Miksi jotkut eivät välitä ulkonäöstään ollenkaan? Eivätkö he ymmärrä, miten paljon se huonontaa heidän elämäänsä?..
Usein samat ihmiset, jotka eivät millään tavalla huolehdi ulkoisesta olemuksestaan ovat samalla myös niitä joita potkitaan päähän, syrjitään työelämässä yms yms. He myöskin kärsivät tästä ja valittavat tästä. Eivätkö he näe yhteyttä näiden asioiden välillä, vai miksi he eivät esim. hanki kunnon vaatteita?.. ulkonäön vaikutusta asemaan yhteiskunnassamme ei kyllä voida kieltää. Onhan se varmaan väärin, mutta eikö helpompi elämä olisi mukavampi?..
Kommentit (380)
Vierailija kirjoitti:
En koe jääneeni mistään paitsi, vaikka en ulkonäkööni panostakkaan. Kiva asunto, mukava työ, mukavat työkaverit, aivan loistava parisuhde, hyvä suhde perheeseen ja muutamia hyviä ystäviä. Jos arvottaisin elämäni sen mukaan mitä tuntemattomat ihmiset ajattelevat minusta, tai kuinka etenen urallani, olisi näkökantani varmaankin erilainen.
Oikeastaan laittautuminen huonontaisi varmaankin elämänlaatuani. Olen huomannut, että kun panostan ulkonäkööni, ajattelen samalla enemmän miltä näytän. Lisäksi siihen menee aikaa ja rahaa.
On eri asia että "ei panosta ulkonäköönsä", kuin että "ei huolehdi ulkonäöstään millään tavalla". On vaikea uskoa että jälkimmäinen ryhmä voisi menestyä suuresti, ellei sitten todella ole antaa tilalle jotain aivan loistavaa neroutta jollain ehkä epäsosiaalisella ammattialueella. Mutta olen kyllä aika vakuuttunut, että jopa insinöörin hommissa ulkonäkö merkkaa jonkun verran esim. työhaastattelussa. Ellei nyt todella ole joitain aivan käsittämättömiä neron lahjoja.
Mutta niin tai näin... Kun kerran olet tyytyväinen tai jopa onnellinen niin hieno juttu, aloitus ei koskenut sinua!
Ap:n aloituksen väitehän on yksinkertaisesti virheellinen. Laittautuminen ei lisää onnellisuutta. Minulla ainakaan ei lisää ollenkaan, päinvastoin. Lisäksi vierastan jakkupukuja, joita ap haluaa naisten käyttävän. Työpaikallani useimmilla on sellaiset, minulla ei, koska en niistä pidä. Tänäänkin olen farkuissa. En myöskään meikkaa, enkä laita hiuksia, koska ei voisi vähempää kiinnostaa. Ei ole haitannut elämääni koskaan mitenkään. Ehkä ap:n onnellisuus lisääntyisi, jos hän luopuisi noista turhista ulkonäköpaineista.
Olen lihava ja minua kiinnosti joskus plus-mallin työ.
Siitäkös vasta meteli nousi! " Mikä vxtun kehoposiitiivinen olet? Etkä näytä yhtään laihemmalta vaikka kuinka pukisit nätit/kunnon vaatteet yllesi! Laihduttaisit ensin, niin ne vaatteet ja meikkikin näyttäisi paremmalta."
Ja olen kuullut sen muualtakin: " Mikähän tuokin luulee olevansa vaikka on noin lihava....minihame on päällä ja muka muotivaatteet...jne jne."
No sainpahan ainakin tietää, että on yksi ihmisryhmä, joita suorastaan kielletään pukeutumasta nätisti ja huolehtimaan ulkonäöstä, nimittäin me läskit.
Me saamme kiinnittää ulkonäköömme huomiota vasta sitten kun on laihtunut tietyn verran.
