Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

En omista mustia vaatteita ja hautajaiset tulossa. Rahatilanne tiukka.

Vierailija
01.05.2023 |

Mietin, voiko hautajaisiin laittaa esim halpis hm neuletakin?? Raha tilanne on aika tiukka. Haluaisin silti kunnioittaa vainajaa. Kirpparilta etsin ja en löytänyt, olen niin ihme kokoa. Mites takki, pitääkö sekin erikseen ostaa? Omistan vain tuulitakin ja lyhyen farkkutakin ja huppareita. Millaiset kengät? Käykö harmaat ballerinat, sellaiset omistan? Hautajaiset tällä viikolla, aikaa ei kauheasti ole jahkailla. Antakaa nyt vinkkejä.

Kommentit (751)

Vierailija
721/751 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei hautajaisten pääasia ole vainaja eikä vainajan omaiset. Se on naapurin Kyllikki-täti, joka on pukeutunut mustaan jakkupukuun ja se että kaikki on Kyllikki-tädin kanssa samaa mieltä siitä että hautajaisiin kuuluu pukeutua vain mustaan tai tummaan.

Teillä ei ilmeisesti välitetä sitten muista kuin omaisista. Mitä väliä ystävillä ja naapureilla, vaikka olisivat olleet kuinkakin läheisiä vainajan kanssa?

Omaiset hoitaa hautajaiset ja omaiset ylläripylläri kutsuu myös vieraat niin halutessaan. Mikä kohta sinua tässä asiassa riepoo?

Hautajaiset on kylän yhteinen juhla. Ennen osattiin tarjota kaikissa hautajaisissa pitopaistit kaikille kylän asukkaille. Nykyään ei ymmärretä hyvän päälle.

Oletko mummon tuttava?

Tämä oli kovin pahoillaan siitä, että omaiset järjesti mummon hautajaiset pienellä porukalla ja ns. hiljaisuudessa. Tämän tuttavan mielestä olisi kuulunut olla jotkut vanhan ajan pitohautajaiset, mihin kutsuttiin avoimella lehti-ilmoituksella ja missä oli kaikki tuttavatkin. Ei vissiin ihan ymmärrä, että nykyään harvalla on edes varaa sellaiseen, kun ei ole mitään talkoohommaa, vaan kaiken maksaa kuolinpesä tai omaiset.

Vierailija
722/751 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teillä ei ilmeisesti välitetä sitten muista kuin omaisista. Mitä väliä ystävillä ja naapureilla, vaikka olisivat olleet kuinkakin läheisiä vainajan kanssa?

Miten niin ei välitetä?

Omaiset on ne jotka järjestää hautajaiset ja kutsuu ihmiset niihin.

Siten niin ei välitetä, että ette välitä sen naapurin tädin mielipiteistä. Eikö hänelläkin ole oikeus tulla hyvästelemään ystävänsä ilman että häntä haukutaan mielensäpahoittajaksi?

Miksi hänen mielipiteistään pitäisi välittää, varsinkaan jos häntä ei ole edes kutsuttu?

Hautajaiset on omaisten järjestämä ja vainajan muistoksi järjestetty juhla. Ei mikään naapurin tädin mielipidejuhla.

Näin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
723/751 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omaiset järjestää ne hautajaiset, joten omaiset päättää hautajaisiin liittyvistä asioista. Omaiset myös kutsuu vieraita hautajaisiin, jos haluavat. Hautajaiset on vainajan kunniaksi ja muistoksi järjestetty juhla. Se ei siis ole mikään naaupurintätien tärkeilyjuhla.

Vierailija
724/751 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omaiset järjestää ne hautajaiset, joten omaiset päättää hautajaisiin liittyvistä asioista. Omaiset myös kutsuu vieraita hautajaisiin, jos haluavat. Hautajaiset on vainajan kunniaksi ja muistoksi järjestetty juhla. Se ei siis ole mikään naaupurintätien tärkeilyjuhla.

En ole enää pitkään aikaan ymmärtänyt, mitä ihmettä oikein jankkaatte.

Vierailija
725/751 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaksan aina hämmästellä tätä nykyihmisten avuttomuutta. Minulle oma äitini opetti jo teini-iässä, että aikuisella on aina kaapissaan vaatteet hautajaisia varten. Nykyaikana voidaan ehkä vielä lisätä, että mikäli sinulla on yhtään ystävään, sukulaista, naapuria, entistä tai nykyistä työ- tai harrastekaveria hengissä. (Kun tuntuu, että osalla on vaan av.) Koska kuka tahansa heistä voi kuolla ja hautajaiset tulla lyhyelläkin varoitusajalla.

