Miten laihdutus voisi vihdoin onnistua? 8 vuotta painanut 100kg.
Jokainen elämäntapamuutos ja laihdutus tyssää
N37
Kommentit (98)
Olet saamaton ja selkärangaton. Turha sulle on mitään neuvoa kun et pidä mistään kiinni. Siinä se ongelma on.
Aloita pienin askelin. Lopeta laihduttaminen. Älä vertaa itseäsi muihin. Kuraa tulee mutta nämä hokkuspokkukset eivät toimi. Terveet ja hyvinvoivat ihmiset ovat osin onnekkaita mutta syövät ihan tavallista ruokaa. Olin aikanaan monta vuotta kaupan kassalla ja tarkkailin mitä ihmiset ostivat (kyllä, oikeasti). Lihatiskistä ostettu kunnon liha, kasvikset, kevytmaito ja Oivariini korreloivat aika hyvin sopusuhtaisen ihmisen kanssa. Maksaa enemmän, joo, mutta näillä ihmisillä ei sitten ollut tupakkaa tai kaljalaatikkoa kassalla. Viikonloppuisin saunaolut tai lonkero ja paistopisteen leipä tai kahvipulla. Sokerittomiin rahkoihin, valmissalaatteihin ja proteiinipatukoihin saa upotettua pitkän pennin ja suuri osa näistä asiakkaista oli selvästi ylipainoisia.
Voisitko ehkä kävellä tai ulkoilla enemmän? Jos on lapsia niin ulkoile heidän kanssaan, puistossakin voi jumpata. Tehkää yhdessä kotitöitä reippaasti, käykää uimassa tai pyöräilemässä. Kesällä voi poimia marjoja tai tehdä pienen kasvimaan jos on piha. Nuotiolla voi paistaa makkaran (niissäkin on eroja) ja syödä sen reippailun jälkeen. Musta kahvi on kaloriton, loraus kevytmaitoa joukkoon.
Välillä tuntuu että itsestään selvät asiat hukutetaan naistenlehtien ja somepersoonien "asiantuntijuuteen". Tsemppiä ja hyvää kevättä!
Sun pitää kyllästyä siihen että olet lihava.
Mulla huono työpaikka nosto viikonloppuherkuttelun ihan omalle tasolleen.
6 vuodessa olin lihonut salaa 40kg, asia kävi kk sitten ilmi kun kävin vuosien tauon jälkeen puntarilla.
Huomasin että vaatteista piti ostaa muutamaa kokoa suurempaa, mutta en ikinä osannut ajatella että olen lihonut näin valtavasti.
Kun tulin kotiin sieltä lääkäriltä missä paino mitattiin näin itseni peilistä ja näin sen todellisuuden mitä en ollut vielä lähtiessä nähnyt. Olen lihava.
Herkut jäi siihen, nyt syön parin tunnin välein ja monipuolisesti, sokeria ja rasvaa, eli jätskiä, sipsiä ja keksejä en aijo syödä enää ikinä. Sellainen shokki tuo paino oli, muistan loppuelämäni sen fiiliksen kun se sanottiin ääneen.
Ai niin, etsin myös uutta työpaikkaa. Ei mikään ole tuon arvoista.
Pätkäpaasto ja VHH-ruokavalio (näitä on monia erilaisia) auttaa laihdutuksessa. Eikä tarvitse edes kärsiä nälästä.
Vierailija kirjoitti:
Aloita pienin askelin. Lopeta laihduttaminen. Älä vertaa itseäsi muihin. Kuraa tulee mutta nämä hokkuspokkukset eivät toimi. Terveet ja hyvinvoivat ihmiset ovat osin onnekkaita mutta syövät ihan tavallista ruokaa. Olin aikanaan monta vuotta kaupan kassalla ja tarkkailin mitä ihmiset ostivat (kyllä, oikeasti). Lihatiskistä ostettu kunnon liha, kasvikset, kevytmaito ja Oivariini korreloivat aika hyvin sopusuhtaisen ihmisen kanssa. Maksaa enemmän, joo, mutta näillä ihmisillä ei sitten ollut tupakkaa tai kaljalaatikkoa kassalla. Viikonloppuisin saunaolut tai lonkero ja paistopisteen leipä tai kahvipulla. Sokerittomiin rahkoihin, valmissalaatteihin ja proteiinipatukoihin saa upotettua pitkän pennin ja suuri osa näistä asiakkaista oli selvästi ylipainoisia.