Huvittaa kun mammat kulkee jo kesämekoissa, vaikka on 12 astetta ja pilvistä. Parantaako se elämää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
13/159 Hei sinä, minulla on kyllä varaa ostaa vaatteita ja hyviä. Tarkoitin sitä, että toisia ei saa väheksyä ulkonäön perusteella ja haukkua heitä homssuiseksi. Se on mielestäni erittäin loukkaavaa käytöstä toisia kohtaan. Ja olen siis hyvätuloinen, mutta minulle itselleni ne ulkonäkö asiat eivät ole tärkeitä, kun kiinnitän itse enemmän huomiota ihmiseen itse, en siihen, miten pukeutuu tai miltä näyttää. Olen aina ollut kiinnostunut ihmisistä siten, että mitä syvällistä ajattelua löytyy, tarinoita ihmisten takaa ym. Minua ei ole koskaan kiinnostanut ihmisten pukeutuminen, vaikka kuinka ns. "homsuinen" olisi. Kukaan ei voi tietää koskaan, mitä löytyy niiden vaateiden takaa, että onko toinen älykäs, tunneälykäs, persoonallinen, omilla aivoillaan ajatteleva, puolustaa vähäosaisia, puolustaa tasa-arvoa, rauhaa ym. Minä en siis voi mitään sille, että miten muut käyttäytyvät, mutta voin itse vaikuttaa siihen, että miten itse käyttäydyn muita kohtaan. Tämä pukeutuminen ei minulle nyt ollut se pääasia.
Totta, "ei ole koiraa karvoihin katsomista".
Ei se ole täällä anonyymillä foorumilla mitään kenenkään haukkumista, että puhuu homssuisesti pukeutuu vasta ihmisryhmästä kun ei ketään sormella osoita tai nimellä mainitse. Kun en edes ole määritellyt homssuista pukeutumista, vaan se jää jokaisen keskusteluun osallistuvan oman mielikuvituksen varaan. Ihan itsestäänselvää on jos sen vain haluaa ymmärtää, että tarkoitin ihmisiä, jotka eivät välitä siitä miltä näyttävät. Varmaan tämäkin on sinun mielestäsi haukkumista, mutta jos tuolle tielle lähdetään, niin ei voida puhua asioista. Se taas ei ikinä ole hyväksi.
Tähän viestiin siis tarkoitin vastaukseni, oli äsken lainauksessa mutta ei tullut mukaan minun viestiini:
"13/159 Hei sinä, minulla on kyllä varaa ostaa vaatteita ja hyviä. Tarkoitin sitä, että toisia ei saa väheksyä ulkonäön perusteella ja haukkua heitä homssuiseksi. Se on mielestäni erittäin loukkaavaa käytöstä toisia kohtaan. Ja olen siis hyvätuloinen, mutta minulle itselleni ne ulkonäkö asiat eivät ole tärkeitä, kun kiinnitän itse enemmän huomiota ihmiseen itse, en siihen, miten pukeutuu tai miltä näyttää. Olen aina ollut kiinnostunut ihmisistä siten, että mitä syvällistä ajattelua löytyy, tarinoita ihmisten takaa ym. Minua ei ole koskaan kiinnostanut ihmisten pukeutuminen, vaikka kuinka ns. "homsuinen" olisi. Kukaan ei voi tietää koskaan, mitä löytyy niiden vaateiden takaa, että onko toinen älykäs, tunneälykäs, persoonallinen, omilla aivoillaan ajatteleva, puolustaa vähäosaisia, puolustaa tasa-arvoa, rauhaa ym. Minä en siis voi mitään sille, että miten muut käyttäytyvät, mutta voin itse vaikuttaa siihen, että miten itse käyttäydyn muita kohtaan. Tämä pukeutuminen ei minulle nyt ollut se pääasia."
Vierailija kirjoitti:
Siitäkös vasta meteli nousi! " Mikä vxtun kehoposiitiivinen olet? Etkä näytä yhtään laihemmalta vaikka kuinka pukisit nätit/kunnon vaatteet yllesi! Laihduttaisit ensin, niin ne vaatteet ja meikkikin näyttäisi paremmalta."
Ja olen kuullut sen muualtakin: " Mikähän tuokin luulee olevansa vaikka on noin lihava....minihame on päällä ja muka muotivaatteet...jne jne."
