En omista mustia vaatteita ja hautajaiset tulossa. Rahatilanne tiukka.
Mietin, voiko hautajaisiin laittaa esim halpis hm neuletakin?? Raha tilanne on aika tiukka. Haluaisin silti kunnioittaa vainajaa. Kirpparilta etsin ja en löytänyt, olen niin ihme kokoa. Mites takki, pitääkö sekin erikseen ostaa? Omistan vain tuulitakin ja lyhyen farkkutakin ja huppareita. Millaiset kengät? Käykö harmaat ballerinat, sellaiset omistan? Hautajaiset tällä viikolla, aikaa ei kauheasti ole jahkailla. Antakaa nyt vinkkejä.
Kommentit (751)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaksan aina hämmästellä tätä nykyihmisten avuttomuutta. Minulle oma äitini opetti jo teini-iässä, että aikuisella on aina kaapissaan vaatteet hautajaisia varten. Nykyaikana voidaan ehkä vielä lisätä, että mikäli sinulla on yhtään ystävään, sukulaista, naapuria, entistä tai nykyistä työ- tai harrastekaveria hengissä. (Kun tuntuu, että osalla on vaan av.) Koska kuka tahansa heistä voi kuolla ja hautajaiset tulla lyhyelläkin varoitusajalla.
Eli kiertele edelleen niitä kirpputoreja näidenkin hautajaisten jälkeen ja hanki budjettiisi sopivat klassiset hautajaisvaatteet esim. Pikkumusta ja neuletakki tai tumman housut ja paita. Näitä samoja vaatteita voit pitää monessa muussakin tilaisuudessa ja lainata naapurille/työkaverille, niin et ole enää ikinä vaatepulassa. Oli sitten juhlatilaisuus mikä tahansa.
Ja onhan sulla sitten vaatteet valmiina omiin hautajaisiisinkin.
Minulle oma äitini opetti, että ei vaatteilla surra. Hänen mielestään oli suorastaan tuhlausta ja hölmöä ostaa jotain vaatteita vain hautajaisia varten. Tottahan se on, että varsinkin monelle nuorelle ne jäävät kertakäyttöisiksi, kun hautajaisia on harvoin ja muoti ja muodot muuttuvat.
Hautajaisiin on aina valmiina vaatteet, kunhan on jotain siistiä ja mielellään jokseenkin hillittyä sävyä. Joku harmaa, sininen tai ruskea jakku pelastaa monta tilannetta, niin häitä kuin hautajaisia.
Harvemmin esim. Musta perusmekko, mustat ballerinat ja neuletakki jäävät muodista niin, etteikö niitä voisi käyttää enää.
Itse en käytä mustaa lainkaan pukeutumisessani. Minulle mikä tahansa musta vaate olisi siis turha.
Musta on aina tyylikäs ja monikäyttöinen. Se että sinulla on pakkomielle ettet voi arjessa pukeutua mustaan on sinun oma ongelmasi sitten, mutta hautajaisia varten kannattaisi sinunkin omistaa jotain mustaa tai edes tummaa. Pitää kunnioittaa tilaisuutta, ei kukaan tule sinne esittelemään persoonallista tyyliään.
Kuka sanoi ette sitä tummaa olisi?
Älä nyt hermostu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tärkeintä hautajaisissa on, että ne vainajalle ja omaisille tärkeimmät ihmiset on paikalla. Asuista viis. Ei se läheinen vähemmän läheiseksi tai vähemmän tärkeäksi muutu siinä farkuissa ja farkkutakissa.
Kyllä itse katsoisin epäsiisteissä vaatteissa tulleita pahalla, se olisi epäkunnioittavaa tulla tuulitakissa tai verryttelyhousuissa. Ei se toki maailmaa kaada, mutta tulee kuva että vieras haluaa haistattaa pitkät etiketille ja tämä on hänelle tärkeämpää kuin vainajan kunnioittaminen, mikä on hautajaisten tarkoitus. Värikäs asu voisi olla jopa loukkaava, sehän viestittää että iloitsee kuolemasta.
Epäsiistit vaatteethan on asia ihan erikseen.
En tiedä sinusta, mutta minulla kyllä ainakin on siistejä farkkuja ja farkkutakkeja.
