Miksi en laihdu?
Minulla on 10 kg ylipainoa. Ikää 45, nainen olen. Jätin vuosi sitten kokonaan pois pullat, jätskit, sipsit, keksit, limsat, mehut, kahvista sokerin ym. Eli kaikki herkut. Teen ns siistiä sisätyötä ja yh:na en ehdi käytännössä harrastamaan liikuntaa eli kulutukseni ei ole suurta. En tosin syökään päivässä paljon, vain kolme ateriaa eikä mikään niistä ole suuri, usein syön jotain kasviskeittoja ja sellaisia. Painoni on pudonnut vuodessa kilon. Vain kilon enkä ymmärrä miksi. Neuvoja mitä muuttaa?
Kommentit (238)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mummeli kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Johtuu iästä.
Ei johdu, todennäköisesti hormonitasapainosta tai proteiinin määrästä ruuassa..
Itse olen 52v ja just laihduin 12kg, kun sain proteiinit kohdilleen ja jouduin syömään keltarauhashormonikuurin (3kk) vatsassa olevien kasvaimien takia. Kumpi auttoi enemmän kuuri vai proteiinit, en osaa sanoa. Ennen tätä komboa laihdutus oli haastavaa. Kilot pysyneet pois jo yli vuoden.Minulla ei ole vielä vaihdevuosioireita, joten ikä ei ole ainoa kriteeri.
Hormoneilla on valtavan iso merkitys painoon. Eikä kyse ole vain yhdestä vaan voi olla useamman hormonin vaikutusta. Pitäisi puhua enemmän siitä mitkä kaikki asiat vaikuttavat hormonimääriin. Unettomuus, stressi, ruokavalion lisäaineet, lääkkeet, lisäravinteet. Onnekas se joka välttyy kaikilta näiltä häiriötekijöiltä ja voi syödä käytännössä mitä vain milloin vain, lihomatta ja sairastumatta. Itselläni ollut epäonni saada geenit jotka sairastuttaa ja nostaa painoa. "Kiva" lukea/kuunnella jatkuvaa typerysten sättimistä miten teen kaiken väärin ja silti jokainen antaa täysin erilaiset ohjeet painonpudotukseen. Eikä yksikään niistä toimi vaikka pilkun tarkasti niitä noudatan. Kannattaa muistaa että ihmisten elimistö ei toimi samalla tavalla jokaikisellä ihmisellä. Näkeehän sen tästäkin keskustelusta että jokainen on laihtunut eri tavalla.
Silti löytyy ainakin kymmenen typerystä aukomaan sairasta päätään että syö vähemmän kuin kulutat. Älykäs ihminen ymmärtää että ihmiset on erilaisia.Yhdenkään ihmisen kroppa ei toimi niin, että laihtuu, jos syö enemmän kuin kuluttaa tai lihoo, jos syö vähemmän kuin kuluttaa.
No ei toimi ei, mutta se kulutuksen määrittäminen onkin jo hieman vaikeampaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mummeli kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Johtuu iästä.
Itse olen 52v ja just laihduin 12kg, kun sain proteiinit kohdilleen ja jouduin syömään keltarauhashormonikuurin (3kk) vatsassa olevien kasvaimien takia. Kumpi auttoi enemmän kuuri vai proteiinit, en osaa sanoa. Ennen tätä komboa laihdutus oli haastavaa. Kilot pysyneet pois jo yli vuoden.Minulla ei ole vielä vaihdevuosioireita, joten ikä ei ole ainoa kriteeri.
Hormoneilla on valtavan iso merkitys painoon. Eikä kyse ole vain yhdestä vaan voi olla useamman hormonin vaikutusta. Pitäisi puhua enemmän siitä mitkä kaikki asiat vaikuttavat hormonimääriin. Unettomuus, stressi, ruokavalion lisäaineet, lääkkeet, lisäravinteet. Onnekas se joka välttyy kaikilta näiltä häiriötekijöiltä ja voi syödä käytännössä mitä vain milloin vain, lihomatta ja sairastumatta. Itselläni ollut epäonni saada geenit jotka sairastuttaa ja nostaa painoa. "Kiva" lukea/kuunnella jatkuvaa typerysten sättimistä miten teen kaiken väärin ja silti jokainen antaa täysin erilaiset ohjeet painonpudotukseen. Eikä yksikään niistä toimi vaikka pilkun tarkasti niitä noudatan. Kannattaa muistaa että ihmisten elimistö ei toimi samalla tavalla jokaikisellä ihmisellä. Näkeehän sen tästäkin keskustelusta että jokainen on laihtunut eri tavalla.
