Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

miksi olet asiakaspalvelu alalla jos et osaa?

Vierailija
29.04.2023 |

Aloitetaan siitä että minulle on tosi vaikeaa liikkua missään ilman meikkiä, koska punastun helposti ja menen ihan tulipunaiseksi. Siitä on kiusattu koko lapsuus joten aikuisena olen meikkannut aina jos lähden kotoa.
Joskus harvoin uskallan jossain lähikaupassa käydä nopeasti ilman meikkiä. Tänään tunsin itseni kauniiksi ilman meikkiä ja ajattelin että nyt pärjään ilman. Täytyi kuitenkin käydä isommassa kaupassa. Tokmannilla. Kaikki meni hyvin kunnes menin kassalle, pitkät jonot takanani, yksi työkaverikin toisellapuolella jonottamassa.
Kassa henkilö kysyi onko klubi jäsenyyttä, (liityin sinne kerran nopeasti kassalla enkä tiennyt miten se toimii, en ollut saanut mitään korttia tai ohjeistusta.) Vastasin että on. Kassahenkilö korotti ääntään "Niiin?"
Sanoin että olen liittynyt sinne..(lause jäi kesken)
Kassahenkilö vastasi tosi tympeästi ja vähän vihaisen oloisesti korotetulla äänellä "no annatko puhelin numeron!?"
En tiennyt että se toimii niin, joten äänen korottaminen oli mielestäni turhaa.
Menin tietenkin ihan tulipunaiseksi, tunsin oikein miten kasvot hehkui. Sopersin numeroni ja samalla halusin vain juosta kaupasta ulos. Koitin kaivautua huppariin. Takanani jonossa oleva hymyili ja moni katsoi, koska kyllähän se kuului aika kovasti.
Tiedän että luultavasti melkein ketään ei kiinnostanut koko tilanne eikä maailma siihen kaadu mutta kyllä taas muistaa itse että kauppaankaan en mene ilman meikkiä enää.

Mutta haluaisinkin kysyä, miksi tuollaiset ihmiset ovat tällä alalla? Jos ei osaa nätisti puhua ihmisille. Tuossakaan tilanteessa en tehnyt mitään väärää, en vain tiennyt miten se klubijäsenyys toimii. Olisi voinut kyllä sanoa ihan rauhallisesti että tarvitsen puhelin numeron ja ohjeistaa, eikä noin törkeästi.

Kommentit (149)

Vierailija
81/149 |
29.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi hän on asiakaspalvelualalla, vaikka ei mielestäsi osaa? No, kirjoitathan sinäkin tänne, vaikka et osaa.

Vierailija
82/149 |
29.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on paljon asiakaspalvelutyössä olevia joilta on ammattitaito ja palveluasenne hukassa. Ap on oikeassa, ei kassa olisi saanut käyttäytyä noin epäasiallisesti.

Suomessa on niin paljon k'sipäisiä asiakkaita, että on täysin inhimillistä, jos aspa ei aina jaksa nöyristellä ja mielistellä normaalia elämää pelkääviä asiakkaita. 

Kusipääasiakkaita ei tarvi mielistellä mutta normaaleja kohteliaita asiakkaita kyllä. Taisi nyt olla kyseinen myyjä täällä paikalla kun niin tuohduttiin.

Ei ketään tarvitse mielistellä. Ei kassahenkilölle siitä makseta. Hän saa palkkaa vain siitä, että hoitaa kassa-asioinnin sujuvasti. Yksi keino sujuvoittaa asiointia on keskeyttää asiakkaan monologi siitä, miten hän ei yhtään tiedä miten tämä kanta-asiakassysteemi täällä toimii kun hän käy Tokmannilla niin harvoin, koska ei uskalla mennä ulos ilman meikkiä, koska oli se koulukiusaaminenkin ja koirakin kuoli eilen ja.....

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/149 |
29.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos poliisi kysyy sinulta ajokorttia niin vastaatko vaan että on mulla?

Ajokortti on läpyskä jonka näytät. Entä klubijäsenyys?

On sekin usein läpyskä, jonka näytät. Tokmannilla jostain syystä jäsenyys toimii puhelinnumerolla. Siksi minulla ei ko. jäsenyyttä tule ikinä olemaan. En halua julistaa numeroani kaikelle kansalle. 

Niin tässä puhuttiinkin Tokmannin klubijäsenyydestä ei mistään muusta. Ei voi verrata ajokortin kysymiseen.