Värikäs vaate ei todellakaan viestitä, että iloitsisi kuolemasta. Tuo on joku sinun ihan oma tulkintasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaksan aina hämmästellä tätä nykyihmisten avuttomuutta. Minulle oma äitini opetti jo teini-iässä, että aikuisella on aina kaapissaan vaatteet hautajaisia varten. Nykyaikana voidaan ehkä vielä lisätä, että mikäli sinulla on yhtään ystävään, sukulaista, naapuria, entistä tai nykyistä työ- tai harrastekaveria hengissä. (Kun tuntuu, että osalla on vaan av.) Koska kuka tahansa heistä voi kuolla ja hautajaiset tulla lyhyelläkin varoitusajalla.
Eli kiertele edelleen niitä kirpputoreja näidenkin hautajaisten jälkeen ja hanki budjettiisi sopivat klassiset hautajaisvaatteet esim. Pikkumusta ja neuletakki tai tumman housut ja paita. Näitä samoja vaatteita voit pitää monessa muussakin tilaisuudessa ja lainata naapurille/työkaverille, niin et ole enää ikinä vaatepulassa. Oli sitten juhlatilaisuus mikä tahansa.
Ja onhan sulla sitten vaatteet valmiina omiin hautajaisiisinkin.
Minulle oma äitini opetti, että ei vaatteilla surra. Hänen mielestään oli suorastaan tuhlausta ja hölmöä ostaa jotain vaatteita vain hautajaisia varten. Tottahan se on, että varsinkin monelle nuorelle ne jäävät kertakäyttöisiksi, kun hautajaisia on harvoin ja muoti ja muodot muuttuvat.
Hautajaisiin on aina valmiina vaatteet, kunhan on jotain siistiä ja mielellään jokseenkin hillittyä sävyä. Joku harmaa, sininen tai ruskea jakku pelastaa monta tilannetta, niin häitä kuin hautajaisia.
Harvemmin esim. Musta perusmekko, mustat ballerinat ja neuletakki jäävät muodista niin, etteikö niitä voisi käyttää enää.
Itse en käytä mustaa lainkaan pukeutumisessani. Minulle mikä tahansa musta vaate olisi siis turha.
Minäminäminäninääää.......
Hermostuttaako?
Ihme hermostumista taas. Kannattaisi varmaan vähän rauhoittua.
Vetäkää ne mustat loipat päällenne ja menkää muualle itkemään. Täällä keskustelussa ei ole teille mitään.
Ei nykyään ole pakko olla mustaa, olen itse nähnyt useamman kerran. Ulkotakilla ei ole väliä, koska eihän sitä pidetä päällä siunaustilaisuudessa tai kahvitilaisuudessa. Laittaisin siistit ja tummimmat vaatteet mitä löytyy. Yksinkertainen asu riittää. Ei verkkareita eikä lenkkareita, ei paljastavaa pukeutumista. Pukeutuminen ei saa olla este hautajaisiin osallistumiselle, on oikeus kunnioittaa vainajan muistoa.
Ei herranjumala kukaan normaalijärkinen ajattele isänsä hautajaisiin punaiseen pukeutuneena lapsen iloitsevat isänsä kuolemasta. Mutta jos ajattelee, kannattaa tutkia sitä omaa ajatusmaailmaa mieluummin kuin syyttää muita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tärkeintä hautajaisissa on, että ne vainajalle ja omaisille tärkeimmät ihmiset on paikalla. Asuista viis. Ei se läheinen vähemmän läheiseksi tai vähemmän tärkeäksi muutu siinä farkuissa ja farkkutakissa.
Kyllä itse katsoisin epäsiisteissä vaatteissa tulleita pahalla, se olisi epäkunnioittavaa tulla tuulitakissa tai verryttelyhousuissa. Ei se toki maailmaa kaada, mutta tulee kuva että vieras haluaa haistattaa pitkät etiketille ja tämä on hänelle tärkeämpää kuin vainajan kunnioittaminen, mikä on hautajaisten tarkoitus. Värikäs asu voisi olla jopa loukkaava, sehän viestittää että iloitsee kuolemasta.
Ajatteletko sinä että minä iloitsisin lapseni kuolemasta?
Musta väri symboloi surua. Siksi siihin pukeudutaan, vaikkei väristä pidettäisi. Koska niin on tapana ja aina omaminä ei ole keskiössä. Siistit vaatteet jo kunnioituksen vuoksi päälle. Ihme itsekästä vikisijää täällä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinun kannattaisi nyt lukea tuota kirjoittamaasi moskaa ja mennä itseesi.
Nolostu sitten, jos edes osaat.
Kaukaisempien sukulaisten ja tuttavien voi olla turvallisempaa pukeutua tummaan, ellei ole omaisten taholta esitetty muuta toivetta pukeutumisen suhteen.
Sen sijaan lähimmillä omaisilla on ihan täysi vapaus valita pukeutumisensa sekä pukeutumisensa väri, eikä muilla ole mitään asiaa sitä arvostella.