Eli kiertele edelleen niitä kirpputoreja näidenkin hautajaisten jälkeen ja hanki budjettiisi sopivat klassiset hautajaisvaatteet esim. Pikkumusta ja neuletakki tai tumman housut ja paita. Näitä samoja vaatteita voit pitää monessa muussakin tilaisuudessa ja lainata naapurille/työkaverille, niin et ole enää ikinä vaatepulassa. Oli sitten juhlatilaisuus mikä tahansa.

Ja onhan sulla sitten vaatteet valmiina omiin hautajaisiisinkin.

Minulle oma äitini opetti, että ei vaatteilla surra. Hänen mielestään oli suorastaan tuhlausta ja hölmöä ostaa jotain vaatteita vain hautajaisia varten. Tottahan se on, että varsinkin monelle nuorelle ne jäävät kertakäyttöisiksi, kun hautajaisia on harvoin ja muoti ja muodot muuttuvat.

Hautajaisiin on aina valmiina vaatteet, kunhan on jotain siistiä ja mielellään jokseenkin hillittyä sävyä. Joku harmaa, sininen tai ruskea jakku pelastaa monta tilannetta, niin häitä kuin hautajaisia.

Harvemmin esim. Musta perusmekko, mustat ballerinat ja neuletakki jäävät muodista niin, etteikö niitä voisi käyttää enää.

Juurikin näin! Ostaa kerralla klassiset vaatteet, niin ne käy juhlaan kuin juhlaan. Ei vaan hautajaisiin.

Vierailija
726/751 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei hautajaisten pääasia ole vainaja eikä vainajan omaiset. Se on naapurin Kyllikki-täti, joka on pukeutunut mustaan jakkupukuun ja se että kaikki on Kyllikki-tädin kanssa samaa mieltä siitä että hautajaisiin kuuluu pukeutua vain mustaan tai tummaan.

Omaiset hoitaa hautajaiset ja omaiset ylläripylläri kutsuu myös vieraat niin halutessaan. Mikä kohta sinua tässä asiassa riepoo?

Jos vainaja on itse ilmaissut toiveen esim värikkäästä pukeutumisesta hautajaisiin, niin ok. Mutta jos omaiset keksivät itse että hei, pidetäänkin karnevaalihautajaiset ja kaikkien pitää pukeutua hassusti, Eki-setähän oli aika värikäs tyyppi, niin se ei ole ok.

Ei hautajaisiin kyllä yleensä mitään kutsu+pukeutumisohjeita erikseen anneta. Yleistieto ja järki pitäisi riittää.

Vierailija
727/751 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten niin ei välitetä?

Omaiset on ne jotka järjestää hautajaiset ja kutsuu ihmiset niihin.

Siten niin ei välitetä, että ette välitä sen naapurin tädin mielipiteistä. Eikö hänelläkin ole oikeus tulla hyvästelemään ystävänsä ilman että häntä haukutaan mielensäpahoittajaksi?

Naapurin täti ei ole hautajaisiin millään tavalla osallinen, varsinkaan jos häntä ei ole edes kutsuttu. Miksi ihmeessä omaisten pitäisi siis välittää sen naapurin tädin mielipiteistä?

Vierailija
728/751 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos vainaja on itse ilmaissut toiveen esim värikkäästä pukeutumisesta hautajaisiin, niin ok. Mutta jos omaiset keksivät itse että hei, pidetäänkin karnevaalihautajaiset ja kaikkien pitää pukeutua hassusti, Eki-setähän oli aika värikäs tyyppi, niin se ei ole ok.

Ei hautajaisiin kyllä yleensä mitään kutsu+pukeutumisohjeita erikseen anneta. Yleistieto ja järki pitäisi riittää.

Eiköhän ne omaiset itse tiedä ja tunne vainajan parhaiten ja tiedä hänen mahdolliset toiveensa.

Vierailija
729/751 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isäpuolen kuolema oli vain helpotus, enkä todellakaan lähtenyt hankkimaan uusia vaatteita sen paskan takia.

Minulla oli hame ja paita sekä ihan tavallinen harmaa neuletakki. Ulkona sininen villakangastakki ja tavalliset talvikengät.

Kannattaa ap katsastaa vaatekaspin sisältö, todennäköisesti sieltä löytyy ihan hyvät vaatteet.

Vierailija
730/751 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä kokoinen olet ja missä päin?

