Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

50-luvulla syntynyt äiti muistelee kun aina ennen oli vappuna hameet ja shortsit päällä, ilmasto lämpenee?

Vierailija
30.04.2023 |

Kuulemma 50-luvulta lähtien vappu ollut aina kesäinen ja kävelty paljain jaloin ulkona kesävaatteissa. Miksi ilmasto niin kylmennyt viime vuosikymmeninä vaikka pitäisi lämmetä? Nyt saa olla toppavaatteet vappuisin.

Kommentit (84)

Vierailija
81/84 |
01.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ta-he koko suomessa reilusti keskimääräistä lämpimämpää maaliskuu keskaria kylmempi huhtikuuta en ole vielä katsonut mutta tuntuma on että mentiin keskaria lämpimämmässä että siinä sitä kylmää alkuvuotta kaikille öyhöttäjille.

82/84 |
01.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syntynyt 1961 enkä muista kuin pari vappua, jolloin olisi kuljettu paljain jaloin. Vaikka olisikin ollut hellelukemat vappupäivänä, maa oli silti vielä aika kylmä. Sen sijaan kyllä muistan lapsuudestani, että vaikka olisi satanut räntää, minä ja siskoni saatiin aina vappuna laittaa polvisukat jalkaan. Siis niiden karseiden ja epämukavien sukkahousujen sijasta. Joskus hampaat kalisivat kylmästä, kun kipitettiin autolle ja ravintolaan vappulounaalle. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/84 |
01.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen 43 v nainen eli en niin vanha ettei muistissa olisi nuoruusaikani. Ainakin täällä Espoossa useimmat vaput olivat lämpimiä(90-00s), ei tarvinnut laittaa toppatakkia eikä hytistä kylmissään. Itse asiassa, 90-luvulla me monesti otimme aurinkoa jo teepaidoissa välitunnilla, pääsiäisen aikaan. En tiedä miten muualla Suomessa mutta ainakin täällä Espoossa oli lämpimämpää lukuun ottamatta niitä ylläri lumipyryjä. Mikä myöskin on muuttunut on se että ainakin täällä tuntuu ihme kylmä viima vaikka aurinko paistaisi, saattaa jopa vilustua. Maassa ei kuitenkaan ole enää lunta. 

Vierailija
84/84 |
01.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen 43 v nainen eli en niin vanha ettei muistissa olisi nuoruusaikani. Ainakin täällä Espoossa useimmat vaput olivat lämpimiä(90-00s), ei tarvinnut laittaa toppatakkia eikä hytistä kylmissään. Itse asiassa, 90-luvulla me monesti otimme aurinkoa jo teepaidoissa välitunnilla, pääsiäisen aikaan. En tiedä miten muualla Suomessa mutta ainakin täällä Espoossa oli lämpimämpää lukuun ottamatta niitä ylläri lumipyryjä. Mikä myöskin on muuttunut on se että ainakin täällä tuntuu ihme kylmä viima vaikka aurinko paistaisi, saattaa jopa vilustua. Maassa ei kuitenkaan ole enää lunta. 

Mä olen 46 v. ja muistan, että vapun sää on aina ollut vaihteleva. Välillä on ollut tosi lämpimiä vappuja ja välillä on hytisty räntä- tai lumisateessa. Nuorena mentiin bilettämään vappuna säästä riippumatta.

Se, mikä on mun mielestä muuttunut, on se, että nykyisin jotenkin tuulee enemmän ja kylmemmin kuin ennen. Juuri tuo kylmä viima, jota ei huomaa ennenkuin menee ulos.