Mihin vanhat lääkkeet kun en käy koskaan apteekissa?
Meille on kertynyt aika paljon vanhentuneita lääkkeitä. En kuitenkaan koskaan käy apteekissa. Olen autoton, missään lähellä ei ole yhtään apteekkia eikä minkään sellaisen reitin varrella jossa kuljen. Ja tilaan kaikki lääkkeet vain nettiapteekista, olen tehnyt näin vuosia.
Joten onko joku keino hävittää vanhat lääkkeet jos niitä ei itse pääse viemään apteekkiin?
Kommentit (141)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laitan nykyään roskiin. Apteekissa oltiin aina nyrpeinä naama väärinpäin kun niitä sinne vein, enää en vie.
Nyt narraat. Laitan ne pussiin ja ojennan apteekin kassalle. Hän tiputtaa ne työpöytänsä alle laatikkoon hymyillen.
Mökkikunnan "kirkolla" apteekissa on palautuslaatikko, itse saa tiputtaa vanhat lääkkeet sinne. Ja siis lukittu, ei kukaan asiaton pääse niitä ottamaan.
Ei se täällä ainakaan sujunut noin. Ensimmäisellä kerralla vein ilman pahvipakkauksia, kun en ollut säilyttänyt niitä, ja tuli valitusta, että pitää olla myös pakkaukset. No säilytin pakkaukset ja vein seuraavalla kerralla niissä. Sillä kertaa tuli valitusta, että ei näitä kaiken maailman pahvipakkauksia tarvitse tänne raahata.
Pitäkää tunkkinne.
Keksitkö itse vai onko kyse 80-luvusta? Vähintään ne henkilötietoja sisältävät laput on syytä poistaa, kaikki muu on enemmän hyvää tai huonoa käytöstä.
Pahvipakkaukset pitää poistaa ja näin me on tehty. Niitä läpipainopakkauksia ei tarvitse tyhjentää.
"Kiinteät lääkkeet, kuten tabletit, kapselit ja voidejäämät, voi pakata yhteen tiiviiseen, läpinäkyvään muovipussiin. Nestemäiset lääkkeet tulisi palauttaa omissa pulloissaan ja erillisessä muovipussissa.
Uloimmaiset pakkaukset kannattaa poistaa ja viedä pahvin- tai muovinkeräykseen."
"Voit tuoda tabletit, kapselit ja jauhomaiset lääkejätteet purkamattomina esimerkiksi muovipussissa apteekkiin."
"• Tuo lääkkeet apteekkiin alkuperäispakkauksissaan.
• Poista nimi- ja ohjeliput reseptilääkkeistä.
• Poista lääkkeiden pahvipakkaukset, mutta älä pura tabletteja läpipainoliuskoista.
• Palauta lasi- tai muovipurkkiin pakatut irralliset tabletit ja kapselit purkkeineen.
• Nestemäiset lääkkeet, pulverit, salvat, voiteet ja suihkeet palautetaan myös alkuperäisissä pakkauksissaan"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pyydä, että Joku Muu apteekissa käyvä vie ne.
Ei ole ketään muuta.
ApEi ainoatakaan naapuria? Hyvän päivän tuttua?
Tietenkin on naapureita. Mutta en kai minä nyt jollekin puolitutulle naapurille voi viedä pussillista vanhentuneita lääkkeitä että viepä sinä nämä apteekkiin.
Ap
Asia tuli erittäin selväksi. Nyt sitten vain ihmettelet edelleen, että mitä teet vanhentuneilla lääkkeillä, kun ei niitä voi vessastakaan alas vetää. Eikä voi laittaa roskiin, ei upottaa veteen, ei haudata maahan.
