Sain kutsun ja lahjalistan työkaverin babyshowereille
Lahjalista ei ole tulevan äidin laatima ja vaatima vaan ilmeisesti ystävänsä. Työkaveri on melko läheinen itselleni, voisin jopa ystäväksi sanoa. Olen pyöristynyt kuitenkin kutsusta ja erityisesti lahjalistasta, josta löytyy mm.
- babybjörn sitteri
- patja, reunapehmuste ja pussilakana stokke sleepiin
- stokke tripp trapp
Meitä kutsuttuja on kahdeksan. Juhlat järjestävä ystävä on sitä mieltä, että nämä kaikki vielä puuttuu ja ne olisi hyvä saada ostettua kimpassa. Laskin että tämä tulisi maksamaan lähemmäs 100 euroa per pää! Tämän on pakko olla vitsi??? 10 vuotta sitten nämä juhlat maksoivat kymmenen euroa nenä??
Kommentit (92)
"Babyshower", luoja nähköön...!
Onko IHAN pakko mennä näihin jenkki-höpötyksiin?
Meille Suomeen on jo ihan täyteen tungettu jotain kauppiaiden osta osta osta-krääsää-päiviä, kuten ystävänpäivä ja halloween.
Ja nyt tuo babyshower!
Onko aloittajan ystävä mahdollisesti joku erään kohublondin tasoinen antakaa rahaa mulle nyt heti-tyyppi?
Ennen vanhaiset laps-saunat ymmärrän: Silloin kotona synnyttänyt äiti ei välttämättä jaksanut kestitellä emäntiä/naapureita , jotka tulivat katsomaan uutta vauvaa.
He toivat siis tullessaan pullapitkoja, rieskaa, kakkua, piirakoita ja lapselle harsokangasta, pyyheliinakangasta...jne.
Ja silloin noille tavaroille oli tosi tarve.
Babyshower...pitäköön koko termin keksineet juhlansa ja ostakoot tulevalle vauvalle vaikka timantteja ja osakkeita, mutta älkää nyt suomalaiset menkö tuollaiseen kulutus-höpötykseen.
Onko aloittajan ystävä mahdollisesti joku erään kohublondin tasoinen antakaa rahaa mulle nyt heti-tyyppi?
Anteeksi, korjaan: Onko tulevan äidin ystävä...jne.
Meillä oli jossain vaiheessa töissä ties millä verukkeille lahjaa sille ja lahjaa tälle keräykset käynnissä. Monikin sanoi, et nyt riitti. Ei voi olla jatkuvasti laittamassa häälahjaa ( vaikkei häissä ole ollut, eikä tiedä kenen kanssa menee naimisiin), synttäriä, kihlajaisia, lopputilejä, eläke, synttäri jne.
Työpaikkaa vaihdoin ja siellä ei ostella onneksi. Nyt kyllä huomenna työkaverit yllättyvät, kun vien parilla eurolla herkkuja pöytään. 🤣 3 vuoteen olen kerran vienyt.
Kimppalahja ostetaan niin, että ensin kysytään, millä summalla ihmiset ovat valmiit siihen osallistumaan, ja sitten katsotaan, mitä kerätyillä rahoilla voi ostaa.
Tai siis järkevät ihmiset toimivat näin.
Ei kannata tehdä lapsia jos pitää työkavereilta kerjätä tarvittavat härpäkkeet.
Minusta voit kieltäytyä ihan rohkeasti, että ostat jotain listan ulkopuolelta.
Vierailija kirjoitti:
Muut osallistujat suostuivat lahjalistaan. Minä olen ainoa vastustava joten siksi mietin onko tämä yleistäkin nykyään.
Ap
Sano sille rahankerääjälle, että ei ole mitään järkeä ottaa lainaa sitä varten, että voisi ostaa itseään rikkaammalle ihmiselle lahjaksi jotain sellaista, mitä ei olisi itselleenkään varaa ostaa.
