Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

50-luvulla syntynyt äiti muistelee kun aina ennen oli vappuna hameet ja shortsit päällä, ilmasto lämpenee?

Vierailija
30.04.2023 |

Kuulemma 50-luvulta lähtien vappu ollut aina kesäinen ja kävelty paljain jaloin ulkona kesävaatteissa. Miksi ilmasto niin kylmennyt viime vuosikymmeninä vaikka pitäisi lämmetä? Nyt saa olla toppavaatteet vappuisin.

Kommentit (84)

Vierailija
21/84 |
30.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elokapinalliset ovat tehneet hyvää työtä kun ilma on juuri sopivan lämmin sekä raikas.

Toivotaan että koko kesän jatkuu samanlainen keli ja lämpö kuin tälläkin hetkellä.

Vierailija
22/84 |
30.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olihan sitä joo 80-luvulla esim kerran +15 astetta vappuna, muuten reilusti kylmempää. 

1956 ja 1957 satoi lunta vielä vappuna ihan btw. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/84 |
30.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 70-luvun lapsi, kasvoin Uudellamaalla ja vappu oli yleensä se päivä kun sai ekan kerran laittaa kesäkengät ja välikausitakin päälle. Poikkeusvuosiakin varmaan oli, mutta yleensä oli noin.

Vierailija
24/84 |
30.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummolla on dementia.

Vappu on yleensä ollut kolea, usein todella kylmä. Monesti 80-luvulla kun olin teini, satoi luntakin.

Useasti juhannuskin on hyytävän kylmä Etelä-Suomessakin ja täytyy käyttää toppatakkia.

Vierailija
25/84 |
30.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olihan sitä joo 80-luvulla esim kerran +15 astetta vappuna, muuten reilusti kylmempää. 

1956 ja 1957 satoi lunta vielä vappuna ihan btw. 

Tarkennan vielä että puhun Helsingistä. 

Vierailija
26/84 |
30.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä usko kaikkea mitä vanhempi väki kertoo. He muistavat välillä väärin.

Kyllä vappu on perinteisesti ollut kolea ja usein sateinenkin ainakin täällä Uudellamaalla. 80-luvulla kuljin vappuna pitkissä housuissa ja pitkä takki päällä. Opiskelijoilla on usein haalarit.

Mulla on kuvia 50-luvun vappuinnista joessa, joten ei ole väärin muistettu nuo lämpimät vaput. Olen myös kirjoittanut alaluokilta lähtien päiväkirjaa pikku vihkoihin ja kyllä siellä lukee aika paljon nöistä jutuista.🙄

Vierailija
27/84 |
30.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen ainakin huomannut että kesät ovat erilaisia kuin vielä parikymmentä vuotta sitten. Ei ole enää sellaisia leppoisia ja aurinkoisia +20 ja risat kelejä. Joko on kova helle ja kuivaa pitkään, tai sitten todella kylmä, keskellä kesää vain noin 10 astetta ja vihmoo hyytävä tuuli sateineen. Tämä siis Oulun korkeudella. Nyt useampi kesä on ollut just tuollainen. Ääri-ilmiöt siis lisääntyy. Ja sellainen huomautus vielä niille, jotka aina irvailee että hyvä vaan että ilmasto lämpenee niin saadaan lämpimät säät tänne pohjolaankin, että se ei todellakaan mene välttämättä niin. Jäätiköt kun sulaa niin Golf-virta hidastuu ja pysähtyy, niin se saattaa tarkoittaa että ne säätilat päinvastoin kylmenee täällä pohjoisessa.

Vierailija
28/84 |
30.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei edes viitsi vastata näin tyhmille, jotka ei ymmärrä ilmaston ja sään eroa.

Ero on seuraava: Kun on kylmä, kyse on säästä. Kun on lämmin, kyse on ilmastosta.

Vierailija
29/84 |
30.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toukokuun alussa 1995 liukastelin Tampereella pakettiautolla 20 cm lumessa. Toukokuun puolivälissä 1997 Pohjois-Haagassa kirosin kuinka 10 xm lumikerros oli kaikkea muuta kuin sovelias alusta kesäkengille.

Vierailija
30/84 |
30.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mummolla on dementia.