Totta kai voi verrata. Molemmissa kysytään asiakkaalta asiaa ja molemmissa tilanteissa on asiakkaan tehtävä kertoa, jos hän ei tiedä, mitä häneltä odotetaan. 

Jos asiakas vastaa myyjän kysymykseen että on, on myyjän tehtävä viedä asiaa eteenpäin, ei asiakkaan.

Niinhän myyjä tässä tilanteessa teki. Mutta ei kelvannut, vaan piti tulla tänne parkumaan, kun myyjä teki työtään. 

Myyjä vei asiaa eteenpäin sanomalla töykeästi Niin?

No mitä sitten? Elämä ei ole pelkkää pumpulia ja hattaraa. Tuliko yllätyksenä? 

Asiakaspalvelutyössä ei noin puhuta. Kannattaa vaihtaa alaa.

Puhuttiin jo. Eikä mitään pahaa tapahtunut kenellekään. Kannattaa tosiaan pysyä poissa oikeasta elämästä, jos maailma romahtaa jonkun Tokmannin kassan yksittäisen sanan takia :D 

Minä en ole aloittaja, olen ollut 20v asiakaspalvelutyössä ja asiakkaalle ei puhuta noin.

Edelleenkin: Puhuttiin jo. Miten luulet voivasi estää jo tapahtuneen? Entä millä tavalla luulet täällä parkumisen auttavan asiaasi?  

Mitä asiaani?

No mistä sinä tässä olet raivonnut sivutolkulla? Koeta nyt omissa jutuissasi edes pysyä kartalla :D

Osaatko lukea? Sanoin etten ole aloittaja. Hohhoijaa.

Osaan kyllä. En luule sinua aloittajaksi, vaikka sivutolkulla raivoat siitä, että joku puhui vähän kovemmalla äänellä :D Hurjaa! :D

Sulla oli paha päivä siellä Tokmannin kassalla. Toivottavasti huominen vapaa.

Vierailija
84/149 |
29.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kassojen tilalla toimisi paremmin tekoälyllä varustettu robotti. Osaisi olla kohteliaskin. "Pahoittelen ettet ole saanut ohjeistusta kanta-asiakkuutemme käyttöön," jne.

Vierailija
85/149 |
29.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä näköjään aspan painajaisasiakkaiden kokoontumisajot. MINÄ saan käyttäytyä miten vain mutta ans olla jos aspa puhuu kuuluvalla äänellä niin johan tulee sieluuni särö ja maailmani romahtaa (ja alan huutaa aspalle pää punaisena siitä miten HÄN ON MINUN PALVELIJANI). 

Nää tapauksen tuli niin nähtyä 10v aspana ollessa. 

Vierailija
86/149 |
29.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä se on ihan yleinen puheenaihe, että suomalaisille on vaikeaa käyttäytyä kohteliaasti asiakaspalvelutilanteessa.

Älä välitä tuosta, ap. Kaikkia kohdellaan samalla tyylillä.

Vierailija
87/149 |
29.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos poliisi kysyy sinulta ajokorttia niin vastaatko vaan että on mulla?

Ajokortti on läpyskä jonka näytät. Entä klubijäsenyys?

On sekin usein läpyskä, jonka näytät. Tokmannilla jostain syystä jäsenyys toimii puhelinnumerolla. Siksi minulla ei ko. jäsenyyttä tule ikinä olemaan. En halua julistaa numeroani kaikelle kansalle. 

Niin tässä puhuttiinkin Tokmannin klubijäsenyydestä ei mistään muusta. Ei voi verrata ajokortin kysymiseen.

Totta kai voi verrata. Molemmissa kysytään asiakkaalta asiaa ja molemmissa tilanteissa on asiakkaan tehtävä kertoa, jos hän ei tiedä, mitä häneltä odotetaan. 

Jos asiakas vastaa myyjän kysymykseen että on, on myyjän tehtävä viedä asiaa eteenpäin, ei asiakkaan.

Niinhän myyjä tässä tilanteessa teki. Mutta ei kelvannut, vaan piti tulla tänne parkumaan, kun myyjä teki työtään. 

Myyjä vei asiaa eteenpäin sanomalla töykeästi Niin?

No mitä sitten? Elämä ei ole pelkkää pumpulia ja hattaraa. Tuliko yllätyksenä? 

Asiakaspalvelutyössä ei noin puhuta. Kannattaa vaihtaa alaa.

