Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Riitaisa avioero tulossa, miten jakaa kodin irtaimisto?

Vierailija
26.04.2023 |

Pakko nyt kysyä miten muut ovat toimineet kodin irtaimiston jakamisen kanssa kun esim. Huonekalut ovat arvokkaita yms.

Ex- vaimo oli siis itse omimassa kaiken arvokkaan vain sanomalla että minä vien nämä kun olen ne itse valinnutkin, oli sitten kyse nahkasohvista tai täyspuisesta kirjahyllystä, moottorisängystä, matoista tai astiastosta.

Minulle hän olisi jättämässä kaiken arvottoman romun. Kun sanoin että ei sovi niin hän raivostui.
Itse ehdotin että valitsemme vuorotellen ja määrittelemme arvokkaille huonekaluille itse hinnan ja näin molemmat saisi suht. arvokkaita asioita mukaansa.
Hänen mielestään on oikein että kun hän valitsi kotiimme 10000 euron nahkasohvat ja minä 4000€ television laitteineen että minä otan ne ja hän sohvat.

Tuntuu että emme pääse tässä eteenpäin, asunto on menossa myyntiin ja tavarat pitäisi saada tyhjättyä.

Ehdottakaa reilua jakoa

Kommentit (150)

1/150 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laskette irtaimistolle hinnan ja jaatte summan puoliksi. Sitten vuorotellen valitsette, mitä kumpikin ottaa. Kunnes toisen summa tulee täyteen. Eli jos irtaimiston arvo on vaikkapa 70 000 €, kumpikin saa ottaa irtaisimistoa 35 000 € mutta ei niin, että toinen valitsee ensin ja loput jää toiselle Vuorotellen valitsette. 

2/150 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja toinen vaihtoehto on, että myytte kaiken ja jaatte myynnistä saadut rahat puoliksi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/150 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano että varallisuus menee tasan puoliksi eli molemmille saman arvosta tavaraa. 

Vierailija
4/150 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edelleen avio-oikeus koskee vain omaisuuden arvoa, ei omaisuutta. Maksaja saa pitää maksamansa, kunhan kumpikin saa yhtä paljon (arvoltaan saman summan verran)

Vierailija
5/150 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Niin ja toinen vaihtoehto on, että myytte kaiken ja jaatte myynnistä saadut rahat puoliksi. 

Alan kohta olemaan tämän kannalla kun toiselle osapuolelle ei mikään sovi vain inttää kokoajan että hän on ne hankkinut.

Ap

Vierailija
6/150 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kovempi homma ja todennäköisesti siinä vain jää tappiolle. Lisäksi kaikki tarvittava pitää ostaa sitten vielä uudelleen.

Vierailija
7/150 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikoinaan erotessamme entisen avovaimoni kanssa tavarat jaettiin niin, että se sai, joka oli valmis jostain tavarasta enemmän maksamaan. Esimerkiksi hän oli valmis maksamaan sängystä 500€ ja minä 550€, joten sain sängyn. 

Vierailija
8/150 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahaa, no siihen tietysti vaikuttaa se, onko jompi kumpi SELVÄSTI aiheuttanut eron, esim pettämällä. Petturi saa loput ja kärsijä valitsee.

Vierailija
9/150 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

hommatkaa ulkopuolista apua, joka jakaa omaisuuden tasan.

Tai sitten menette ihan perus kaavan mukaan ja oikeuteen, jossa ne sitten jaetaan tasan(ish).

Suosittelen tuota viimeistä vaihtoehtoa, niin tulee samalla ositus tehtyä oikeuden päätöksellä, jolla suljet ex-puolisosi, tulevaisuuden perintökaarestasi pois. MUISTAKAA OSITUS !

Vierailija
10/150 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitatte yhdessä kamoille hintalaput ja sitten valitsette vuorotellen niin, että kummankin valitseman tavaran arvo yhteensä on osapuilleen sama.

Vierailija
11/150 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toiselle ruokapöytä, toiselle sohva. Matot puoliksi. Verhot puoliksi. Toiselle sohvapöytä. Toiselle tietokonepöytä. Lautaset toiselle, juomalasit toiselle ( tai setit puoliksi). Taulut puoliksi, koriste-esineet puoliksi. Lakanat puoliksi, siis jos niitäkin on vaikka 10 paria, niin 5 ja 5 (eli ei lueta rivien välistä, että leikataan saksilla halki puoliksi) 😁Jos joissain tavaroissa on tunnearvoa, jos ei kompromissiä löydy, sitä ei saa kumpikaan. Jaot voi tehdä hyvällä tai pahalla.

