Riitaisa avioero tulossa, miten jakaa kodin irtaimisto?
Pakko nyt kysyä miten muut ovat toimineet kodin irtaimiston jakamisen kanssa kun esim. Huonekalut ovat arvokkaita yms.
Ex- vaimo oli siis itse omimassa kaiken arvokkaan vain sanomalla että minä vien nämä kun olen ne itse valinnutkin, oli sitten kyse nahkasohvista tai täyspuisesta kirjahyllystä, moottorisängystä, matoista tai astiastosta.
Minulle hän olisi jättämässä kaiken arvottoman romun. Kun sanoin että ei sovi niin hän raivostui.
Itse ehdotin että valitsemme vuorotellen ja määrittelemme arvokkaille huonekaluille itse hinnan ja näin molemmat saisi suht. arvokkaita asioita mukaansa.
Hänen mielestään on oikein että kun hän valitsi kotiimme 10000 euron nahkasohvat ja minä 4000€ television laitteineen että minä otan ne ja hän sohvat.
Tuntuu että emme pääse tässä eteenpäin, asunto on menossa myyntiin ja tavarat pitäisi saada tyhjättyä.
Ehdottakaa reilua jakoa
Kommentit (150)
No tuo ei tietenkään ole ok, mutta ymmärrän vähän perusteita. Me olemme valinneet kaiken yhdessä, ja siihen on muuten uponnut työtunteja kun ollaan soviteltu värejä ja malleja, mittailtu, verrattu hintoja ja etsitty tavaroita kaupoista. Satoja työtunteja. Jos toinen on tehnyt sen yksin, se on valtava määrä työtä. Ehkä voit jotenkin tulla vastaan?
Epäilen kyllä että jätit jotain kertomatta, kun vastapuoli on noin yksiselitteisen kohtuuton. Niin se yleensä on näissä tapauksissa. Mutta tuskin totuutta saadaan täällä kaivettua esiin.
En minäkään antanut ex vaimolle mitään, täysin oikean ratkaisun tein. Et ole vaimollesi mitään velkaa, älä jätä hänelle mitään.
Vierailija kirjoitti:
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Niin ja toinen vaihtoehto on, että myytte kaiken ja jaatte myynnistä saadut rahat puoliksi.
Alan kohta olemaan tämän kannalla kun toiselle osapuolelle ei mikään sovi vain inttää kokoajan että hän on ne hankkinut.
Ap
Onhan se voinut hankkia mutta kenen nimi on maksukuitissa!
Sitäpaitsi, sehän on vaan tavaraa, maksata oma osuutesi ja ostat uudet, hienommat tilalle. Sitten sitä vasta vituttaakin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toiselle ruokapöytä, toiselle sohva. Matot puoliksi. Verhot puoliksi. Toiselle sohvapöytä. Toiselle tietokonepöytä. Lautaset toiselle, juomalasit toiselle ( tai setit puoliksi). Taulut puoliksi, koriste-esineet puoliksi. Lakanat puoliksi, siis jos niitäkin on vaikka 10 paria, niin 5 ja 5 (eli ei lueta rivien välistä, että leikataan saksilla halki puoliksi) 😁Jos joissain tavaroissa on tunnearvoa, jos ei kompromissiä löydy, sitä ei saa kumpikaan. Jaot voi tehdä hyvällä tai pahalla.
Ainakin itse haluaisin uuden sängyn, enkä sitä samaa vanhaa missä on yhdessä nukuttu.
Auttaako tämä?No ei oikein kun rouvan jakoperuste on se että hän ottaa Artekin uuden pöydän ja tuolit ja minä saan ikean työpöydän koska hän on sen ruokapöydän valinnut ja hommannut yms.
Ap
Haluatko sinäkin sen ruokapöydän vai oletko vaan halukas riitaan?
Vierailija kirjoitti:
Laskette irtaimistolle hinnan ja jaatte summan puoliksi. Sitten vuorotellen valitsette, mitä kumpikin ottaa. Kunnes toisen summa tulee täyteen. Eli jos irtaimiston arvo on vaikkapa 70 000 €, kumpikin saa ottaa irtaisimistoa 35 000 € mutta ei niin, että toinen valitsee ensin ja loput jää toiselle Vuorotellen valitsette.
Ohi aiheen, mutta kenellä irtaimiston arvo voi olla 70 000 euroa? Elän ihan erilaisessa todellisuudessa.
Laske aikasi kuluksi oman irtaimistosi arvo niin saatat yllättyä. Ellet siis ole minimalisti jolla on matto lattialla ja yksi kutakin ruokailuvälinettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toiselle ruokapöytä, toiselle sohva. Matot puoliksi. Verhot puoliksi. Toiselle sohvapöytä. Toiselle tietokonepöytä. Lautaset toiselle, juomalasit toiselle ( tai setit puoliksi). Taulut puoliksi, koriste-esineet puoliksi. Lakanat puoliksi, siis jos niitäkin on vaikka 10 paria, niin 5 ja 5 (eli ei lueta rivien välistä, että leikataan saksilla halki puoliksi) 😁Jos joissain tavaroissa on tunnearvoa, jos ei kompromissiä löydy, sitä ei saa kumpikaan. Jaot voi tehdä hyvällä tai pahalla.
