Vaihdevuodet ja laihduttaminen. Kannattaako yrittää?
Vai onko ihan turha yritys?
Noin 10-15kg pitäisi saada pois. Vaihdevuodet alkamassa. Ikää 49v. Lisäksi jotain häikkää kilpparissa.
Olenko ikuinen läski?
T. 178cm ja 91kg
Kommentit (35)
Järkyttävän suuria rintoja näkee, kun lse iivikoko lähtee laukalle kannattaa heti puuttuu syömisiin. Liian isot rinnat on terveyshaitta.
Hyvin vaikeaa voi olla saada painoa alas ja lihasta ylös, mutta kannattaahan se aina tietysti kokeilla.
Vaihdevuodet on itse asiassa epänormaalia nisäkkäille, millään muulla lajilla kuin ihmisellä ja valaalla ei niitä ole. Onhan se typerää viettää puolet elämästä ilman keholle ja mielelle oleellista hormonitoimintaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jospa keskityt vain yleisesti itsestäsi huolehtimiseen. Syöt kunnolla mutta terveellisesti ja liikut. Jätät turhat herkut ja alkoholin pois. Kaikesta tuosta on joka tapauksessa hyötyä sinulle, laskee paino tai ei.
Tämäkään ei vaihdevuosissa toimi, painoa tulee. Ainoa keino on kalorin tarkkailu.
Olisi varmaan kannattanut aikoinaan mässäillä ja juopotella, nämä ihmiset tuntuu laihtuvan sillä että "jättää herkut ja alkoholin pois". Jos ei syö herkkuja eikä alkoa niin silloin laihtuminen on tiukemmassa
Olen ainoa tuntemani absolutisti, joten verrattain monella näyttäisi alkoholin poisjättäminen olevan ihan relevantti mahdollisuus pienentää kalorinsaantiaan.
Olen saanut vaihdevuosien aikana painoa 24 kiloa pois (n. 8 kiloa per vuosi) ja lihasta tilalle, nyt normaalipainossa. Kilpparivajis on. Käyn salilla pari kertaa viikossa enkä harrasta juuri muuta liikuntaa. Uskon, että se on sinullekin mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Olen saanut vaihdevuosien aikana painoa 24 kiloa pois (n. 8 kiloa per vuosi) ja lihasta tilalle, nyt normaalipainossa. Kilpparivajis on. Käyn salilla pari kertaa viikossa enkä harrasta juuri muuta liikuntaa. Uskon, että se on sinullekin mahdollista.
Tämä antaa toivoa entiselle aktiiviharrastajalle joka sai treenattua itsensä kipeäksi. Jos 2 kertaa viikossa riittää niin mainiota, ei ole kuntoa enempään tai menee autoimmuunitaudit päälle
Riittävän hidas laihtuminen eli elämäntavan muutos on kai tärkeää asiantuntijoiden mukaan. Liian nopea laihdutus voi aiheuttaa sappikiviä.
Vierailija kirjoitti:
Mitä tarkoittaa C75>F90 ja E70=>175?
Tarkoittaakohan kuppikokojen muutoksia?
Vierailija kirjoitti:
Kannattamisella tarkoitan lähinnä sitä että onko järkeä kun painon pudottaminen vaihdevuosien aikana on hankalaa/hankalampaa tuon hormonitoiminan vuoksi ja lisänä vielä jotain häikkää kilpparissa (vajis?) joka osaltaan myös vaikeuttaa asiaa. Tippuuko se paino siis yhtään tai vain todella vähän?
Tuntuu, että jatkuvasti turvottaa ja menkkojen aikaan vaan lisääntyy eikä sit lähdekään pois kuten ennen. Seuraavassa kuussa sama homma. Viime kuussa ennen menkkoja tuli alta viikossa +2kg eikä se ollut lähtenyt ennen kun menkat alkoi uudestaan vaan oli taas tullut 2kg lisää. Ulos ei tule juuri mitään. Eilen join 3litraa vettä + kahvia ja teetä, mutta vessassa kävin 2 kertaa.
Ap
Tuo kilpirauhasen vajaatoimintahan voi kai turvottaa ja aiheuttaa painonnousua sekä väsymystä. Eli se olisi hyvä saada kuntoon. Lisäksi hiilihydraatit ja suola keräävät nestettä. Joitakin karppaus auttaa. Osalla pinna voi kyllä mennä kireämmälle. Voimia ja tsemppiä, Ap!
Vaihdevuosioireilu vähenee itselläni selkeästi kun en herkuttele tai käytä alkoholia.
Vierailija kirjoitti:
Juuri hiljattain oli ip-lehdessä juttua miten vähän vaihdevuosilla on lopulta merkitystä painoon. Ei kannata antaa vaihdevuosien hämätä, aina voi pysyä normipainossa. Tsemppiä.
Minäkin luon sen. Täyttä pötyä.
En osaa sanoa, mikä vaihdevuosien merkitys on, mutta kyllä sillä vain on. Olin aina 45-vuotiaaksi asti helposti hoikka. Nyt 55-vuotiaana olen 2-3 kertaa vuodessa dieeillä, jotta saan painon pidettyä normaalin ylärajoilla.
Vierailija kirjoitti:
Laihduttaminen ei kannata, elämäntapamuutos kannattaa.
Olen kanssasi samaa mieltä. Elämäntapamuutos tuo pysyviä muutoksia ja laihduttamalla pois saadut kilot tulevat useimmiten takaisin ja monasti tuplana. Itse pudotin painoa elämäntapamuutoksella ja viimeinen ylimääräinen kilo lähti 2 v. sitten ja koska elämäntapamuutokset ovat pysyviä, niin yksikään pois saatu kilo ei ole takaisin tullut.
Suurin riski laihduttaessa on lihasmassan menetys. Älä laihduta ilman salilla käymistä. Vaihdevuodet syövät lihasta joka tapauksessa.
Voihan telepatia sentään. Juuri googlettelen aiheesta artikkeleita, koska aihe on minullekin todella ajankohtainen. Tuntuu, että läskit ovat liiaksi kiintyneet muhun lähteäkseen irti. Ja kiloja tulee pelkästään siitä, että katsoo herkkuja. Tässä muutama linkki aiheeseen liittyen:
1. https://thisisit.fi/vaihdevuodet-liikunta-kuntoilu/
2. https://www.is.fi/laihdutus/art-2000008782984.html
3. https://riinakatainen.fi/hyvinvointi/paino-hallintaan-rennosti/
Juuri hiljattain oli ip-lehdessä juttua miten vähän vaihdevuosilla on lopulta merkitystä painoon. Ei kannata antaa vaihdevuosien hämätä, aina voi pysyä normipainossa. Tsemppiä.