Puhuttiin jo. Eikä mitään pahaa tapahtunut kenellekään. Kannattaa tosiaan pysyä poissa oikeasta elämästä, jos maailma romahtaa jonkun Tokmannin kassan yksittäisen sanan takia :D 

Minä en ole aloittaja, olen ollut 20v asiakaspalvelutyössä ja asiakkaalle ei puhuta noin.

Edelleenkin: Puhuttiin jo. Miten luulet voivasi estää jo tapahtuneen? Entä millä tavalla luulet täällä parkumisen auttavan asiaasi?  

Mitä asiaani?

No mistä sinä tässä olet raivonnut sivutolkulla? Koeta nyt omissa jutuissasi edes pysyä kartalla :D

Osaatko lukea? Sanoin etten ole aloittaja. Hohhoijaa.

Osaan kyllä. En luule sinua aloittajaksi, vaikka sivutolkulla raivoat siitä, että joku puhui vähän kovemmalla äänellä :D Hurjaa! :D

Sulla oli paha päivä siellä Tokmannin kassalla. Toivottavasti huominen vapaa.

Missä kassalla? En ole eläessäni tehnyt kassatyötä. Ja tämän ketjun perusteella olen siitä äärimmäisen kiitollinen. 

Vierailija
88/149 |
29.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan ne peruskäytöstavat tuntuvat olevan hukassa vanhemmiltakin ihmisiltä (nuorissa taas paljon kohteliaita!), töksäytellään eikä jakseta odottaa että asiakas puhuu loppuun. Viime vuosina on myös yleistynyt tämä, että ikäänkuin pistetään asiakkaan syyksi jokin tapahtuma: "ei kukaan ole aiemmin..." jne. On todella, todella ikävää ja turhauttavaa asioida tämmöisen aspan kanssa!

Roolit toisinpäin ja allekirjoitan tämän täysin. Keski-ikäisissä on kammottavan huonotapaisia asiakkaita, ja pahimmat voi ennakoida sekä syntymävuosikymmenen että postinumeron perusteella. Nuorilla on käytöstavat, en tiedä, mihin ne häviävät myöhemmin. T: kohta entinen puhelinaspa, Luojan kiitos.

1960?

Jep.

Vierailija
89/149 |
29.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä näköjään aspan painajaisasiakkaiden kokoontumisajot. MINÄ saan käyttäytyä miten vain mutta ans olla jos aspa puhuu kuuluvalla äänellä niin johan tulee sieluuni särö ja maailmani romahtaa (ja alan huutaa aspalle pää punaisena siitä miten HÄN ON MINUN PALVELIJANI). 

Onneksi asiakkaille et ole enää.

Vierailija
90/149 |
29.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kyllä se on ihan yleinen puheenaihe, että suomalaisille on vaikeaa käyttäytyä kohteliaasti asiakaspalvelutilanteessa.

Älä välitä tuosta, ap. Kaikkia kohdellaan samalla tyylillä.

Asiakkailla erityisesti. Aika harvoin kohtaa aidosti kohteliasta ja ystävällistä asiakasta. 

Vierailija
91/149 |
29.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä eivät ole löytäneet itselleen sopivampaa työpaikkaa. Jollakin voi olla oma ala vielä hakusessa, vaikka olisi ikääkin jo.

Vierailija
92/149 |
29.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksi asiakkaille et ole enää.

Onneksi MINULLE en ole enää. Saa joku muu kuunnella sinun huutoasi välillä. Ja sitten tulet tänne ulvomaan, kun maata sinun jalkojesi alla ei palvota. 

Vierailija
93/149 |
29.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kassojen tilalla toimisi paremmin tekoälyllä varustettu robotti. Osaisi olla kohteliaskin. "Pahoittelen ettet ole saanut ohjeistusta kanta-asiakkuutemme käyttöön," jne.

Kutsutaan nimellä itsepalvelukassa. Niitä on ollut käytössä jo vuosia. Ei korota ääntään vaan aika toistaa samalla monotonisella nuotilla "näytä S-etukortti. Jos sinulla ei ole S-etukorttia, paina ei S-etukorttia näppäintä ja seuraa kortinlukijan ohjeita" Käyttämällä niitä ei taatusti tule traumoja siitä, että äänensävy muuttuu :D

Vierailija
94/149 |
29.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen töissä saadakseni rahaa, enkä voi olla valikoivakaan, joten näillä mennää.

