Miksi en laihdu?
Minulla on 10 kg ylipainoa. Ikää 45, nainen olen. Jätin vuosi sitten kokonaan pois pullat, jätskit, sipsit, keksit, limsat, mehut, kahvista sokerin ym. Eli kaikki herkut. Teen ns siistiä sisätyötä ja yh:na en ehdi käytännössä harrastamaan liikuntaa eli kulutukseni ei ole suurta. En tosin syökään päivässä paljon, vain kolme ateriaa eikä mikään niistä ole suuri, usein syön jotain kasviskeittoja ja sellaisia. Painoni on pudonnut vuodessa kilon. Vain kilon enkä ymmärrä miksi. Neuvoja mitä muuttaa?
Kommentit (238)
Vierailija kirjoitti:
Johtuu iästä.
Ei johdu, todennäköisesti hormonitasapainosta tai proteiinin määrästä ruuassa..
Itse olen 52v ja just laihduin 12kg, kun sain proteiinit kohdilleen ja jouduin syömään keltarauhashormonikuurin (3kk) vatsassa olevien kasvaimien takia. Kumpi auttoi enemmän kuuri vai proteiinit, en osaa sanoa. Ennen tätä komboa laihdutus oli haastavaa. Kilot pysyneet pois jo yli vuoden.
Minulla ei ole vielä vaihdevuosioireita, joten ikä ei ole ainoa kriteeri.
Vierailija kirjoitti:
Opettele syömään aluksi kerran päivässä. Siinä ehtii tulla aamulla ja lounaalla nälkä, myös illasta voi tulla nälkä. Siinä kun totut siihen, mitä nälkä on, sitä helpommin voit kokeilla seuraavaksi syömistä kahden päivän välein.
Lopputavoite on yltää 5 päivän syömättömyyteen, jolloin kehosi ns. boottaa ja löytää uuden alatason, jolloin nälkähälytyksiä kannattaa sinulle lähetellä. Tämän jälkeen voit syödä 1-2 kertaa päivässä ylläpitääksesi painosi.
Metsäjäkeräilijät hädin tuskin söivät 3 ateriaa päivässä. Päinvastoin söivät silloin tällöin ja liikkuivat mahdottomia määriä vaikeissa maastoissa.
Jos satut tekemään haastavaa asiantuntiatyötä, jossa pitää voida keskittyä pitkiä aikoja kerrallaan, älä selitä, totut ja pystyt siihen kyllä.
Jos kiinnität huomiota, miten nälkä tulee ja lähtee. Se on vain ohimenevä hälytys. Se ei ole jatkuva tunne, ja siksi sitä pystyykin sietämään, kunhan siihen oppii.
Olen itse pysytellyt 90%:sti yhden aterian päivässä taktiikalla ja olen laihtunut viisi kiloa viiden kuukauden aikana. Tähän päälle olen tehnyt satunnaisia kahvakuulailuja ja punneruksia. Toistaiseksi en ole vielä kyennyt olemaan syömättä kahta päivää, mutta olenkin varovaisesti liikkeellä.
Nälän kanssa flirttailu on monelle varma tie syömishäiriöön. En tiedä, onko nelikymppinen siihen enää altis, mut näitä lukee muutkin, kuin ap. Et en kyl lähtis suosittelemaan kenellekkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laske kaloreita
Yritin siis laihdutuskuurin sijaan muuttaa elämäntapaa jättämällä kaikki herkut pois ja vähentämällä päivässä syödyn ruoan määrää. En ole jaksanut laskea kaloreita niin tarkkaan kun luulin, että noilla muutoksilla saisin vuoden aikana selvästi painoa pois.
ApMä tein muutoksia myös. Yli vuosi sitten jätin pois kaiken ylimääräisen herkun, eli just kaikki suklaat ja pullat ja sipsit. Ei vaikutusta.
5kk sitten aloin liikkumaan enemmän, eli joka päivä, kävelyä ja /tai pyöräilyä. Toki myös hiihtoa talvella. Ei vaikutusta.
3kk sitten aloin syömään vähemmän, ja 4h välein, eli 4 ateriaa päivässä. Pudotin annoskoosta melkein puolet. Ei vaikutusta.
