Tukia on leikattava niin, että työnteko on kannattavaa.
On aivan turhaa maksaa tukia niin paljon, että niistä kertyy lähes samat tulot kuin työtä tekemällä. Näin ei saada väkeä töihin ja maksamaan omalta osaltaan veroja, joita tarvitaan välttämättömiin valtion menoihin. Eli tukien pitää olla selvästi matalammalla tasolla kuin sellainen työ, jota suomalaiset eivät nykytuilla viitsi tehdä (siivous, lähihoitajan työ yms). Pitäisi olla joku maksimitukisumma, esim. 1200€ kuukaudessa, jota enempää ei yksi henkilö voisi tukia kerryttää.
Kommentit (105)
Tällä hetkellä voi tienata 300 euroa ja alle sen, eikä se vielä vähennä työttömyysturvaa. Muistaako kukaan aikaa tätä ennen? Silloin jo se ensimmäinenkin euro vähensi tukea 50 senttiä. Onko mahdollista että palataan vanhaan?
Asumistuki vaatii tarkistuksen, jos tulot nousevat pysyvästi yli 400e/kk. Ja sielläkin on tuo 300 euron ansiotulovähennyt käytössä. Tienaat bruttona 1700e/kk mutta asumistuessa huomioidaan vain 1400e/kk tuloja. Ehkä jatkossa huomioimmekin taas sen 1700e/kk eli ihan todelliset tulot.
Nämä saattaisivat olla leikkauskohteet? Vaan kuka tietää mitä päättäjämme päättävät. Tuollainen päätös ainakin työllistää niitä, jotka ovat laatineet Kelan ja kassojen työttömyysturvan laskennan laskurit, koska ne pitää ohjelmoida uudelleen. Ja etuuskäsittelijöille pidetään vähintään puolen tunnin koulutus/info jonka aikana se on muusta työstä pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä haen avustajaksi ja jos avustettava on pyörätuolissa ja kädet toimii niin pistän sen kotitöihin. Ostan keittolevyn ruokapöydälle, hän tekee ruokaa, minä ojennan tavaroita. Lisäksi ostan pesuvadit ja teen pesuvedet, hän voi tiskata pöydällä. Lisäksi hän voi imuroida ja luutata, minä lykkään pyörätuolia, käskytän koko viikon pyörätuolissa olevaa.
Mikä ihmeen fantasia tää nyt oli?
Väänsiks nänniä samalla kun haaveilit invalidin kyykytyksestä? :' D
Avustaja ei ole palvelija eikä siivooja. Osa on käyttänyt avustajaa väärin ja siihen on saatava loppu.
Vierailija kirjoitti:
Minä lupaan leikata henkilökohtaisesti kymmenen porvarin päätä irti tylsähköllä veitsellä, jos muutokset ovat epäinhimillisiä. Homma päätyy luonnollisesti nettiin.
No lässytilää. Et satavarmasti tee yhtään mitään vaikka tapahtuisi mitä tahansa. Just sinun kaltaisiltas pitäisi ottaa jokainen tukieuro pois ja laittaa keräämään roskia teiden varsilta. Palkaksi kaurapuuroa pari kertaa päivässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä haen avustajaksi ja jos avustettava on pyörätuolissa ja kädet toimii niin pistän sen kotitöihin. Ostan keittolevyn ruokapöydälle, hän tekee ruokaa, minä ojennan tavaroita. Lisäksi ostan pesuvadit ja teen pesuvedet, hän voi tiskata pöydällä. Lisäksi hän voi imuroida ja luutata, minä lykkään pyörätuolia, käskytän koko viikon pyörätuolissa olevaa.
Mikä ihmeen fantasia tää nyt oli?
Väänsiks nänniä samalla kun haaveilit invalidin kyykytyksestä? :' DSuomessa puhaltaa uudet tuulet. Lusmuilu loppuu nyt.
Ei, vaan oikeistopuolueet koittaa kyykyttää ja kiristää ihmisiä. Oikeiston agendaa:
1) paikallinen sopiminen työpaikoilla, mm. mahdollisuus sopia palkoista ja työnteon ehdoista paikallisesti => seurauksena paluu vanhaan aikaan, yrityksen omistaja voi kyykyttää mielin määrin alaisia. Yksittäinen köyhä ihminen ei yksin mahda mitään yritysjohdolle.
2) lakkoiluoikeuksien vähentäminen => ammattiliitoilta viedään järeimmät aseet jäsentensä asioitten ajamiseen
3) ansiosidonnainen päiväraha kaikille => ihmiset alkaa erota liitoista, kun ansiosidonnaista saa liittoon kuulumattakin. Liittojen vaikutusvalta ja mahdollisuus vaikuttaa asioihin huononee entisestään.
4) todella radikaali tukien leikkaaminen => alkaa tulla (lisää) töitä, joista saatavalla palkalla ei elä. Köyhimpien on pakko tehdä useampaa työtä ihan perustarpeiden täyttämiseksi (asuminen, ruoka, vaatetus). Käytännössä, liian pientä palkkaa maksava firma härskisti hyväksikäyttää ihmisiä, joilla ei ole vaihtoehtoja, jos haluaa itselleen ja lapsilleen katon pään päälle ja ruokaa pöytään. Yritysten omistajat vaurastuvat toisten selkänahasta repimällä.
5) koulutus jumiin, ja yksityiskouluja (eka vaihe toteutunut jo, kiitos tarkkailu- ja apukoululuokkien poistumisen ja inkluusion ilman riittäviä tarvittavia tukitoimia esim. nepsylapsille)=> köyhien kakarat pyörikööt maahan muutta jien ja nepsyläisten kanssa lähiökouluissa, rikkaitten kullannuput menevät hyviin maksullisiin kouluihin, joista pääsee hyviin jatko-opintoihin ja hyvään asemaan työelämässä, vaikka olisi vähän tyhmempikin lapsukainen.
Jne. jne.
Ja kyllä, olen sitä mieltä, että työnteon tulee olla kannattavampaa kuin kotona makaaminen. Terveet ihmiset kuuluu töihin, ei sohvalle. Työssä käymättömällä ei tule olla mahdollisuutta samaan tai parempaan elintasoon sosiaalituilla, kuin työssä käyvällä. Systeemistä tulee luoda sellainen, että sosiaaliturvan väärinkäyttö on vaikeaa tai mahdotonta. Silti, kaikilla ihmisillä on ihmisarvo ja perusoikeudet. Ketään ei saa kyykyttää. Palkalla täytyy tulla toimeen. Kaikilla täytyy olla oikeusturva. Muutokset täytyy tehdä koko kansan kannalta kestävällä tavalla, ei vain varakkaita hyödyntämällä. Leikkauksia menoissa tarvitaan, kyllä. Sosiaalietuuksiinkin. Mutta myös mm. kilpailua vääristäviin yritystukiin. Myös tuloja täytyy saada lisää, mm. tukkimalla yritysverotuksen porsaanreiät.
Suomessa puhaltaa uudet tuulet. Lusmuilu loppuu nyt.