Vierailija kirjoitti:
Kai te edes joskus viikonloppuisin teette jotain muuta kuin käytte lähipuistossa? Eikö olisi ihan hauska seikkailu välillä käydä siellä lähimmässä Prismassa/Citymarketissa ihmettelemässä (se oikeasti voisi olla hauskaa lapselle, jos yleensä tilaatte ruuat kotiin) tai elokuvissa/lastentapahtumassa missä tahansa, jonka matkalle osuisi yksi apteekki?
Miksi oletat että kaikilla on lapsia? Ja ei, ei ole hauskaa lähteä ryysikseen pyörimään 90km päähän Prismaan tms. Kotikylilleni ei edes toimiteta ruokaa yhtään mistään vaikka asunkin Etelä-Suomessa. Nuo mainitsemasi "huvitukset" voivat olla painajaisia muille, minä liikun mielummin metsässä. Turhat ryynit heitän edelleen roskiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sitten otat asiaksesi joku kerta lähteä sinne apteekkiin ihan varta vasten. Joutuu aikuinen ihminen monta muutakin asiaa hoitamaan jotka ei suju ihan vaan ohimennen kauppareissulla.
Tuo lääkkeiden palautus apteekkiin sujuu monelta kyllä ihan ohimennen kauppareissulla, sillä monien isompien markettien yhteydessä saman katon alla on se apteekkikin.
Minä neuvon ap:ta ottamaan ne lääkkeet mukaan ensi kerralla kun menee asioita hoitamaan, samalla matkalla poikkeaa apteekkiin.
Onko oikeasti vaikea ymmärtää, että kaikki ei käy isoissa marketeissa hoitamassa asioita? Olenko jotenkin poikkeus kun olen helpottanut arkeani niin, että tilaan kaiken suoraan kotiin, ruoatkin?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai te edes joskus viikonloppuisin teette jotain muuta kuin käytte lähipuistossa? Eikö olisi ihan hauska seikkailu välillä käydä siellä lähimmässä Prismassa/Citymarketissa ihmettelemässä (se oikeasti voisi olla hauskaa lapselle, jos yleensä tilaatte ruuat kotiin) tai elokuvissa/lastentapahtumassa missä tahansa, jonka matkalle osuisi yksi apteekki?
Tietenkin teemme, käymme tuttavilla kylässä, metsäretkillä, jätskillä jne. Mutta ei niissä paikoissa ole apteekkia. Lähimmillä ostareillakaan ei ole. Tämä ei voi tulla yllätyksenä ainakaan ihmisille, jotka asuu Pk-seudulla. Täällä ei tosiaan ole joka kaupalla apteekkia. Ap
Olisiko se sitten kauheaa vain tarkoituksella suunnitella tuollainen retki niin, että matkalle osuu apteekki? Vai onko tässä nyt tarkoituksena vain kauhistella sitä, että apteekkia ei nykyään löydy joka kulmalta?
Ei ole tarkoitus kauhistella apteekkien sijaintia, johan jo sanoin että tilaan kaiken kotiinkuljetuksella niin sijainneilla ei ole väliä. Kyselin vain vinkkejä onko muita tapoja hävittää kuin viedä paikan päälle. Ap
EI OLE!
Vierailija kirjoitti:
Ja siis jos ihminen kysyy vinkkiä minne voisi hävittää jotkut jätteet, niin miksi yhtäkkiä kuvittelette, että se on elämän suurin ongelma? Tietenkin voi säilyttää ne kaapissa vaikka 20 vuotta, ei ole ongelma. Kunhan nyt kysyin vinkkiä, että tietäisikö joku muita keinoja hävittämiseen kuin se että vie ne apteekkiin. Esim tietäisikö joku mahdollisuudesta postittaa ne johonkin keskusapteekkiin tms. Tai laittaa johonkin kiertävään ongelmajäteautoon. Mitä vain.
Ap
Ei ole helpompaa tapaa kuin viedä apteekkiin.