2kk sitten jätin alkoholin kokonaan, ja tupakan myös kokonaan. Kumpaakaan en käyttänyt massiivisissa määrin. Ei vaikutusta.
Ilmeisesti en laihdu. Veikkaan että jos nyt alkaisin syömään yhtään enemmän, niin lihoisin viikossa 10 kg.
Tai sit, jos käviskin just päinvastoin? Et oo laihtunut, kun oot vähentänyt ravinnon määrää. Voisko olla kyse siitä, et kroppasi pitää kiinni siitä, minkä saa menettämisen pelossa? Tosin se liikunta on voinut kasvattaa lihaksia, jotka painaa enemmän kuin läski.
Vierailija kirjoitti:
Ihmeellistä kyllä laihtuminen lähti vauhdilla käyntiin ja rasvaprosentti pieneni kun entisen niukan syömiseni tilalle PT:ni kehoitti syömään useammin. Aloin väkisin syömään aamiaisella enemmän , välipalan ja vielä illallakin ennen nukkumaanmenoa, mikä oli minusta käsittämätöntä. No, välipala oli usein rahkaa ja pähkinöitä. Itse olin tottunut niukentamaan ruokailua ja oli todella työlästä alkaa syömään enemmän, mutta tehosi ainakin tässä tapauksessa.
Sinä urheilet säännöllisesti ja kasvatat lihasta. Kun urheilee on erittäin tärkeää syödä riittävästi.
Ap lla on tilanne ettei liiku ollenkaan. Vähän eri tilanne, jos AP alkaisi treenaa kovaa varmasti pitäisi syödä nykyistä enemmän. Nyt Ap syö oman kulutuksensa verran.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluaisit ilmeisesti kuulla jonkun hyvän syyn miksi et laihdu. Huonot geenit, bakteeritasot epätasapainossa, stressi yms. Mutta tiedät jo varsin hyvin itsekin miksi et laihdu.
Näitä ja kommentteja missä kehotetaan laskemaan kaloreita aina alapeukutetaan.
Ei se totuus vaan peukuilla mihinkään muutu.
Miten se että laskee kaloreita laihduttaa ihmistä?
Kulutus > syöminen = laihdutus
Syöminen > kulutus = lihominen
Laskemalla saa tietää totuuden heti.
Mistä tietää tarkalleen, paljon kuluttaa? Ap on siis jättänyt herkut pois, eli vähentänyt jo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluaisit ilmeisesti kuulla jonkun hyvän syyn miksi et laihdu. Huonot geenit, bakteeritasot epätasapainossa, stressi yms. Mutta tiedät jo varsin hyvin itsekin miksi et laihdu.
Vastaa nyt kysymykseen kun kerran väität että kaloreita laskemalla laihtuu. Kerro nyt miten se laihdutta että laskee kaloreita, äläkä hölise ihan seipäistä ja "totuuksista".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opettele syömään aluksi kerran päivässä. Siinä ehtii tulla aamulla ja lounaalla nälkä, myös illasta voi tulla nälkä. Siinä kun totut siihen, mitä nälkä on, sitä helpommin voit kokeilla seuraavaksi syömistä kahden päivän välein.
Lopputavoite on yltää 5 päivän syömättömyyteen, jolloin kehosi ns. boottaa ja löytää uuden alatason, jolloin nälkähälytyksiä kannattaa sinulle lähetellä. Tämän jälkeen voit syödä 1-2 kertaa päivässä ylläpitääksesi painosi.
Metsäjäkeräilijät hädin tuskin söivät 3 ateriaa päivässä. Päinvastoin söivät silloin tällöin ja liikkuivat mahdottomia määriä vaikeissa maastoissa.
Jos satut tekemään haastavaa asiantuntiatyötä, jossa pitää voida keskittyä pitkiä aikoja kerrallaan, älä selitä, totut ja pystyt siihen kyllä.
Jos kiinnität huomiota, miten nälkä tulee ja lähtee. Se on vain ohimenevä hälytys. Se ei ole jatkuva tunne, ja siksi sitä pystyykin sietämään, kunhan siihen oppii.
Olen itse pysytellyt 90%:sti yhden aterian päivässä taktiikalla ja olen laihtunut viisi kiloa viiden kuukauden aikana. Tähän päälle olen tehnyt satunnaisia kahvakuulailuja ja punneruksia. Toistaiseksi en ole vielä kyennyt olemaan syömättä kahta päivää, mutta olenkin varovaisesti liikkeellä.
