Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Orpo: Ansiosidonnaista ja asumistukia pitää radikaalisti vähentää, siitä on yhteinen näkemys.

Vierailija
27.04.2023 |

hyvä

Kommentit (1653)

Vierailija
801/1653 |
28.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ansiosidonnainen on ongelma? Sehän on kuin vakuutus työttömyyden varalta?

Jos ihmisellä on kotivakuutus ja kämppä palaa = korvauksia maksetaan.

Harmittaako se muita?

Vierailija
802/1653 |
28.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tottakai se on varmaa, että noista leikataan ja myös verokevennykset rikkaimmalle väestölle on varmaa sekin. Kuka yllättyy? Ei kukaan. Otetaan köyhiltä ja annetaan rikkaille, niinhän se kokoomus tietenkin toimii. Valtion kassaan tuosta ei tosin yhtään enempää päädy niinkuin tyhmät äänestäjät on varmaan olettaneet, mutta väliäkö sillä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
803/1653 |
28.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen selvänäkijä. Pystyn mm. kertomaan tämän ketjun kirjoittajista kuka on sossupummi.

Haluatko kysyä minulta jotain?

Vierailija
804/1653 |
28.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

työkokemusta omaavat työttömäksi joutuvat löytävät yleensä alle puolessa vuodessa uuden työpaikan

Paitsi jos on ikää. Jouduin itse työttömäksi 54-vuotiaana, ja sillä siellä ollaan.

Toinen sitten jos joutuu työttömäksi esim. firman lopettamisen takia alalta, jolle ei enää ole kysyntää.

Täytän itse 55-v. kesällä ja olen vakiduunissa, joka alkoi puolisen vuotta sitten.

Ja nythän kaavaillaan yli 55-vuotiaiden työllistymiseen parannuksiakin.

Vierailija
805/1653 |
28.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei tee enää ilta tai yövuoroja jos lisät poistetaan. Onkohan tätä mietitty? Lähinnä suuret leikkaukset johtaa vaan levottomuuksiin.

Nimenomaan, itse teen vuorotyötä nyt ja tästä on puhuttu työkaveiden kanssa, että yksikään ei kyllä kestä vuorotyön rasituksia, jos siitä ei edes saa palkkaa enempää kuin päivätöistä. Miksi tekisi?

Päättäjät eivät ole itse koskaan vuorotyötä tehneet ja siksi eivät ymmärrä miten sekavaa vuorotyö on ja miten paljon se vaikuttaa oman elämän elämiseen.

Vierailija
806/1653 |
28.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Orpon leikkausten seurauksena toimeentulotukea saavien määrä lisääntyisi sadoilla tuhansilla ihmisillä.

Vierailija
807/1653 |
28.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei tee enää ilta tai yövuoroja jos lisät poistetaan. Onkohan tätä mietitty? Lähinnä suuret leikkaukset johtaa vaan levottomuuksiin.

Täällä Isossa-Britanniassa duunaritason hommista ei yleensä makseta mitään lisiä. Jouluna voi tuurilla saada tuplapalkan, mutta sekään ei ole mitenkään kirkossa kuulutettua. Jos sairastut niin sairastat omalla kustannuksellasi, palkallisista sairauslomapäivistä on ihan turha edes haaveilla. Työvuorot ovat usein vähintään kymmentuntisia, eikä 12 tunnin vuorokaan mitenkään tavaton ole. Työlainsäädäntö on viilattu sellaiseksi että käytännössä työantaja voi potkaista työntekijän kilometritehtaalle ihan koska tahansa työsuhteen kahden ensimmäisen vuoden aikana. Näin myös hyvin herkästi taphtuu jos työntekijä ei pysy hyvinkin tiukoissa ja tarkkaan mitatuissa tulostavoitteissaan (sekunti ja minuutttitason mittaustarkkuus on yleistä). Toinen varma konsti saada monoa on mitenkään kyseenalaistaa nykyisiä käytäntöjä saatikka pomon ammattitaitoa tai päätöksiä. Pomo on jumalasta seuraava ja se jumala on tietotekninen tehokkuuden mittausjärjestelmä joka myös väärin toimiessaan on syytön mihinkään. Syyllisyys jostakin joka ei ole hoitunut kuten pitää on aina työntekijän niskassa. Palkkataso on sellainen että sillä nippa nappa pysyy hengissä jos asuu solukämpässä viiden neliön huoneessa. Juhla-aterioihin ei tarvitse olla varakaan koska koskaan ei ole aihetta juhlaan.

Nyt kun te siellä Suomessa olette halunneet porvarit valtaan niin on hyvä ymmärtää että tuo ylläkuvattu on Ison-Britannian konservatiivipuolueen ja eliitin aikaansaannosta. Suomen Kokoomus ja Persuthan ovat näiden faniklubissa ihan täysillä.