Eiköhän ole eri asioita se, että ei ole varaa lähteä ostamaan mustaa asukokonaisuutta, ja se, että oman makunsa takia ei aio laittaa mustia vaatteita koska ei tykkää mustasta. Ei-musta ei ole sama kuin epäsiisti.
Toivottavasti ap menee hautajaisiin ja kaikki menee hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän ole eri asioita se, että ei ole varaa lähteä ostamaan mustaa asukokonaisuutta, ja se, että oman makunsa takia ei aio laittaa mustia vaatteita koska ei tykkää mustasta. Ei-musta ei ole sama kuin epäsiisti.
Toivottavasti ap menee hautajaisiin ja kaikki menee hyvin.
Ei hautajaisiin mitään mustapakkoa olekaan, tummaan käy ihan yhtä hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Minkä kokoinen olet ja missä päin?
Ja vaatteilla ei mielestäni ole mitään väliä, riittää että saavut paikalle. Minun hautajaisiin saa tulla vaikka alusvaatteissa :D
Minun, puolisoni, lasteni tai venhempieni hautajaisiin taas olet tervetullut vain etiketin mukaisesti pukeutuneena. Kaikki muut lähipiirin ihmiset tämän osaavatkin, paitsi kytyni vaimoineen. Heille en siis välttämättä edes kertoisi hautajaisten aikaa, jos puolisoni kuolisi ennen minua. En kaipaisi ketään sylkemään haudalle ja kasvoilleni suuren suruni lisäksi. Koen asiattoman pukeutumisen erittäin halventavana oli juhlan aihe mikä tahansa ristiäisistä hautajaisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja vaatteilla ei mielestäni ole mitään väliä, riittää että saavut paikalle. Minun hautajaisiin saa tulla vaikka alusvaatteissa :D
Minun, puolisoni, lasteni tai venhempieni hautajaisiin taas olet tervetullut vain etiketin mukaisesti pukeutuneena. Kaikki muut lähipiirin ihmiset tämän osaavatkin, paitsi kytyni vaimoineen. Heille en siis välttämättä edes kertoisi hautajaisten aikaa, jos puolisoni kuolisi ennen minua. En kaipaisi ketään sylkemään haudalle ja kasvoilleni suuren suruni lisäksi. Koen asiattoman pukeutumisen erittäin halventavana oli juhlan aihe mikä tahansa ristiäisistä hautajaisiin.
Ihan kuin kukaan tulla haluaisikaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei herranjumala kukaan normaalijärkinen ajattele isänsä hautajaisiin punaiseen pukeutuneena lapsen iloitsevat isänsä kuolemasta. Mutta jos ajattelee, kannattaa tutkia sitä omaa ajatusmaailmaa mieluummin kuin syyttää muita.
Kirjoittaja ei tainnut mainita pikkusiskonsa ikää. Osa varmaan ajattelee hänen olleen alle kouluikäinen, osa taas kapinallinen teini.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirjoittaja ei tainnut mainita pikkusiskonsa ikää. Osa varmaan ajattelee hänen olleen alle kouluikäinen, osa taas kapinallinen teini.
Minä oletin, että kyseessä oli joku tyyliin alle kouluikäinen koska kirjoittaja itsekin jotenkin antoi ymmärtää olleensa silloin lapsi tai nuori. Ja koska pikkusisko on nuorempi, ei kyseessä todennäköisesti ollut mikään iso lapsi.
Vierailija kirjoitti:
Laitoin isän hautajaisiin vaaleanvihreän paidan. Ilmeisesti sekin olisi joidenkin pilluja hiertänyt. Onneksi niissä hautajaisissa oli vaan fiksua porukkaa.
Fiksua porukkaa - paitsi sinä. Kielenkäytöstä päätellen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän noilla läheisillesi ja heidän mahdollisilla puolisoillaan olisi itsekin päätösvaltaa asiaan. Sinä voit et voisi päättää heidän puolestaan, vain omasta puolestasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä oletin, että kyseessä oli joku tyyliin alle kouluikäinen koska kirjoittaja itsekin jotenkin antoi ymmärtää olleensa silloin lapsi tai nuori. Ja koska pikkusisko on nuorempi, ei kyseessä todennäköisesti ollut mikään iso lapsi.
Ei mitenkään kertonut pikkusiskon ikää. Myöhemmissä viesteissä käytti (hän tai joku muu) sanaa "lapsi", mutta tuo nyt voi olla vaikka 15 v.
Minäminäminäninääää.......