Ja vaatteilla ei mielestäni ole mitään väliä, riittää että saavut paikalle. Minun hautajaisiin saa tulla vaikka alusvaatteissa :D

Minun, puolisoni, lasteni tai venhempieni hautajaisiin taas olet tervetullut vain etiketin mukaisesti pukeutuneena. Kaikki muut lähipiirin ihmiset tämän osaavatkin, paitsi kytyni vaimoineen. Heille en siis välttämättä edes kertoisi hautajaisten aikaa, jos puolisoni kuolisi ennen minua. En kaipaisi ketään sylkemään haudalle ja kasvoilleni suuren suruni lisäksi. Koen asiattoman pukeutumisen erittäin halventavana oli juhlan aihe mikä tahansa ristiäisistä hautajaisiin. 

Eiköhän noilla läheisillesi ja heidän mahdollisilla puolisoillaan olisi itsekin päätösvaltaa asiaan. Sinä voit et voisi päättää heidän puolestaan, vain omasta puolestasi.

Et ilmeisesti ymmärtänyt lukemaasi: Kaikki muut lähipiirin ihmiset tämän osaavatkin, paitsi kytyni vaimoineen. 

Kyty on?

Kyty = aviomiehen veli

Lanko (substantiivi)

1. oman aviopuolison veli

2. oman sisaruksen aviomies

Vierailija
731/751 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä kokoinen olet ja missä päin?

Ja vaatteilla ei mielestäni ole mitään väliä, riittää että saavut paikalle. Minun hautajaisiin saa tulla vaikka alusvaatteissa :D

Minun, puolisoni, lasteni tai venhempieni hautajaisiin taas olet tervetullut vain etiketin mukaisesti pukeutuneena. Kaikki muut lähipiirin ihmiset tämän osaavatkin, paitsi kytyni vaimoineen. Heille en siis välttämättä edes kertoisi hautajaisten aikaa, jos puolisoni kuolisi ennen minua. En kaipaisi ketään sylkemään haudalle ja kasvoilleni suuren suruni lisäksi. Koen asiattoman pukeutumisen erittäin halventavana oli juhlan aihe mikä tahansa ristiäisistä hautajaisiin. 

Eiköhän noilla läheisillesi ja heidän mahdollisilla puolisoillaan olisi itsekin päätösvaltaa asiaan. Sinä voit et voisi päättää heidän puolestaan, vain omasta puolestasi.

Et ilmeisesti ymmärtänyt lukemaasi: Kaikki muut lähipiirin ihmiset tämän osaavatkin, paitsi kytyni vaimoineen. 

Kyty on?

Meille kyty on kituva, syttymässä tai sammumassa oleva valkea.

Vierailija
732/751 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hellu12 kirjoitti:

Voi mennä neuletakissa ja ballerina kengissä hautajaisiin. Jos sinulla on tumma pusero ja tummat housut laita ne. Jos on kylmä voit ottaa hupparin mukaan ja pitää sitä naulakossa siunauksen ja kukkien laskun ajan ja jos menette laskemaan vielä arkun laittaa sen silloin päälle.

Itse olin vasta järjestämissäni hautajaisissa eikä tullut mieleenkään katsoa mitä kenelläkin on päällä. Sinne oli tultu jättämään jäähyväiset vainajalle, eikä esittelemään vaatteita. 

Ihan mielenkiinnosta, mitä sinulla itselläsi oli hautajaisissa päällä?

Vierailija
733/751 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko sinulla siistejä farkkuja? Entä jotain sopivaa yläosaa? Muut vaatteethan sinulla jo onkin.

Minulla oli aikoinaan veljen appiukon hautajaisissa tummat farkut ja tumma paita missä oli valkoisia pilkkuja. Kelpasi ihan hyvin. Hellettä oli sinä päivänä 30 astetta, joten puvuntakkeja tai bleisereitä ei ollut kenelläkään.

Hellepäivälle osuvat hautajajaiset ovat kieltämättä haastavat pukeutumisen suhteen. Itselläni on musta, 3/4-hihainen vähän väljempimallinen pellavainen housupuku, vaihtoehtoisesti laitan leveälahkeiset suorat housut, mustan leveäolkaimisen topin ja mustan pitkähihaisen sifonkijakun.

Vierailija
734/751 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän ne omaiset itse tiedä ja tunne vainajan parhaiten ja tiedä hänen mahdolliset toiveensa.

No ei aina. Terveisin se tyyppi, joka kertoi sukulaismiehen hautajaisista muutama sivu sitten. Omaiset järkkäsivät muistotilaisuuden hampurilaisravintolassa ja pukeutuivat miten sattuu, vaikka vainaja itse oli hyvin tarkka tyylistään ja pukeutumisestaan ja suosi hienoja ravintoloita.