No sainpahan ainakin tietää, että on yksi ihmisryhmä, joita suorastaan kielletään pukeutumasta nätisti ja huolehtimaan ulkonäöstä, nimittäin me läskit.
Me saamme kiinnittää ulkonäköömme huomiota vasta sitten kun on laihtunut tietyn verran.
Näihin kannattaa kiinnittää huomiota! Kyllä ylipainoinen kin voi hyvällä pukeutumisella parantaa ulkonäköään roimasti! Se on vaan että mitkä vaatteet sitten näyttävät ylipainoisella parhaalta! Minusta juuri ylipainoiselle sopii jakkupuku minihameella aivan erityisen hyvin, takin tosin kannattaa ehkä olla pitkähkö ja sitten siihen kaveriksi voisi jotkut pitkät saappaat olla hyvät tai korkeat sukat, niin että vähän menee sitä säärtä peittoon. Kokemusta on. Sinkuva, venyvä trikoo harvemmin näyttää hyvältä todella ylipainoisen päällä, mutta venymätön puuvillainen tai pellavainen kangas kylläkin! Minusta ylipainoisen kannattaa ehdottomasti korostaa naisellisuuttaan hameilla ja mekoilla, koska ne eivät paljasta niin paljoa myöskään kuin jalkojen ääriviivoja pitkin menevät housut. Mekon kireä kohta kannattaa olla heti tissien alla koska siitä on ylipainoinen nainen yleensä kapeimmillaan. Itse asiassa monet raskausvaatteet saattavat näyttää hyvältä reilusti ylipainoisen päällä...
Onko sinulla käsitystä, miltä venymätön puuvillainen kangas tuntuu ylipainoisen päällä eikä istuvia vaatteita saa kuin teettämällä ja lisäksi riittävän paksua kangasta ei nykyään löydä enää mistään, kun vaatteet on ihme plätkyjä ohutta tai tosi ohutta kangasta.
Vierailija kirjoitti:
Aloitus oli melko kapeakatseinen ja ehkä hieman loukkaava, sekä hyvin hataralle pohjalle perustuva.
Voisiko kuitenkin olla mahdollista, että ulkonäköön panostamattomuus on joskus seuras eikä syy elämän potkimiselle päähän? Kun rahat ja voimavarat ei vaan enää riitä pinnallisiin asioihin?
Tai voisiko kenties olla, ettei se ULKONÄKÖ oikeasti tuo niin hirveästi helpotusta elämään, jos arvomaailma perustuu jollekin muulle kuin sometykkäyksille? Sitä nyt tuskin voi kiistää, että siisti ulkomuoto on yleensäkin elämässä hyvä asia, mutta tämän saavuttaminen ei paljon vaadi. Lisäksi hyvinvointi ja kauneusihanteet usein kulkevat käsikädessä, mutta uskallan väittää, että se hyvinvointi osuus on tässä monelle se elämää helpottava asia, ei se muiden silmissä paremmalta näyttäminen.
Itse en esimerkiksi koe, että ulkonäköön enempi panostaminen toisi elämääni minkäänlaista sisältöä. Ulkonäkööni panostan vain ihon hoitotuotteilla, shamppoolla ja hoitoaineella (näihinkin lähinnä siksi, että ne tekee oloni puhtaaksi ja raikkaaksi) sekä kodin ulkopuolella käytettävillä siisteillä vaatteilla, joita ostan parin vuoden välein. Urheiluharrastukseni pitää minut hoikkana mutta sitä en edes laske tähän koska sillä ei ole mitään tekemistä ulkonäköön panostamisen kanssa.
En keksi, miten meikkaaminen, kampaamokäynnit, implantit, kasvohoidot, pepputreenit ja mitä näitä nyt on tekisi minusta onnellisemman?
Amen!
Vierailija kirjoitti:
Eihän ihmiset yleensä edes ole mitenkään yleisesti yhtä ystävällisiä kaikille, vaan ovat kenelle ovat. Kauniit ovat ystävällisiä toisille kauniille joista olettavat, että heidän kauttaan saattavat saada joitakin etuja elämäänsä. Rumista kun tuskin muuta hyötyä voidaan saada, niin astutaan heidän päälleen että kohotaan itse vähän ylemmäksi, tämä on ajatus monella hyvin luonnonkauniilla.