Nälän kanssa flirttailu on monelle varma tie syömishäiriöön. En tiedä, onko nelikymppinen siihen enää altis, mut näitä lukee muutkin, kuin ap. Et en kyl lähtis suosittelemaan kenellekkään.
Nelikymppinen ei enää viitsi olla nälissään, vaan valitsee sitten mieluummin olla muhkea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2018/11/23/miksi-en-laihdu-vaikka-mita-te…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laske kaloreita
Yritin siis laihdutuskuurin sijaan muuttaa elämäntapaa jättämällä kaikki herkut pois ja vähentämällä päivässä syödyn ruoan määrää. En ole jaksanut laskea kaloreita niin tarkkaan kun luulin, että noilla muutoksilla saisin vuoden aikana selvästi painoa pois.
ApMä tein muutoksia myös. Yli vuosi sitten jätin pois kaiken ylimääräisen herkun, eli just kaikki suklaat ja pullat ja sipsit. Ei vaikutusta.
5kk sitten aloin liikkumaan enemmän, eli joka päivä, kävelyä ja /tai pyöräilyä. Toki myös hiihtoa talvella. Ei vaikutusta.
3kk sitten aloin syömään vähemmän, ja 4h välein, eli 4 ateriaa päivässä. Pudotin annoskoosta melkein puolet. Ei vaikutusta.
2kk sitten jätin alkoholin kokonaan, ja tupakan myös kokonaan. Kumpaakaan en käyttänyt massiivisissa määrin. Ei vaikutusta.
Ilmeisesti en laihdu. Veikkaan että jos nyt alkaisin syömään yhtään enemmän, niin lihoisin viikossa 10 kg.
Tai sit, jos käviskin just päinvastoin? Et oo laihtunut, kun oot vähentänyt ravinnon määrää. Voisko olla kyse siitä, et kroppasi pitää kiinni siitä, minkä saa menettämisen pelossa? Tosin se liikunta on voinut kasvattaa lihaksia, jotka painaa enemmän kuin läski.
Ei, kyllä se sama röllykkä on vatsan kohdalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmeellistä kyllä laihtuminen lähti vauhdilla käyntiin ja rasvaprosentti pieneni kun entisen niukan syömiseni tilalle PT:ni kehoitti syömään useammin. Aloin väkisin syömään aamiaisella enemmän , välipalan ja vielä illallakin ennen nukkumaanmenoa, mikä oli minusta käsittämätöntä. No, välipala oli usein rahkaa ja pähkinöitä. Itse olin tottunut niukentamaan ruokailua ja oli todella työlästä alkaa syömään enemmän, mutta tehosi ainakin tässä tapauksessa.
Sinä urheilet säännöllisesti ja kasvatat lihasta. Kun urheilee on erittäin tärkeää syödä riittävästi.
Ap lla on tilanne ettei liiku ollenkaan. Vähän eri tilanne, jos AP alkaisi treenaa kovaa varmasti pitäisi syödä nykyistä enemmän. Nyt Ap syö oman kulutuksensa verran.
Mutta se kulutus ei ole staattista. Rasvasolutkin käyttäytyvät eri tavoin, kun laihdutus alkaa. Eli se ei mene ihan niin ykspikoisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nelikymppinen ei enää viitsi olla nälissään, vaan valitsee sitten mieluummin olla muhkea.
Kuka viitsii olla nälissään, jos ei tartte? Sitähän ei suosittele edes laihdutuslääkärit. Ihme halveksuva asenne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kehonrakentajat eivät kumminkaan varsinaisesti liho vaan saavuttavat painoa.
Deffausvaiheessa yritetään sitten vähentää ihonalaisrasvaa menettämättä liikaa lihaksia, mikä on vaikeaa. Sitä ei myöskään pidä tehdä jollei lihaksia ole runsaasti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap lähti ketjusta kun pitäis jättää alko pois ja liikkua. Kun se laihtuminen ei tapahdu enää 45v yhtä helposti kuin parikymmentä vuotta sitten.
