa.
Itse olen yli 50 vuotias ja pudotin painoa yli 20 kg, hyvin se lähti kun laittoi syömiset ja elämäntavat kuntoon.
Tää kuulostaa järkeenkäyvältä. Toinen, joka puhuu fiksuja, on Patrik Borg. Googlaa ja tilaa sähköpostikirjeopas. Terve näkökulma terveyteen. Ei tartte laskea mitään kaloreita.
Minä olen 48 v istumatyötä tekevä keski-ikäinen nainen. Olen lyhyt 149 cm pitkä ja hyvin siroluinen. Olen kokoa 34-36. Alan lihoa jos syön enemmän kuin 1400 kaloria päivässä.
Jos haluan laihtua sen suositeltavaa määrän puoli kiloa viikossa niin minun tulee syödä vain 900 kaloria päivässä.
Liikunnalla toki voi nostaa kalorin kulutusta, jos treenaan tunnin todella kovaa niin se nostaa kalorin koulutustasi noin 200-300 kaloria, sirona en kuluta niin paljon kuin pitkä ja ronski nainen.
Lopetin kasvun 12 vuotiaana ja hormoonihäiriön takia pituuskasvu jäi tulematta. Jäin lapsen kokoiseksi, siksi kulutan kuin 12 vuotias lapsi.
Aasiassa on ihan yleistä että pienikokoiset aasialaiset pystyvät syömään vain 1200 kaloria päivässä, netissä on paljon sivustoja joissa jaetaan vinkkejä miten pystyy syödä päivässä vain tuon kalorimäärän.
Keski-ikäiset naiset lihovat koska eivät ymmärrä että syövät liikaa omaan kulutukseen nähden. Lisäksi ihmisillä on luontainen vaisto vähätellä syömisiään, tästä on ihan tehty tutkimuksia ( Katso netissä Terveystalon lihavuuden hoito artikkelit)
Vierailija kirjoitti:
Kauanko tätä elämäntapamuutosta on kestänyt? Viikon?
Hmmm.
🤔 Kauanko sinulla kesti tavata aloitus loppuun saakka- ja kauanko sinulla kesti ymmärtää, mitä aapee kirjoitti?
🤭
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kauanko tätä elämäntapamuutosta on kestänyt? Viikon?
Hmmm.
🤔 Kauanko sinulla kesti tavata aloitus loppuun saakka- ja kauanko sinulla kesti ymmärtää, mitä aapee kirjoitti?
🤭
Veikkaan, että vastauksesi on: No, kyllä minä vartissa sen luin! Ei mennyt edes tuntia. Ymmärtänyt en vielä ole, mutta ehkä ensi viikolla sen aika on.
😬
Lyhyesti ja ytimekkäästi tankkaat enemmän tai vähintään saman verran kuin kulutat niin laihtumista ei pääse tapahtumaan. Jos tankkaa suositusten mukaan niin silloin pitää myös kuluttaa suositusten mukaan että keho pysyy niissä suosituksissa
Totuus kirpaisee tai valaisee kirjoitti:
Ap jankkaa tekosyitänsä niin vahvasti, että ei tule ikinä laihtumaan. Ei ole todellista halua.
Jos haluaisi, niin pystyisi.
Lapset lenkille mukaan (rattaissa/pyörällä/kävellen/ pulkassa/ skuutilla...) Niin me muutki tehdään ja leikitään, pelataan, voimistellaan jne kotona lasten kanssa, käydään uimassa, hiihtämässä, luistelemassa, metsäretkellä jne.
Ei ne lapset sun ongelma ole. Sun asenne on
Ja silti ihan ammattilaisetkin sen sanovat, ettei liikunnalla ole olennaista merkitystä laihtumisen kanssa. Toki tukee sitä. Tää on aina yhtä liikuttavaa, kuin ihmiset, joilla ei ole ollutkaan ongelmaa, ovat niin ylimielisen varmoja siitä omasta tavasta toimia. Jos et ole joutunut samaan tilanteeseen, kuin ap, ole hiljaa.
Ihmeellistä kyllä laihtuminen lähti vauhdilla käyntiin ja rasvaprosentti pieneni kun entisen niukan syömiseni tilalle PT:ni kehoitti syömään useammin. Aloin väkisin syömään aamiaisella enemmän , välipalan ja vielä illallakin ennen nukkumaanmenoa, mikä oli minusta käsittämätöntä. No, välipala oli usein rahkaa ja pähkinöitä. Itse olin tottunut niukentamaan ruokailua ja oli todella työlästä alkaa syömään enemmän, mutta tehosi ainakin tässä tapauksessa.
Hiilarit minimiin, erityisesti sokeri täysin nollaan. Sokeri on pahinta laihduttajalle. Lisäät proteiinin määrää isommaksi ja niin että sitä olis joka aterialla sekä ruokavalioon vähän enemmän hyviä rasvoja esim. kasviöljyt, siemenet, pähkinöitä.
Koska liikut liian vähän. Laihduttajat ei tajua kuinka paljon pitää oikeesti liikkua että se paino putoo. Kunnon hiki liikuntaa pitää harrastaa että paino putoo. 3 km kävely päivässä ei riitä. 7000 kaloria on yksi kilo joten 7000 kalorin kuluttamiseen tarvii polkea vaikka kuntopyörää 9 tuntia eli joka päivä viikossa 1-1.5 tuntia. Ja pitää polkee tosissaan 30 km/h vauhtia. Kroppa ei rasitu pienestä määrästä liikuntaa joten kaloreita ei kulu tarpeeksi jotta paino putoaisi.