Vierailija
95/149 |
29.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kassa on työssä, joten kassan tehtävä on olla asiallinen ja kohtelias.

Asiakas on vapaa-ajallaan ja saattaa olla työpäivän jälkeen omasta työstä väsynyt eikä jaksa olla niin skarppi ja hyvällä tuulella enää.

Kassan tehtävä on tehdä asiakaskokemus hyväksi.

AP tuskin on huutanut mitään kellekkään.

Vierailija
96/149 |
29.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja sitten asiakas loukkaantuu, kun häntä sinutellaan tai hänelle puhutaan liian tuttavallisesti jne. jne. Ja erityisesti loukkaa ettei hän saa HENKILÖKOHTAISTA palvelua. 

Vierailija
97/149 |
29.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asiakas on vapaa-ajallaan ja saattaa olla työpäivän jälkeen omasta työstä väsynyt eikä jaksa olla niin skarppi ja hyvällä tuulella enää.

Ei minulle siitä makseta, että olen kohtelias ja ystävällinen. Olen neutraali ja se riittää. Rupean mielistelemään asiakkaita vasta sitten, kun siitä maksetaan lisäosa palkkaan. 

t. kassa, joka ei ole asiakkaiden palvelija

Vierailija
98/149 |
29.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kassakin saattaa olla väsynyt eikä niin skarppi ja hyvällä tuulella enää. Ei kukaan ole yli-ihminen, joka jaksaa aina olla kohtelias ja ystävällinen, vaikka palkinnoksi saa pelkkä paskaa ja valitusta. Ole itse kohtelias ja ystävällinen niin kassakin jaksaa paremmin olla kohtelias ja ystävällinen. Muista myös kiittää. Stressin ja muun pahan olon voit purkaa vaikka huutamalla metsässä. 

Vierailija
99/149 |
29.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asiakaspalvelutilanne on VUOROVAIKUTUSTA. Ei myyjällä ole mitään syytä olla ystävällinen ja kohtelias, jos sinä olet naama norsun v'tulla kiukuttelemassa hänelle siitä, että sinua väsyttää. Ei se myyjän vika ole, joten turhaan sinä hänelle omaa pahaa oloasi purat. 

Vierailija
100/149 |
29.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Kassa henkilö kysyi onko klubi jäsenyyttä, (liityin sinne kerran nopeasti kassalla enkä tiennyt miten se toimii, en ollut saanut mitään korttia tai ohjeistusta.) "

No olisiko se ollut täysin mahdotonta sinun vastata, että sinulla on klubijäsenyys mutta et nyt yhtään muista miten se toimii, minkä tiedon tarvitset? Johon kassa olisi sitten sanonut että puhelinnumeron.

Onhan se nyt kassalle ärsyttävää jos sanot vain "On" ja sitten seisot siinä tuijottamassa kuin lehmä uutta porttia.

Jos minulta kassa kysyisi onko jäsenyyttä, vastaisin myös että on (jos olisi). Jos kassa tästä suuttuu niin se on kyllä ihan hänen oma ongelmansa, ja itsensä myyjä vain hölmöksi tekee jos siitä ärähtää. Myyjää ärsyttää työnsä, ja se ei ole asiakkaan ongelma.

Ja sama käänteisesti: Jos asiakasta ahdistaa normaali käytös, se ei ole myyjän ongelma. Kannatta pysytellä kotona, jos ei kestä yhtään kireämpää äänensävyä. Myyjä ei ole terapeutti. 

Asiakas on asiakas ja myyjä on siinä tilanteessa palvelija ja töissä palvelemassa. Kannattaa vaihtaa alaa. Ei asiakaspalvelija voi työssään käyttäytyä miten vaan.

Sori nyt vaan, mutta kassahenkilö on töissä rahastaakseen, ei palvellakseen. Hänellä ei ole mitään syytä nuoleskella asiakkaan persettä, vaan hänelle maksetaan vain siitä, että hän hoitaa kassarutiinit niin kuin kuuluu. Jos haluat palvelijan, palkkaa sellainen. 

Tommonen tavallisen asiallinen työ asiakkaan kanssa on paras ratkaisu eettisesti sekä työntekijälle että asiakkaalle. Voi vaikka jutella kaverinsa kanssa kunhan se varsinainen työ hoituu. En vaatisi pokkurointia vaikka olisin upporikas ja omia palvelijoita. Jos ei halua numeroitaan ym julistaa jonossa niin laittaa lapulle ja näyttää sitä.