Vierailija
735/751 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei aina. Terveisin se tyyppi, joka kertoi sukulaismiehen hautajaisista muutama sivu sitten. Omaiset järkkäsivät muistotilaisuuden hampurilaisravintolassa ja pukeutuivat miten sattuu, vaikka vainaja itse oli hyvin tarkka tyylistään ja pukeutumisestaan ja suosi hienoja ravintoloita.

Mistä sinä voit tietää, vaikka juuri se olisi ollut kyseisen henkilön oma toive, vaikka ihan kirjattuna johonkin?

Ei se että on tarkka omasta pukeutumisestaan tarkoita, että olisi yhtä tarkka muiden pukeutumisesta.

Vierailija
736/751 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä sinä voit tietää, vaikka juuri se olisi ollut kyseisen henkilön oma toive, vaikka ihan kirjattuna johonkin?

Ei se että on tarkka omasta pukeutumisestaan tarkoita, että olisi yhtä tarkka muiden pukeutumisesta.

Tunsin hänet niin hyvin että tiesin ettei ollut.

Vierailija
737/751 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tunsin hänet niin hyvin että tiesin ettei ollut.

Miten?

Et kuitenkaan ollut lähiomainen ja hautajaisia hänelle järjestämässä.

Vierailija
738/751 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin. Ihmiset ei aina ole sitä miltä muille näyttää. Isäni oli todellisuudessa mt-ongelmainen lääkkeiden väärinkäyttäjä, joka kohteli erittäin huonosti läheisiään. Hänen kuolemansa oli läheisille helpotus. Monien muiden mielestä hän kuitenkin oli ihana, lämmin ja rakastettava ihminen ja varmasti maailman paras isä.

Hautajaiset tuntui niin teeskentelyltä, enkä papin kysyessä jotain hyviä muistoja puheeseen liittyen siunaustilaisuuteen keksinyt mitään. Tuntui todella erikoiselta ottaa vastaan osanottoja ja keksiä vastauksia niihin miten olet jaksanut -kyseilyihin, kun oikeasti tuntui lähinnä helpottuneelta ja hyvältä.

Nämä ihmiset eivät tietenkään tienneet myöskään sitä, että kyseinen ihminen ei ollut edes biologinen isäni. Biologinen isäni kuoli jo kun olin lapsi.

Kaikki ei siis todellakaan ole aina sitä miltä näyttää.

Vierailija
739/751 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei olisi tullut mieleenkään pukeutua johonkin muuhun väriin kuin mustaan mummuni hautajaisissa, olisin tuntenut itseni typeräksi jos olisin laittanut vaikka pinkin puseron ja farkut. Kauhistuttaa koko ajatuskin.

Ja se että jotkut kirjoittaa etteivät eri väriin pukeutujat sure yhtään sen vähemmän kuin mustiin pukeutujat, ei se ole se pointti ollenkaan. Kyse on etiketistä ja siitä on täällä monta sivua jankutettu. Musta hautajaisissa on se turvallisin vaihtoehto jos ei tiedä mitä päälleen laittaa.

Vierailija
740/751 |
04.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei olisi tullut mieleenkään pukeutua johonkin muuhun väriin kuin mustaan mummuni hautajaisissa, olisin tuntenut itseni typeräksi jos olisin laittanut vaikka pinkin puseron ja farkut. Kauhistuttaa koko ajatuskin.

Ja se että jotkut kirjoittaa etteivät eri väriin pukeutujat sure yhtään sen vähemmän kuin mustiin pukeutujat, ei se ole se pointti ollenkaan. Kyse on etiketistä ja siitä on täällä monta sivua jankutettu. Musta hautajaisissa on se turvallisin vaihtoehto jos ei tiedä mitä päälleen laittaa.

Etiketti ei missään kohtaa sisällä mainintaa mustasta, vaan tummasta.

Tummaa taas voi olla vaikka minkä sävyistä. Ja etiketti nyt on mitä on. Se on avuksi, ei kiveen kirjoitettu määritelmä.

Ap:na laittaisin sitä mitä kaapista löytyy. Esimerkiksi tummat siistit ja yksiväriset farkut tai vaikka farkkuhame on ihan hyvät hautajaisiin. Puuvillainen farkkukangas myös yleensä tuppaa pysymään siistipintaisena, toisin kuin monet keinokuituhirvitykset, jotka virttyy, nyppyyntyy, haalistuu tai muuten kulahtaa.