Voisitko ehkä kävellä tai ulkoilla enemmän? Jos on lapsia niin ulkoile heidän kanssaan, puistossakin voi jumpata. Tehkää yhdessä kotitöitä reippaasti, käykää uimassa tai pyöräilemässä. Kesällä voi poimia marjoja tai tehdä pienen kasvimaan jos on piha. Nuotiolla voi paistaa makkaran (niissäkin on eroja) ja syödä sen reippailun jälkeen. Musta kahvi on kaloriton, loraus kevytmaitoa joukkoon.
Välillä tuntuu että itsestään selvät asiat hukutetaan naistenlehtien ja somepersoonien "asiantuntijuuteen". Tsemppiä ja hyvää kevättä!
Aika hurjia johtopäätöksiä vedät ihmisten ostoksista. Minulla ja puolisollani on eri ruokavaliot, mutta se joka käy kaupassa, ostaa molempien ruoat. Joinakin päivinä voisit siis nähdä minut ostamassa lihapullia, paistopisteen kermamunkin ja irtokarkkeja, toisena päivänä heviä ja kuivattua härkäpapua.
Vierailija kirjoitti:
Sun pitää kyllästyä siihen että olet lihava.
Mulla huono työpaikka nosto viikonloppuherkuttelun ihan omalle tasolleen.
6 vuodessa olin lihonut salaa 40kg, asia kävi kk sitten ilmi kun kävin vuosien tauon jälkeen puntarilla.
Huomasin että vaatteista piti ostaa muutamaa kokoa suurempaa, mutta en ikinä osannut ajatella että olen lihonut näin valtavasti.
Kun tulin kotiin sieltä lääkäriltä missä paino mitattiin näin itseni peilistä ja näin sen todellisuuden mitä en ollut vielä lähtiessä nähnyt. Olen lihava.
Herkut jäi siihen, nyt syön parin tunnin välein ja monipuolisesti, sokeria ja rasvaa, eli jätskiä, sipsiä ja keksejä en aijo syödä enää ikinä. Sellainen shokki tuo paino oli, muistan loppuelämäni sen fiiliksen kun se sanottiin ääneen.
Ai niin, etsin myös uutta työpaikkaa. Ei mikään ole tuon arvoista.
Parin tunnin välein on aivan liian usein, siitä kärsii sekä suolisto että hampaat.
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2016/09/20/naposteletko-ei-pitaisi-jatkuv…
Ajattele, että kyse on pitkästä, pitkästä projektista. Älä odota, että jo ylihuomenna vaaka näyttää jo ihan eri lukemat. Aloia siis pienillä muutoksilla, joista juuri sen pienuuden takia voi helpommin tulla kestäviä muutoksia.
Kaksi asiaa, jotka sisältävät paljon energiaa, ovat sokeri ja rasva. Jos tykkäät esim kahvista, jossa 2 palaa sokeria, vähennä yhteen: siihen tottuu melko pian. Jos tapana on kaksi pullasiivua, siirry vain yhteen tai vaihda toiseen, vähemmän energiaa sisältävään lajiin. Jos asut kerrostalon 7. kerroksessa. älä aja hissillä koko matkaa, vähennä kerros ja kävele se, ja vähennä ensi viikolla toinenkin kerros.
Pieniä muutoksia, hiukan vähemmän energiaa, hiukan enemmän kulutusta. Pikkuhiljaa vähennät enemmän energiaa ja lisäät kulutusta hiukan lisää. Älä kiirehdi muutosta eteenpäin, anna sen viedä aikansa. Näin elimistö tottuu siihen, totut siihen myös henkisesti, tapasi muuttuvat pysyvästi.
