Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mihin vanhat lääkkeet kun en käy koskaan apteekissa?

Vierailija
26.04.2023 |

Meille on kertynyt aika paljon vanhentuneita lääkkeitä. En kuitenkaan koskaan käy apteekissa. Olen autoton, missään lähellä ei ole yhtään apteekkia eikä minkään sellaisen reitin varrella jossa kuljen. Ja tilaan kaikki lääkkeet vain nettiapteekista, olen tehnyt näin vuosia.

Joten onko joku keino hävittää vanhat lääkkeet jos niitä ei itse pääse viemään apteekkiin?

Kommentit (160)

Vierailija
141/160 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile tarjota sortti-asemalle. Luultavasti eivät kelpaa, mutta kannattaa kysäistä.

Vierailija
142/160 |
25.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huolissani  useiden aloittajien henkisestä kapasiteetista. Kuten kyseisessäkin tapauksessa. Mutta onneksi usein on  kyse ns. kieli poskessa kirjoittelusta; kunhan jotain naputtelee aikansa kuluksi, vailla mitään todenperäisyyttä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/160 |
25.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

parilla pillerillä ei oo mitään merkitystä

mieti minkä verran Kiina, Intia paskoo tätä plaeettaa joka hetki

Samaa mieltä. Suomalaisilta odotetaan kierrätystä, vaikka se huomio pitäisi olla ihan muita maita kohtaan.

Ja sitten osa suomalaisista on itse olevinaan niin vihreitä että. Työmatkat kuljetaan autolla, vaikka julkisillakin pääsisi, reissataan lentokoneella, pidetään lihaa syövää lemmikkiä, shoppaillaan mielihaluun, jne. Teennäistä näiltä ihmisiltä syyllistää muita kierrättämisestä.

Vierailija
144/160 |
25.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai autotonkin käy joskus terveyskeskuksessa/ lääkärissä jotta saa ne reseptit tilata lääkkeitä. Siellä kylällä yleensä on myös apteekki.

Vai onko nettilääkärit niin vastuuttomia että chatissa vaan kirjoittelevat reseptejä?

Vierailija
145/160 |
25.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö sun ikinä tulee asiaa muihin palveluihin? Yleensä palvelut keskittyvät samalle alueelle.

Mitä ihmeen palveluja te muut oikein käytätte? En ole ap mutta en minä ainakaan käytä juuri mitään palveluita muita kuin lähin s-market jossa on samassa postin automaatti ja muutama ravintola. Ja bensa-asema. Hiukset leikkaan itse, olen ollut terve niin ei mitään lääkäreitä tarvitse, en käy kosmetologilla ja hmm mitä muita palveluita sitten olisi, kirjastoa en enää käytä kuin e-kirjojen lainaamiseen ja se on etäpalvelu.

Mutta jos sulle tulisi kotiin lääkkeitä olisit väkisin käynyt maalikylillä. Kylä jossa talot on maalattu ja kunnanlääkärin vastaanotto ja apteekki.

Vierailija
146/160 |
25.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laitan nykyään roskiin. Apteekissa oltiin aina nyrpeinä naama väärinpäin kun niitä sinne vein, enää en vie.

Outoa. Itse olen monesti vienyt apteekkiin vanhoja ja/tai epäsopivia lääkkeitä ja iloisesti ovat ottaneet vastaan

Täällä meilläpäin on apteekeissa itsepalautuslaatikoita.  Tai jos ei ole kyllä farmaseutti tai tekninen apulainen ne ottaa vastaan.

Vierailija
147/160 |
25.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokeile tarjota sortti-asemalle. Luultavasti eivät kelpaa, mutta kannattaa kysäistä.

Hakeeko ne joku kotoa?

Vierailija
148/160 |
25.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhat lääkkeet täytyy viedä fyysisesti mihin tahansa lähimpään kivijalkaapteekkiin tai kunnalliseen vaarallisen jätteen keräyspisteeseen, sillä lääkejätettä ei voi lähettää postitse. [1]

Miten voit toimia, jos et pääse itse apteekkiin?

Pyydä apua: Pyydä perheenjäsentä, ystävää tai naapuria viemään lääkkeet puolestasi apteekkiin.

Käytä kotihoitoa: Jos sinulla on kotihoitoa, he voivat usein ottaa vanhat lääkkeet mukaansa hävitettäväksi.

