Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

En omista mustia vaatteita ja hautajaiset tulossa. Rahatilanne tiukka.

Vierailija
01.05.2023 |

Mietin, voiko hautajaisiin laittaa esim halpis hm neuletakin?? Raha tilanne on aika tiukka. Haluaisin silti kunnioittaa vainajaa. Kirpparilta etsin ja en löytänyt, olen niin ihme kokoa. Mites takki, pitääkö sekin erikseen ostaa? Omistan vain tuulitakin ja lyhyen farkkutakin ja huppareita. Millaiset kengät? Käykö harmaat ballerinat, sellaiset omistan? Hautajaiset tällä viikolla, aikaa ei kauheasti ole jahkailla. Antakaa nyt vinkkejä.

Kommentit (751)

Vierailija
681/751 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä kokoinen olet ja missä päin?

Ja vaatteilla ei mielestäni ole mitään väliä, riittää että saavut paikalle. Minun hautajaisiin saa tulla vaikka alusvaatteissa :D

Minun, puolisoni, lasteni tai venhempieni hautajaisiin taas olet tervetullut vain etiketin mukaisesti pukeutuneena. Kaikki muut lähipiirin ihmiset tämän osaavatkin, paitsi kytyni vaimoineen. Heille en siis välttämättä edes kertoisi hautajaisten aikaa, jos puolisoni kuolisi ennen minua. En kaipaisi ketään sylkemään haudalle ja kasvoilleni suuren suruni lisäksi. Koen asiattoman pukeutumisen erittäin halventavana oli juhlan aihe mikä tahansa ristiäisistä hautajaisiin. 

Ihan kuin kukaan tulla haluaisikaan.

No se tuskin on sinun ongelmasi. Meillä kaikilla on kuitenkin laaja ystäväpiiri ja runsaasti myös läheisiä, tilanteen mukaisesti pukeutuvia sukulaisia. Vain nämä kaksi ovat poikkeus, joka vahvistaa säännön. Toivottavasti hautajaisia ei kuitenkaan ole lähivuosina tulossa!

Vierailija
682/751 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keneltä se on pois ja miten, jos joku isä meneekin olosuhteiden vuoksi lapsensa hautajaisiin farkuissa ja tavallisessa paidassa, kun ei syystä tai toisesta pysty muihin vaatteisiin pukeutumaan?

Etkös ole jo ainakin kymmenellä ketjun sivulla kertonut että isä ei silloin muuhun pystynyt kun oli niin sekaisin surusta. Älä nyt vaivaa päätäsi tuolla. Jos ei pysty niin ei pysty. 

Ketjun ap nyt ei kuitenkaan ole surusta seonnut, vaan tekee ihan järkeviä päätöksiä pukeutumisen suhteen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
683/751 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaha, mustaanpukeutujat ry taas painaneet pitkää päivää palstalla. Kandee välillä käydä ulkona, siellä voi nähdä jopa värikästä luontoa!

Vierailija
684/751 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On se kumma, miten nykyaikana ei piitata tavoista. Minäkin olen kotoisin köyhästä perheestä, mutta aina meillä oli asianmukaiset vaatteet hautajaisiin. Juhliin ei menty arkivaatteissa. Tämä ei siis missään nimessä kritiikkiä sinulle, ap, vaan näille, joiden mielestä on ihan se ja sama, mitä hautajaisiin päällensä laittaa.

Kenelle sillä oikeastaan on väliä, mitä joku hautajaisissa laittaa päällensä?

Sureville omaisille

Se ei auta omaisia yhtään niin mitenkään, oli vieraat pikimustissa verrattuna siihen että olisivat neonpinkeissä.

No se neonpinkki kyllä monia satuttaisi. Kertoisi, että vähät välittää toisten surusta, piipahtipa muuten vain näyttäytymään ja ehkäpä tankkaamaan muistotilaisuuden kahvipöydän antimia.

Millä lailla se neonpinkki esimerkiksi vainajan lapsen tai sisaruksen yllä satuttaisi vaikka jotain kaukaista sukulaista tai tuttavaa?