Ainakin itse haluaisin uuden sängyn, enkä sitä samaa vanhaa missä on yhdessä nukuttu.
Auttaako tämä?No ei oikein kun rouvan jakoperuste on se että hän ottaa Artekin uuden pöydän ja tuolit ja minä saan ikean työpöydän koska hän on sen ruokapöydän valinnut ja hommannut yms.
Ap
Vain pienisieluinen ihminen pitää kiinni materiasta. Sanot että sen kuin vie kaiken mitä haluaa. Ostat tilalle uudet.
Onneksi meillä on avioehto. Jos tulee ero, irtaimiston jakamisesta ei tule riitaa. Minä vien omat tavarat, mies omat ja jokunen juttu jää mietittäväksi erikseen.
Jaatteko te lapsennekin niin että rouva saa päättää?
Jos tulisi itselle tuollaista riitaa sohvasta niin kärräisin kaikki huonekalut kaatopaikalle oitis ja kumpikaan ei saisi mitään eli se olisi tasapeli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laskette irtaimistolle hinnan ja jaatte summan puoliksi. Sitten vuorotellen valitsette, mitä kumpikin ottaa. Kunnes toisen summa tulee täyteen. Eli jos irtaimiston arvo on vaikkapa 70 000 €, kumpikin saa ottaa irtaisimistoa 35 000 € mutta ei niin, että toinen valitsee ensin ja loput jää toiselle Vuorotellen valitsette.
Ohi aiheen, mutta kenellä irtaimiston arvo voi olla 70 000 euroa? Elän ihan erilaisessa todellisuudessa.
Laske aikasi kuluksi oman irtaimistosi arvo niin saatat yllättyä. Ellet siis ole minimalisti jolla on matto lattialla ja yksi kutakin ruokailuvälinettä.
Ikävähennykset huomioiden ainoastaan harvoin irtaimiston arvo on useita kymmeniä tuhansia. Ei sitä irtaimiston arvoa hankintahinnalla lasketa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Vain pienisieluinen ihminen pitää kiinni materiasta. Sanot että sen kuin vie kaiken mitä haluaa. Ostat tilalle uudet.
No tätä ehdotin että hän ottaa nuo huonekalut ja yhdessä mietitään hinta ja minä sitten otan tuon rahana yhteisistä varoista mutta tämäkään ei sovi.
Ap
Älä jumankauta luovuta! Ihan periaattesta, jos tiedät olevasi oikeassa, älä luovuta. Toi on perus naisten vinkumista ja aina pitäis saada tahto läpi. Ala sinäkin ehdottelemaan jotain aivan päättömiä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole minimalisti ja mun irtaimiston arvo on ehkä pari sataa jos sitäkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
No tätä ehdotin että hän ottaa nuo huonekalut ja yhdessä mietitään hinta ja minä sitten otan tuon rahana yhteisistä varoista mutta tämäkään ei sovi.
Ap
Ohhoh! Kylläpä osaa olla...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sitä arvoa uuden tavaran mukaan lasketa, vaan käytetyn (kirppistavaran). Ei kukaan maksa vanhasta pyykinpesukoneesta 50-100e enempää, vaikka se kuinka olisi 8 vuotta sitten ollut tonnin Miele, joka saatiin kylläkin alennuksella koska kyljessä oli lommo.
Ap onko sulla kuitit tallessa? Et sitten luovuta! Tarvittaessa ota juristi....onhan teillä sellainen jakopaperit tehnyt?
N53v
Vierailija kirjoitti:
Niin ja toinen vaihtoehto on, että myytte kaiken ja jaatte myynnistä saadut rahat puoliksi.
Alan kohta olemaan tämän kannalla kun toiselle osapuolelle ei mikään sovi vain inttää kokoajan että hän on ne hankkinut.
Ap
Jos hankkinut tarkoittaa tässä sitä, että hän on ne myös maksanut, hän saa ne ottaa. Kumpikin saa pitää itse maksamansa tavarat. Jos irtaimisto on oikeasti arvokasta, ne listataan ositukseen ja mikäli avioehtoa ei ole, rikkaampi maksaa sitten tasinkoa, mutta sen voi hoitaa rahalla.
Sanon vaan kirjoitti:
Jos tulisi itselle tuollaista riitaa sohvasta niin kärräisin kaikki huonekalut kaatopaikalle oitis ja kumpikaan ei saisi mitään eli se olisi tasapeli.
Joutuisit korvausvastuuseen eli kalliisti maksaisit.
Vierailija kirjoitti:
Sanon vaan kirjoitti:
Joutuisit korvausvastuuseen eli kalliisti maksaisit.
Plus jätemaksut jäisi yksin sulle.
Onko kuitteja tallella? Materia on sinällään merkityksetöntä, ja erotilanteessa loukatut egot taistelee mistä vain.
Mieti mitkä tavaroista järkevästi palvelevat uutta elämääsi ja anna rouvalle loput.