Silti löytyy ainakin kymmenen typerystä aukomaan sairasta päätään että syö vähemmän kuin kulutat. Älykäs ihminen ymmärtää että ihmiset on erilaisia.Yhdenkään ihmisen kroppa ei toimi niin, että laihtuu, jos syö enemmän kuin kuluttaa tai lihoo, jos syö vähemmän kuin kuluttaa.
No kerropas sinä viisas ihminen mistä mittarista sen oman kulutuksensa näkee? Minä olen 90 kg ja syön 1000-1200 kcal päivässä eikä paino putoa yhtään. Lopetanko kokonaan syömisen? Tuolla määrällä syön kolme kertaa päivässä noin 300-400 kcal kerrallaan ja maha kurnii nälkää tuntikausia päivässä. Ruokavalio koostuu vihanneksista, vähän proteiinia ja hiilihydraatteja. Jätin pois leivän ja päälliset ja hedelmät. Ei mitään vaikutusta vaikka juustoa saatoin syödä 500g/vk. Ja kyllä, osaan laskea kalorit ja punnita ruokani, olen tehnyt sitä vuosia. Tämän sinun ohjeesi mukaan minun pitäisi edelleen vähentää kaloreita koska syön enemmän kuin kulutan. Liikunta ei auta asiaan, näinhän täällä neuvotaan. Jos syön enemmän niin lihon lisää. Jään odottamaan neuvoja.
En oo tuo, jolta kysyt. Kuulostaa kyl sun kalorit tosi vähäisiltä! Eikö se aineenvaihdunta ole mitattavissa? Siis olen siinä käsityksessä. Ja onko kilpirauhasarvot mitattu?
Jossain labraolosuhteissa varmaankin. Mutta kenellä on sellaiseen varaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli tosi kiireinen päivä eilen. Ehdin käydä vain 15min juoksulenkin, mutta kävinpähän kuitenkin. Potkaisin lenkkarit jalasta ja riensin pikapesulle suihkuun (mies kävi saunassa) ja siitä vappujuhliin.
Valintoja.
Olen yh, toinen lapsi päiväkodissa ja toinen koulussa ja iipeessä. Ja itse siis olen töissä. Lasten päivät on jo nykyisellään niin pitkiä päiväkodissa ja iipeessä että joudun kyllä heti töistä tullessa hakemaan päiväkodilta ja rientämään kotiin. Helppo se on saarnata valinnoista, jos on puoliso auttamassa. Kaikilla ei ole.
Ap
Heippa ap, en lue koko ketjua, joten voi tulla toistoa. Jos vaikka aloitat siitä että yrität lisätä ulkoilua viikonloppuihin. Hippaa puistossa, lapsille pyöräilyä, metsäretkiä, pallopelejä, onko uimahallia? Kotityötkin ovat sohvalla istumista parempi, lapset mukaan vaan. Jos mahdollista niin käytte parina iltana kävellen kaupassa.
Ymmärsin että teet säännöllistä, kevyttä päivätyötä? Pakkaa lounaaksi salaatti (vihreää, tonnikalaa, kanaa, raejuustoa, kevyempi kastike) tai vaikka jugurttia, kourallinen pähkinöitä ja banaani. Iltapäivällä pari palaa tummaa suklaata kahvin kanssa niin pysyt pirteänä. Tee koko perheelle tavallinen kotiruoka iltaisin, vähän kun suunnittelee niin säästää aikaa ja rahaa.
