Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi en laihdu?

Vierailija
02.05.2023 |

Minulla on 10 kg ylipainoa. Ikää 45, nainen olen. Jätin vuosi sitten kokonaan pois pullat, jätskit, sipsit, keksit, limsat, mehut, kahvista sokerin ym. Eli kaikki herkut. Teen ns siistiä sisätyötä ja yh:na en ehdi käytännössä harrastamaan liikuntaa eli kulutukseni ei ole suurta. En tosin syökään päivässä paljon, vain kolme ateriaa eikä mikään niistä ole suuri, usein syön jotain kasviskeittoja ja sellaisia. Painoni on pudonnut vuodessa kilon. Vain kilon enkä ymmärrä miksi. Neuvoja mitä muuttaa?

Kommentit (238)

Vierailija
41/238 |
02.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko Japani ns. kehittyneistä maista ykkönen "ylipainottomuuskisassa":

https://worldpopulationreview.com/country-rankings/obesity-rates-by-cou…

Liekö meren elävistä saatava runsas jodimäärä suurin syy tuohon??

Japanissa on yhteiskunnallisesti ihan takapuolesta olla ylipainoinen, siellä kommentoidaan kyllä rankasti "liikakiloista" ja naisille on ihan tyypillistä jättää aterioita väliin että pysyy hoikkana. Kyllä se sosiaalinen ilmapiiri on niin ylipainoisille vihamielinen, ettei se jodilla vain selity :D

Vierailija
42/238 |
02.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokin aineenvaihduntasairaus tai vaihdevuodet. Paino ei putoa vaikka päällään tanssisit yötä päivää, tiedän kokemuksesta. Täällä saat aina vain samoja kommentteja että varmasti syöt herkkuja ja napostelet, olet laiska, syöt liian vähän tai liikaa, syöt vääriä ruokia. Tosiasia on se että jos aineenvaihdunta on jumissa ollut jo vuosia mitään tulosta ei tule vaikka söisit kuin anorektikko ja treenaisit kuin olympiaurheilija.

Sinulla todennäköisesti on työterveyshuolto? Soitat ja varaat ajan verikokeisiin. Tai käyt yksityisellä ja pyydät hormonikokeita. Tai käyt ravintoterapeutilla omakustanteisesti.

Jännä. Keskitysleireillä laihtui kaikki. Ei juminut aineenvaihdunta eikä tullut säästöliekkiä 🙄

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/238 |
02.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan ikä tekee.  Ala laskea tarkemmin syömisesi.

Itse huomaan, olen siis läski, että nykyään läskit pysyy yllä paljon helpommalla kuin vielä 10 vuotta sitten. Olen nyt 47-vuotias ja oikeasti en syö enää hirveän paljoa. Silti en laihdu. Pystyn laihtumaan, mutta se vaatii kunnon rääkkiä. Ei tosiaan lähde maltillisella syömisellä. Voin vain muistella aikoja, kun ylläpitääkseen rubensmaista ulkomuotoa, tarvitsin paljon isoja Hese-aterioita, suklaata ja pekoniaamiaisia. Nyt tilaan Hesestä vain pienen hamppariaterian, jos syödään siellä ja ylipäätään syödään enää harvoin. En enää valitse listalta megapekonia. En myöskään vetele suklaalevyjä vaan pari palaa. Pekoniaamiaista en ole syönyt varmaan sitten viime kesän ulkomaanmatkan. Ihan tällä peruskotiruualla ja pienillä herkutteluilla (pulla, viineireihin en enää koske) pysyy paino. Jos söisin samalla tavalla kuin jokunen vuosi sitten, niin lihoisin koko ajan lisää.

Vierailija
44/238 |
02.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko Japani ns. kehittyneistä maista ykkönen "ylipainottomuuskisassa":

https://worldpopulationreview.com/country-rankings/obesity-rates-by-cou…

Liekö meren elävistä saatava runsas jodimäärä suurin syy tuohon??