Tuollaisiakin on, mutta olen nähnyt paljon sitäkin, että ei-niin-kauniit ovat ilkeitä kauniille. Ovat ulkonäön takia heti päättäneet, etteivät pidä tästä ihmisestä, ja tuovat suhtautumisensa näkyvästi esiin. Näin siis vaikka tämä kaunis lähtökohtaisesti suhtautuisi kaikkiin positiivisesti.
Vierailija kirjoitti:
Miksi mun pitäisi nähdä vaivaa jonkun sellaisen asian eteen, joka ei oikeasti vaikuta mun elämääni millään tavalla?
En halua miellyttää ketään, kaikkein vähiten haluan olla visuaalisesti viehättävä vain sen itsetarkoituksen vuoksi! Olen menestynyt työelämässä oikein hyvin ilman panostusta ulkonäkööni. Kalleimmat vaatteeni ovat H&M-tasoa, yleensä kuljen omatekoisissa tai prisma/tokmanni-vaatteissa, ja kummasti työpanokseni on ollut kysyttyä niin kotimaassa kuin EU-alueella ylipäätään. En kaipaa yhtään vaativampiin tehtäviin (ja olen niistä kieltäytynyt), koska nautin vapaa-ajastani erittäin paljon.
Saan asiallista kohtelua mihin menenkin, pankissa, sairaalassa, katsastuskonttorilla, lasten kouluissa...
Kaikki tämä ilman kampaajakäyntejä, manikyyriä, viimeisintä muotia seuraamatta. Olen se palstamamma, joka 80-luvun alkupuolella löysi mustat strech-farkut, eikä ole niistä vieläkään luopunut.
Olen harmaantunut, ylipainoinen ja silti ryppyinen, en käytä hajusteita (anoppi on niille allerginen, enkä nyt kuitenkaan halua aiheuttaa ysikymppiselle astmakohtauksia), en meikkaa lainkaan, joskus harvoin muistan laittaa ne yhdet omistamani kalevalakorvikset korviin. Sen kerran kymmenessä vuodessa kun saan kutsun häihin (pieni suku) niin ajelen sentään säärikarvat ja ostan ehjät sukkahousut. Tukka on aina samalla tavalla, kesät tai talvet, arki tai juhla. Olen 7 vuotta kulkenut kaikissa juhlissa ja merkittävissä tilaisuuksissa kolmen eri mekon voimin, kallein niistä maksoi 49,90€, ja se sama mekko on ollut lainassa myös veljenvaimolla kahdessa raskaudessa (mainitsin varmaan, että olen ylipainoinen?) eri tilaisuuksissa, halvin maksoi alle vitosen. Hyvin on kelvannut myös Keski-Euroopassa "lookkini". Huolehdin kyllä hygieniastani, en haise hielle eikä tukka roiku rasvaisena. Etuhampaassani on (synnynnäinen) virhe, jota en ole katsonut tarpeelliseksi korjata - se ei vaikuta syömiseen, puheeseen eikä hammashygienian hoitamiseen, vaikka näkyy kyllä jos hymyilen tai puhun.
En ole koskaan ollut työtön, ja yhtä lukuunottamatta olen aina saanut kaikki ne työt, joita olen hakenut.
Jotenkin en nyt saa kiinni ap:n tarkoittamasta asiasta.
Sivusta: olet cool!
Vierailija kirjoitti:
Tarkennan: läskit naiset, miehet saa mennä kuin huvittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen ap:n loukkaavia sanoja vähäosaisia kohtaan. Jos on esim. ollut työtön monta vuotta, ei hakemuksista huolimatta ole saanut töitä. Jos hän työttömyyskorvauksella maksaa vuokran, sähköt ja ruoan, niin jääkö rahaa enää vaatteisiin, parturille ym. ulkoiseen hapatukseen? On aina helppo sanoa toisille, että miltä pitää näyttää ja olla ym.? Varsinkin, kun ei itse ap ole asiaa ehkä kohdannut tai sitten tämä oli pelkkä provo?