Ihanko todella tämä kaukainen sukulainen tai tuttava ajattelisi että tämä lapsi tai sisarus ei sure ja kunnioita vainajaa, kunhan tuli näyttäytymään ja ruokailemaan?

Olisipa todella itsekeskeistä ajattelua tältä sukulaiselta tai tuttavalta, että ei saa pukeutua noin koska minun mielestäni etiketti on tärkein. Tai jotain tunnepuolen ongelmaa, jos todella uskoisi noin.

Luitko tämän?

Jokainen voisi miettiä, millaisesta käytöksestä itse loukkaantuisi läheisen henkilön hautajaisissa. Sitten voisi miettiä, että haluaako aiheuttaa muille sellaista jättämällä pukeutumatta tilaisuuden arvon mukaisesti. Ihan turha vedota siihen, että ei pukeutumisella nyt voi olla niin suurta väliä.

Taaperona kuolleella pikkusiskollani oli arkku, mihin oli maalattu punaisia ja muita kirkkaanvärisiä kukkia. Jälkeenpäin jotkut oli kuulemma arvostelleet maalausten olevan ihan sopimattomia hautajaisiin. Olisiko sinusta siis maalaukset pitäneet jättää maalaamatta, koska muutamat ihmiset oli arvostelleet niitä?

"jotkut oli kuulemma arvostelleet"

Kuka sinulle tuollaista kertoi, ja luotatko siihen nyt täysin? Ja vielä monikossa, useampi arvosteli? Ja sopimattomia "hautajaisiin" - kysehän on hautauksesta. Mitä menee maan alle/uuniin. Laitetaanhan arkkuun monenlaisia tavaroitakin, osa kyllä sopimattomia, kun eivät maadu. Kännyköitäkin akkuineen.. 

Enpä usko juttuasi, kuten en puoltakaan näistä "lapseni hautajaisissa"-viesteistä, joissa vedetty päälle mitä sattuu. Osa varmasti totta ja osanotto heille. 

Vierailija
685/751 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei hautajaisten pääasia ole vainaja eikä vainajan omaiset. Se on naapurin Kyllikki-täti, joka on pukeutunut mustaan jakkupukuun ja se että kaikki on Kyllikki-tädin kanssa samaa mieltä siitä että hautajaisiin kuuluu pukeutua vain mustaan tai tummaan.

Vierailija
686/751 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On se kumma, miten nykyaikana ei piitata tavoista. Minäkin olen kotoisin köyhästä perheestä, mutta aina meillä oli asianmukaiset vaatteet hautajaisiin. Juhliin ei menty arkivaatteissa. Tämä ei siis missään nimessä kritiikkiä sinulle, ap, vaan näille, joiden mielestä on ihan se ja sama, mitä hautajaisiin päällensä laittaa.

Kenelle sillä oikeastaan on väliä, mitä joku hautajaisissa laittaa päällensä?

Sureville omaisille

Se ei auta omaisia yhtään niin mitenkään, oli vieraat pikimustissa verrattuna siihen että olisivat neonpinkeissä.

No se neonpinkki kyllä monia satuttaisi. Kertoisi, että vähät välittää toisten surusta, piipahtipa muuten vain näyttäytymään ja ehkäpä tankkaamaan muistotilaisuuden kahvipöydän antimia.

Millä lailla se neonpinkki esimerkiksi vainajan lapsen tai sisaruksen yllä satuttaisi vaikka jotain kaukaista sukulaista tai tuttavaa?

Ihanko todella tämä kaukainen sukulainen tai tuttava ajattelisi että tämä lapsi tai sisarus ei sure ja kunnioita vainajaa, kunhan tuli näyttäytymään ja ruokailemaan?

Olisipa todella itsekeskeistä ajattelua tältä sukulaiselta tai tuttavalta, että ei saa pukeutua noin koska minun mielestäni etiketti on tärkein. Tai jotain tunnepuolen ongelmaa, jos todella uskoisi noin.