Olen töissä enkä ehdi kommentoida heti. En käytä juuri yhtään alkoa, jouluna ja synttäri lasin viiniä, ei muuta.
Liikunta on ongelma, sen tiedän, mutta ei minulla ole mahdollisuutta siihen, ei ole lapsille hoitajia. Lasten kanssa ulkoilen kyllä mutta ei se kunnon liikuntaa ole.
ApOlet tehnyt elämäntaparemontin, pysäyttänyt painonnousun ja painosi on laskenut!
Erittäin hieno onnistuminen!
Melkein arvaan että osa rasvakudoksestasi olisi muuttunut lihaskudokseksi ruokavalion muuttumisen myötä, silloin painolukemalla ei ole merkitystä
Lihasmassa ei juurikaan kasva kalorivajeella, joten olet todennäköisesti oikealla tiellä.Aerobisella liikunnalla ei juuri kaloreita kuluta.
Keksi jokin hyvä lihasmassaa kasvattava toiminta arkipäivässäsi, proteiineja riittävästi - anna painosi pysyä suurinpiirtein samana kunnes olet saanut lihasmassaa.
Lihasmassa kuluttaa jo itsessään enemmän energiaa kuin rasvakudos, joten älä vähennä kaloreita.
Rasvakudos ei kyllä muutu lihaskudokseksi millään keinolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laske kaloreita
Ap
Jätit herkut pois ap, mutta jätitkö kaikki alkoholijuomat pois. Ei liikaa leipää ja perunaa myöskään. 4 täysjyväviipaletta ja max 2 perunaa/pv,
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laske kaloreita
ApJätit herkut pois ap, mutta jätitkö kaikki alkoholijuomat pois. Ei liikaa leipää ja perunaa myöskään. 4 täysjyväviipaletta ja max 2 perunaa/pv,
Hän on kaiken kertonut ketjussa. Eikä jollain perunalla sinänsä ole väliä, vaan kokonaisuus ratkaisee.
Jos käyttäiski alkoholia, jos vähentää kokonaisuudesta kaloreita, pitäis sen vaikuttaa. Mutta ei käytännössä käytä(oman kertomuksen mukaan).
Totuus kirpaisee tai valaisee kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap jankkaa tekosyitänsä niin vahvasti, että ei tule ikinä laihtumaan. Ei ole todellista halua.
Jos haluaisi, niin pystyisi.
Lapset lenkille mukaan (rattaissa/pyörällä/kävellen/ pulkassa/ skuutilla...) Niin me muutki tehdään ja leikitään, pelataan, voimistellaan jne kotona lasten kanssa, käydään uimassa, hiihtämässä, luistelemassa, metsäretkellä jne.
Ei ne lapset sun ongelma ole. Sun asenne onJa silti ihan ammattilaisetkin sen sanovat, ettei liikunnalla ole olennaista merkitystä laihtumisen kanssa. Toki tukee sitä. Tää on aina yhtä liikuttavaa, kuin ihmiset, joilla ei ole ollutkaan ongelmaa, ovat niin ylimielisen varmoja siitä omasta tavasta toimia. Jos et ole joutunut samaan tilanteeseen, kuin ap, ole hiljaa.
Mistä sinä tiedät millä kokemuksella puhun? Puhun omasta kokemuksesta ja niiden, joita olen auttanut laihtumaan, ja puhutaan siis useista kymmenistä kiloista per hlö. Ja vaikka jos minkälaisista oikeasti pätevistäkin esteistä, että liikunta voi olla haastava toteuttaa. Mutta jos tahtoa riittää niin keinot löytyy.
On totta, että Liikunta ei itsessään niin paljoa laihduta, mutta sillä on ihan valtava merkitys mielenterveyteen, fyysiseen terveyteen, yöuniin, itsetuntoon, sosiaalisiin suhteisiin jne. Sitä kautta myös valtava merkitys yksilön mielihaluihin ja onnistumisiin ruokavalion suhteen. En jaksa enempää valaista teitä, jotka ette ole halukkaita oikeasti muuttamaan elintapoja.
Laihtua voi suht helpostikin jopa monta kymmentä kiloa. Sen poissapitäminen on se suurin haaste
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap jankkaa tekosyitänsä niin vahvasti, että ei tule ikinä laihtumaan. Ei ole todellista halua.
