Sain kutsun ja lahjalistan työkaverin babyshowereille
Lahjalista ei ole tulevan äidin laatima ja vaatima vaan ilmeisesti ystävänsä. Työkaveri on melko läheinen itselleni, voisin jopa ystäväksi sanoa. Olen pyöristynyt kuitenkin kutsusta ja erityisesti lahjalistasta, josta löytyy mm.
- babybjörn sitteri
- patja, reunapehmuste ja pussilakana stokke sleepiin
- stokke tripp trapp
Meitä kutsuttuja on kahdeksan. Juhlat järjestävä ystävä on sitä mieltä, että nämä kaikki vielä puuttuu ja ne olisi hyvä saada ostettua kimpassa. Laskin että tämä tulisi maksamaan lähemmäs 100 euroa per pää! Tämän on pakko olla vitsi??? 10 vuotta sitten nämä juhlat maksoivat kymmenen euroa nenä??
Kommentit (92)
Kaikkea hyvää äidille ja vauvalle! Kaikkea hyvää myös sinulle, ap.
Vierailija kirjoitti:
Arvostin sanaa pyöristynyt.
Onko ap pallokala, joka ärsytettynä pyöristyy? Eksoottista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On ilo olla aikuisten ihmisten työpaikassa. Kenellekään ei tulisi mieleenkään laatia lahjalistaa mihinkään juhlaan. Lista voi kiertää silloin, kun jonkun lapsi kirjoittaa ylioppilaaksi, mutta siihen saa osallistua sen mukaan, mitä rahaa työpöydän laatikossa sattuu olemaan.
Tämä se vasta onkin älytöntä. Emme me työntekijät tunne teidän muiden lapsia, joten miksi lahjoittaisimme lapsillenne rahaa?
Tämä on kyllä outo ilmiö. Ymmärrän että työkaverin 50v lahjaan kerätään rahaa, mutta että työkaverin lapsen ylioppilasjuhliin? Miksi ihmeessä? Laitetaanko pystyyn lahjakeräys työkaverin äidin 80v synttäreille myös ja työkaverin miehen eläköitymislahjaan, ihan sama asia.
Työkaverin äitiä en tunne, mutta sen lapsen lahjaan olen laittanut, jonka olen tuntenut. Monessa paikassa sijaisena olleena en ole osallistunut läheskään kaikkiin. Olisihan sekin noloa, kun lahjan saaja ihmettelisi, että kukahan se tuokin on.
Suomessa ei ole mitään etukäteislahjoja ollut tapana laittaa vaan vasta sitten, kun lapsi on syntynyt.
Täällä tunnetaan sanonta " ei kannata tehdä varsalle karsinaa ennen kuin se on syntynyt". Eikä aivan heti sittenkään. Ymmärrän periaatteen täydellisesti, kun tapasin erään mummon itkemässä etukäteen lahjaksi tulleen, mutta tyhjäksi jääneen kehdon ääressä.
Palautetaanko babyshower-lahjat taikaisin liikkeeseen, jos käy niin ikävästi, että niille ei tule käyttöä?
Niin, entä jos käy niin, että ei vauvaa sitten olekaan?
Siunatkaa, älkää kirotko.
Minusta täysin ok, että yksi noista maksettaisiin kimpassa. Tuskin nyt on tarkoitus kaikkea ostaa? :D vai onko?
Kieltäydy kutsusta ? Tuo on amerikkalainen kulutus ja egon nostamisjuhla joka ei sovi vähävaraisen elämäntilanteeseen edes moraalisesti . Käy erikseen sitten onnittelemassa vauvaa ja tuoretta äitiä .
Vierailija kirjoitti:
Lahjalistahan tarkoittaa sitä, että jokainen valitsee siltä listalta mitä tuo. Eli tavoitteena lienee saada noi kaikki, ei vain yhtä yhdessä ostettua.
Kaikissa noissa tuotteissa on monia kuoseja ja värejä. Tuskinpa tuleva äiti on tyytyväinen, mikäli saa sellaiset mistä ei itse tykkää.
Todella nolo ja pöyristyttävä lahjalista.Itse ostimme noista vaihtoehdoista muutaman käytettynä itselle. Toimivat oikein hyvin, mutta täyttä hintaa emme olisi ikinä maksaneet. Olisi ollut hyvin outoa saada jotain noin kallista lahjaksi kavereilta. Isovanhemmilta just ja just olisi ollut ok.
