miksi olet asiakaspalvelu alalla jos et osaa?
Aloitetaan siitä että minulle on tosi vaikeaa liikkua missään ilman meikkiä, koska punastun helposti ja menen ihan tulipunaiseksi. Siitä on kiusattu koko lapsuus joten aikuisena olen meikkannut aina jos lähden kotoa.
Joskus harvoin uskallan jossain lähikaupassa käydä nopeasti ilman meikkiä. Tänään tunsin itseni kauniiksi ilman meikkiä ja ajattelin että nyt pärjään ilman. Täytyi kuitenkin käydä isommassa kaupassa. Tokmannilla. Kaikki meni hyvin kunnes menin kassalle, pitkät jonot takanani, yksi työkaverikin toisellapuolella jonottamassa.
Kassa henkilö kysyi onko klubi jäsenyyttä, (liityin sinne kerran nopeasti kassalla enkä tiennyt miten se toimii, en ollut saanut mitään korttia tai ohjeistusta.) Vastasin että on. Kassahenkilö korotti ääntään "Niiin?"
Sanoin että olen liittynyt sinne..(lause jäi kesken)
Kassahenkilö vastasi tosi tympeästi ja vähän vihaisen oloisesti korotetulla äänellä "no annatko puhelin numeron!?"
En tiennyt että se toimii niin, joten äänen korottaminen oli mielestäni turhaa.
Menin tietenkin ihan tulipunaiseksi, tunsin oikein miten kasvot hehkui. Sopersin numeroni ja samalla halusin vain juosta kaupasta ulos. Koitin kaivautua huppariin. Takanani jonossa oleva hymyili ja moni katsoi, koska kyllähän se kuului aika kovasti.
Tiedän että luultavasti melkein ketään ei kiinnostanut koko tilanne eikä maailma siihen kaadu mutta kyllä taas muistaa itse että kauppaankaan en mene ilman meikkiä enää.
Mutta haluaisinkin kysyä, miksi tuollaiset ihmiset ovat tällä alalla? Jos ei osaa nätisti puhua ihmisille. Tuossakaan tilanteessa en tehnyt mitään väärää, en vain tiennyt miten se klubijäsenyys toimii. Olisi voinut kyllä sanoa ihan rauhallisesti että tarvitsen puhelin numeron ja ohjeistaa, eikä noin törkeästi.
Kommentit (149)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kassa on työssä, joten kassan tehtävä on olla asiallinen ja kohtelias.
Asiakas on vapaa-ajallaan ja saattaa olla työpäivän jälkeen omasta työstä väsynyt eikä jaksa olla niin skarppi ja hyvällä tuulella enää.
Kassan tehtävä on tehdä asiakaskokemus hyväksi.
AP tuskin on huutanut mitään kellekkään.Asiakaspalvelutilanne on VUOROVAIKUTUSTA. Ei myyjällä ole mitään syytä olla ystävällinen ja kohtelias, jos sinä olet naama norsun v'tulla kiukuttelemassa hänelle siitä, että sinua väsyttää. Ei se myyjän vika ole, joten turhaan sinä hänelle omaa pahaa oloasi purat.
Siitähän myyjälle toisaalta maksetaan, että hän on ystävällinen kiukkuisille ihmisille.
Väärin. Myyjälle maksetaan siitä, että hän myy tuotteita. Työsopimuksessa kohdassa "työtehtävät" ei sanallakaan mainita siitä, että pitää olla ystävällinen m'lkuille.
Olet AP ihana ihminen. Valitettavasti olet vähemmistössä. Jos kuitenkin saat joskus hyvää palvelua, niin muista kiittää häntä.
Vierailija kirjoitti:
Olet AP ihana ihminen. Valitettavasti olet vähemmistössä. Jos kuitenkin saat joskus hyvää palvelua, niin muista kiittää häntä.
Mitä ihanaa on siinä, että nillittää tyhjästä ja purkaa omia kiusaamistraumojaan mustamaalaamalla niihin täysin syytöntä ihmistä?
Vierailija kirjoitti:
Tavallaan ymmärrän ap:ta, koska rankan kiusaamistaustan vuoksi olin itsekin pitkään kovin epävarma ja otin ihan neutraalinkin käytöksen jonain ihme kritiikkinä itseäni kohtaan. Minua olisi siis pitänyt käsitellä silkkihansikkain, jotta en olisi mennyt pois tolaltani ja kokenut olevani huono ihminen.