Olen varmasti itse paljon huono-osaisempi ihminen kuin sinä, mutta luultavasti myös kiltimpi ja henkilöön katsomattomampi. Haluan kertoa muillekin siitä mikä muutti oman elämäni paljon paremmaksi.
Jos on huono osainen, niin ensimmäinen askel parempaan on, että ei enää NÄYTÄ huono-osaiselta. Vaatteita nyt on joka tapauksessa pakko ostaa niin sama edes ostaa hyvännäköisiä! Kirppareilta löytyy kun jaksaa vähän etsiä. :)
Se hyvännäköisyys vaatteiden suhteen on makuasia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näihin kannattaa kiinnittää huomiota! Kyllä ylipainoinen kin voi hyvällä pukeutumisella parantaa ulkonäköään roimasti! Se on vaan että mitkä vaatteet sitten näyttävät ylipainoisella parhaalta! Minusta juuri ylipainoiselle sopii jakkupuku minihameella aivan erityisen hyvin, takin tosin kannattaa ehkä olla pitkähkö ja sitten siihen kaveriksi voisi jotkut pitkät saappaat olla hyvät tai korkeat sukat, niin että vähän menee sitä säärtä peittoon. Kokemusta on. Sinkuva, venyvä trikoo harvemmin näyttää hyvältä todella ylipainoisen päällä, mutta venymätön puuvillainen tai pellavainen kangas kylläkin! Minusta ylipainoisen kannattaa ehdottomasti korostaa naisellisuuttaan hameilla ja mekoilla, koska ne eivät paljasta niin paljoa myöskään kuin jalkojen ääriviivoja pitkin menevät housut. Mekon kireä kohta kannattaa olla heti tissien alla koska siitä on ylipainoinen nainen yleensä kapeimmillaan. Itse asiassa monet raskausvaatteet saattavat näyttää hyvältä reilusti ylipainoisen päällä...
MInä puolestani ajattelen, että jos lihava haluaa pukeutua vaikka minimekkoon, venetsialaiseen naamioasuun, napa-paitaan ja persefarkkuihin tai manga(vai mitä ne on)-tyylisiin asuihin, se on ainoastaan hänen asiansa eikä kuulu kenellekään pätkääkään, vain siksi että hän on lihava.
Siis ei pitäisi kuulua.
Mutta kun vaikuttaa siltä että puinpa minä lihava päälleni mitä tahansa, aina joku muljauttelee silmiään ja kiinnittää huomionsa etupäässä lihavuuteeni eikä vaikka pukevaan mekkooni.
Siksi pukeutumiseen ei jaksa kiinnittää enää huomiota, kun vastaan tulee aina se päästä jalkoihin arvostelevasti katsova tyyppi.
Pukevat vaatteet= mikä kehopositiivinen yrität olla ja annat ymmärtää, että lihavuus on ok.
Huonommat vaatteet= Miksikähän tuokaan akka ei viitsi edes vähän kiinnittää huomiota pukeutumiseensa, onhan niitä muodikkaita plus-kokoja....
Vierailija kirjoitti:
Ap:n aloituksen väitehän on yksinkertaisesti virheellinen. Laittautuminen ei lisää onnellisuutta. Minulla ainakaan ei lisää ollenkaan, päinvastoin. Lisäksi vierastan jakkupukuja, joita ap haluaa naisten käyttävän. Työpaikallani useimmilla on sellaiset, minulla ei, koska en niistä pidä. Tänäänkin olen farkuissa. En myöskään meikkaa, enkä laita hiuksia, koska ei voisi vähempää kiinnostaa. Ei ole haitannut elämääni koskaan mitenkään. Ehkä ap:n onnellisuus lisääntyisi, jos hän luopuisi noista turhista ulkonäköpaineista.