Vierailija
808/1653 |
28.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän monta pääkaupunkiseudulla olevaa lähi- ja sairaanhoitajaa jotka tekevät tietysti vuorotyötä, mutta saavat myös asumistukia, koska varsinkin helsingissä vuokrat ovat niin korkeat.

Nyt näiltä ihmisiltä ollaan viemässä palkanlisiä, pidentämässä työaikaa ja leikkaamassa asumistukia.

Vierailija
809/1653 |
28.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ansiosidonnaiseen puututaan, niin vaadin myös kansanedustajien sopeuttamisrahojenkin leikkaamista samalla logiikalla.

Vierailija
810/1653 |
28.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalainen hallinto on hyvin lähellä Venäläistä. Kansa uskoo kaiken mitä herrat sanoo, rikkaat rikastuu kuin Venäjällä ja korruptio rehottaa.

Jos meillä olisi demokratia ja kansa puhaltaisi samaan hiileen, leikkaukset kohdistuisi valtion virkamiehiin, kansanedustajat ehdottaisi leikkuria ensiksi omiin etuuksiin.

Kapitalismi, ahneus ja itsekkyys, on tämän kansan tuho.

Vierailija
811/1653 |
28.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harmittaako se muita?

En ymmärrä miksi kokoomus on nostanut ansiosidonnaisen niin isoon rooliin, sehän ei ole mikään iso kustannus ja on aina ollut muutenkin väliaikainen. Sitä saavat vain ne joilla on jo ollut työpaikka ja työhistoriaa eli keskiluokka eikä mitkään työnvieroksujat. Ei taida olla muuta syytä kun kokoomuksen viha liittoja kohtaan ja halu romahduttaa niihin kuuluminen. 

Vierailija
812/1653 |
28.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Orpon leikkausten seurauksena toimeentulotukea saavien määrä lisääntyisi sadoilla tuhansilla ihmisillä.

Ellei sitten leikata toimeentulotukeakin? Oikeistohan ei ole luvannut ettei huono-osaisimmilta leikata? 

Vierailija
813/1653 |
28.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedän monta pääkaupunkiseudulla olevaa lähi- ja sairaanhoitajaa jotka tekevät tietysti vuorotyötä, mutta saavat myös asumistukia, koska varsinkin helsingissä vuokrat ovat niin korkeat.

Nyt näiltä ihmisiltä ollaan viemässä palkanlisiä, pidentämässä työaikaa ja leikkaamassa asumistukia.

mun sisko maksaa omaa kaksiota Hgin naapurikaupungissa ja ei valita rahasta. 

Vierailija
814/1653 |
28.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen selvänäkijä. Pystyn mm. kertomaan tämän ketjun kirjoittajista kuka on sossupummi.

Haluatko kysyä minulta jotain?

Itse asiassa sossupummeja ei asumistuen leikkaus niin kosketakaan, koska heidän olennaisin tulonsa on toimeentulotuki. Asumistuen leikkaus vaikeuttaa nimenomaan niiden pienituloisten ja köyhien ihmisten asemaa, jotka tekevät töitä tai opiskelevat, ja jotka eivät saa toimeentulotukea. Joskus myös sairaspäivärahalla olevia. Asumistuki nimenomaan auttaa tekemään työnteosta kannattavampaa.

Vierailija
815/1653 |
28.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kausityöntekijä ihmettelee kirjoitti:

Miksi orpolaiset käyvät ansiosidonnaista nostavien kimppuun kun oikea kuluerä valtiolle on toimeentulotuki- varhaiseläkeläiset jotka kuluttavat runsaasti sote-palveluja laidasta laitaan. Yksi narkkari joka asuu vuokraluukussa tulee yhteiskunnalle niin kalliiksi että ei mitään jakoa verrata työttömään joka tekee esim. kausityötään säännöllisesti vuoden aikojen mukaan ja on välissä työtön. 

Ansiosidonnaista on jo leikattu 100 pv. Täysin vanhoillista propagandaa luulla että esim. kausityöntekijät tekee töitään vain jotta pääsevät 400pv nostamaan ansiosidonnaista putkeen vaan on töitä joita ei kertakaikkiaan ole luonnon puolesta mahdollista tehdä talvella mutta työpaikka on sitten olemassa talven jälkeen.

Orvolla ei ole mitään käsitystä miten ansiosidonnainen PARANTAA työllisyyttä niissä töissä joissa on osa-aikaisuutta ja määräaikaisia työsopimuksia. Ansiosidonnainen tasapainottaa huonoa palkkaa. Ei työmarkkinatuki sitä paikkaa joten siinä on sitten moni mieluummin kokonaan työtön kuin osa-aikatyö+työmarkkinatuki-almut palkan päälle.

