Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Eikö nykyään saa enää sanoa mies tai nainen, vaan -oletettu?

Vierailija
26.04.2023 |

Aidosti hämmentyneenä kyselen, onko viralliset termit nykyään nais- ja miesoletettu?

Kommentit (79)

Vierailija
21/79 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teen ihan omat oletukseni ja sanon ihmistä siksi miltä hän näyttää: mies, nainen tai jokin muu.

Ikinä en ole vielä erehtynyt.

Et ole sitten paljoa maailmaa nähnyt..

Vierailija
22/79 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mielestäni tuo -oletettu on omituinen termi siksikin, että sehän on loukkaava vaikka sillä muka yritetään olla inklusiivinen? Siis jos tapaat naisen joka identifioituukin mieheksi tai joksikin muuksi, ja sanot olettavasi hänen olevan nainen, niin taatusti menee herne nenään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/79 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tää woke-muoti-ilmiö menee ohi. Ja sitten ne keksii taas jotain vielä hassumpaa. Se vaan on niin että osa porukasta on sekaisin kuin seinäkello. Minkä sille voi?

Vierailija
24/79 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kuullut oletettu-termiä ainoastaan ahdasmielisten ja tahallaan väärin ymmärtävien suusta, ikään kuin hauskana "wokemädätystä" kritisoivana läppänä. Tiedätte varmasti tyypin, ne on niitä, jotka hupsuttelevat identifioituvansa jatkossa teini-ikäiseksi oravaksi ja huutavat, ettei mitään saa enää sanoa.

Aidosti moninaisuuden ymmärtävät ihmiset eivät puhu oletetuista, vaan ihan vain henkilöistä, elleivät tiedä ennalta kyseisen ihmisen sukupuolta.

Vierailija
25/79 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yllättävän moni esim. Puskaradioissa käyttää tätä termiä. Minua tämä kuvottaa ja toivoisin, että kukaan ei edes vitsillä käyttäisi, jotta se ei vakiintuisi sanastoon.

Olen nainen. Kolme lasta tähän maailmaan synnyttänyt, imettänyt ja hoivannut. kuukausittain kärsin kuukautisista. Olen termini naisena ansainnut. Edes tuntematon ei saa sanoa minua cis-naiseksi tai naisoletetuksi. Ne halventavat minua.

Mitä halventavaa siinä on? Minua on luultu mieheksi ja se oli loukkaavaa, enkä millään voi kuvitella loukkaantuvani siitä, että joku olettaa minun olevan nainen.

Koska olen nainen. En mikään oletettu. Minua on turha rinnastaa näihin wokehörhöihin. He haluavat olla päättämässä miten ketäkin jatkossa kutsutaan.

En enää edes tiedä onko transvestiitti haukkumanimi vai ihan asiallinen termi. Miksi kaikesta pitää tehdä niin vaikeaa? He saavat keksiä itselleen ties mitä termejä, mutta jättäköön valtaväestön rauhaan.

Vierailija
26/79 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrataan: transnainen on nainen ja äiti, mutta aito nainen on cissu ja synnyttävä vanhempi, eli oman sukupuolensa alalaji. Transien takia tavallisten ihmisten täytyy länkyttää oletetuista ja cissuista.

Vierailija
27/79 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yllättävän moni esim. Puskaradioissa käyttää tätä termiä. Minua tämä kuvottaa ja toivoisin, että kukaan ei edes vitsillä käyttäisi, jotta se ei vakiintuisi sanastoon.

Olen nainen. Kolme lasta tähän maailmaan synnyttänyt, imettänyt ja hoivannut. kuukausittain kärsin kuukautisista. Olen termini naisena ansainnut. Edes tuntematon ei saa sanoa minua cis-naiseksi tai naisoletetuksi. Ne halventavat minua.

Mitä halventavaa siinä on? Minua on luultu mieheksi ja se oli loukkaavaa, enkä millään voi kuvitella loukkaantuvani siitä, että joku olettaa minun olevan nainen.

Koska olen nainen. En mikään oletettu. Minua on turha rinnastaa näihin wokehörhöihin. He haluavat olla päättämässä miten ketäkin jatkossa kutsutaan.

En enää edes tiedä onko transvestiitti haukkumanimi vai ihan asiallinen termi. Miksi kaikesta pitää tehdä niin vaikeaa? He saavat keksiä itselleen ties mitä termejä, mutta jättäköön valtaväestön rauhaan.