Mulla on puoliso joka oli ja on reissuhommissa ja tosiaan aika monta vuotta harrastin pelkkää lapsen-, koiran- ja kodinhoitoa. Rahatilanne oli tiukka enkä muutenkaan ole tuhlailevaa sorttia. Kun tenava oli jumpassa (on edullisiakin) niin kävin lenkillä. Jumppaan kuljettiin pyörällä niin tuli hyvä treeni. Päikkyyn vein pyörällä ja siitä jatkoin kouluun tai harjoitteluun. Opin nauttimaan ulkoilusta ja raittiista ilmasta.
Vierailija kirjoitti:
Syöminen ja liikunta vaikuttaa molemmat, tietysti. Minulla se menee niin että harrastan niin paljon liikuntaa että pystyn käytännössä syömään mitä vaan eikä se näy. Toki pitäisi alkaa syömään terveellisemmin mutta siitä ei ole nyt kyse. 4h hikiliikuntaa viikossa niin ei voi väittää että ei vaikutusta.
Mitä tuo tarkoittaa että ei vaikutusta? Että 4 h hikiliiikunnalla ei ole vaikutusta? Paljonko harrastat itse liikuntaa?
Minä harrastan liikuntaa jopa 17 h viikossa, vaihtelevan tehoista, osa on kyllä tehokasta liikuntaa. Minun on silti vaikea laihtua. Pitäisi syödä todella vähän mutta sitten en jaksa liikkua ja sitä en halua enkä voi sillä se on yksi työni. Joskus liikunnasta tulee myös todella kova nälkä. Eilen esim. 3 h ohjasin hikiliikuntaa ja vieläkin ihan hirveä nälkä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syöt enemmän kuin kulutat. Näin yksinkertaista se on. Muistathan, että jokainen suuhun pistämäsi välipala lasketaan mukaan nauttimiisi kaloreihin. Kokeilepa ruokailussasi n. 1500 kaloria ja 100 grammaa hiilihydraatteja päivässä, niin etköhän ala laihtua vähän reippaampaan tahtiin?
Minä lihoisin reipasta vauhtia tuolla kalorimäärällä ja painan 90 kg. Lääkärikin sanoi että 1500 kcal kuulostaa tosi isolta määrältä minun kokoiselleni. Toinen lääkäri sanoi että jos syö sen suositellun 500g vihanneksia niin paljon muuta ei jaksa päivässä syödäkään.
Itse en pysty liikkumaan kipujen vuoksi paljonkaan. Ja on kilpirauhasen vajis ollut vuosikymmeniä ilman lääkitystä.Ihme lääkäri. Tuo määrä tulee jo yhdestä omenasta, parista tomaatista ja pätkästä vaikka kesäkurpitsaa. Jos tuolla tulet kylläiseksi, niin onnittelut!
No en kyllä tuolla määrällä vihanneksia pärjää, ei pärjäisi kukaan terve ihminen. Lääkäri oli pienikokoinen nuori mies. Huvittavaa ja hälyyttävää tässä on se että näin meitä ylipainoisia neuvotaan lääkärissä. Kukaan ei ota vakavasti eikä oikeasti halua auttaa, sanotaan suunnilleen "älä syö niin laihdut".
Olen 167cm ja näyttää että paino jumahtanut 87,6-87,2. Yhtään siitä alemmas ei näytä lähtevän. Mitä tehdä?
Liikunta on koiran kans kävely n 3-4km päivässä. Istumatyö.
Täällä saa hurjan määrän alapeukkuja, jos ehdottaa kalorilaskuria. Itse olen sen avulla laihduttanut. Itsellä laskuri laskee tavoitekalorit hirman ylemmäksi, kuin millä laihdun. Mutta pointti laskurin käytössä on se, että saa sivistyneen arvion omasta kulutuksesta, siitä millä määrällä kaloreita laihtuu ja millä ei. Tämä käsitys muodostuu viikkojen kuluessa, ei siten, että muutaman päivän ajan merkkaa kalorit ylös.
Olen onnistunut laihtumaan kilpirauhasen vajaatoiminnan kera. Se on hoitotasapainossa, toki voi hieman hidastaa aineenvaihduntaa.
