Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Eikö nykyään saa enää sanoa mies tai nainen, vaan -oletettu?

Vierailija
26.04.2023 |

Aidosti hämmentyneenä kyselen, onko viralliset termit nykyään nais- ja miesoletettu?

Kommentit (79)

Vierailija
41/79 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yllättävän moni esim. Puskaradioissa käyttää tätä termiä. Minua tämä kuvottaa ja toivoisin, että kukaan ei edes vitsillä käyttäisi, jotta se ei vakiintuisi sanastoon.

Olen nainen. Kolme lasta tähän maailmaan synnyttänyt, imettänyt ja hoivannut. kuukausittain kärsin kuukautisista. Olen termini naisena ansainnut. Edes tuntematon ei saa sanoa minua cis-naiseksi tai naisoletetuksi. Ne halventavat minua.

Mitä halventavaa siinä on? Minua on luultu mieheksi ja se oli loukkaavaa, enkä millään voi kuvitella loukkaantuvani siitä, että joku olettaa minun olevan nainen.

Koska olen nainen. En mikään oletettu. Minua on turha rinnastaa näihin wokehörhöihin. He haluavat olla päättämässä miten ketäkin jatkossa kutsutaan.

En enää edes tiedä onko transvestiitti haukkumanimi vai ihan asiallinen termi. Miksi kaikesta pitää tehdä niin vaikeaa? He saavat keksiä itselleen ties mitä termejä, mutta jättäköön valtaväestön rauhaan.

Sitähän ei voi kukaan tuntematon ihminen tietää ja vielä vähemmän sinun kuukautisistasi..

Kuukautisen on TÄRKEÄ tieto. Siitä pystyy päättelemään milloin olet kiimassa!

Ne, joiden on tarvis se tietää, huomaavat sen kyllä muutenkin.

Vierailija
42/79 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä ainakin sanon jatkossakin aina mies ja nainen, tyttö ja poika. Ne jotka ovat tätä vastaan, itkeköön.

Miksi? Missä tilanteessa tulee tarve sukupuolittaa ihmisiä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/79 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitääpä koittaa seuraavan kerran kun alan juttelemaan vieraan naisen kanssa. Aloitan keskustelun että: te nais oletettu ...

Ja katsotaan mitä siitä seuraa?

Miksi pitää edes olettaa mitään ja ottaa sukupuoli mukaan keskusteluun?

Miksei?

Koska se on set ämiesten kieltä. "Mitenkäs noin kaunis neiti täällä yksin istuu?"

Vierailija
44/79 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap. Ei todellakaan. Miten ihmeessä olet käsittänyt noin? Termit kuuluvat johonkin trans-keskusteluun, eivät muuhun.

Vierailija
45/79 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä voit sanoa mies ja nainen, jos TIEDÄT että toinen todella on sitä. Eli ihmisistä jotka tunnet niin hyvin että tietäisit jos he olisivatkin trans ennen leikkausta tai muunsukupuolisia.

Muunsukupuolisuutta ei ole, kuin muutamissa erittäin harvinaisissa poikkeustapauksissa. Silloinkin kyse on BIOLOGISESTA äärimmäisen harvinaisesta poikkeavuudesta, jossa sukupuolta ei kyetä määrittämään. Oman mielensä mukaan ilmenevää muunsukupuolisuutta ei ole olemassakaan.

Noinhan se asia todellisuudessa on, eikä se siitä muuksi muutu!

Vierailija
46/79 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon alkanut ainakin puhumaan just noin ja sitten tietysti muunsukupuolinen ja transnainen ja mies. Lapset oppii tässä samalla, että se on nimenomaan sitä normaalia, ettei sanota nainen tai mies vaan oletetaan olevan nainen tai mies. Muistutan myös aina heitä muunsukupuolisuudesta. Lapsille tää on ihan selvää pässinlihaa, meille dinosauruksille hirvee haloo. Tai siltä tuntuu. Boomerimiehet etenkin tuntuu niin kovin vastustavan maailman muuttumista suvaitsevaisemmaksi. Nim.töissä, jossa yksikin mies tokaisi, ettei hyväksy adoptiota, että jos ei saa omin avuin niin sitten pitäisi olla ilman. En koskaan haluaisi kuulla tuollasta oman lapsen suusta. 

