Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En omista mustia vaatteita ja hautajaiset tulossa. Rahatilanne tiukka.

Vierailija
01.05.2023 |

Mietin, voiko hautajaisiin laittaa esim halpis hm neuletakin?? Raha tilanne on aika tiukka. Haluaisin silti kunnioittaa vainajaa. Kirpparilta etsin ja en löytänyt, olen niin ihme kokoa. Mites takki, pitääkö sekin erikseen ostaa? Omistan vain tuulitakin ja lyhyen farkkutakin ja huppareita. Millaiset kengät? Käykö harmaat ballerinat, sellaiset omistan? Hautajaiset tällä viikolla, aikaa ei kauheasti ole jahkailla. Antakaa nyt vinkkejä.

Kommentit (751)

Vierailija
141/751 |
01.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli äitini hautajaisissa viininpunainen toppatakki. Ei tullut mieleenkään ruveta ostamaan hautajaisten vuoksi mustaa/tummaa takkia. Ja tiedän, että äitikin olisi pitänyt uuden takin ostoa tuhlauksena. Lapseni olivat 5v, melkein 4v ja melkein 2v. Heillä oli puna-kelta-oranssi-violetti talvihaalarit. 

Tietyissä poikkesutilanteissa voi pukeutua hieman vainajan lempivärillä jos siihen saa suostumuksen, muuten ei. Tämä on sellainen asia minkä kanssa ei voi hirveästi neuvotella. Hautajaisiin kuuluu aina musta. 

Vierailija
142/751 |
01.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämähän riippuu ihan sinusta, mitä haluat pukea.

Siskoni oli äitinsä hautajaisissa tummansinisessä hameessa ja sinisessä paidassa. Ihan ok asu.

Itselläni on ollut isän hautajaisissa punainen mekko, samoin pikkusiskolla. Olin tosin lapsi silloin. Mutta aikuisena minulla oli mummon hautajaisissa mustavalkokuvioinen mekko. Toisen mummon hautajaisissa oli tummansininen mekko. Siskon hautajaisissa oli vaalea, värikäs mekko.

Itseasiassa harvemmin minulla on hautajaisissa ollut mitään mustaa.

Hautajaiset ovat yksi niistä tosi harvoista tilaisuuksista, kun se nimenomaan ei riipu itsestä, mitä haluaa pukea.

Kyllähän riippuu. Itsehän kukin itsensä sinne hautajaisiinkin pukee.

Joillakin pitäisi olla ulkopuolinen pukija, on sen verran pahasti alkeellisetkin käytöstavat hakusessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/751 |
01.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli äitini hautajaisissa viininpunainen toppatakki. Ei tullut mieleenkään ruveta ostamaan hautajaisten vuoksi mustaa/tummaa takkia. Ja tiedän, että äitikin olisi pitänyt uuden takin ostoa tuhlauksena. Lapseni olivat 5v, melkein 4v ja melkein 2v. Heillä oli puna-kelta-oranssi-violetti talvihaalarit. 

Tietyissä poikkesutilanteissa voi pukeutua hieman vainajan lempivärillä jos siihen saa suostumuksen, muuten ei. Tämä on sellainen asia minkä kanssa ei voi hirveästi neuvotella. Hautajaisiin kuuluu aina musta. 

Siltä vainajaltako se lupa saadaan?

Vierailija
144/751 |
01.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö viininpunainen ole juuri sellainen tumma takki?

Vierailija
145/751 |
01.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rahatilanteesi ei ole ongelma. Kokeile kysyä mustaa hautajaisvaatetusta facebookin annetaan ryhmistä tai katsele löytyykö kirppiksen eteisestä ilmaislaatikkoa, johon väki yleensä jättää otettavaksi vaatteita.

Tämä! Löysin kirppisnurkasta mustan mekon ilmatteeksi ja rahaa meni tasan nolla euroa. Suosittelen tsekkaamaan!

Vierailija
146/751 |
01.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kavereita tai sukulaista jolta lainata.

Vierailija
147/751 |
01.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpöhöpö.

Ei se vaatteiden väri itsessään vainajalle suo mitään lisäkunnioitusta tai auta omaisia surussa.

Siskon hautajaisissa osalla vieraista oli hyvinkin värikästä pukeutumista, mikä toi vaan hyvää oloa siihen tilanteeseen, kun kaikki muutenkin oli niin mustan mustaa. Ei se osallistujien vaatteiden musta väri siitä tilaisuudesta mitenkään parempaa tee.