Roskiin vaan, siellä ne palaa polttouunissa kovalla lämmöllä kaikkien muidenkin myrkkymuovien seassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi oletat että kaikilla on lapsia? Ja ei, ei ole hauskaa lähteä ryysikseen pyörimään 90km päähän Prismaan tms. Kotikylilleni ei edes toimiteta ruokaa yhtään mistään vaikka asunkin Etelä-Suomessa. Nuo mainitsemasi "huvitukset" voivat olla painajaisia muille, minä liikun mielummin metsässä. Turhat ryynit heitän edelleen roskiin.
AP aika selvästi kertoi, että hänellä on pieniä lapsia. :D Ja myös, että hän asuu pääkaupunkiseudulla ja kulkee julkisilla. Ihan noihin tietoihin perustui tuo kommentti.
Eikö joka Prismassa ole apteekki?
Lähiöistä joissa ei ole palveluja joutuu joka tapauksessa montaa muuta asiaa varten lähtemään palvelujen luo.
Olen iäkäs mutten voisi kuvitella niin rajoittunutta elämää koti-päiväkoti-puisto.
Ostokset kotiin tuotuna netistä.
Ihan huvikseen käyn kotikaupungissa missä milloinkin. Kerran menin bussilla gigantiin, minua vanhempi rouva tuli bussiin viereen ja hän kertoi huvikseen ajavansa busseilla niiden täydet kierrokset. Näkee miten alueet muuttuu ja on päiväohjelmaa.
Elämys voisi olla lapsellekin, ajaa Linnanmäen ohitse ja muut näkymät matkalla, käydä Hakaniemen torilla apteekissa tai Kampissa tai rautatieasemalla.
Jos niitä lääkkeitä ei nyt millään voi apteekkiin toimittaa, niin anna olla kotona. Ei kai ne siellä mitään haittaa, vai montako kuutiota niitä on? Joku roudaa ne sieltä sitten sinun jälkeesi.
Vierailija kirjoitti:
Jos niitä lääkkeitä ei nyt millään voi apteekkiin toimittaa, niin anna olla kotona. Ei kai ne siellä mitään haittaa, vai montako kuutiota niitä on? Joku roudaa ne sieltä sitten sinun jälkeesi.
Ei ne kotona haittaa. Niitä on kolme pakettia. Kunhan kyselin vain vinkkejä onko joku muu tapa siivota ne pois kuin viedä apteekkiin. Ap
Vierailija kirjoitti:
Lähiöistä joissa ei ole palveluja joutuu joka tapauksessa montaa muuta asiaa varten lähtemään palvelujen luo.
Olen iäkäs mutten voisi kuvitella niin rajoittunutta elämää koti-päiväkoti-puisto.
Ostokset kotiin tuotuna netistä.Ihan huvikseen käyn kotikaupungissa missä milloinkin. Kerran menin bussilla gigantiin, minua vanhempi rouva tuli bussiin viereen ja hän kertoi huvikseen ajavansa busseilla niiden täydet kierrokset. Näkee miten alueet muuttuu ja on päiväohjelmaa.
Elämys voisi olla lapsellekin, ajaa Linnanmäen ohitse ja muut näkymät matkalla, käydä Hakaniemen torilla apteekissa tai Kampissa tai rautatieasemalla.
Miten se Prisma, tai mikään mitä sanot, tähän liittyy? Mutta pikku vinkkinä kuitenkin: Suomessa on 71 Prismaa ja 309 kuntaa. Lähimpään Prismaan voi helposti olla sata kilometriä.
Syö ne. Vain otettu lääke auttaa.
Tilaat kaiken kotiinkuljetuksella, onko lapsesi päässeet koskaan käymään kaupassa ?
Kerroit, et sulla on varaa tilata kaikki ostokset kotiin. Sulla on varmaan joku kaveri, jolle voit maksaa siitä, et hän vie puolestasi lääkkeet apteekkiin. Homma hoidettu, jos nyt et kertakaikkiaan millään, koskaan pysty itse niitä sinne viemään.
