Sovittiin puolison kanssa että säästetään rahaa, mutta puolisopa ei säästäkään!
Tiukkaa on, niin kuin monella muullakin nyt. Selviteltiin mikä on noussut kuinkakin paljon, ja paljonko asumiseen menee rahaa enemmän nyt kuin aiemmin. Noh onhan noussut lähes kaikki kymmeniä prosentteja jopa, ja oltiin yhtä mieltä siitä että säästää pitää nyt tosissaan alkaa.
Tuosta on muutama kuukausi nyt, ja mies koko ajan vesittää säästämistä.
Jättää valoja päälle jopa viikoksi varastoon(jossa käydään harvoin joten valot saattaa olla päällä pitkään),
"unohtaa" ikkunoita auki kylmällä jopa koko päiväksi, jolloin lämmitys tekee turhaa työtä ja maksaa enemmän,
ei teekään eväitä töihin, vaan ostaa valmisleipiä ja ruokia kaupasta,
ei kuljekaan pyörällä pikkumatkoja vaan edelleen autolla.
Tuhlaa vettä, ja ostaa edelleen laatikon olutta joka viikko, vaikka niin piti senkin loppua. Tämän lisäksi käyttää nikotiinikorvausta, jonka myös puhui lopettavansa pikkuhiljaa. Mitä vielä, se on lisääntynyt vain!
Tuntuu itsestä kyllä tosi turhalta tehdä itsekään mitään korjausliikkeitä talouteen, kun toinen elää ihan kuten ennenkin, ja jopa entistä vähemmän katsoo mikä olisi rahallisesti järkevää.
Tämän lisäksi sain nyt tietää että hänellä on tonni luottokorttivelkaa, josta minulla ei ollut mitään tietoa. Sitä nyt makselee posi 50€/kk. Ihan turhaa maksamista, on ostellut luotolle lähinnä pikaruokaa ja liian kalliita turhia juttuja, mutta ei ole lyhentänytkään palkkapäivänä velkaansa, vaan on antanut sen kertyä pitemmän aikaa jo.
Kyllä ärsyttää ja pistää vihaksi.
Kommentit (184)
Vierailija kirjoitti:
Mieheni oli kaukaa viisas ja yks aamu 2017 sanoi minulle, että kuules. Olin no kerro. Mitä me tehdään autoilla, kun asutaan Herttoniemessä ja molempien työmatka on noin 12km suunta. Aina, kun lähden töihin, niin seison tossa itäväylän ruuhkassa autossa miettien, että miksi olen päivästä toiseen tässä sumpussa, kun metro menee vieressä ja pyöräilijät polkee pyörillä ohi. Minä se vaan seison lähes pysähdyksissä tässä. Mies myi oman auton ja osti kunnon pyörän. Pääsee pyörällä nopeammin toihin kuin autolla. Minä myin autoni ja ostin pyörän. 2 ihmistä säästää kaikki auton kulut jne. Miksi näitä rahoja ei ennemmin säästettäis tai sijoitettais. Niin tehtiin. Molempien autot pois. Säästetään bensat, vakuutukset, huollot jne jne. 2017 asti on säästetty molemmat aika pitkä penni.
Aluksi sanoin miehelle, että millä me mennää käymään kylässä. Mies sanoi ok, no montas kertaa ollaan oikeasti käyty kylässä yli 4km matkan?? Niin aivan. Kaikki kaverit asuu lähes vieressä ja molempien vanhemmat asuu 9km säteellä jne. Mökillä käydää kerran kesässä.
Enkä tarkoita, että kaikkien pitäs autosta luopua. Me vaan ei tarvita autoja, koska asutaan kaikkien vieressä ja palvelut on tyylii metrin päässä.
Miten tää tarinointi niinku liittyy mihinkään?
Monella on nyt kriittisiä aikoja menojen ja tulojen suhteuttamisessa toisiinsa.
Kovat on ajat, ja kovemmaksi menee. Hyvä jos teillä kuitenkin on töitä, meillä meni ensin työt mieheltä, ja sitten minulta. Ei tarvi todellakaan miettiä onko varaa kaljalaatikkoon vai ei. (Ei ole.)