Jossain vaiheessa kuitenkin oivalsin, että jatkuva epävarmuus ja vereslihalla oleminen oli alkanut heijastua käytökseeni niin, että minusta oli tullut se epäystävällinen tiuskija ja töksäyttelijä. Tämä sen takia, että alitajuisesti odotin koko ajan kaikkien suhtautuvan minuun ikävästi ja puolustauduin käyttäytymällä tympeästi vähän niin kuin varmuuden vuoksi. Kesti aikansa, että tajusin asian ja senkin vasta sitten, kun olin pahoittanut muutaman tuttavan mielen ailahtelevalla ja arvaamattomalla käytökselläni. Yllätys yllätys, myös tyly suhtautuminen asiakaspalvelussa oli tuolloin tavallista, koska olin enempi vähempi koko ajan defenssit päällä. Eli en itsekään osannut käyttäytyä aina asiallisesti ja luontevalla tavalla mukavasti.
Suosittelen aloittajaa miettimään, mitä voisi tehdä, jotta saisi ikävät kokemukset työstettyä siihen pisteeseen, etteivät kaikki satunnaisetkin kohtaamiset laukaisisi näitä huonommuuden tunteita. Töykeitä asiakaspalvelijoita kyllä on mutta se heidän töykeytensä ei yleensä ole henkilökohtaista. He äyskivät ja näyttävät nyrpeää naamaa kaikille ihan samalla tavalla. Sinun elämäsi sitä vastoin voi käydä todella tukalaksi, jos aina joudut miettimään, minkälaista kohtelua mahdat milloin missäkin saada. Käytä meikkiä punastumisen peittämiseen, jos se tuo sinulle varmemman olon mutta keskity samalla itsetuntosi uudelleen rakentamiseen ja sen vahvistamiseen. Sitä tarvitsee meistä ihan jokainen.
Minulla oli pitkään sama ongelma. Olin lapsena se koulukiusattu, lyhyt ja pullea lapsi. Minulla oli myös puhevikaa pitkään, vanhemmat suhtautui asiaan vähättelevästi ja ilkkui joten kesti pitkään että tuo korjaantui. Menin pitkälle aikuisikään sillä asenteella että olen jotenkin kaikkien mielestä säälittävä, defenssit ihan hiton korkealla. Kukaan ei uskalla kiusata jos olen kivimuuri.
Sitten eräänä päivänä sain kuulla hyvin negatiivisen kommentin olemuksestani ja heräsin siihen että en enää ollut se ruma lyhyt pullukka siellä peruskouluympäristössä, vaan perusnätti, hoikka ja liikunnallinen nainen. Tuo yhdistettynä siihen asenteeseeni ei sai tottakai muissa aikaan sen vaikutelman että olin se ylimielinen, nuori blondi nainen joka luulee itsestään liikoja. Minä näin yhä peilissä sen kynsiään hermostuneena pureskelevan lihavan tytön, en aikuista minääni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asiakas on vapaa-ajallaan ja saattaa olla työpäivän jälkeen omasta työstä väsynyt eikä jaksa olla niin skarppi ja hyvällä tuulella enää.
AP tuskin on huutanut mitään kellekkään.Asiakaspalvelutilanne on VUOROVAIKUTUSTA. Ei myyjällä ole mitään syytä olla ystävällinen ja kohtelias, jos sinä olet naama norsun v'tulla kiukuttelemassa hänelle siitä, että sinua väsyttää. Ei se myyjän vika ole, joten turhaan sinä hänelle omaa pahaa oloasi purat.
Siitähän myyjälle toisaalta maksetaan, että hän on ystävällinen kiukkuisille ihmisille.
Väärin. Myyjälle maksetaan siitä, että hän myy tuotteita. Työsopimuksessa kohdassa "työtehtävät" ei sanallakaan mainita siitä, että pitää olla ystävällinen m'lkuille.
Outo suhtautuminen asiakkaisiin, kaikki on oletuksena mulkkuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Outo suhtautuminen asiakkaisiin, kaikki on oletuksena mulkkuja.
Ei kukaan ole sanonut, että kaikki ovat. Mutta jos tunnistit tuosta itsesi, sinun on nyt hyvä hetki miettiä, mitä voisit tehdä, ettei sinua kohdeltaisi m'lkkuna.
Vierailija kirjoitti:
Ei myyjä voi tietää, että asiakkaalla on niin heikko itsetunto, että vähän kovemmalla äänellä esitetty kysymys saa tämän paniikin partaalle. Sinun pitää seuraavaksi kertoa kassalla, että minulla pitää sitten puhua lempeällä meditaatioäänellä, jotta ympärilleni tulee turvallinen tila.
Asiakaspalvelijat saisivat kyllä puhua lempeällä meditaatioäänellä, en pistäisi yhtään vastaan. En ole ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei myyjä voi tietää, että asiakkaalla on niin heikko itsetunto, että vähän kovemmalla äänellä esitetty kysymys saa tämän paniikin partaalle. Sinun pitää seuraavaksi kertoa kassalla, että minulla pitää sitten puhua lempeällä meditaatioäänellä, jotta ympärilleni tulee turvallinen tila.
Asiakaspalvelijat saisivat kyllä puhua lempeällä meditaatioäänellä, en pistäisi yhtään vastaan. En ole ap.