Japanissa on yhteiskunnallisesti ihan takapuolesta olla ylipainoinen, siellä kommentoidaan kyllä rankasti "liikakiloista" ja naisille on ihan tyypillistä jättää aterioita väliin että pysyy hoikkana. Kyllä se sosiaalinen ilmapiiri on niin ylipainoisille vihamielinen, ettei se jodilla vain selity :D

Länsimaalaisen kuuluisi myös jättää aterioita välillä väliin, jos ei urheile tarpeeksi. Mutta täällä itketään että syömishäiriö syömishäiriö yhyy. No ei ihme kun olette suurin osa ylipainoisia.

Vierailija
45/238 |
02.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla, että se kaloreiden laskeminen on tässä vaiheessa helpoin tapa toimia. Jos oletetaan että olet vaikka 165 cm ja 77 kg (muistaakseni tuo olisi lähellä 10 kilon ylipainoa), niin 45-vuotiaana naisena kulutat päivässä noin 1700-1800 kcal, jos et erityisemmin harrasta liikuntaa. (Ja jos olet lyhyempi, niin kulutus on pienempi).

Syömällä 1500 kaloria päivässä laihtuisit noin 200-300 grammaa viikossa ja kilon kuukaudessa, mikä tarkoittaisi sitä että olisit tavoitteessasi vuoden päästä. Kokeile tuota ja ota yhteyttä lääkäriin, jos et vaikka 4 kuukauden jälkeen näe mitään tuloksia.

Vierailija
46/238 |
02.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laske kaloreita

Yritin siis laihdutuskuurin sijaan muuttaa elämäntapaa jättämällä kaikki herkut pois ja vähentämällä päivässä syödyn ruoan määrää. En ole jaksanut laskea kaloreita niin tarkkaan kun luulin, että noilla muutoksilla saisin vuoden aikana selvästi painoa pois.

Ap

Proteiinin puute on yksi mahdollinen syy.

Vierailija
47/238 |
02.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse huomaan, olen siis läski, että nykyään läskit pysyy yllä paljon helpommalla kuin vielä 10 vuotta sitten. Olen nyt 47-vuotias ja oikeasti en syö enää hirveän paljoa. Silti en laihdu. Pystyn laihtumaan, mutta se vaatii kunnon rääkkiä. Ei tosiaan lähde maltillisella syömisellä. Voin vain muistella aikoja, kun ylläpitääkseen rubensmaista ulkomuotoa, tarvitsin paljon isoja Hese-aterioita, suklaata ja pekoniaamiaisia. Nyt tilaan Hesestä vain pienen hamppariaterian, jos syödään siellä ja ylipäätään syödään enää harvoin. En enää valitse listalta megapekonia. En myöskään vetele suklaalevyjä vaan pari palaa. Pekoniaamiaista en ole syönyt varmaan sitten viime kesän ulkomaanmatkan. Ihan tällä peruskotiruualla ja pienillä herkutteluilla (pulla, viineireihin en enää koske) pysyy paino. Jos söisin samalla tavalla kuin jokunen vuosi sitten, niin lihoisin koko ajan lisää.

https://www.is.fi/terveys/art-2000009374917.html

Lihavuuteen erikoistunut lääkäri on eri mieltä iän vaikutuksesta. Uskon mieluummin ammattilaista kuin palstalaisten mutu-tuntumaa.

Itse olen yli 50 vuotias ja pudotin painoa yli 20 kg, hyvin se lähti kun laittoi syömiset ja elämäntavat kuntoon.

Vierailija
48/238 |
02.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikka on yh ja pienet lapset niin ihan varmasti ehdit vaikka edes puolen tunnin lihaskuntotreenin tehdä pari kolme kertaa viikossa. Kotonakin voi hyvin treenata vaikka omalla painolla tai kahvakuulaillen.

Voihan tuollaisen tehdä, mutta mitään vaikutusta sillä ei juurikaan ole. Tietty kannattaa tehdä jos siitä saa energiaa ja se tuntuu hyvältä. Syömisestä se homma on kiinni. 