Ainakin itse haluaisin uuden sängyn, enkä sitä samaa vanhaa missä on yhdessä nukuttu.

Auttaako tämä?

Vierailija
12/150 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistoja menneisyydestä kirjoitti:

Aikoinaan erotessamme entisen avovaimoni kanssa tavarat jaettiin niin, että se sai, joka oli valmis jostain tavarasta enemmän maksamaan. Esimerkiksi hän oli valmis maksamaan sängystä 500€ ja minä 550€, joten sain sängyn. 

No tämä voisi olla yksi tapa.

Ap

Vierailija
13/150 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oot mies ..ja valitsit kusipään.  Siitä mies yleensä maksaa.

Enskerra ei sitten naimisiin.

Vierailija
14/150 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toiselle ruokapöytä, toiselle sohva. Matot puoliksi. Verhot puoliksi. Toiselle sohvapöytä. Toiselle tietokonepöytä. Lautaset toiselle, juomalasit toiselle ( tai setit puoliksi). Taulut puoliksi, koriste-esineet puoliksi. Lakanat puoliksi, siis jos niitäkin on vaikka 10 paria, niin 5 ja 5 (eli ei lueta rivien välistä, että leikataan saksilla halki puoliksi) 😁Jos joissain tavaroissa on tunnearvoa, jos ei kompromissiä löydy, sitä ei saa kumpikaan. Jaot voi tehdä hyvällä tai pahalla.

Ainakin itse haluaisin uuden sängyn, enkä sitä samaa vanhaa missä on yhdessä nukuttu.

Auttaako tämä?

No ei oikein kun rouvan jakoperuste on se että hän ottaa Artekin uuden pöydän ja tuolit ja minä saan ikean työpöydän koska hän on sen ruokapöydän valinnut ja hommannut yms.

Ap

Vierailija
15/150 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mies oli jakanut exänsä kanssa kaiken puoliksi, meillä oli sähkövatkain ja yksi vispilä ja toisaalta plenderin kannu, mutta ei konetta. Parittomia lakanoita, yksi yöpöytä, sohvakalustosta yksi nojatuoli jne. Tätä en ainakaan suosittele jakoperusteeksi muille, ei tuntunut toimivalta, varsinkaan se vispilä ja plenderi

Vierailija
16/150 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä anna sille mitään! Kyllä naiset osaa olla niin törkeitä ettei mitään rahaa! Sinun rahoilla ollaan kuitenkin kaikki ostettu, sinä olet kuitenkin sitä naista elättänyt! Ei hän saa varastaa omaisuuttasi!

Vierailija
17/150 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laskette irtaimistolle hinnan ja jaatte summan puoliksi. Sitten vuorotellen valitsette, mitä kumpikin ottaa. Kunnes toisen summa tulee täyteen. Eli jos irtaimiston arvo on vaikkapa 70 000 €, kumpikin saa ottaa irtaisimistoa 35 000 € mutta ei niin, että toinen valitsee ensin ja loput jää toiselle Vuorotellen valitsette. 

Ohi aiheen, mutta kenellä irtaimiston arvo voi olla 70 000 euroa? Elän ihan erilaisessa todellisuudessa.

Vierailija
18/150 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ahaa, no siihen tietysti vaikuttaa se, onko jompi kumpi SELVÄSTI aiheuttanut eron, esim pettämällä. Petturi saa loput ja kärsijä valitsee.

Mitä jos vaimo on pihdannut seksiä ja mies on joutunut kärsimään puutteessa kunnes on ajautunut vieraisiin.

Onko mies silloin kärsijä joka valitsee?

Vierailija
19/150 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna sille kaikki. Aloitat itse puhtaalta pöydältä. Tavara on vain tavaraa ja raha on vain rahaa.

Vierailija
20/150 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ohi aiheen, mutta kenellä irtaimiston arvo voi olla 70 000 euroa? Elän ihan erilaisessa todellisuudessa.

En tiedä mutta äkkiä voi olla esim. jotain taidetta, mun äidillä on esim. Oiva toikan lintuja monella tonnilla.