Ja sitten tulisi huutoa siitä, kun aspat vain kuiskailevat ja mutisevat eivätkä sano selkeästi ja kuuluvasti asiaansa. Aspa on siitä "kiitollinen" työ, että ikinä et voi tehdä asioita oikein, vaan aina löytyy joku asia, josta asiakas vinkuu.
Ap on tyypillinen koulukiusattu, joka olettaa, että koko maailman pitää kulkea sukkasillaan hissutellen, ettei hänen turvallinen tilansa vaan mene rikki. Raskaita, kun ei voi tajuta, että koko maailma ei pyöri se oman trauman ympärillä eikä muilla ole velvoitetta pehmittää elämää sinulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ü
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiva asenne sinulla. Karkotat varmaan aika tehokkaasti asiakkaat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ü
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M'lkut pitääkin karkottaa, jotta asialliset asiakkaat saavat rauhassa hoitaa asiansa. Asiakaspalvelutilanne on siitä kiva, että sinä saat ihan itse valita millaista palvelua saat. Toimii "niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan" systeemillä.
Tokmannin rekisteröitynyt Klubilainen voi liittää jäsenyytensä (viivakoodilliseen) henkkariin, eli esim.ajo- tai Kelakorttiin. Tämä siis tehdään Tokmannin verkkosivuilla kirjautumalla omalle asiakastilille ja lisäämällä henkilötunnus omiin tietoihin.
Tämän jälkeen riittää, kun kassalla näyttää henkkarit, ja kassa piippaa siitä viivakoodin.
Toki uusin tapa tunnistautua on ladata Tokmannin sovellus, sieltä löytyy myös vaihtuvia kuponkitarjouksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos poliisi kysyy sinulta ajokorttia niin vastaatko vaan että on mulla?
Poliisi ei kysy "onko sinulla ajokorttia" kun pysäyttää ja toisekseen ihan eri asia.
Hyvin usein toteaa vain "ajokortti". Eikä ole millään tavalla eri asia.
Kyllä muuten on ihan eri asia! Klubijäsenyys on vapaaehtoinen ja vaikuttaa enintään siihen, millä hinnalla asiakas saa silloin tai myöhemmin ostamansa tuotteet. Ajokortti on pakollinen ja sen puuttuminen aiheuttaa seuraamuksia siitä, mitä kuljettaja on tehnyt jo siihen mennessä. Selvisikö?
Eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ü
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M'lkut pitääkin karkottaa, jotta asialliset asiakkaat saavat rauhassa hoitaa asiansa. Asiakaspalvelutilanne on siitä kiva, että sinä saat ihan itse valita millaista palvelua saat. Toimii "niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan" systeemillä.
Ja toimii kumpaankin suuntaan.
eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos poliisi kysyy sinulta ajokorttia niin vastaatko vaan että on mulla?
Poliisi ei kysy "onko sinulla ajokorttia" kun pysäyttää ja toisekseen ihan eri asia.
Hyvin usein toteaa vain "ajokortti". Eikä ole millään tavalla eri asia.
Kyllä muuten on ihan eri asia! Klubijäsenyys on vapaaehtoinen ja vaikuttaa enintään siihen, millä hinnalla asiakas saa silloin tai myöhemmin ostamansa tuotteet. Ajokortti on pakollinen ja sen puuttuminen aiheuttaa seuraamuksia siitä, mitä kuljettaja on tehnyt jo siihen mennessä. Selvisikö?
Eri
Kaikki muut paitsi sinä ymmärsivät, että puhuimme tilanteesta, jossa korttia kysytään. Siinä kohtaa ei ole mitään merkitystä sillä, onko kortti pakollinen vai ei. Selvisikö`?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ü
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja toimii kumpaankin suuntaan.
eri
Omalla kohdallani toimii vain yhteen suuntaan. Minä mukautan käytökseni asiakaan käytökseen. Eli sinä yksin olet vastuussa siitä, millaista palvelua minulta tilaat.
Vierailija kirjoitti:
Tokmannilla on aina mukava palvelu.
Ei ole.
Ensimmäistä kertaa kun vierailin n. vuosi sitten, tarvitsin myyjän apua ja pyysin. Myyjällä oli juttu kesken kollegan kanssa. Ei koskenut työasiaa. Ja pyysin uudelleen - kollega, joka samalla teki muuta, joutui tälle puhuttelemalleni sanomaan, et mene nyt. Tämä häiritty myyjä oli hieman ynseä, koska kesken työrauhansa sai asiakkaan kimppuunsa. Oli kyllä varsinainen aspakukkanen. - Toivottavasti poikkeus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väärin. Et sä tiuskimalla tai muulla epäystävällisyydellä mitään myy vaan karkoitat asiakkaat.
Tämä on keskusteluketju on varmaan Tokmannin virallinen kesämainos:
"Tervetuloa meille nöyryytettäväksi kassajonossa!"