Mihin vanhat lääkkeet kun en käy koskaan apteekissa?
Meille on kertynyt aika paljon vanhentuneita lääkkeitä. En kuitenkaan koskaan käy apteekissa. Olen autoton, missään lähellä ei ole yhtään apteekkia eikä minkään sellaisen reitin varrella jossa kuljen. Ja tilaan kaikki lääkkeet vain nettiapteekista, olen tehnyt näin vuosia.
Joten onko joku keino hävittää vanhat lääkkeet jos niitä ei itse pääse viemään apteekkiin?
Kommentit (141)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö joka Prismassa ole apteekki?
Lähiöistä joissa ei ole palveluja joutuu joka tapauksessa montaa muuta asiaa varten lähtemään palvelujen luo.
Olen iäkäs mutten voisi kuvitella niin rajoittunutta elämää koti-päiväkoti-puisto.
Ostokset kotiin tuotuna netistä.Ihan huvikseen käyn kotikaupungissa missä milloinkin. Kerran menin bussilla gigantiin, minua vanhempi rouva tuli bussiin viereen ja hän kertoi huvikseen ajavansa busseilla niiden täydet kierrokset. Näkee miten alueet muuttuu ja on päiväohjelmaa.
Elämys voisi olla lapsellekin, ajaa Linnanmäen ohitse ja muut näkymät matkalla, käydä Hakaniemen torilla apteekissa tai Kampissa tai rautatieasemalla.
Minkä ihmeen palveluiden luo? Tarvittavat palvelut saadaan käytännössä kaikki etänä tai kotiinkuljetuksella. Kampaamoja ja muita vastaavia on kotikulmilla hyviä. En käy koskaan Prismassa, inhoan niitä. En ole koskaan tykännyt shoppailusta.
Ja ajatteles, silti elämme hyvää elämää jossa tapahtuu monenlaista kivaa.
Ap
Oletko miettinyt miten rajoittunut lapsesi elämä on? Lapsesi ei osaa käyttäytyä kaupassa eikä yleensä asioilla koska niistä ei saa normaalia mallia.
Ei ole muuta tapaa hävittää kuin apteekit. Ihmettelen kyllä miten voi elää niin rajoittunutta elämää ettei koskaan poistu kotilähiöstään eikä ole edes tuttuja jotka voisi auttaa.
Valitettavasti muuta oikeaoppista keinoa ei taida olla kuin viedä lääkkeet apteekkiin. Teet lapsen kanssa kivan retken vaikka Helsingin keskustaan. Käytte museossa ja leikkipuistossa, ja viette vanhentuneet lääkkeet apteekkiin. Samalla opetat lapselle, miten lääkkeet hävitetään. Lapselle tekee hyvää nähdä muutakin maailmaa kuin kotikulmia.
Kai te edes JOSKUS käytte kotikunnan ulkopuolella? Kuulostaa siltä, että elätte erakkona ja ainoa kontakti ulkomaailmaan on lapsen päivähoitopaikka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laitan nykyään roskiin. Apteekissa oltiin aina nyrpeinä naama väärinpäin kun niitä sinne vein, enää en vie.
Nyt narraat. Laitan ne pussiin ja ojennan apteekin kassalle. Hän tiputtaa ne työpöytänsä alle laatikkoon hymyillen.
Mökkikunnan "kirkolla" apteekissa on palautuslaatikko, itse saa tiputtaa vanhat lääkkeet sinne. Ja siis lukittu, ei kukaan asiaton pääse niitä ottamaan.
Ei se täällä ainakaan sujunut noin. Ensimmäisellä kerralla vein ilman pahvipakkauksia, kun en ollut säilyttänyt niitä, ja tuli valitusta, että pitää olla myös pakkaukset. No säilytin pakkaukset ja vein seuraavalla kerralla niissä. Sillä kertaa tuli valitusta, että ei näitä kaiken maailman pahvipakkauksia tarvitse tänne raahata.
Pitäkää tunkkinne.