Muista, ettei oe oikoteitä eikä mihinkään pikakuureihin kannata lähtä; se menee jokseenkin varmasti jojo-hommaksi. Pysyvä, hiljalleen tapahtuva elintapojen muutos on oikea tie pysyvään tulokseen, ja sen kai haluat, eikö totta?
kerronpa ajatuksiani asiasta kirjoitti:
Ajattele, että kyse on pitkästä, pitkästä projektista. Älä odota, että jo ylihuomenna vaaka näyttää jo ihan eri lukemat. Aloia siis pienillä muutoksilla, joista juuri sen pienuuden takia voi helpommin tulla kestäviä muutoksia.
Kaksi asiaa, jotka sisältävät paljon energiaa, ovat sokeri ja rasva. Jos tykkäät esim kahvista, jossa 2 palaa sokeria, vähennä yhteen: siihen tottuu melko pian. Jos tapana on kaksi pullasiivua, siirry vain yhteen tai vaihda toiseen, vähemmän energiaa sisältävään lajiin. Jos asut kerrostalon 7. kerroksessa. älä aja hissillä koko matkaa, vähennä kerros ja kävele se, ja vähennä ensi viikolla toinenkin kerros.
Pieniä muutoksia, hiukan vähemmän energiaa, hiukan enemmän kulutusta. Pikkuhiljaa vähennät enemmän energiaa ja lisäät kulutusta hiukan lisää. Älä kiirehdi muutosta eteenpäin, anna sen viedä aikansa. Näin elimistö tottuu siihen, totut siihen myös henkisesti, tapasi muuttuvat pysyvästi.
Muista, ettei oe oikoteitä eikä mihinkään pikakuureihin kannata lähtä; se menee jokseenkin varmasti jojo-hommaksi. Pysyvä, hiljalleen tapahtuva elintapojen muutos on oikea tie pysyvään tulokseen, ja sen kai haluat, eikö totta?
Juuri noin. Ja itse kannatan sovelluksia (FatSecret tai Sulamo), koska ne tekevät hyvin näkyviksi sen yhden sokeripalan, pullapalan tai ylimääräisten voileipien kilokalorit. Ja sen, kuinka paljon liikuntaa tarvitaan niiden polttamiseen. Muuten tulee helposti sellainen harha, että kun on käynyt tunnin kävelyllä niin saa palkita itsensä jollain ylimääräisellä välipalalla.
Ozempic toimii silloin kun ihmedietit ja muut poppakonstit on käytetty. Harmi vain kun on saatavilla vasta ensi vuonna.
Vierailija kirjoitti:
Ozempic toimii silloin kun ihmedietit ja muut poppakonstit on käytetty. Harmi vain kun on saatavilla vasta ensi vuonna.
Tuleeko teistä sen avulla sellaisia heikkoja ja aneemisia luusäkkejä, joilla lihakset ovat surkastuneet olemattomiin? Samea iho ja hiukset roikkuu elottomana maata kohti.
Kannattaisi ennemmin opetella liikkumaan ja syömään oikein.
En tiedä mikä sinulla toimisi, toisesta ihmisestä on mahdoton sanoa. Siinä pitää aina jonkin asian naksahtaa oikeaan asentoon päässä, että homma lähtee toimimaan. Siksi toiselle voi kyllä kertoa miten laihdutetaan, mutta se että asia oikeasti lähtee käyntiin ja onnistuu, sitä ei voi kukaan toisen puolesta tehdä. Täällä voi jokainen vain antaa sinulle vinkkejä ja tsemppiä tai kertoa omista kokemuksistaan, mutta kysymykseesi ei pysty kukaan vastaamaan.
Tämä toimii parhaillaan itselläni (toistaiseksi lähtenyt 3,5 kg): kirjauduin kilokalori.net ja loin itselleni tilin. Merkitsin sinne senhetkisen painoni, tavoitepainoni sekä liikuntatottumukseni, ja sivusto laski suurinpiirtein kulutukseni päivässä. Siitä vähennetään 500 kcal, ja sillä kalorimäärällä mennään per päivä.