Vierailija kirjoitti:
Kimppalahja ostetaan niin, että ensin kysytään, millä summalla ihmiset ovat valmiit siihen osallistumaan, ja sitten katsotaan, mitä kerätyillä rahoilla voi ostaa.
Tai siis järkevät ihmiset toimivat näin.
Näin on aina toimittu kun on ostettu kimppalahja jollekin. Ilmeisesti nyt ei. Juhlan järjestäjä ilmoitti hetki sitten Telegramissa, ettei ole laskenut erikseen tarjottavien ja ostosten hintaa, vaan kaikki on niputettu samaan ja jokaisen pitäisi laittaa vähintään 70 euroa jotta saadaan kaikki tarvittava.
Jos sinä juhlien järjestäjä nyt satut löytämään tämän ketjun, niin ethän nolaa minua kaikkien edessä. Olen vain harmissani, koska olisi mukava osallistua juhlaan. Alan olla jo siinä iässä, että tällaisia juhlia on vähän.
Vierailija kirjoitti:
Minusta voit kieltäytyä ihan rohkeasti, että ostat jotain listan ulkopuolelta.
En kehtaa osallistua juhliin, joissa muiden nimet ovat kortissa ja itse vien korkeintaan vitosen harson.
Ap
hommaisin pienen lahjapaketin jossa tuotteita nimenomaan äidille hemmotteluun. jos en tiedä mitä vauvalle on jo hankittu ja kaikkea niin paremmin varmaan tietäisin mistä tuleva äiti nauttii, syömisiä, hemmottelujuttuja (edullisia).
Itse vastaisin tuohon jos muut suostuneet lahjalistaan että "kiva idea hankkikaa te xx vauvalle, en tähän lahjaan osallistu, mutta minä hankin pienen hemmottelukorin äidille niin muistetaan myös äitiä. Odotan kovasti näkemistä!"
Lahjalistahan tarkoittaa sitä, että jokainen valitsee siltä listalta mitä tuo. Eli tavoitteena lienee saada noi kaikki, ei vain yhtä yhdessä ostettua.
Kaikissa noissa tuotteissa on monia kuoseja ja värejä. Tuskinpa tuleva äiti on tyytyväinen, mikäli saa sellaiset mistä ei itse tykkää.
Todella nolo ja pöyristyttävä lahjalista.
Itse ostimme noista vaihtoehdoista muutaman käytettynä itselle. Toimivat oikein hyvin, mutta täyttä hintaa emme olisi ikinä maksaneet. Olisi ollut hyvin outoa saada jotain noin kallista lahjaksi kavereilta. Isovanhemmilta just ja just olisi ollut ok.
Ei voi olla totta. Tai ehkä sittenkin telegram-sukupolvelle.
Suomessa jokaisella syntyvälle vauvalle saa äitiyspakkauksen joko tavarana tai rahana, eli ei ole tarvetta amerikkalaismalliseen tavarankeräykseen.
Eikö muut osallistujat ole keskustelleet keskenään, mitä laitetaan vaan yksi on toiminut päällepäsmärinä?
Eikö keräystä olisi voinut hoitaa niin, että kaikki laittavat nimen korttiin ja yhteiseen kirjekuoreen sen summan kuin kukin haluaa laittaa? Tässä ei ole toimittu hienotunteisesti ja ajateltu asioita loppuun asti. Ei kukaan voi vaatia, että lahjalistalta ostetaan kaikki tuotteet. Tosi ikävää sinulle. Kukaan ei ole huomannut ajatella, miltä sinusta tuntuu.
Sopiva yhteinen lahja olisi ollut vaippakakku ja pari lelua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On ilo olla aikuisten ihmisten työpaikassa. Kenellekään ei tulisi mieleenkään laatia lahjalistaa mihinkään juhlaan. Lista voi kiertää silloin, kun jonkun lapsi kirjoittaa ylioppilaaksi, mutta siihen saa osallistua sen mukaan, mitä rahaa työpöydän laatikossa sattuu olemaan.
Tämä se vasta onkin älytöntä. Emme me työntekijät tunne teidän muiden lapsia, joten miksi lahjoittaisimme lapsillenne rahaa?