Kunta- ja jäteasemat: Voit tarkistaa oman alueesi jätehuollosta (esimerkiksi Turussa Lounais-Suomen Jätehuolto), ottavatko paikalliset vaarallisen jätteen keräyspisteet tai kierrätysautot vastaan lääkejätettä. [1, 2, 3]

Lääkkeiden pakkaaminen ennen palautusta

Poista tiedot: Ota pois reseptilääkkeiden ohjetarrat, joissa on henkilötietojasi. [1]

Muovipussi: Laita tabletit ja kapselit läpinäkyvään ja tiiviiseen muovipussiin. Tabletit voi poistaa pahvikuorista, mutta läpipainoliuskassa (foliossa) olevia lääkkeitä ei tarvitse irrottaa.[1, 2]

Nestemäiset: Palauta nestemäiset lääkkeet, voiteet ja silmätipat omissa alkuperäispakkauksissaan. [1, 2]

Erityisjätteet: Pakkaa neulat ja ruiskut läpäisemättömään astiaan (kuten tyhjään muovipulloon). Jodipitoiset lääkkeet (kuten Betadine) tulee pakata erilliseen pussiin. [1, 2, 3]

Apteekit ottavat kotitalouksien lääkejätteen vastaan aina ilmaiseksi. Voit lukea lisätietoa aiheesta Fimea ohjeistuksesta. [1, 2]

Vierailija
149/160 |
25.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ap tilaa ylenpalttisesti lääkkeitä? Tilaa vain tarpeellinen määrä, niin ei jää palautettavaa. 

Vierailija
150/160 |
25.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No sitten otat asiaksesi joku kerta lähteä sinne apteekkiin ihan varta vasten. Joutuu aikuinen ihminen monta muutakin asiaa hoitamaan jotka ei suju ihan vaan ohimennen kauppareissulla.

Tuo lääkkeiden palautus apteekkiin sujuu monelta kyllä ihan ohimennen kauppareissulla, sillä monien isompien markettien yhteydessä saman katon alla on se apteekkikin.

Minä neuvon ap:ta ottamaan ne lääkkeet mukaan ensi kerralla kun menee asioita hoitamaan, samalla matkalla poikkeaa apteekkiin.

Onko oikeasti vaikea ymmärtää, että kaikki ei käy isoissa marketeissa hoitamassa asioita? Olenko jotenkin poikkeus kun olen helpottanut arkeani niin, että tilaan kaiken suoraan kotiin, ruoatkin?

Ap

Eikös se ollut niin ettei sinne syrjäkylille ruokakaupatkaan kuljeta ruokaostoksia kymmenien kilometrien päähän?

Miten voi henkilö, jos ei liikuntakyvytön vanhus, taantua jonnekin erakoksi? Tai tietysti voi mutta usein ovat myös lääkevastaisia luonnonmukaisina.

Vierailija
151/160 |
25.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitat seuraavalle kerjäläiselle käteen, joka eksyy kotiovelle. Esim halloweenina. 

Vierailija
152/160 |
25.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen huolissani  useiden aloittajien henkisestä kapasiteetista. Kuten kyseisessäkin tapauksessa. Mutta onneksi usein on  kyse ns. kieli poskessa kirjoittelusta; kunhan jotain naputtelee aikansa kuluksi, vailla mitään todenperäisyyttä. 

Mä olen huolissani sinun henkisestä kapasiteetistä, kun jaksoit nostaa yli 3 vuotta vanhan aloituksen ja ihmetellä sitä.

Vierailija
153/160 |
25.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap oletko erakko metsän keskellä vai muuten vaan uusavuton?

Jos hän on Korpimuija.

Vierailija
154/160 |
25.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai te edes joskus viikonloppuisin teette jotain muuta kuin käytte lähipuistossa? Eikö olisi ihan hauska seikkailu välillä käydä siellä lähimmässä Prismassa/Citymarketissa ihmettelemässä (se oikeasti voisi olla hauskaa lapselle, jos yleensä tilaatte ruuat kotiin) tai elokuvissa/lastentapahtumassa missä tahansa, jonka matkalle osuisi yksi apteekki?

Tietenkin teemme, käymme tuttavilla kylässä, metsäretkillä, jätskillä jne. Mutta ei niissä paikoissa ole apteekkia. Lähimmillä ostareillakaan ei ole. Tämä ei voi tulla yllätyksenä ainakaan ihmisille, jotka asuu Pk-seudulla. Täällä ei tosiaan ole joka kaupalla apteekkia. Ap

Eli sulla on tuttavia, joilla käytte kylässä.

No eikö joltakin tuttavalta voisi kysäistä, että jos hän käy joskus apteekissa,niin voisko viedä sun vanhentuneet lääkkeet sinne.  Selitykseksi tämä, mitä tännekin olet kertonut.  Kyllä minä ainakin veisin.  

En voi ymmärtää, miten voi muka olla noin avuttomassa tilassa.  Pyhä yksinkertaisuus.

Jos et IKINÄ käy missään kauppakeskuksessa tai isommassa paikassa, missä yleensä on apteekki, niin se on sitten jo voi voi.

Missä sä käyt kaupassa?

Et ihan kaikkia ostoksia voi tehdä netin kautta.    Entä jos lapsi tarvii käyttää lääkärissä tai neuvolassa?  Mites olisi jos sellaisella reissulla kävisit apteekissa?

Ne lääkkeet ei vie niin suurta tilaa, ettei sulla ole mahdollisuutta niitä säilyttää vaikka kuinka kauan, siiheksi että joskus maailmassa pääset näkemään muutakin kuin korpikuusia.

Mistähän sulla ei ilmeisesti ole eikä ketään autollista kaveria, jonka kyydissä joskus kävisit ihan keskustassakin.