Hautajaisissa oli myös lapsia, jotka itki, huusi, parkui, nauroi jne. Sekään ei ollut lainkaan huono asia, vaan päinvastoin. Se myös loi positiivisuutta tilanteeseen ja tunnetta siitä että elämä jatkuu.

Vierailija
148/751 |
01.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko paikkakunnallasi seurakunnan kirppistä? Minä olin kerran vastaavassa tilanteessa ja menin tuollaiselle kirppikselle. Siellä oli mukava vapaaehtoinen työntekijä niin tuli sitten kerrottua tilanteestani että hautajaisiin pitää löytää vaatteet ja rahat on ihan lopussa. Siinä kävi niin, että sain ilmaiseksi sieltä vaatteet ja kengät ja työntekijän kanssa oikein etsittiin minulle sopivat. Noissahan tuotot menee yleensä lähetystyöhön. Kiittelin vuolaasti, onko tällaista olemassa! Kyllä ihmiset haluaa auttaa kun vaan uskaltaa pyytää.

Vierailija
149/751 |
01.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä kokoa olet ja missä päin Suomea? Jos osuu nappiin, voin tuoda vaikka kassillisen mustia vaatteita lähistölle.

Vierailija
150/751 |
01.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helkatti sentään, aikuiset ihmiset. Jos ei elämässään ole onnistunut hankkimaan yksiäkään juhliin tahi hautajaisiin sopivaa asua, niin älä osallistu.

Entä jos ei ole ollut juhlia tai hautajaisia? Olen kerran ollut hautajaisissa. Olin silloin 30v.

52v.

Missä rytkyissä te sitten kuljette päivästä ja tapahtumasta toiseen, jos ei YKSIÄKÄÄN siistimpiä vermeitä kaapista löydy? Ei löydy yhtäkään tummaa puseroa, neuletta, kauluspaitaa, pitkähihaista t-paitaa, mitään? Ei yksiäkään tummia housuja tai hametta? Ei yhden yhtä paria siistimpiä kenkiä? Pelkät kumpparit, vaelluskengät ja hiihtomonot?

En ole edellinen ja minulla on hautajaisvaatteet mutta ellei olisi, niin kaikki muut juhlavaatteeni ovat punaisia. Ellei hautajaisvaatteita, se ei tarkoita ettei olisi juhlavaatteita/siistejä vaatteita. Ne ei  vain sovi hautajaisiin,

No sanotaan sitten käytännöllisiä juhlavaatteita. Ensimmäisenä kannattaa hankkia tummat juhlavaatteet, sillä ne sopivat hautajaisiin, talven juhliin ja virallisempiin tilaisuuksiin. Sitten kannattaa hankkia ns. vaaleammat juhlavaatteet (ei siis valkoiset), jotain mikä sopii kesän/kevään juhliin (häät, syntymäpäivät, kastejuhlat, rippijuhlat, lakkiaiset). Tummilla voi hätätapauksessa mennä myös kesän juhlat mutta vaaleilla ei hautajaisia. Punainen väri ei sovi hautajaisiin ja sopii huonosti häihin, ainoa missä se on erinomaisesti paikallaan on pikkujoulut ja muut joulun ajan juhlat. Jos siis haluaa rahaa säästää ja päästä samoilla vaatteilla mahdollisimman monet juhlat.

Vierailija
151/751 |
01.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpöhöpö.

Ei se vaatteiden väri itsessään vainajalle suo mitään lisäkunnioitusta tai auta omaisia surussa.

Siskon hautajaisissa osalla vieraista oli hyvinkin värikästä pukeutumista, mikä toi vaan hyvää oloa siihen tilanteeseen, kun kaikki muutenkin oli niin mustan mustaa. Ei se osallistujien vaatteiden musta väri siitä tilaisuudesta mitenkään parempaa tee.

Hautajaisissa oli myös lapsia, jotka itki, huusi, parkui, nauroi jne. Sekään ei ollut lainkaan huono asia, vaan päinvastoin. Se myös loi positiivisuutta tilanteeseen ja tunnetta siitä että elämä jatkuu.

Onpa oudot hautajaiset... vai että pukeuduttiin värikkäästi... eivät ole mitkään synttärijuhlat kuitenkaan. 