Keksitkö itse vai onko kyse 80-luvusta? Vähintään ne henkilötietoja sisältävät laput on syytä poistaa, kaikki muu on enemmän hyvää tai huonoa käytöstä.
Pahvipakkaukset pitää poistaa ja näin me on tehty. Niitä läpipainopakkauksia ei tarvitse tyhjentää.
"Kiinteät lääkkeet, kuten tabletit, kapselit ja voidejäämät, voi pakata yhteen tiiviiseen, läpinäkyvään muovipussiin. Nestemäiset lääkkeet tulisi palauttaa omissa pulloissaan ja erillisessä muovipussissa.
Uloimmaiset pakkaukset kannattaa poistaa ja viedä pahvin- tai muovinkeräykseen."
"Voit tuoda tabletit, kapselit ja jauhomaiset lääkejätteet purkamattomina esimerkiksi muovipussissa apteekkiin."
"• Tuo lääkkeet apteekkiin alkuperäispakkauksissaan.
• Poista nimi- ja ohjeliput reseptilääkkeistä.
• Poista lääkkeiden pahvipakkaukset, mutta älä pura tabletteja läpipainoliuskoista.
• Palauta lasi- tai muovipurkkiin pakatut irralliset tabletit ja kapselit purkkeineen.
• Nestemäiset lääkkeet, pulverit, salvat, voiteet ja suihkeet palautetaan myös alkuperäisissä pakkauksissaan"
En keksinyt itse eikä ollut kyse 80-luvusta, mutta noiden kertojen välillä oli useampi vuosi aikaa. En tiedä oliko ohjeistus sitten muuttunut siinä välissä, mutta otti kyllä hieman päähän, kun olin vuosia säilönyt niitä turhia pahvipakkauksia ihan sitä varten, kun edellisellä kerralla apteekissa väitettiin, että ne pitää lääkkeitä palauttaessa olla mukana.
Tilaa taksi, anna lääkkeet kuljettajalle ja käske viedä apteekkiin. Maksa riittävästi. Sinun ei tarvitse tuhlata vapaa- aikaasi menemällä mukaan. Kuljettaja vie ne kaikki kolme ongelma pakkausta pois.
Vierailija kirjoitti:
Onko mahdollista että taloudessanne joku joskus sairastuisi niin, että lääkkeitä pitäisi hankkia muutenkin kuin kotiinkuljetuksella (=nopeammin)? Jos tällainen mahdollisuus on, laita lääkkeet jonnekin saatavalle niin viet sitten samalla.
Täällä useampikin apteekki kuljettaa kotiin saman päivän aikana. Myös reseptilääkkeet.
Ap
Kolme pakkausta lääkkeitä. Ei vie paljoa tilaa kotona. Anna olla tai laita sekajätteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähiöistä joissa ei ole palveluja joutuu joka tapauksessa montaa muuta asiaa varten lähtemään palvelujen luo.
Olen iäkäs mutten voisi kuvitella niin rajoittunutta elämää koti-päiväkoti-puisto.
Ostokset kotiin tuotuna netistä.Ihan huvikseen käyn kotikaupungissa missä milloinkin. Kerran menin bussilla gigantiin, minua vanhempi rouva tuli bussiin viereen ja hän kertoi huvikseen ajavansa busseilla niiden täydet kierrokset. Näkee miten alueet muuttuu ja on päiväohjelmaa.
Elämys voisi olla lapsellekin, ajaa Linnanmäen ohitse ja muut näkymät matkalla, käydä Hakaniemen torilla apteekissa tai Kampissa tai rautatieasemalla.
Minkä ihmeen palveluiden luo? Tarvittavat palvelut saadaan käytännössä kaikki etänä tai kotiinkuljetuksella. Kampaamoja ja muita vastaavia on kotikulmilla hyviä. En käy koskaan Prismassa, inhoan niitä. En ole koskaan tykännyt shoppailusta.