Taidat olla taas yksi niistä kirjoittajista, jotka keksii ongelman, kirjoittaa siitä tänne ja torjuu joka ikisen ehdotuksen ongelman ratkaisemiseksi.  Mikään ei onnistu, kun sitä ja tätä.

Hoh hoi.

Vierailija
155/160 |
25.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö sun ikinä tulee asiaa muihin palveluihin? Yleensä palvelut keskittyvät samalle alueelle.

Mitä ihmeen palveluja te muut oikein käytätte? En ole ap mutta en minä ainakaan käytä juuri mitään palveluita muita kuin lähin s-market jossa on samassa postin automaatti ja muutama ravintola. Ja bensa-asema. Hiukset leikkaan itse, olen ollut terve niin ei mitään lääkäreitä tarvitse, en käy kosmetologilla ja hmm mitä muita palveluita sitten olisi, kirjastoa en enää käytä kuin e-kirjojen lainaamiseen ja se on etäpalvelu.

No eikös nuo jo ole ihan niitä palveluita, joita ihmiset käyttää aina joskus?  Ei ne mitään "mitä ihmeen" palveluita ole.  

No kyllä minä ainakin muissakin kaupoissa käyn kuin pelkästään S-marketissa.  

Yleensä näitten markettien yhteydessä on se apteekki.  

Ilmeisesti meillä on nyt jo kasvanut sukupolvi, joka hoitaa netin kautta ihan kaiken.  Kaikki kannetaan kotiovelle eikä mitään tarvitse itse tehdä eikä missään käydä.  

Ei minullakaan autoa ollut nuorena äitinä, polkupyörällä minä kuljin kaikki matkat, lapsi tarakalla.  Ja bussilla sitten tietysti myös.  Niin lääkärissä kuin apteekissakin.

Aapeelle täytyy sitten vaan sanoa, että pitää odottaa siihen asti, kun on jo pakko mennä vaikkapa ihan sinne fyysiselle lääkärille, niin sitten vaan pitää muistaa ottaa ne vanhat lääkkeet mukaan ja viedä samalla apteekkiin.  Siihen voi mennä vuosia, mutta ei voi muuta, jos noin avuton on.  

Kyllä minä taisin olla reipas tyttö nuorena.  Kävin pakollisen reissun sairausvakuutustoimistossakin niin, että vedin lasta mukana pulkassa seitsemän kilometriä ja toiset seitsemän takaisin kotiin.  

Nyt yksi ei saa vietyä muutamaa lääkepurkkia, voi elämän kevät.

Vierailija
156/160 |
25.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No sitten otat asiaksesi joku kerta lähteä sinne apteekkiin ihan varta vasten. Joutuu aikuinen ihminen monta muutakin asiaa hoitamaan jotka ei suju ihan vaan ohimennen kauppareissulla.

Minulla on pieni lapsi ja aika menee päiväkotikuskauksissa, omassa työssä, kotitöissä ja sellaisissa. Jos joskus on muutama tunti ylimääräistä vapaa-aikaa niin käytän sen lapsen kanssa puistossa tms. En todellakaan käytä sitä niin että lähden pienen lapsen kanssa bussilla raahaamaan lääkeroskia apteekkiin. Pk-seudun laitamilla asun, mutta toden totta meidän asuinalueen suunnalla ei ole yhtään apteekkia kuten ei monella muullakaan asuinalueella pk-seudulla. Hki keskustaan taas minulla ei ole koskaan mitään asiaa. Ap

Kuskauksissa. Eli auto on kuitenkin... ja pks:lla julkinen liikenne on kuta kuinkin kaikki alueet kattava, eikä lähin apteekki varmasti ole satojen kilometrien päässä, niin kuin jossain Lapin alueella.

Pidä ne lääkkeet kuitenkin lapsien käsien ulottumattomissa. Ja mitenkähän elämässä selviät tätä vanh. lääkkeitä hankalammista probleemeista?

Ei ole autoa. Kuskaan lapsen päiväkotiin kävellen ja palaan siitä kotiin etätyöhön.

Ap

Ja sillä fyysisellä työpaikalla sun ei tarvitse käydä koskaan?

Mitäs jos joskus tarvitset antibioottikuurin?  Tai lapsesi?  

Asut paikassa, josta ei pääse lääkäriin.  Aika hurjaa.

Vierailija
157/160 |
25.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liotin kuumassa vedessä pari purkillista vanhoja lääkkeitä. Tuli valkoista velliä jonka kaadoin vessan pytystä alas. 

Vierailija
158/160 |
25.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hakeeko ne joku kotoa?

Olen odottanut jo kauan että joku perustaisi woltin kaltaisen firman jossa tuote liikkuisi päinvastaiseen suuntaan, eli hakisi roinaa kotoa pois.

Vierailija
159/160 |
25.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unohdan myös aina ne kotiin. Pelkään että vartija tai poliisi ratsaa kauppakeskuksessa, ja syyte huumeista kun vien lääkkeitä apteekkiin. :D Minua pelottaa kuljettaa niitä. Vaikka laukussa muut varalääkkeet.

Vierailija
160/160 |
25.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä nappeja? Voisin hakea.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi kahdeksan