Tämä henkilö puhuu täyttä asiaa! Itse osa-aikatöissä ja nimenomaan anssari paikkaa rahavajetta. Millään työmarkkinatuella en pystyisi enää tätä työtä tekemään! Jäisi soviteltu niin heikoksi, että ei todellakaan kannata. Joka ei tätä tajua, niin ei sitten tajua. Ottaa ja lukee enemmän, että ymmärtää. Omalta kohdalta työnteko loppuu välittömästi, jos anssariin kosketaan! Siitä leikattiin jo 100 päivää ja nytkin on työn ja tuskan takana, että ehtii saada uuden työssäoloehdon työnteon aikana. Niin lyhyttä ja vaikeaa on saada tunteja, se minimi 18h viikko edes. Joo, ei ole parempaa luvassa ikääntyneelle! Älkää edes unta nähkö. Olen hakenut ja haen edelleen uuden velvoitteen mukaankin paikkoja 4 kpl.per kk - mutta, jos ei työnantaja anna työtä et sinä sinne vain mene. Nyt kun bensatkin nousseet, on aina vaan surkeempaa taloudellisesti edes koko töissä käynti. Mutta lähinnä sosiaalisesti käyn. En jaksaisi kotona yhtään enempää! Onneksi hyvä työporukka. Töitä ei vain tahdo liikaa olla.

Tämä on niin totta, itse olen projektitöissä. Tosiasia on että töitä ei ole tarjolla vakinaisissa työsuhteissa vaan niille pitää itse hankkia rahoitus, mikä taas on erittäin työlästä ja kilpailtua. Jos ei enää ole ansiosidonnaista turvana niin eipä sitten ole mitään järkeä enää jatkaa alalla missä ei vakityö ei ole vaihtoehto.

Vierailija
816/1653 |
28.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asumistuet valuvat suoraan asuntosijoittajille, hyvä että leikataan!

Mutta miten käykään sitten kun omistusasunnot alkavat tuottaa tappioita omistajillensa..?

Vierailija
817/1653 |
28.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomieitarvitseitsenäisyyttään kirjoitti:

Suomalainen hallinto on hyvin lähellä Venäläistä. Kansa uskoo kaiken mitä herrat sanoo, rikkaat rikastuu kuin Venäjällä ja korruptio rehottaa.

Jos meillä olisi demokratia ja kansa puhaltaisi samaan hiileen, leikkaukset kohdistuisi valtion virkamiehiin, kansanedustajat ehdottaisi leikkuria ensiksi omiin etuuksiin.

Kapitalismi, ahneus ja itsekkyys, on tämän kansan tuho.

Totta turiset. Nykykehityssuunta on ollut nähtävissä jo pitkään, josta syystä nostinkin hyvissä ajoin kytkintä.

Vierailija
818/1653 |
28.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

eihän vielä hallituskan oo koossa, tuskin ketään ajetaan kadulle

Vierailija
819/1653 |
28.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harmittaako se muita?

Moni käyttää ansiosidonnaista lomailuun. Jos on terve niin pitäisi oikeasti tehdä työtä eikä loisia toisten rahoilla kuin porsas.

Vierailija
820/1653 |
28.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihanaa kokea jatkuvasti olevansa luuseri ja yhteiskunnan elätti. Onneksi ehdin valmistua ennen leikkurin käynnistymistä. Olen pystynyt yksinhuoltajana opiskelemaan kiitos sosiaaliturvan. Valmistun maisteriksi kolmessa vuodessa. Ilman kunnon tukia olisin varmaan loppuikäni työttömyysetuudella. Nyt pääsen pian työnhakuun koulutettuna.

Orpo ja kumppanit eivät tajua, että tuet myös mahdollistavat paluun takaisin veronmaksajaksi.

Itse olin akateeminen työtön ja yritin Sipilän hallituksen aikana kouluttautua uudelle alalle. En saanut oikeutta opiskella työttömyysetuudella enkä opintotukea. Toimeentulotukeakaan ei maksettu ilman ongelmia, muutoksenhaun kautta tuli jälkikäteen joitain euroja. Hain ja pääsin osa-aikatöíhin opiskelijana, mutta opinnot alkoivat jäädä taka-alalle enkä sitten ikinä valmistunut uuteen tutkintoon. Omaa heikkoutta toki ja mt-ongelmia oli jo aiemmin. En myöskään tiedä olisinko työllistynyt uudellekaan alalle, mutta joka tapauksessa nyt olen taas työtön. Jos olisin sen kolmisen vuotta saanut edes pienempää tukea niin uskon että olisin ainakin valmistunut ja hieman realistisemmin työmarkkinoiden käytettävissä, alkuperäinen tutkintoni on jo pahasti vanhentunut.