Aika monessa tutussa perheessä se omistusasunto on saatu naisen säästäväisyyden avulla. Mies vaan veikkaa, lottoaa, polttaa ja ryyppää ja syö ulkona. Sitten naispuolinen tinkii kaikista omista menoista mutta ostaa ja maksaa lasten kulutuksen. Siitten kun loplta tulee ero se mies saa puolet omaisuudesta ja lopulta tuhlaa sen osuutensa pelaamiseen. Toisen osa on sitten aloittaa uusi elämä lasten kanssa yksinhuoltajana. Mies jatkaa pelimiehenä kunnes kuolee aika nuorena. Mutta eipä ole tarvnnut koskaan säästää missään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinällään olen sitä mieltä että aikuinen saa käyttää itse ansaitsemansa rahat mihin haluaa kunhan maksaa oman osansa talouden kuluista. Fiksu toki laittaisi edes jotain sivuun tulevaisuutta varten jokatapauksessa.
Isoin ongelma tuossa on mielestäni se että noinkin pientä velkaa maksaa pois 50€ erissä. Jos mies käy täyspäivätöissä niin tuon luulisi kuittaavan max. Ihan parissa kuukaudessa. Tuolla maksutahdilla tuon touhutonnin kokonaiskustannus on lopulta huomattavasti enemmän kun sen joskus saa maksettua ja jokainen prosenttilaskuja ymmärtävä tietää sen. On myös taloudellisesti täysin kestämätön tilanne jos kaikki tulee mikä menee ellei mies tyyliin ole opiskelija tai vastaavaa. Jos toinen on taloudellisesti aivan käsi ja ei saa säästettyä pitkäjänteisesti edes jotain, on ihan mahdotonta tehdä mitään kalliimpia yhteisiä ostoksia ja investointeja.
Ei ole todellakaan varaa maksaa 500€ kahdessa erässä kahdessa kuussa luottokorttia pois. Jo 600€ menee joka kuu miehen lapsiin, sen lisäksi kaikki muu. Palkka ei ole niin hyvä.
Sen sijaan tuon velan olisi voinut maksaa sen reilu kymppi per jokaikinen kuu. Mutta ongelma nyt ei ole tämä luttokorttivelka, meillä on muuta velkaa satatonnia vielä, vaan pointti on siinä että mitään säästötoimenpiteitä ei nyt viitsitä kuitenkaan toteuttaa, vaan ennemminkin jopa päinvastoin.
Sittenkö herätään talven kynnyksellä että joo pitää varmaan luotolle ottaa sähkölaskut.
AP
Ehkä sinulle alkaa pikkuhiljaa valkenemaan, miksi miehesi ja hänen lastensa äiti erosi. Vika ei ehkä sittenkään ole pelkästään siinä miehesi lasten äidissä.
Kai teillä on ap omat rahat ja omat pankkitilit? Ja molempien palkat menee omille tileille? Miehesi kuulostaa niin epäluotettavalta raha-asioissa, että älä anna hänelle pääsyä rahoihisi.
Oletko tehnyt vuosibudjettia ja arvioinut, paljonko on kuukausittainen tarve rahalle? Sitten ala joka palkasta säästää tämän verran ja sovi että mies myös säästää saman. Rahojen siirto heti palkan tullessa erilliselle tilille, jolta miehesi ei saa rahaa käyttää. Loput rahat omilla tileillä saisi kumpikin käyttää miten haluaa.
Tosin, tuo tonnin luottokorttivelan maksu 50eur kerrallaan on niin järjetöntä, ettei liene helppoa saada miestä tekemään järkeviä taloudellisia toimia..
Vierailija kirjoitti:
Kai teillä on ap omat rahat ja omat pankkitilit? Ja molempien palkat menee omille tileille? Miehesi kuulostaa niin epäluotettavalta raha-asioissa, että älä anna hänelle pääsyä rahoihisi.
Oletko tehnyt vuosibudjettia ja arvioinut, paljonko on kuukausittainen tarve rahalle? Sitten ala joka palkasta säästää tämän verran ja sovi että mies myös säästää saman. Rahojen siirto heti palkan tullessa erilliselle tilille, jolta miehesi ei saa rahaa käyttää. Loput rahat omilla tileillä saisi kumpikin käyttää miten haluaa.
Tosin, tuo tonnin luottokorttivelan maksu 50eur kerrallaan on niin järjetöntä, ettei liene helppoa saada miestä tekemään järkeviä taloudellisia toimia..