Kulutus lyhyellä, istumatyötä tekevällä naisella voi olla todella pientä. Itse 168cm ja laihdun 1800 kalorilla, hikiliikuntaa 4 viikossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on lihavan geenit niin ei laihdu. Itse syön mitä huvittaa ja paino pysyy aina samassa.
Paskaa puhetta. Jos syöt vähemmän kaloreita kuin kulutat, laihdut.
Ihan turha olla karkea. Esim. suolistobiomista on tehty paljon tutkimusta juuri tämän asian takia. Joillakin on lihavuutta ylläpitäviä ja/tai laihtumista vaikeuttavia bakteereja suolistossaan.
Jos energiansaanti ja energiankulutus ovat molemmat melko pieniä, niin elimistö ei kerta kaikkiaan pysty polttamaan rasvaa. Jotta saisit käyntiin prosessin, jossa energiaa kuluu, sinun pitäisi:
- Saada riittävästi hyvälaatuista ravintoa
-Kuluttaa energiaa liikkumalla tai esimerkiksi raskailla kotiaskareilla
Jos syöt liian niukasti tai vähäenergistä ruokaa, elimistösi pysyy säästöliekillä ja kuvittelee että kaikki ravintoaineet pitää säästää. Tällöin paino ei välttämättä tipu, vaikka harrastaisit liikuntaa. Kun liikkuminenkin puuttuu, niin ei keholla ole mitään edellytyksiä alkaa yhtäkkiä tiputtamaan painoa itsekseen. Paino tippuu, kun saat riittävästi energiaa ja kulutat sitä säännöllisesti hieman enemmän kuin saat.
Vierailija kirjoitti:
Olen 167cm ja näyttää että paino jumahtanut 87,6-87,2. Yhtään siitä alemmas ei näytä lähtevän. Mitä tehdä?
Liikunta on koiran kans kävely n 3-4km päivässä. Istumatyö.
Hengästymistä aiheuttavaa liikuntaa eli kävele esim nopeammin tai nykyistä nopeutta 1,5 kertainen matka. Tee 10 min jumppa päivittäin esim kehonpainoharjoitteluna. Jätä lisätty sokeri ja nopeat hiilarit vähemmälle, tilalle kuituja, marjoja, laadukkaita proteiineja ja pehmeitä rasvoja. Nuku riittävästi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liikunta on koiran kans kävely n 3-4km päivässä. Istumatyö.Hengästymistä aiheuttavaa liikuntaa eli kävele esim nopeammin tai nykyistä nopeutta 1,5 kertainen matka. Tee 10 min jumppa päivittäin esim kehonpainoharjoitteluna. Jätä lisätty sokeri ja nopeat hiilarit vähemmälle, tilalle kuituja, marjoja, laadukkaita proteiineja ja pehmeitä rasvoja. Nuku riittävästi.
Kerro, mitä ovat "laadukkaat proteiinit" ja "hyvät rasvat"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mummeli kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Johtuu iästä.
No kerropas sinä viisas ihminen mistä mittarista sen oman kulutuksensa näkee? Minä olen 90 kg ja syön 1000-1200 kcal päivässä eikä paino putoa yhtään. Lopetanko kokonaan syömisen? Tuolla määrällä syön kolme kertaa päivässä noin 300-400 kcal kerrallaan ja maha kurnii nälkää tuntikausia päivässä. Ruokavalio koostuu vihanneksista, vähän proteiinia ja hiilihydraatteja. Jätin pois leivän ja päälliset ja hedelmät. Ei mitään vaikutusta vaikka juustoa saatoin syödä 500g/vk. Ja kyllä, osaan laskea kalorit ja punnita ruokani, olen tehnyt sitä vuosia. Tämän sinun ohjeesi mukaan minun pitäisi edelleen vähentää kaloreita koska syön enemmän kuin kulutan. Liikunta ei auta asiaan, näinhän täällä neuvotaan. Jos syön enemmän niin lihon lisää. Jään odottamaan neuvoja.
Syöt liian vähän!