Luitko tämän?

Jokainen voisi miettiä, millaisesta käytöksestä itse loukkaantuisi läheisen henkilön hautajaisissa. Sitten voisi miettiä, että haluaako aiheuttaa muille sellaista jättämällä pukeutumatta tilaisuuden arvon mukaisesti. Ihan turha vedota siihen, että ei pukeutumisella nyt voi olla niin suurta väliä.

Taaperona kuolleella pikkusiskollani oli arkku, mihin oli maalattu punaisia ja muita kirkkaanvärisiä kukkia. Jälkeenpäin jotkut oli kuulemma arvostelleet maalausten olevan ihan sopimattomia hautajaisiin. Olisiko sinusta siis maalaukset pitäneet jättää maalaamatta, koska muutamat ihmiset oli arvostelleet niitä?

"jotkut oli kuulemma arvostelleet"

Kuka sinulle tuollaista kertoi, ja luotatko siihen nyt täysin? Ja vielä monikossa, useampi arvosteli? Ja sopimattomia "hautajaisiin" - kysehän on hautauksesta. Mitä menee maan alle/uuniin. Laitetaanhan arkkuun monenlaisia tavaroitakin, osa kyllä sopimattomia, kun eivät maadu. Kännyköitäkin akkuineen.. 

Enpä usko juttuasi, kuten en puoltakaan näistä "lapseni hautajaisissa"-viesteistä, joissa vedetty päälle mitä sattuu. Osa varmasti totta ja osanotto heille. 

Se on sinun ongelmasi.

Vierailija
687/751 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei herranjumala kukaan normaalijärkinen ajattele isänsä hautajaisiin punaiseen pukeutuneena lapsen iloitsevat isänsä kuolemasta. Mutta jos ajattelee, kannattaa tutkia sitä omaa ajatusmaailmaa mieluummin kuin syyttää muita.

Kirjoittaja ei tainnut mainita pikkusiskonsa ikää. Osa varmaan ajattelee hänen olleen alle kouluikäinen, osa taas kapinallinen teini.

Kyseessä oli 1-vuotias. Itse olin jo koululainen.

688/751 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi mennä neuletakissa ja ballerina kengissä hautajaisiin. Jos sinulla on tumma pusero ja tummat housut laita ne. Jos on kylmä voit ottaa hupparin mukaan ja pitää sitä naulakossa siunauksen ja kukkien laskun ajan ja jos menette laskemaan vielä arkun laittaa sen silloin päälle.

Itse olin vasta järjestämissäni hautajaisissa eikä tullut mieleenkään katsoa mitä kenelläkin on päällä. Sinne oli tultu jättämään jäähyväiset vainajalle, eikä esittelemään vaatteita. 

Vierailija
689/751 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isämme hautajaisissa veljeni unohti puvuntakin kotiin, oli sitten valkoisessa kauluspaidassa ja tummissa housuissa + tumma kraka. Oli vähän nolona kun vaatetus oli kuin pikkupojilla.. 

Vierailija
690/751 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja vaatteilla ei mielestäni ole mitään väliä, riittää että saavut paikalle. Minun hautajaisiin saa tulla vaikka alusvaatteissa :D

Minun, puolisoni, lasteni tai venhempieni hautajaisiin taas olet tervetullut vain etiketin mukaisesti pukeutuneena. Kaikki muut lähipiirin ihmiset tämän osaavatkin, paitsi kytyni vaimoineen. Heille en siis välttämättä edes kertoisi hautajaisten aikaa, jos puolisoni kuolisi ennen minua. En kaipaisi ketään sylkemään haudalle ja kasvoilleni suuren suruni lisäksi. Koen asiattoman pukeutumisen erittäin halventavana oli juhlan aihe mikä tahansa ristiäisistä hautajaisiin. 

Eiköhän noilla läheisillesi ja heidän mahdollisilla puolisoillaan olisi itsekin päätösvaltaa asiaan. Sinä voit et voisi päättää heidän puolestaan, vain omasta puolestasi.