Olen kyllä laskenut paljonko mihinkin menee rahaa kuussa, ja nyt siis sen miten paljon sitä tullaan tarvitsemaan ensi lämmityskaudella. Ei miehellä ole rahaa maksaa sitä velkaa enempää kuin 50-70€/kk. Kyllä tässä joutuu jonkun muun keinon nyt löytää kuin sen että minäkin maksan siitä että mies tuhlaa vettä, lämpöä ja sähköä. Ei hän minun rahojani olekaan vailla itselleen, eikä todellakaan ole mikään varas.
Tuohon toiseen, tiedän kyllä hyvinkin miksi erosivat exänsä kanssa.
AP
Vierailija kirjoitti:
Meillä molemmat laittaa 1500 e, yhteensä 3000 e/kk säästöön, vaikka meillä vain 3000-3500 e bruttotulot ja vielä lapsi huollettavana. Hyvin pärjätään, kun ostetaan vaatteita ja tavatoita vain alennuksessa, ruokaa menee kyllä yli 600 e kuukaudessa.
Tais tulla väärään ketjuun :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinällään olen sitä mieltä että aikuinen saa käyttää itse ansaitsemansa rahat mihin haluaa kunhan maksaa oman osansa talouden kuluista. Fiksu toki laittaisi edes jotain sivuun tulevaisuutta varten jokatapauksessa.
Isoin ongelma tuossa on mielestäni se että noinkin pientä velkaa maksaa pois 50€ erissä. Jos mies käy täyspäivätöissä niin tuon luulisi kuittaavan max. Ihan parissa kuukaudessa. Tuolla maksutahdilla tuon touhutonnin kokonaiskustannus on lopulta huomattavasti enemmän kun sen joskus saa maksettua ja jokainen prosenttilaskuja ymmärtävä tietää sen. On myös taloudellisesti täysin kestämätön tilanne jos kaikki tulee mikä menee ellei mies tyyliin ole opiskelija tai vastaavaa. Jos toinen on taloudellisesti aivan käsi ja ei saa säästettyä pitkäjänteisesti edes jotain, on ihan mahdotonta tehdä mitään kalliimpia yhteisiä ostoksia ja investointeja.
Ei ole todellakaan varaa maksaa 500€ kahdessa erässä kahdessa kuussa luottokorttia pois. Jo 600€ menee joka kuu miehen lapsiin, sen lisäksi kaikki muu. Palkka ei ole niin hyvä.
Sen sijaan tuon velan olisi voinut maksaa sen reilu kymppi per jokaikinen kuu. Mutta ongelma nyt ei ole tämä luttokorttivelka, meillä on muuta velkaa satatonnia vielä, vaan pointti on siinä että mitään säästötoimenpiteitä ei nyt viitsitä kuitenkaan toteuttaa, vaan ennemminkin jopa päinvastoin.
Sittenkö herätään talven kynnyksellä että joo pitää varmaan luotolle ottaa sähkölaskut.
AP
Mutta eihän teillä edes ole mitään suunnitelmaa, vain säästetään-hokema. Ette te sillä mitään säästä että sammuttelette valoja ja jätätte oluet ostamatta.
Jos oikeasti olette jo kauan eläneet yli varojenne, tarvitsan pikkasen parempi suunnitelma.
Lämpö, sähkö ja vesi on sellaisia, joiden säästöstä ei kovin paljon rikastu, kun kuitenkin niitä tarvitaan. Lopeta siitä jankuttaminen jos valot jää päälle.
Kokeilkaa yhdessä tehdä tarpeeksi maistuvia eväsleipiä, ettei tarvitse ostaa valmiina.
Älä kiellä nikotiniinkorvauslääkkeiden käyttöä, tupakointi se vasta kallista onkin jatkossa, satoja euroa kuussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kyllä laskenut paljonko mihinkin menee rahaa kuussa, ja nyt siis sen miten paljon sitä tullaan tarvitsemaan ensi lämmityskaudella. Ei miehellä ole rahaa maksaa sitä velkaa enempää kuin 50-70€/kk. Kyllä tässä joutuu jonkun muun keinon nyt löytää kuin sen että minäkin maksan siitä että mies tuhlaa vettä, lämpöä ja sähköä. Ei hän minun rahojani olekaan vailla itselleen, eikä todellakaan ole mikään varas.
Tuohon toiseen, tiedän kyllä hyvinkin miksi erosivat exänsä kanssa.