Vierailija
49/238 |
02.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on kyllä uskomaton palsta. Vittuilla kyllä osataan, mutta mitään ilmeistä kummempia neuvoja ei osata antaa. Olisi ilmeisesti tarvetta jonkun mielenterveyshoitajan päivystää palstalla, koska pahoinvointi on ilmeistä.

Vierailija
50/238 |
02.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokin aineenvaihduntasairaus tai vaihdevuodet. Paino ei putoa vaikka päällään tanssisit yötä päivää, tiedän kokemuksesta. Täällä saat aina vain samoja kommentteja että varmasti syöt herkkuja ja napostelet, olet laiska, syöt liian vähän tai liikaa, syöt vääriä ruokia. Tosiasia on se että jos aineenvaihdunta on jumissa ollut jo vuosia mitään tulosta ei tule vaikka söisit kuin anorektikko ja treenaisit kuin olympiaurheilija.

Sinulla todennäköisesti on työterveyshuolto? Soitat ja varaat ajan verikokeisiin. Tai käyt yksityisellä ja pyydät hormonikokeita. Tai käyt ravintoterapeutilla omakustanteisesti.

Jännä. Keskitysleireillä laihtui kaikki. Ei juminut aineenvaihdunta eikä tullut säästöliekkiä 🙄

Kyllä jumi ja tuli. Keskitysleireillä ihan kaikki olisivat nälkään ja laihtumisesta johtuvaan elintoimintojen pettämiseen, jos olisivat laihtuneet sellaista vauhtia, jota tuollainen ravinto ja liikuntarääkki saisi normaalilla tahdilla aikaan (varsinkin kun niinä aikoina moni oli hoikka tai laiha jo sinne mennessään). Yksikään ihminen ei olisi selviytynyt hengissä.

Lisäksi nälkää kärsineillä ihmisillä on usein myöhemmin painonhallinnan tai syömisen ongelmia, jos ravintoa alkaa saada rajattomasti. Tämähän on todettu esimerkiksi lapsuudessaan nälkää kärsineiden ihmisten kohdalla.

Vierailija
51/238 |
02.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on lihavan geenit niin ei laihdu. Itse syön mitä huvittaa ja paino pysyy aina samassa.

Paskaa puhetta. Jos syöt vähemmän kaloreita kuin kulutat, laihdut.

Ei muuten pidä paikkaansa jos elimistö mennyt syystä tai toisesta jumiin.

Vierailija
52/238 |
02.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni oli alussa mahdotonta pudottaa painoa. Olin siisi nuorempanakin laihduttanut onnistuneesti mutta eipä enää samat keinot heti toimineet. Onneksi olin sitkeä ja parin kk kuluttua paino lähti tippumaan. Syön noin 1500-1800kcal ja tällähetkellä laihdun noin 3kg/kk vauhtia.

Liikun hyvin vähän. Syön kaikkea mutta etenkin riittävästi proteiinia.

Olen nyt jos normaalipainossa mutta vielä hieman pudotettavaa.

Vierailija
53/238 |
02.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka päivä ei tarvitse syödä.

Vierailija
54/238 |
02.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on kyllä uskomaton palsta. Vittuilla kyllä osataan, mutta mitään ilmeistä kummempia neuvoja ei osata antaa. Olisi ilmeisesti tarvetta jonkun mielenterveyshoitajan päivystää palstalla, koska pahoinvointi on ilmeistä.

Olet näköjään yksi meistä. Vittuilu sujuu mutta neuvoja ei osata antaa.

Vierailija
55/238 |
02.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

https://www.is.fi/terveys/art-2000009374917.html

Lihavuuteen erikoistunut lääkäri on eri mieltä iän vaikutuksesta. Uskon mieluummin ammattilaista kuin palstalaisten mutu-tuntumaa.