Tämä on kyllä outo ilmiö. Ymmärrän että työkaverin 50v lahjaan kerätään rahaa, mutta että työkaverin lapsen ylioppilasjuhliin? Miksi ihmeessä? Laitetaanko pystyyn lahjakeräys työkaverin äidin 80v synttäreille myös ja työkaverin miehen eläköitymislahjaan, ihan sama asia.
Työkaverin äitiä en tunne, mutta sen lapsen lahjaan olen laittanut, jonka olen tuntenut. Monessa paikassa sijaisena olleena en ole osallistunut läheskään kaikkiin. Olisihan sekin noloa, kun lahjan saaja ihmettelisi, että kukahan se tuokin on.
Suomessa ei ole mitään etukäteislahjoja ollut tapana laittaa vaan vasta sitten, kun lapsi on syntynyt.
Täällä tunnetaan sanonta " ei kannata tehdä varsalle karsinaa ennen kuin se on syntynyt". Eikä aivan heti sittenkään. Ymmärrän periaatteen täydellisesti, kun tapasin erään mummon itkemässä etukäteen lahjaksi tulleen, mutta tyhjäksi jääneen kehdon ääressä.
Palautetaanko babyshower-lahjat taikaisin liikkeeseen, jos käy niin ikävästi, että niille ei tule käyttöä?
Niin, entä jos käy niin, että ei vauvaa sitten olekaan?
Kuten joku huomautti, on sekin näkökulma, että vauvan kannattaisi olla ensin syntynyt, jotta äidin työkaverien olisi järkevää hankkia hänelle jotain. Ja silloinkin olisi hyvä tietää, mitä perhe toivoo ja tarvitsee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On ilo olla aikuisten ihmisten työpaikassa. Kenellekään ei tulisi mieleenkään laatia lahjalistaa mihinkään juhlaan. Lista voi kiertää silloin, kun jonkun lapsi kirjoittaa ylioppilaaksi, mutta siihen saa osallistua sen mukaan, mitä rahaa työpöydän laatikossa sattuu olemaan.
Tämä se vasta onkin älytöntä. Emme me työntekijät tunne teidän muiden lapsia, joten miksi lahjoittaisimme lapsillenne rahaa?
Tämä on kyllä outo ilmiö. Ymmärrän että työkaverin 50v lahjaan kerätään rahaa, mutta että työkaverin lapsen ylioppilasjuhliin? Miksi ihmeessä? Laitetaanko pystyyn lahjakeräys työkaverin äidin 80v synttäreille myös ja työkaverin miehen eläköitymislahjaan, ihan sama asia.
Työkaverin äitiä en tunne, mutta sen lapsen lahjaan olen laittanut, jonka olen tuntenut. Monessa paikassa sijaisena olleena en ole osallistunut läheskään kaikkiin. Olisihan sekin noloa, kun lahjan saaja ihmettelisi, että kukahan se tuokin on.
Suomessa ei ole mitään etukäteislahjoja ollut tapana laittaa vaan vasta sitten, kun lapsi on syntynyt.
Täällä tunnetaan sanonta " ei kannata tehdä varsalle karsinaa ennen kuin se on syntynyt". Eikä aivan heti sittenkään. Ymmärrän periaatteen täydellisesti, kun tapasin erään mummon itkemässä etukäteen lahjaksi tulleen, mutta tyhjäksi jääneen kehdon ääressä.
Palautetaanko babyshower-lahjat taikaisin liikkeeseen, jos käy niin ikävästi, että niille ei tule käyttöä?
Niin, entä jos käy niin, että ei vauvaa sitten olekaan?
Ei noinkaan ole kiva ajatella.
No ap sano sille kaverille että rahat tiukassa etkä voi osallistua joten jäät pois tilaisuudesta. Tai sitten kysyt joltain muulta tutulta joka osallistumassa mitä mieltä hän on tuosta summasta lahjaan? Ehkä muutkin olisivat samaa mieltä että 10-20€/nuppi olisi sopiva lahja.