Et ilmeisesti ymmärtänyt lukemaasi: Kaikki muut lähipiirin ihmiset tämän osaavatkin, paitsi kytyni vaimoineen. 

Vierailija
691/751 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän noilla läheisillesi ja heidän mahdollisilla puolisoillaan olisi itsekin päätösvaltaa asiaan. Sinä voit et voisi päättää heidän puolestaan, vain omasta puolestasi.

Et ilmeisesti ymmärtänyt lukemaasi: Kaikki muut lähipiirin ihmiset tämän osaavatkin, paitsi kytyni vaimoineen. 

Kyty on?

Vierailija
692/751 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vetäkää ne mustat loipat päällenne ja menkää muualle itkemään. Täällä keskustelussa ei ole teille mitään.

Päinvastoin, teillehän täällä ei ole mitään. Ap fiksuna kysyi, miten voisi pukeutua vähäisellä budjetilla etiketin mukaisesti. Silloin on ihan turha tulla tänne väittelemään, että etiketti on roskaa.

Vierailija
693/751 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei hautajaisten pääasia ole vainaja eikä vainajan omaiset. Se on naapurin Kyllikki-täti, joka on pukeutunut mustaan jakkupukuun ja se että kaikki on Kyllikki-tädin kanssa samaa mieltä siitä että hautajaisiin kuuluu pukeutua vain mustaan tai tummaan.

Teillä ei ilmeisesti välitetä sitten muista kuin omaisista. Mitä väliä ystävillä ja naapureilla, vaikka olisivat olleet kuinkakin läheisiä vainajan kanssa?

Vierailija
694/751 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hellu12 kirjoitti:

Voi mennä neuletakissa ja ballerina kengissä hautajaisiin. Jos sinulla on tumma pusero ja tummat housut laita ne. Jos on kylmä voit ottaa hupparin mukaan ja pitää sitä naulakossa siunauksen ja kukkien laskun ajan ja jos menette laskemaan vielä arkun laittaa sen silloin päälle.

Itse olin vasta järjestämissäni hautajaisissa eikä tullut mieleenkään katsoa mitä kenelläkin on päällä. Sinne oli tultu jättämään jäähyväiset vainajalle, eikä esittelemään vaatteita. 

Nimenomaan. Ei hautajaiset ole tilaisuus missä arvotetaan ihmisiä pukeutumisen perusteella.

Älä ap siis ainakaan vaatteiden ja näiden joidenkin kommenttien takia jätä menemättä.

Vierailija
695/751 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naurattaisi, jos ei itkettäisi tämä suomalaisten nykyinen sivistyksen taso. Kunnioitus ja käytöstavat puuttuvat monilta kokonaan. Tai korjaan, niiden puute yritetään selittää hyväksi venkuroimalla.

Vierailija
696/751 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palstalaisethan tunnetusti äänestävät persuja. Olen kuvitellut, että persut ajavat niinsanotusti perinteisiä arvoja. Näemmä asia on täysin päinvastoin.

Vierailija
697/751 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teillä ei ilmeisesti välitetä sitten muista kuin omaisista. Mitä väliä ystävillä ja naapureilla, vaikka olisivat olleet kuinkakin läheisiä vainajan kanssa?

Miten niin ei välitetä?

Omaiset on ne jotka järjestää hautajaiset ja kutsuu ihmiset niihin.

Vierailija
698/751 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

KÄy kirpputorilla!

Vierailija
699/751 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyty on?

Kyty = aviomiehen veli

Vierailija
700/751 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sinulla siistejä farkkuja? Entä jotain sopivaa yläosaa? Muut vaatteethan sinulla jo onkin.

Minulla oli aikoinaan veljen appiukon hautajaisissa tummat farkut ja tumma paita missä oli valkoisia pilkkuja. Kelpasi ihan hyvin. Hellettä oli sinä päivänä 30 astetta, joten puvuntakkeja tai bleisereitä ei ollut kenelläkään.