Muutamia huomioita epäonnistuneista laihtumista
- kuulun erääseen ryhmään, missä valitetaan, että ei kolmessa viikossa ole paino tippunut. Heti saa monta vastausta, että jumi ja kumi, syö enemmän. Ihminen ei mene millekään säästöliekillä, jos syö kolme viikkoa vähemmän
- eräs tuttava laihduttaa ja kirjoittelee niistä someen ja ihmettelee, kun ei laihdu. Polkee 20 minuuttia kuntopyörää päivässä. Ennen sitä kiskoo smoothien, missä on kauraryynejä, banaania, avocadoa yms. Pyöräilyn jälkeen palkkaria. Ja saa kommentteja, että säästöliekillä, lisää rasvaa ja ruokaa, kun kulutat pyöräillessä niin paljon
- käydään salilla tekemässä treeniä. Eli länkyteyään reidenlähennys laitetta ja heilutellaan parin kilon painoja. Ennen sitä otetaan tankkaus juomaa ja heti pulkarissa kiire juoda palautusjuomaa. Ihmetellään, kun paino nousee. No heti saa kannustusta, että sulla on lihasmassaa tullut varmaan se 5 kg kuukaudessa
Eli tavallinen kuntoilija ei ylimääräisiä palkkareita ja ylenmääräistä ruokaa tarvitse ja vaikka lihas on läskiä raskaampaa, ei monta kiloa lihas kasvaa kuukaudessa
Vierailija kirjoitti:
Muutamia huomioita epäonnistuneista laihtumista
- kuulun erääseen ryhmään, missä valitetaan, että ei kolmessa viikossa ole paino tippunut. Heti saa monta vastausta, että jumi ja kumi, syö enemmän. Ihminen ei mene millekään säästöliekillä, jos syö kolme viikkoa vähemmän
- eräs tuttava laihduttaa ja kirjoittelee niistä someen ja ihmettelee, kun ei laihdu. Polkee 20 minuuttia kuntopyörää päivässä. Ennen sitä kiskoo smoothien, missä on kauraryynejä, banaania, avocadoa yms. Pyöräilyn jälkeen palkkaria. Ja saa kommentteja, että säästöliekillä, lisää rasvaa ja ruokaa, kun kulutat pyöräillessä niin paljon
- käydään salilla tekemässä treeniä. Eli länkyteyään reidenlähennys laitetta ja heilutellaan parin kilon painoja. Ennen sitä otetaan tankkaus juomaa ja heti pulkarissa kiire juoda palautusjuomaa. Ihmetellään, kun paino nousee. No heti saa kannustusta, että sulla on lihasmassaa tullut varmaan se 5 kg kuukaudessa
Eli tavallinen kuntoilija ei ylimääräisiä palkkareita ja ylenmääräistä ruokaa tarvitse ja vaikka lihas on läskiä raskaampaa, ei monta kiloa lihas kasvaa kuukaudessa
Minä kyllä söin oikeasti liian vähän. Kun lisäsin hieman kaloreita, laihduin hetkessä 3 kg vaikka sitä ennen oli juminut 3 kuukautta paikallaan. En tiedä mistä johtuu mutta ainakin aktiivisuus lisääntyy kun ei ole liian nälissään.
Herkkujen poisjättäminen ei riitä, jos syöt edelleen terveellistäkin ruokaa päivässä ylläpitokalorien verran. Sinun täytyisi tietää päivässä syömäsi kalorimäärä, sekä se määrä kaloreita, joita voit syödä nykyisen painosi pitääksesi. Sitten säädät päivän kalorisaannin niin, että päivässä tulee -100-1000 kcal vähemmän riippuen siitä, mikä on laihdutus tahtisi. -100 kcal päivässä on todella hidas, ja tuo toinen ääripää voi olla vaikeaa jaksaa pitää yllä pitkiä aikoja. Liikunnan lisääminen tähän auttaisi paljon
Miten on mennyt ap, oletko saanut painon kääntymään alaspäin, oliko tästä ketjusta sinulle apua?
Kun ikää tulee, ei ole hyvä kärsiä myöskään uniapneasta, hengenahdistuksesta tai nivelkivuista.