Ap
Ja kaikki se monenlainen kiva on paikassa jossa ei koskaan satu lähettyville apteekkia? Melkoinen landepaukku olet, pysy siellä junttilassa. Jokos, kiitos!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko mahdollista että taloudessanne joku joskus sairastuisi niin, että lääkkeitä pitäisi hankkia muutenkin kuin kotiinkuljetuksella (=nopeammin)? Jos tällainen mahdollisuus on, laita lääkkeet jonnekin saatavalle niin viet sitten samalla.
Täällä useampikin apteekki kuljettaa kotiin saman päivän aikana. Myös reseptilääkkeet.
Ap
No mitä jos ens kerralla kysyy voiko sen kuljettajan mukana laittaa jätteet takaisin apteekille päin, jos on noin nopea toimitus niin todennäköisesti se kuski on joku apteekin työntekijä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
No anna mukaan kun kuljetus tuo, niin minä teen. Oletko sinä aivan helevetin tyhmä vai jankkaatko jankkaamisen ilosta, eli olet mielisairas?
Vierailija kirjoitti:
Kaikki eivät asu edes lähiössä, minä olen käynyt ruokakaupassa viimeksi lähes kaksi vuotta sitten. Kun metsästää ja kalastaa sekä kasvattaa ruokansa itse, ei tarvitse tilata kuin kuivatuotteet ja mausteet kerran vuodessa netistä.
N33
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Oletko miettinyt miten rajoittunut lapsesi elämä on? Lapsesi ei osaa käyttäytyä kaupassa eikä yleensä asioilla koska niistä ei saa normaalia mallia.
Osaa käyttäytyä kaupassa oikein hyvin. Haemme sieltä välillä jätskit tai karkit.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApNo mitä jos ens kerralla kysyy voiko sen kuljettajan mukana laittaa jätteet takaisin apteekille päin, jos on noin nopea toimitus niin todennäköisesti se kuski on joku apteekin työntekijä.
Ei ole apteekin työntekijä vaan kuriirifirma joka kuljettaa mitä vain paketteja. Ap
Tällä ajalla olisi käynyt jo viemässä ne lääkkeet kun tuntuu vapaapäivä olevan.
Kuka niitä lääkeitä kantaa ihmiselle, joka ei käy koskaan apteekissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApNo anna mukaan kun kuljetus tuo, niin minä teen. Oletko sinä aivan helevetin tyhmä vai jankkaatko jankkaamisen ilosta, eli olet mielisairas?
Eiköhän se tyhmä ole joku muu kuin minä. Ei kuriirifirman kuskille voi antaa mitään roskia.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Kai ne vie ne vanhentuneet lääkkeet samalla pois kun vain muistat antaa?
Elätte samanlaista elämää kuin veljeni 96 v vaimonsa 93 v kanssa.
Kauppa tuo ruuat, kunnan kuski tuo ruoka-annokset kolmasti viikossa, kirjasto tuo kirjat kotiin, apteekki lääkkeet, hoitaja käy ottamassa labrat ja rokottamassa kävi. Vaimonsa on liikuntakykyinen, käy kerran päivässä puistossa.
Eihän siinä mitään. Itse olin tuollaista lapsuutta syrjäkylillä 40- luvulla. Omista lapsistani pidin huolen että he oppivat asioinnit eri paikoissa.
AP on täysin normaali persu, noin ne kaikki käyttäytyvät
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki eivät asu edes lähiössä, minä olen käynyt ruokakaupassa viimeksi lähes kaksi vuotta sitten. Kun metsästää ja kalastaa sekä kasvattaa ruokansa itse, ei tarvitse tilata kuin kuivatuotteet ja mausteet kerran vuodessa netistä.
N33
Mutta jos perheessä on pieni lapsi, on ihan fiksua tehdä välillä tikusta asiaa kauppaan. Lapsi oppii, miten kaupassa asioidaan ja miten kotikylää vilkkaammassa liikenteessä toimitaan. Tässä lääkeasiassa lapsi oppisi myös ongelmanratkaisutaitoa: olisi vietävää apteekkiin, mutta apteekkia ei ole naapurissa – mitä tehdään?