Näytä minulle viesti, jossa olen HALUNNUT naisten käyttävän jakkupukuja! En itse edes ottanut puheeksi näitä yksittäisiä vaatekappaleita! Eli voit lopettaa vääristelyn alkuunsa.
Vierailija kirjoitti:
Hyvällä itsetunnolla varustettu ihminen ei kaipaa muiden mielipiteitä ulkonäöstään. Kääntäen tämä tarkoittaa sitä, että jos on itsetunnossa paha aukko, pyrkii täyttämään aukkoa ulkonäköön panostamisella.
Itse pidän niistä ihmisistä, jotka uskaltavat olla ryysyissä jos ne hyvältä tuntuvat. Tämä tarkoittaa sitä, että kiinnitän enemmän huomiota siihen mitä on kravatin yläpuolella pään sisällä.
Hienoa huomata, että edes jotakuta kiinnostaa enemmän se mikä on kravatin ylä- kuin alapuolella. Yleensä menee ainakin minun kohdallani juuri toisinpäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
MInä puolestani ajattelen, että jos lihava haluaa pukeutua vaikka minimekkoon, venetsialaiseen naamioasuun, napa-paitaan ja persefarkkuihin tai manga(vai mitä ne on)-tyylisiin asuihin, se on ainoastaan hänen asiansa eikä kuulu kenellekään pätkääkään, vain siksi että hän on lihava.
Siis ei pitäisi kuulua.
Mutta kun vaikuttaa siltä että puinpa minä lihava päälleni mitä tahansa, aina joku muljauttelee silmiään ja kiinnittää huomionsa etupäässä lihavuuteeni eikä vaikka pukevaan mekkooni.
Siksi pukeutumiseen ei jaksa kiinnittää enää huomiota, kun vastaan tulee aina se päästä jalkoihin arvostelevasti katsova tyyppi.
Pukevat vaatteet= mikä kehopositiivinen yrität olla ja annat ymmärtää, että lihavuus on ok.
Huonommat vaatteet= Miksikähän tuokaan akka ei viitsi edes vähän kiinnittää huomiota pukeutumiseensa, onhan niitä muodikkaita plus-kokoja....
Näinkö lienee?... Ettei nyt vaan olisi pieni palsta-negatiivisuus kyseessä... Ei minulle ainakaan ole koskaan kukaan ihminen tullut sanomaan, millä tavalla joku vaate näyttää huonolta minun päälläni tai että olisi muljautellut silmiään vaatteilleni... Vaikka ylipainoa on ollut enkä edelleenkään mikään langanlaiha ole.
Ja tottakai kuka tahansa millaisella kropalla tahansa saa pukeutua miten ikinä haluaa. Ei ole mitään tätä kieltävää lakia olemassa. Mä nyt vaan ymmärsin että kyseessä oli ihminen joka ylipainoisena HALUSI pukeutua niin että se näyttää hyvältä. Kyllä tätä asiaa ainakin kymmenettuhannet muut ylipainoiset ihmiset miettivät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvällä itsetunnolla varustettu ihminen ei kaipaa muiden mielipiteitä ulkonäöstään. Kääntäen tämä tarkoittaa sitä, että jos on itsetunnossa paha aukko, pyrkii täyttämään aukkoa ulkonäköön panostamisella.
Itse pidän niistä ihmisistä, jotka uskaltavat olla ryysyissä jos ne hyvältä tuntuvat. Tämä tarkoittaa sitä, että kiinnitän enemmän huomiota siihen mitä on kravatin yläpuolella pään sisällä.
Hienoa huomata, että edes jotakuta kiinnostaa enemmän se mikä on kravatin ylä- kuin alapuolella. Yleensä menee ainakin minun kohdallani juuri toisinpäin.
Kaikki ei ole totta mitä palstalta lukee.
Ei kiinnosta. Kunhan on jotku jotka vetää nopeasti päälle. Enkä tavitse peilejä joista katon miltä näytää. Se on aivan sama minulle ja ei kiinosta miten muutkaan pukeutuu kunhan ei ole alasti kosk en halua alastomia ihmisiä katsella
Totta, "ei ole koiraa karvoihin katsomista".