Vierailija
152/751 |
01.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpöhöpö.

Onpa oudot hautajaiset... vai että pukeuduttiin värikkäästi... eivät ole mitkään synttärijuhlat kuitenkaan. 

Sekö sinulle on tärkeintä? Arvostella muiden hautajaisia?

Huhhuh.

Vierailija
153/751 |
01.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoa sallittu väri hautajaispukeutumiseen on musta PISTE

Räikeä pukeutuminen halveksuu vainajaa ja omaisten surua. Jos olisin pappi, en päästäisi siunaustilaisuuteen muita kuin mustiin pukeutuneita.

Vierailija
154/751 |
01.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainoa sallittu väri hautajaispukeutumiseen on musta PISTE

Räikeä pukeutuminen halveksuu vainajaa ja omaisten surua. Jos olisin pappi, en päästäisi siunaustilaisuuteen muita kuin mustiin pukeutuneita.

Onneksi sinä et voi määrätä muiden pukeutumista.

Vierailija
155/751 |
01.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluan pukeutua samalla lailla hautajaisiin pinkisti ja niukasti kuin Erika Emma-gaalaan. Kun mä vaan voin!

Vierailija
156/751 |
01.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpöhöpö.

No itse ainakin aion hautajaistoiveessani esittää, että tummiin ei pukeuduttaisi, vaan elämääni vielä kuolemanikin jälkeen juhlien iloisen haikeissa merkeissä.

Vierailija
157/751 |
01.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä höpöä taas. Muka mustat vaatteet. Haudalle mennään viemään viimeiset jäähyväiset vainajalle. Mitä ihmeen kunnioittamisia mustissa vaatteissa? Ennenwanhaan oli tapana noin. Nyt voi mennä hyvin tavallisissa tamineissa kunhan eivät ole kirkuvan värisiä, liian paljastavia ja rikkinäisiä rättejä. Ei tavisten tarvitse katsoa mallia brittien ja ruotsalaisten kuninkaallisten hautajaisista. 

Vierailija
158/751 |
01.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menet niillä vaatteilla joita sinulla on. Läsnäolollasi kunnioitat vainajaa, et vaatteillasi.

Olen ollut hautajaisissa, jossa ihmisillä on ollut ihan tavallisia vaatteita, kukaan ei ole pahastunut.

Jokainen ymmärtää, ettei kaikilla ole rahaa juhlavaatteisiin. Varsinkaan nyt.

Eihän se Veskun poikakaan ollut pukeutunut juhlavaatteisiin.

Älä stressaa, ei kuulu kenellekään, mitä päälläsi on.

Ja jos joku tonokki siitä huomauttaa, toteat vain, että harmi kun en tiennyt, että sinä voisit ostaa minulle juhlavaatteet, kun minun saldon ei anna nyt periksi ja syödäkin pitää.

Tsemppiä.

Vain idiootti tai muista piittaamaton menee arkivaatteissa hautajaisiin. Läsnäolollasi kunnioitat omaisia, vainaja ei vaatteitasi katsele.

Tummat vaatteet riittää

Vierailija
159/751 |
01.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy vainajan lähiomaisilta, kuinka tiukka pukeutumiskoodi heillä on.

Hehän sen päättää.

Vierailija
160/751 |
01.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätä höpöä taas. Muka mustat vaatteet. Haudalle mennään viemään viimeiset jäähyväiset vainajalle. Mitä ihmeen kunnioittamisia mustissa vaatteissa? Ennenwanhaan oli tapana noin. Nyt voi mennä hyvin tavallisissa tamineissa kunhan eivät ole kirkuvan värisiä, liian paljastavia ja rikkinäisiä rättejä. Ei tavisten tarvitse katsoa mallia brittien ja ruotsalaisten kuninkaallisten hautajaisista. 

Hautajaiset ovat surun juhla. Musta on surun väri. Ei sillä ole tekemistä sen kanssa etteikö voisi olla muutakin väriä, mutta se että sillä halutaan näyttää ottavansa osaa suruun. Näin minä sen tulkitsen. Jos laittaa punaisen mekon hautajaisiin niin monelle se on jopa ilon väri mikä tuntuu ajatuksena oudolta kun kyse on kuitenkin lähiomaisen tai ystävän menetyksestä ja haluaa näyttää sen tuoman surun. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme neljä