Vierailija
47/79 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mie ainakii oon nainen ja miun ukko on mies. Meille on syntyny kaks tyttöö ja kaks poikaa.

Ei mittää oletettui.

Vierailija
48/79 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos esiinnytte julkisesti, niin on kirjaimellista väkivaltaa toivottaa tervetulleeksi vain hyvät naiset ja herrat, koska sukupuolia on paljon enemmän. Ethän siis kiistä muusujen, kivigenderien ja astraaligenderien sun muiden speshulien olemassaoloa!

Vierailija
49/79 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivänselvä kirjoitti:

Mie ainakii oon nainen ja miun ukko on mies. Meille on syntyny kaks tyttöö ja kaks poikaa.

Ei mittää oletettui.

Toivottavasti kätilö arvasi sukupuolet oikein!

Vierailija
50/79 |
27.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivänselvä kirjoitti:

Ei mittää oletettui.

Ei silloin tarvitsekaan olettaa, kun tietää. Mutta sellaisten ihmisten kohdalla, joista ei tiedä, ei voi kuin olettaa. Kenellekään ei tarvitse myöskään sanoa päin naamaa "hei sinä naisolettu siellä!" vaan tuota termiä käytetään silloin, kun joku kaipaa lisätietoja vaikkapa murtovarkaasta. Miten tämä voi olla niin vaikeaa?

Vierailija
51/79 |
27.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitääpä koittaa seuraavan kerran kun alan juttelemaan vieraan naisen kanssa. Aloitan keskustelun että: te nais oletettu ...

Ja katsotaan mitä siitä seuraa?

Miksi pitää edes olettaa mitään ja ottaa sukupuoli mukaan keskusteluun?

Pitäisikö viitata aina toisiin henkilöinä sukupuoleen katsomatta?

Kävin treffeillä yhden Tinderin naisen kanssa. -> Kävin treffeillä yhden Tinderin henkilön sukupuoleen katsomatta kanssa.

Vaimoni kävi eilen naistenklinikalla. -> Puolisoni sukupuoleen katsomatta kävi eilen henkilöiden sukupuoleen katsomatta klinikalla.

Poikani oli äsken kutsunnoissa. -> Lapseni sukupuoleen katsomatta oli äsken kutsunnoissa.

Hyvät naiset ja herrat. -> Hyvät henkilöt sukupuoleen katsomatta.

Kaiken takana on nainen. -> Kaiken takana on henkilö sukupuoleen katsomatta.

Jne. jne.

Vierailija
52/79 |
27.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin treffeillä yhden Tinderin naisen kanssa. -> Kävin treffeillä yhden Tinderin henkilön sukupuoleen katsomatta kanssa.

- Tinderissä ilmoitetaan sukupuoli ja jos on laittanut hakuehtoihin 'näytä minulle naisia', treffeille ilmaantunutta henkilöä voi suurella todennäköisyydellä pitää naisena. Voi myös kertoa käyneensä treffeillä "Minnan" kanssa.

Vaimoni kävi eilen naistenklinikalla. -> Puolisoni sukupuoleen katsomatta kävi eilen henkilöiden sukupuoleen katsomatta klinikalla.

- Mikäli tiedät vaimosi sukupuoli-identiteetin (toivottavasti tiedät!), voit ihan hyvin kutsua häntä vaimoksi. Puolison nimeäkin voi käyttää, jos tuntuu vaikealta. Tuohon naistenklinikkaan en viitsi edes sanoa mitään..

Poikani oli äsken kutsunnoissa. -> Lapseni sukupuoleen katsomatta oli äsken kutsunnoissa.

- Onko "lapseni oli äsken kutsunnoissa" mielestäsi outo lause? Lapsen nimeäkin voi käyttää, jos tuntuu vaikealta.

- Arvoisa yleisö! Tai vaikka arvoisat juhlavieraat. Ei ole keneltäkään pois.