Minä kyllä näen tuollaisen lahjalistan sellaisena, että sieltä valitaan yksi juttu, joka maksetaan kimpassa. Vaikka se BB-tuoli, joka olisi parikymppiä per pää. Jos tosiaan muka olisi tarkoitus ostaa kaikki, niin joko tämä on provo tai sitten nuo ihmiset ovat jotain ihan metsäläisiä, jotka eivät tiedä hintoja 😂 ellei kaikki nyt ole sitten jotain miljonäärejä.
Näitä on nähty niin paljon! Mun mielestä on mukavaa huomioida työkavereiden tai muiden kavereiden elämäntapahtumia. Mutta ihan oikeasti, nämä k e r ä y k s e t ovat menneet ihan älyttömiksi.
Ihan paras oli kerran yksienkin polttareiden juhlasuunnittelukomitean muilta laskuttamat suunnitteluskumpat + pikkusuolaset sekä kaasojen kilometrikorvaukset. (?!) Ei ole vitsi tämä. En jaksanut silloin taistella tuulimyllyjä vastaan, mutta älkää te muut olko yhtä hölmöjä ja mukautuvaisia.
Vierailija kirjoitti:
Kieltäydy kutsusta ? Tuo on amerikkalainen kulutus ja egon nostamisjuhla joka ei sovi vähävaraisen elämäntilanteeseen edes moraalisesti . Käy erikseen sitten onnittelemassa vauvaa ja tuoretta äitiä .
Minulle järjestettiin tuollaiset juhlat ja todella maltilliset sellaiset. Oli herkuttelua ja se vaippakakku. Ei mitään satojen eurojen juttuja. Minun äitini kieltäytyi osallistumasta ja sanoi syyksi tuon "amerikkalainen kulutusjuhla". Jopa anoppinikin osallistui. Tuli oikeasti aika pska fiilis äidin takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muut osallistujat suostuivat lahjalistaan. Minä olen ainoa vastustava joten siksi mietin onko tämä yleistäkin nykyään.
Ap
Sano sille rahankerääjälle, että ei ole mitään järkeä ottaa lainaa sitä varten, että voisi ostaa itseään rikkaammalle ihmiselle lahjaksi jotain sellaista, mitä ei olisi itselleenkään varaa ostaa.
Ei missään tapauksessa mitään tällaista. Itse sanoisin, että "hyviä lahjaideoita noi sun ehdottamat, mutta mä oon jo ostanut lahjan - joten ostakaa te tuolta listalta, minä vien tämän minkä olen jo hankkinut". Todellakaan missään tapauksessa ei kannata alkaa avautua omasta taloudellisesta tilanteesta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hohh hohh hoijaa näitä provoja 🤣
Voi, olisikin. Työkaverini ei tällaista kehtaisi vaatia, ei varmasti ole hänen idea!! Tämä on tuon kaverin hömpötyksiä.
Muiden kirjoitusvirheille nauraminen on tökeröä. Minulla on lukihäiriö ja virheitä tulee aina.
Ap
Provoilijoiden perus selitys on lukihäiriö.
Onko juhlat Porvoossa? Miksi sinä olet pyöristynyt? Oletko myös raskaana?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kimppalahja ostetaan niin, että ensin kysytään, millä summalla ihmiset ovat valmiit siihen osallistumaan, ja sitten katsotaan, mitä kerätyillä rahoilla voi ostaa.
Tai siis järkevät ihmiset toimivat näin.
Näin on aina toimittu kun on ostettu kimppalahja jollekin. Ilmeisesti nyt ei. Juhlan järjestäjä ilmoitti hetki sitten Telegramissa, ettei ole laskenut erikseen tarjottavien ja ostosten hintaa, vaan kaikki on niputettu samaan ja jokaisen pitäisi laittaa vähintään 70 euroa jotta saadaan kaikki tarvittava.
Jos sinä juhlien järjestäjä nyt satut löytämään tämän ketjun, niin ethän nolaa minua kaikkien edessä. Olen vain harmissani, koska olisi mukava osallistua juhlaan. Alan olla jo siinä iässä, että tällaisia juhlia on vähän.
Ei kukaan laita työkaverin lahjaan 70 eur. Vielä oman siskon tai bestiksen lahjaan voisi laittaa, mutta työkaverit eivät kyllä ole kenellekään noin tärkeitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta voit kieltäytyä ihan rohkeasti, että ostat jotain listan ulkopuolelta.
En kehtaa osallistua juhliin, joissa muiden nimet ovat kortissa ja itse vien korkeintaan vitosen harson.
Ap
Älä vie vitosen harsoa, vaan vie kympin makama paketillinen harsoJA sekä lisäksi joku helistin ja äidille suklaalevy.Tämähän on sille odottajalle kivempikin - jos muut kerran joka tapauksessa ostavat lahjalistan tavarat, saa odottaja näin enemmän lahjoja. Ja harsoja tarvitsee aina, ja suklaalle on käyttöä synnytyksen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Arvostin sanaa pyöristynyt.
