Eikö nykyään saa enää sanoa mies tai nainen, vaan -oletettu?
Aidosti hämmentyneenä kyselen, onko viralliset termit nykyään nais- ja miesoletettu?
Kommentit (79)
Saa ja jopa pitää sanoa. Annetaan woke-hörhöjen sekoilla keskenään.
Tirvasen kaikkia, jotka puhuu mulle "oletetuista" muuten kuin sarkastisesti huumorilla.
Viisainta kun puhutaan kaikista vaan olioina ettei kukaan satu loukkaantumaan. Paitsi ne oliot.
Pitääpä koittaa seuraavan kerran kun alan juttelemaan vieraan naisen kanssa. Aloitan keskustelun että: te nais oletettu ...
Ja katsotaan mitä siitä seuraa?
Vierailija kirjoitti:
Pitääpä koittaa seuraavan kerran kun alan juttelemaan vieraan naisen kanssa. Aloitan keskustelun että: te nais oletettu ...
Ja katsotaan mitä siitä seuraa?
Miksi pitää edes olettaa mitään ja ottaa sukupuoli mukaan keskusteluun?
Vierailija kirjoitti:
Tirvasen kaikkia, jotka puhuu mulle "oletetuista" muuten kuin sarkastisesti huumorilla.
Mitä vikaa siinä on?
"Joku varasti kaupasta olutta. Oletan, että hän oli nainen (mutta en voi varmaksi sanoa)."
Vierailija kirjoitti:
Voiko olla muu-oletettu?
Mieti.
Sukupuolen näkee pronominipinssistä. Jos on epävarma jonkun sukupuolesta, niin kannattaa kysäistä häneltä pronominit. Erityisesti transit arvostavat huomaavaisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Samoin cis-liitettä käyttäviä voi tintata.
Sitähän meille yritetään pakkosyöttää, mutta ei, siihen ei tarvitse mennä mukaan. Joten ei pidä lähteä edes leikkimään tuollaista.
Se mitä pitäisi tehdä, on että translaki pitäisi vaatia poistamaan.
Oletettu on kyllä typerin termi ikinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voiko olla muu-oletettu?
Mieti.
Jos kerran on miesoletettuja ja naisoletettuja, niin onko myös transoletettuja? Onko meikkaava ja mekkoileva mies transoletettu?
Itse olen alkanut sanomaan naisia kiviaikavarpaiksi
Kyllä voit sanoa mies ja nainen, jos TIEDÄT että toinen todella on sitä. Eli ihmisistä jotka tunnet niin hyvin että tietäisit jos he olisivatkin trans ennen leikkausta tai muunsukupuolisia.
Hiljattain osui silmiin jokin ulkomainen kumihuulten tähdittämä tosi tv-sarja.
Sen verran maskuliinisen oloisia oli osa näyttelijöistä, että väkisinkin tuli mieleen löytyyköhän sieltä hameen alta munat.
Yllättävän moni esim. Puskaradioissa käyttää tätä termiä. Minua tämä kuvottaa ja toivoisin, että kukaan ei edes vitsillä käyttäisi, jotta se ei vakiintuisi sanastoon.
Olen nainen. Kolme lasta tähän maailmaan synnyttänyt, imettänyt ja hoivannut. kuukausittain kärsin kuukautisista. Olen termini naisena ansainnut. Edes tuntematon ei saa sanoa minua cis-naiseksi tai naisoletetuksi. Ne halventavat minua.
Teen ihan omat oletukseni ja sanon ihmistä siksi miltä hän näyttää: mies, nainen tai jokin muu.
Ikinä en ole vielä erehtynyt.
Vierailija kirjoitti:
Yllättävän moni esim. Puskaradioissa käyttää tätä termiä. Minua tämä kuvottaa ja toivoisin, että kukaan ei edes vitsillä käyttäisi, jotta se ei vakiintuisi sanastoon.
Olen nainen. Kolme lasta tähän maailmaan synnyttänyt, imettänyt ja hoivannut. kuukausittain kärsin kuukautisista. Olen termini naisena ansainnut. Edes tuntematon ei saa sanoa minua cis-naiseksi tai naisoletetuksi. Ne halventavat minua.
Mitä halventavaa siinä on? Minua on luultu mieheksi ja se oli loukkaavaa, enkä millään voi kuvitella loukkaantuvani siitä, että joku olettaa minun olevan nainen.
Mene ulos koskettamaan ruohoa.