- Nainen ei ole kaiken takana. Kaiken (pahan) takana on hyvin usein mieheksi identifioituva.

Sen sijaan on ihan tarpeetonta aloittaa esim. Keskustelu sanoilla "hei sinä neitokainen", kertoa että tämä tyttö tässä tuli meille työharjoitteluun, huutaa "hei pojat!" lapsilaumalle ja käyttää termiä "hyvät naiset ja herrat".

Järkeä voi ja saa käyttää, mikäli sellaista päässä on.

Vierailija
53/79 |
27.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

- Tinderissä ilmoitetaan sukupuoli ja jos on laittanut hakuehtoihin 'näytä minulle naisia', treffeille ilmaantunutta henkilöä voi suurella todennäköisyydellä pitää naisena. Voi myös kertoa käyneensä treffeillä "Minnan" kanssa.

- Mikäli tiedät vaimosi sukupuoli-identiteetin (toivottavasti tiedät!), voit ihan hyvin kutsua häntä vaimoksi. Puolison nimeäkin voi käyttää, jos tuntuu vaikealta. Tuohon naistenklinikkaan en viitsi edes sanoa mitään..

- Onko "lapseni oli äsken kutsunnoissa" mielestäsi outo lause? Lapsen nimeäkin voi käyttää, jos tuntuu vaikealta.

- Nainen ei ole kaiken takana. Kaiken (pahan) takana on hyvin usein mieheksi identifioituva.

Sen sijaan on ihan tarpeetonta aloittaa esim. Keskustelu sanoilla "hei sinä neitokainen", kertoa että tämä tyttö tässä tuli meille työharjoitteluun, huutaa "hei pojat!" lapsilaumalle ja käyttää termiä "hyvät naiset ja herrat".

Kirjoitustyylin perusteella vaikuttaa siltä, että olet henkilö sukupuoleen katsomatta. :)

Vierailija
54/79 |
27.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kirjoitustyylin perusteella vaikuttaa siltä, että olet henkilö sukupuoleen katsomatta. :)

Minusta vaikuttaa siltä, että sukupuoli ei ole tässä(kään) yhteydessä kovin oleellinen asia.

Vierailija
55/79 |
27.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisoletettu.

Vierailija
56/79 |
27.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmisoletettu.

Sulle on vaikeaa erottaa ihminen esim. koirasta ja voit tehdä vain oletuksia?

Vierailija
57/79 |
27.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annatko esimerkin tilanteesta, jossa sun pitää käyttää termejä mies ja nainen? Helpompi vastata.

Vierailija
58/79 |
27.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä miksi tämä pieni wokeporukka valittaa, ettei ihmisen sukupuolesta saa tehdä mitään oletuksia, mutta silti pitäisi käyttää termiä nais ja miesoletettu. Siis wtf? Eikö tuo nimenomaan korosta sitä oletusta??

Mutta vastaus on, että tutut mies ja nainen ovat edelleen aivan käypäisiä ja suotavia vaihtoehtoja, antaa tämän lgbt-porukan sekoilla keskenään.

Vierailija
59/79 |
27.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kuullut oletettu-termiä ainoastaan ahdasmielisten ja tahallaan väärin ymmärtävien suusta, ikään kuin hauskana "wokemädätystä" kritisoivana läppänä. Tiedätte varmasti tyypin, ne on niitä, jotka hupsuttelevat identifioituvansa jatkossa teini-ikäiseksi oravaksi ja huutavat, ettei mitään saa enää sanoa.

Aidosti moninaisuuden ymmärtävät ihmiset eivät puhu oletetuista, vaan ihan vain henkilöistä, elleivät tiedä ennalta kyseisen ihmisen sukupuolta.

Kyllä ihan televisiossakin on nähty "oletettu" -termejä käytettävän ihan tosissaan, ilman mitään läppää.

Vierailija
60/79 |
27.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmisoletettu.

Sulle on vaikeaa erottaa ihminen esim. koirasta ja voit tehdä vain oletuksia?

No onhan niitä jotka tuntee olevansa esim. koira ihmisen kehossa. Ni ei voi tietää onko identifioitunut ihmiseksi.