Syön siis mitä huvittaa, mutta en niin paljon kuin huvittaa. Toistaiseksi olen kyllä syönyt suht terveellisestikin kyllä, mutta esimerkkinä: jos haluan pitsaa, syön pitsaa - otan vain huomioon, että kaloreita tulee sen verran, että loppupäivästä mennään sitten todella kevyellä tai vähällä ruoalla.
Merkitsen syömiseni tuonne sivustolle (se tuntee monia ruokia ja tuotemerkkejä, mutta esimerkiksi ravintolasyömiset vain arvioin), ja näen kalorimäärät suoraan sieltä.
Minulle tämä on siis toiminut, voi olla että se toimisi sinullekin, tai sitten ei. Tsemppiä joka tapauksessa!
Vain Keto auttanut itsellä. Pakko kieltäytyä täysin tietyistä ruoista ja siis hiilihydraattipitoisista ruoista. Ketossa tulokset näkyy heti ja se motivoi.
Pois siis kaikki viljatuotteet, peruna, sokerit, kevyttuotteet. Rasvoihin panostaminen ja pikkuhiljaa paastoaikojen pidentäminen.
Heikko olo ja nälkä voi iskeä ja niihin pitää varautua esim pitämällä keitettyjä kananmunia jääkaapissa ja syödä ne suolan kanssa. Vettä pitää juoda reilu 2 l päivässä.
On aika yksillöllistä mikä tapa toimii eikä tulosta tiedä ilman kokeilua.
Yksi mitä kannattaa kokeilla on vuoropäiväpaasto eli joka toinen päivä vain 1/4 tarvittavasta energiasta (suurinpiirtein 500 kcal naisilla, 600 kcal miehillä) ja joka toinen päivä voi syödä normaalisti. Sitten kun painoa alkaa tippumaan ja normaalipaino lähestymään, niin paastopäivien määrää viikossa voi vähentää - esim. 4:3 tai 5:2. Kun lopulta pääsee tavoitepainoon, niin sitä voi sitten pitää yllä vaikka yhdellä paastopäivällä viikossa (tai kahdella jos muuten ei suju).
Helppoa kuin heinänteko - jos vain pystyy helposti olemaan aina yhden päivän niukalla ravinnolla eikä normaalipäivinä sorru jatkuvasti raivomässäilyihin. Ei tarvitse mitään laskeskella, kirjailla appeihin, ei ole kiellettyjä tai sallittuja ruoka-aineita jne.
Park, Jihyun, et al. "Effect of alternate-day fasting on obesity and cardiometabolic risk: A systematic review and meta-analysis." Metabolism 111 (2020): 154336. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0026049520302006
Alhamdan, B. A., et al. "Alternateday versus daily energy restriction diets: which is more effective for weight loss? A systematic review and metaanalysis." Obesity science & practice 2.3 (2016): 293-302. https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1002/osp4.52
Elortegui Pascual, Paloma, et al. "A metaanalysis comparing the effectiveness of alternate day fasting, the 5: 2 diet, and timerestricted eating for weight loss." Obesity 31 (2023): 9-21. https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1002/oby.23568
Tee päätös olla ostamatta epäterveellistä ruokaa kotiin ja pysy siinä. Eli jätä kaikki karkit, rasvaiset tuotteet, leivonnaiset ym. kauppaan. Osta paljon terveellistä ruokaa. Kun on nälkä, syö vaikka omena tai porkkana.
Jos asut yksin, tämä on kaikista helpoin keino.
Päätä harrastaa liikuntaa joka päivä. Aloita vaikka puolen tunnin kävelystä. Sitä voi tehdä joka päivä. Pidennä vähitellen matkaa, kävele joka toinen päivä vaikka 45 min. Katso kartasta kivoja lenkkejä ja hanki hyvät kengät.
Käy säännöllisesti vaa'alla ja aseta tavoitteita.
Tärkeintä on löytää motivaatio, syy, miksi haluat olla normaalipainoinen/hoikka. Jos asialla ei ole sinulle väliä, et onnistu.