Ehkä siinä tapailtiin pöyristymistä?
Tosiaan, aikamoista hankkia toiselle jotain monen sadan tripp trappia, kun itse aikoinaan hankki 5 eurolla ikean antilop-syöttötuolin kierrätyskeskuksesta. xD
Tämän on oikeasti oltava provo tai ap on käsittänyt ihan väärin idean TAI sitten se pieni mahdollisuus, että nuo muut ovat oikeasti päävikaisia. En siis vaan usko tuota viimeistä. Kimppalahjat on hyviä ja nimenomaan 8 henkeä saa tosi hyvän kimppalahjan ostettua, vaikka sen sitterin ja sitten tietysti tarjottavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On ilo olla aikuisten ihmisten työpaikassa. Kenellekään ei tulisi mieleenkään laatia lahjalistaa mihinkään juhlaan. Lista voi kiertää silloin, kun jonkun lapsi kirjoittaa ylioppilaaksi, mutta siihen saa osallistua sen mukaan, mitä rahaa työpöydän laatikossa sattuu olemaan.
Tämä se vasta onkin älytöntä. Emme me työntekijät tunne teidän muiden lapsia, joten miksi lahjoittaisimme lapsillenne rahaa?
Tämä on kyllä outo ilmiö. Ymmärrän että työkaverin 50v lahjaan kerätään rahaa, mutta että työkaverin lapsen ylioppilasjuhliin? Miksi ihmeessä? Laitetaanko pystyyn lahjakeräys työkaverin äidin 80v synttäreille myös ja työkaverin miehen eläköitymislahjaan, ihan sama asia.
Työkaverin äitiä en tunne, mutta sen lapsen lahjaan olen laittanut, jonka olen tuntenut. Monessa paikassa sijaisena olleena en ole osallistunut läheskään kaikkiin. Olisihan sekin noloa, kun lahjan saaja ihmettelisi, että kukahan se tuokin on.
Suomessa ei ole mitään etukäteislahjoja ollut tapana laittaa vaan vasta sitten, kun lapsi on syntynyt.
Täällä tunnetaan sanonta " ei kannata tehdä varsalle karsinaa ennen kuin se on syntynyt". Eikä aivan heti sittenkään. Ymmärrän periaatteen täydellisesti, kun tapasin erään mummon itkemässä etukäteen lahjaksi tulleen, mutta tyhjäksi jääneen kehdon ääressä.
Palautetaanko babyshower-lahjat taikaisin liikkeeseen, jos käy niin ikävästi, että niille ei tule käyttöä?
Niin, entä jos käy niin, että ei vauvaa sitten olekaan?
Siunatkaa, älkää kirotko.
Kukaan ei ole kironnut. Kukaan ei ole myöskään vastannut kysymykseen entä jos...
Suomalainen tapa on ollut aina tuoda lahjat vasta sitten, kun ollaan vauvan kanssa kotona. Niin se on ollut, vaikka vauvojen kuolleisuus on pitkään ollut maailman pienintä.
Vauvasuihkut on minusta ideana ihan kiva. Elämä on juhlimisen arvoista. Ainoa mitä kammoksun itsekin on nuo huimat kustannuslaskelmat ja pitkälle viedyt suunnitelmat. Olisi kivempaa viettää rennommissa merkeissä jossa yhdessätuumin hoidetaan tarjoilut ja joko jokainen tuo jonkin oman pienen lahjan tai osallistuu kimppalahjaan.
Myönnän jättäneen erään ystävän vauvasuihkut välistä kun kutsun kera sain käskyn pukeutua tiettyyn väriin sekä pyynnön laittaa x summa rahaa tilille jolla ostetaan kakkua, lahjakorttia ja lahja. Ongelma ei edes ollut se summa vaan tuntui että olisin vain juhlissa jakamassa kuluja.
Jos mietin itsekin niin kivat vauvakutsut olisivat mukava lähipiirin tapa viettää aikaa ja päälle jotain pientä, käyttöön menevää tavaraa lahjaksi ja hyvät tarjottavat ilman ihmeellisiä taloudellisia ponnistuksia. Ihan naurettavaa että ollaan järjestämässä jotain suuren maailman spektaakkelia ja äidille lahjaksi lahjakorttia ravintolaan, kuumakivihierontaan ja vauvalle jos mitä designer-lahjoja.
Itse sanoisin vaan etten nyt pääsee osallistumaan.