Sitähän ei voi kukaan tuntematon ihminen tietää ja vielä vähemmän sinun kuukautisistasi..

Vierailija
28/79 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sukupuolen näkee pronominipinssistä. Jos on epävarma jonkun sukupuolesta, niin kannattaa kysäistä häneltä pronominit. Erityisesti transit arvostavat huomaavaisuutta.

Miksi jonkun tuntemattoman sukupuolta täytyy edes lähteä selvittämään? Harvemmin tulee tarvetta tietää..

Vierailija
29/79 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitähän ei voi kukaan tuntematon ihminen tietää ja vielä vähemmän sinun kuukautisistasi..

Ei tarvitsekaan tietää. Mutta ei pidä myöskään olettaa. En minäkään lähde olettamaan, että joku on taustaltaan trans. Suomessa sanotaan hän- miehestä ja naisesta. Miksi tänne pitää tuoda nuo sukupuoleen viittaavat sanat, kun sukupuolella ei ole siinä tilanteessa merkitystä?

Jos näkisin naisen näköisen transnaisen, sanoisin häntä naiseksi. En transnaiseksi. Vai haluaako hän, että aina muistutetaan taustasta? Miksi? Haluaa olla erilainen koko elämänsä? Miksi sitten korjaa sen sukupuolen, jos haluaa elää omassa ryhmässään. Korjauttaisi vain kehonsa vastaamaan mieltään ja olisi nainen, kuten me muutkin naiset.

Vierailija
30/79 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö nykyään saa enää sanoa mies tai nainen, vaan -oletettu?

Unohdit EDES -sanan tuosta lauseesta! Eikö nykyään saa enää EDES sanoa mies tai nainen, vaan -oletettu?

Vierailija
31/79 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maiti-Matin munahaisu aina yllättää!

Vierailija
32/79 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuukautisen on TÄRKEÄ tieto. Siitä pystyy päättelemään milloin olet kiimassa!

Vierailija
33/79 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko sinun useinkin vaikea tunnistaa ihmisen sukupuoli? Meneekö useinkin pieleen ja olet vasta kotona huomannut raahanneesi baarista Pirkon, vaikka Pekka oli hakusessa?

Vierailija
34/79 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku sanoisi minua oletetuksi, niin vastaisin takaisin, että ihan tarkoituksellako yrität v**tuilla tai loukata minua? Sillä tiedän, ettei mikään satu heidän sisinpäänsä niin, kuin se, että kokevan oman käytöksensä toisia loukkaavaksi tai että vastapuoli on ottanut heidän käytöksensä loukkaavana.

Vierailija
35/79 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voihan se olla Mäti-Meijukin nykyään!

Vierailija
36/79 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sukupuolen näkee pronominipinssistä. Jos on epävarma jonkun sukupuolesta, niin kannattaa kysäistä häneltä pronominit. Erityisesti transit arvostavat huomaavaisuutta.

Miksi jonkun tuntemattoman sukupuolta täytyy edes lähteä selvittämään? Harvemmin tulee tarvetta tietää..

Tärkeä TIETO koska tietää onko nussittavissa.

Vierailija
37/79 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voihan se olla Mäti-Meijukin nykyään!

Mäti-Meijun looran lemu saa lemmen leimahtaan!

Vierailija
38/79 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ainakin sanon jatkossakin aina mies ja nainen, tyttö ja poika. Ne jotka ovat tätä vastaan, itkeköön.

Vierailija
39/79 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä voit sanoa mies ja nainen, jos TIEDÄT että toinen todella on sitä. Eli ihmisistä jotka tunnet niin hyvin että tietäisit jos he olisivatkin trans ennen leikkausta tai muunsukupuolisia.

Muunsukupuolisuutta ei ole, kuin muutamissa erittäin harvinaisissa poikkeustapauksissa. Silloinkin kyse on BIOLOGISESTA äärimmäisen harvinaisesta poikkeavuudesta, jossa sukupuolta ei kyetä määrittämään. Oman mielensä mukaan ilmenevää muunsukupuolisuutta ei ole olemassakaan.

Vierailija
40/79 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitääpä koittaa seuraavan kerran kun alan juttelemaan vieraan naisen kanssa. Aloitan keskustelun että: te nais oletettu ...

Ja katsotaan mitä siitä seuraa?

Miksi pitää edes olettaa mitään ja ottaa sukupuoli mukaan keskusteluun?

Miksei?