Minulla parhaiten toimii se, että teen ns. tavallisesta ruoasta ns. herkkua. En oikein käsitä tätä jaottelua ruokaan ja herkkuihin. Makaronilaatikko on tavallista ruokaa, pulla herkkua, lähinnä höttövehnää molemmat. Pyrin kehittämään omaa ruoanlaittotaitoa niin, että kerran viikossa syöty roiskeläppäpizza tai halvimmat kitalakeen takertuvat palmuöljymätöt eivät olisi sitä Herkkua, minkä eteen on viikko kituutettu. Melkein mikä vaan kunnolla tehty ruoka maistuu paremmalta kuin suomalaisten "herkut". Nuo "herkut" perustuvat lähinnä johonkin mättämisen tuottamaan nautintoon, ei makuaistiin. Koetan opetella tekemään niin hyvää ruokaa, että joka ateria on jonkin sortin nautinto ja voi sisältää vaikka tummaa suklaatakin, viiniä tms. En todellakaan odota viikkoa, että saan syödä mitään mistä nautin :) Mutta mikä toimii kenelläkin, enkä tässä nyt ketään hauku; jos jollekin kerran viikossa syöty pulla on ihanaa, niin se on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika hurjia johtopäätöksiä vedät ihmisten ostoksista. Minulla ja puolisollani on eri ruokavaliot, mutta se joka käy kaupassa, ostaa molempien ruoat. Joinakin päivinä voisit siis nähdä minut ostamassa lihapullia, paistopisteen kermamunkin ja irtokarkkeja, toisena päivänä heviä ja kuivattua härkäpapua.
Kiitos palautteesta. Tarkoitus oli tuoda esille että laadukas ja itse tehty ruoka tasapainottaa terveyttä. Paljon muutakin voisin asiasta keskustella. Aika usein mainitsemani ostokset löytyivät pariskunnan korista tai kärrystä ja niitä ei maksettu luotolla. Näillä ihmisillä oli siistit vaatteet, he olivat kohteliaita ja arvostivat hyvää asiakaspalvelua. Toki yksin asuva voi tehdä samat valinnat, ei siihen parisuhdetta tarvita. Kun on pitkään ihmisten kanssa tekemisissä niin tulee pelisilmää ja näppituntumaa. Totta on että hinnat ovat nousseet ja ihmiset joutuvat tinkimään ostoksistaan. Toisaalta monen kauppalaskua kasvattavat ne terveydelle turhat tuotteet joihin kiinnitin huomiota. Elämä on osin valintoja.
N35 100kg vanhentunut ilman edistystä.
Laihdutus alkaa kun muuttaa ruokavaliota terveellisemmäksi. Laihdutus on sitten kovaa hommaa kun pitää alkaa treenaamaan ja liikkumaan. Pari tunti 5 kertaa viikossa treeniä. Itse huomasin kuinka kovaa hommaa oli. Kaloreita pitää kuluttaa paljon jotta paino putoo 7000 kaloria on 1 kilo. 7000 kaloria on 7 tuntia kuntopyörällä polkemista eli yllättävän paljon pitää treenata jotta paino putoo. Minä laihduin 30 kg yli yli 200 000 kaloria. Olin työtön joten aikaa oli joka päivä liikkua. Jos on töissä ja töitten jälkeen pitäis jaksaa lähtee treenaamaan vielä niin pitää olla kova motivaatio laihduttaa. Viime vuonna lihoin 10kg koska söin karkkia ja sipsejä ja kaikkea. Päätin taas että laihdun ja koko talven poljin kuntopyörää ja kävin ulkona pyöräilemässä 20 km päivässä. Onnistuin pudottamaan 12 kg. Liikkumalla se paino putoo ei siinä auta muu.
Lopeta dokaaminen ja herkkujen syöminen. Syö normaalia ruokaa. Helppoa.
Tsekkaa Patrik Borgin Jäähyväiset jojoilulle -verkkokurssi. Se auttaa laihduttamisen sijaan tekemään kestäviä muutoksia (uni, palautuminen, ruoka) sekä syömään tarpeeksi ravitsevaa ruokaa. Sopivan lempeä ote ja sen opettelua, ja muutos tulee sitten pikkuhiljaa.