Itse olen yli 50 vuotias ja pudotin painoa yli 20 kg, hyvin se lähti kun laittoi syömiset ja elämäntavat kuntoon.[/qu

Luitko olleenkaan linkkaamaasi juttua? Kyllä vaan ikä vaikuttaa. Suora lainaus sieltä:

Noin 50-vuotiailla naisilla vaihdevuosien alkaminen saattaa vaikuttaa painoon, mutta eri tavalla kuin usein kuvitellaan. Heikius kertoo vaihdevuosien kerryttävän kiloja esimerkiksi uniongelmien takia. Uniongelmia tulee usein estrogeenin vähenemisen myötä.

Vaihdevuosien yhteydessä estrogeenituotanto hiipuu, ja silloin naisilla on myös kohonnut taipumus nimenomaan vyötärölihavuuteen. Hormonikorvaus voikin välillisesti auttaa painonhallinnan ongelmissa.

Vierailija
56/238 |
02.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika hiljaista on painon laskeminen.

Itse syön aamulla kahvin, mustana, kanssa yhden ruispalan oivariinillä, ohuella kinkkusiivulla ja juustosiivulla.

Päivän aikana 2-3 kuppia kahvia ja n. 17:00 normisatsin ruokaa eli esim. pari perunaa tai desin riisiä ja jotain jauhelihasoosia, tai annoksen makaronilaatikkoa. Siis itsetehtyä peruskotiruokaa.

Illalla taas pari kuppia mustaa kahvia ja 1-2 kinkkujuusto ruispalaa.

Joskus voi aamulla tai illalla mennä 1 ohkainen pullasiivu.

Nälkää en juuri tunne, eikä heikota tai ole huono olo, paino pysyy hieman alle 120 kilon ja olen siis n. 180 cm, 50-vuotias mies.

Vierailija
57/238 |
02.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet näköjään yksi meistä. Vittuilu sujuu mutta neuvoja ei osata antaa.

Joo, katsos tulta vastaan pitää käydä tulella.

Mutta en ymmärrä, mikä tarve on pottuilla aloittajalle tämmöisestä ihan neutraalista aiheesta, kyseessä ei esim. politiikka tai uskonto tmv. mikä voisi olla aiheena jotenkin kuumentava. Olisin itsekin kiinnostunut aiheesta, mutta ei näitä nälvimisketjuja jaksa lukea.

Vierailija
58/238 |
02.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap jankkaa tekosyitänsä niin vahvasti, että ei tule ikinä laihtumaan. Ei ole todellista halua.

Jos haluaisi, niin pystyisi.

Lapset lenkille mukaan (rattaissa/pyörällä/kävellen/ pulkassa/ skuutilla...) Niin me muutki tehdään ja leikitään, pelataan, voimistellaan jne kotona lasten kanssa, käydään uimassa, hiihtämässä, luistelemassa, metsäretkellä jne.

Ei ne lapset sun ongelma ole. Sun asenne on

59/238 |
02.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus voi yllättää, kuinka paljon kaloreita syö tai juo.

Yksi tuntemani ihminen oli selkeästi ylipainoinen. Ei tiennyt että miksi, koska söi harkitusti.

Sitten selvisi, että hän rakasti tuoremehuja, ja saattoi juoda yhden litran purkin vuorokaudessa. Valtava määrä kaloreita. Eli täytyy huomioida myös se, että mitä juot.

Vierailija
60/238 |
02.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei mikään muu auttanut laihtumaan kuin vesipaastoaminen, 2-5 päivän vesipaastoilla saanut painoa alas nyt 75 kg -> 65.9 kg (tänä aamuna). Hiilareiden syönnin jälkeen on verensokerit koholla ja niin kauan kuin kehossa on glukoosia, ei se polta rasvaa käytännössä ollenkaan. Nälkäkin on kalorivajeella kituuttaessa kamala, kun taas vesipaastotessa ei ole käytännössä ollenkaan. Halpaa ja nopeaa on, itsellä paino tippuu aina sen 0.5 kg/päivä, suosittelen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän neljä