Vappu on yleensä ollut kolea, usein todella kylmä. Monesti 80-luvulla kun olin teini, satoi luntakin.

Useasti juhannuskin on hyytävän kylmä Etelä-Suomessakin ja täytyy käyttää toppatakkia.

Pohjois-Savossa on maa valkeana, eilen satoi lunta.

Vierailija
31/84 |
30.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen nähnyt valokuvia 30-luvun Oulusta joissa maa oli tammikuussa paljaana, lunta vain pieninä laikkuina siellä täällä.

1930 luvulla pohjanmaalla vilja kylvettiin tammikuussa ja siitä saatiin hyvä sato. Niitä lämpöennätyksiä ei ole vieläkään lyöty.

Vierailija
32/84 |
30.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei edes viitsi vastata näin tyhmille, jotka ei ymmärrä ilmaston ja sään eroa.

Ero on seuraava: Kun on kylmä, kyse on säästä. Kun on lämmin, kyse on ilmastosta.

Väärin meni, perehdy asiaan vähän lisää.

Vierailija
33/84 |
30.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhden lämpimän vapun muistan opiskeluajoilta, olisiko ollut 1998. Silloin kuljin minimekossa paljain jaloin. Muuten olen kyllä ollut haalareissa villapöksyt jalassa.

Vierailija
34/84 |
30.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Vuonna 1956 aattoaamuna Helsingissä oli kolme senttimetriä lunta ja vuonna 1957 puolestaan satoi lunta taivaan täydeltä aattona ja vappupäivänä."

Nuoko oli ainoat vuodet kun ei ollut kesäistä? Eli vain kahtena vuonna.

Onko lumi ja kesä ainoat vaihtoehdot sunun maailmassasi? Googlaa itse niin osaat ehkä kontribuoida tai argumentoida jotain tyhjän huutelun sijaan.

Vierailija
35/84 |
30.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anoppi just eilen muisteli että 1968, kun menivät kihloihin vappuna, satoi lunta noin 40 cm. Tokihan se sitten sulikin nopeasti, mutta kuitenkin tuli aikamoiset kinokset hetkeksi. Että kyllä ne säät ovat ennenkin vappuna vaihdelleet, mutta eihän ilmastonmuutoksessa olekaan kyse siitä.

Vierailija
36/84 |
30.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kukkuu! Maapallon keskilämpötilasta on kysymys eikä Suomen vappukeleistä, kun puhutaan ilmaston lämpenemisestä. 

Vierailija
37/84 |
30.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmasto muuttuu. Sää on hetkellinen tilanne, ilmasto on laajempi käsite.

Keskilämpötila nousee.

Vierailija
38/84 |
30.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Vuonna 1956 aattoaamuna Helsingissä oli kolme senttimetriä lunta ja vuonna 1957 puolestaan satoi lunta taivaan täydeltä aattona ja vappupäivänä."

Vsrmaan vappu 1957 kun joku oli koulussa kuullut tavasta polttaa jossain vappuvalkeita.

Naspurin lasten kanssa vinguttiin isältä lupaa pitää vappuvalkeat. Hän osoitti puuttoman kallion kohdan pihan laitamilta ja sanoi että tuolla. Kannettiin risuja, haettiin ehkä pari kuivaa klapia mutta kukaan isommatkaan 13-14 vuotiaat saaneet tulta syttymään. Ei tullut isäkään auttamaan. Eväät ja simat jäi nauttimatta, jokainen hytisi kumppareissaan kotiinsa kertyvässä lumessa.

Vappu 1962, rippikoulu alkoi vapunjälkeisenä päivänä. Hävetti painella kirkonkylälle kumisaappailla kun lunta oli saappaan varren mitta.

Vierailija
39/84 |
30.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummosi oli silloin nuori, nuoret nyt pitävät lyhyitä hameita vaikka olisi kuinka kylmä, ja vanhempi väki kauhistelee. Ei kerro säästä mitään.

Vierailija
40/84 |
30.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mummolla on dementia.

Pohjois-Savossa on maa valkeana, eilen satoi lunta.

Ei meillä Pohjois-Savossa vaan. Pikkuisen räntää on tullut.