Jos haluaisi, niin pystyisi.
Lapset lenkille mukaan (rattaissa/pyörällä/kävellen/ pulkassa/ skuutilla...) Niin me muutki tehdään ja leikitään, pelataan, voimistellaan jne kotona lasten kanssa, käydään uimassa, hiihtämässä, luistelemassa, metsäretkellä jne.
Ei ne lapset sun ongelma ole. Sun asenne onJa silti ihan ammattilaisetkin sen sanovat, ettei liikunnalla ole olennaista merkitystä laihtumisen kanssa. Toki tukee sitä. Tää on aina yhtä liikuttavaa, kuin ihmiset, joilla ei ole ollutkaan ongelmaa, ovat niin ylimielisen varmoja siitä omasta tavasta toimia. Jos et ole joutunut samaan tilanteeseen, kuin ap, ole hiljaa.
Mistä sinä tiedät millä kokemuksella puhun? Puhun omasta kokemuksesta ja niiden, joita olen auttanut laihtumaan, ja puhutaan siis useista kymmenistä kiloista per hlö. Ja vaikka jos minkälaisista oikeasti pätevistäkin esteistä, että liikunta voi olla haastava toteuttaa. Mutta jos tahtoa riittää niin keinot löytyy.
On totta, että Liikunta ei itsessään niin paljoa laihduta, mutta sillä on ihan valtava merkitys mielenterveyteen, fyysiseen terveyteen, yöuniin, itsetuntoon, sosiaalisiin suhteisiin jne. Sitä kautta myös valtava merkitys yksilön mielihaluihin ja onnistumisiin ruokavalion suhteen. En jaksa enempää valaista teitä, jotka ette ole halukkaita oikeasti muuttamaan elintapoja.
Tää ei ollut aloittajan toivoma vastaus, vaan hän kaipasi vertaistukea ja ymmärrystä ja lisää hyviä tekosyitä sille, että ei laihdu.
Ja tää loputon iva vissiin auttaa? Joku asennevamma kirjoittajilla.
Minusta hän kirjoittaa täyttä asiaa. -Tosin karrikoidusti ja kärkkäästi, mutta ilmeisesti kirjoittajan tarkoitus onkin herätellä ihmisiä huomaamaan niitä itse luotuja esteitä ja tunteita onnistumisen tiellä. Minuun tämä ainakin osui ja upposi, kiitos!
Ruokavaliosi ja ateriarytmisi taitaa sittenkin olla väärä. Jos syö 5 kertaa päivän mittaan ja pääateriat lautasmallin mukaisesti, vaihtaa kovat rasvat pehmeisiin, vähentää suolan ja sokerin käytön minimiin (myös suolaa ja sokeria sisältävät elintarvikkeet), vaihtaa valkoiset vehnätuotteet kokojyvään ja vähentää punaisen lihan syöntiä niin varmasti paino putoaa jos ruokailutottumusten lisäksi viitsii harrastaa vähän liikuntaakin. Paino ei näillä muutoksilla putoa kuin 1-2 kiloa kuukaudessa mikä onkin sopiva määrä jos pyritään pysyviin muutoksiin. Netistä löytyy kyllä ohjeita elämäntaparemonttiin, kannattaa perehtyä asiaan ennen kuin aloittaa.
Vierailija kirjoitti:
Ruokavaliosi ja ateriarytmisi taitaa sittenkin olla väärä. Jos syö 5 kertaa päivän mittaan ja pääateriat lautasmallin mukaisesti, vaihtaa kovat rasvat pehmeisiin, vähentää suolan ja sokerin käytön minimiin (myös suolaa ja sokeria sisältävät elintarvikkeet), vaihtaa valkoiset vehnätuotteet kokojyvään ja vähentää punaisen lihan syöntiä niin varmasti paino putoaa jos ruokailutottumusten lisäksi viitsii harrastaa vähän liikuntaakin. Paino ei näillä muutoksilla putoa kuin 1-2 kiloa kuukaudessa mikä onkin sopiva määrä jos pyritään pysyviin muutoksiin. Netistä löytyy kyllä ohjeita elämäntaparemonttiin, kannattaa perehtyä asiaan ennen kuin aloittaa.
Älä viitsi. Sun ohjeilla ei painoa hallita :)