AP
Kai säkin asut siellä ja tuhlaat vettä ja sähköä? Asumiskulut maksetaan vaikka toinen olisi työtön tai sairas, ei silloinkaan jäädä tuleen makaamaan ja voivotella. Jos asutte liian kalliissa kämpässä, myyntiin vaan ja halvempaa hankkimaan tai vuokralle. Nuo ruokalaskut on pisara meressä, eivät mikään juurisyy. Silloin se ratkaisukaan ei sieltä löydy.
En tajua ihmisiä jotka elää kädestä suuhun kymmenen vuotta ja sit kun koko korttitalo hajoaa muutamasta satasesta tai tonnista, pidetään kiinni siitä menoerästä vaikka väkisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP
Mutta eihän teillä edes ole mitään suunnitelmaa, vain säästetään-hokema. Ette te sillä mitään säästä että sammuttelette valoja ja jätätte oluet ostamatta.
Jos oikeasti olette jo kauan eläneet yli varojenne, tarvitsan pikkasen parempi suunnitelma.
Missä kohdassa kirjoitin ettei ole mitään suunnitelmaa? Lainaatko ihan sen kohdan seuraavaan viestiisi kiitos.
Ei tarvitse kenenkään hokea, tuhlaamisen, eli yhdessä sovittuun säästämiseen osallistumattomuuden huomaa kyllä jankuttamattakin. Ei tulisi mieleenkään kieltää aikuista ihmistä.
AP
En tiedä onko ap:lla, mutta ihan jokaikisellä parisuhteessa elävällä naisella pitää olla oma säästötili johon puolisolla ei ole pääsyä.
Exä heitti juopon pihalle ja sinä otit hyysättäväksi.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä onko ap:lla, mutta ihan jokaikisellä parisuhteessa elävällä naisella pitää olla oma säästötili johon puolisolla ei ole pääsyä.
Sama koskee miehiä. Ja miehet tekee sillä rahalla just mitä lystää.
Paljonko ap:lla menee meikkeihin ja pieneen hemmotteluun?
Vierailija kirjoitti:
Minusta Sinun kannattaa ryhtyä säännöstelemään erään vallassasi olevan kotitarvehyödykkeen jakelua puoli sollesi siksi aikaa, kunnes hän oppii noudattamaan sovittuja säästötoimenpiteitä muissa kohteissa.
Miksi kuvittelet ettei naiset tätä tietäisi? Säännöstelyhän on se normaalitila.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP
Missä kohdassa kirjoitin ettei ole mitään suunnitelmaa? Lainaatko ihan sen kohdan seuraavaan viestiisi kiitos.
Ei tarvitse kenenkään hokea, tuhlaamisen, eli yhdessä sovittuun säästämiseen osallistumattomuuden huomaa kyllä jankuttamattakin. Ei tulisi mieleenkään kieltää aikuista ihmistä.
AP
Kerro ihmeessä se suunnitelma meillekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP
AP
Kerro ihmeessä se suunnitelma meillekin.
Led-valon sammutus: säätö 2snt vuodessa.
Mieheni oli kaukaa viisas ja yks aamu 2017 sanoi minulle, että kuules. Olin no kerro. Mitä me tehdään autoilla, kun asutaan Herttoniemessä ja molempien työmatka on noin 12km suunta. Aina, kun lähden töihin, niin seison tossa itäväylän ruuhkassa autossa miettien, että miksi olen päivästä toiseen tässä sumpussa, kun metro menee vieressä ja pyöräilijät polkee pyörillä ohi. Minä se vaan seison lähes pysähdyksissä tässä. Mies myi oman auton ja osti kunnon pyörän. Pääsee pyörällä nopeammin toihin kuin autolla. Minä myin autoni ja ostin pyörän. 2 ihmistä säästää kaikki auton kulut jne. Miksi näitä rahoja ei ennemmin säästettäis tai sijoitettais. Niin tehtiin. Molempien autot pois. Säästetään bensat, vakuutukset, huollot jne jne. 2017 asti on säästetty molemmat aika pitkä penni.
Aluksi sanoin miehelle, että millä me mennää käymään kylässä. Mies sanoi ok, no montas kertaa ollaan oikeasti käyty kylässä yli 4km matkan?? Niin aivan. Kaikki kaverit asuu lähes vieressä ja molempien vanhemmat asuu 9km säteellä jne. Mökillä käydää kerran kesässä.
Enkä tarkoita, että kaikkien pitäs autosta luopua. Me vaan ei tarvita autoja, koska asutaan kaikkien vieressä ja palvelut on tyylii metrin päässä.