Vierailija kirjoitti:
Ostokset kotiin tuotuna netistä.Ihan huvikseen käyn kotikaupungissa missä milloinkin. Kerran menin bussilla gigantiin, minua vanhempi rouva tuli bussiin viereen ja hän kertoi huvikseen ajavansa busseilla niiden täydet kierrokset. Näkee miten alueet muuttuu ja on päiväohjelmaa.
Minkä ihmeen palveluiden luo? Tarvittavat palvelut saadaan käytännössä kaikki etänä tai kotiinkuljetuksella. Kampaamoja ja muita vastaavia on kotikulmilla hyviä. En käy koskaan Prismassa, inhoan niitä. En ole koskaan tykännyt shoppailusta.
Ja ajatteles, silti elämme hyvää elämää jossa tapahtuu monenlaista kivaa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Tilaat kaiken kotiinkuljetuksella, onko lapsesi päässeet koskaan käymään kaupassa ?
On. Tietenkin.
Miten se liittyy lääkkeiden hävittämiseen?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laitan nykyään roskiin. Apteekissa oltiin aina nyrpeinä naama väärinpäin kun niitä sinne vein, enää en vie.
Nyt narraat. Laitan ne pussiin ja ojennan apteekin kassalle. Hän tiputtaa ne työpöytänsä alle laatikkoon hymyillen.
Mökkikunnan "kirkolla" apteekissa on palautuslaatikko, itse saa tiputtaa vanhat lääkkeet sinne. Ja siis lukittu, ei kukaan asiaton pääse niitä ottamaan.
Ei se täällä ainakaan sujunut noin. Ensimmäisellä kerralla vein ilman pahvipakkauksia, kun en ollut säilyttänyt niitä, ja tuli valitusta, että pitää olla myös pakkaukset. No säilytin pakkaukset ja vein seuraavalla kerralla niissä. Sillä kertaa tuli valitusta, että ei näitä kaiken maailman pahvipakkauksia tarvitse tänne raahata.
Pitäkää tunkkinne.
Keksitkö itse vai onko kyse 80-luvusta? Vähintään ne henkilötietoja sisältävät laput on syytä poistaa, kaikki muu on enemmän hyvää tai huonoa käytöstä.
Pahvipakkaukset pitää poistaa ja näin me on tehty. Niitä läpipainopakkauksia ei tarvitse tyhjentää.
"Kiinteät lääkkeet, kuten tabletit, kapselit ja voidejäämät, voi pakata yhteen tiiviiseen, läpinäkyvään muovipussiin. Nestemäiset lääkkeet tulisi palauttaa omissa pulloissaan ja erillisessä muovipussissa.
Uloimmaiset pakkaukset kannattaa poistaa ja viedä pahvin- tai muovinkeräykseen."
"Voit tuoda tabletit, kapselit ja jauhomaiset lääkejätteet purkamattomina esimerkiksi muovipussissa apteekkiin."
"• Tuo lääkkeet apteekkiin alkuperäispakkauksissaan.
• Poista nimi- ja ohjeliput reseptilääkkeistä.
• Poista lääkkeiden pahvipakkaukset, mutta älä pura tabletteja läpipainoliuskoista.
• Palauta lasi- tai muovipurkkiin pakatut irralliset tabletit ja kapselit purkkeineen.
• Nestemäiset lääkkeet, pulverit, salvat, voiteet ja suihkeet palautetaan myös alkuperäisissä pakkauksissaan"
Ja tämä ohje on ollut tällaisenaan olemassa jo ainakin 15 vuotta, tosin usein apteekit varsinkin aiemmin otti vastaan vaikka miten pakattuja lääkkeitä, ei ole harvinaista että neulatkin on heitelty sinne sekaan... Siihen kuitenkaan en usko että tällä vuosituhannella olisi käsketty tuoda pahvilaatikoineen ne lääkkeet.
sä olet sairas ja mitkäät lääkkeet eivät auta