Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Perinnötkin menee jatkossa hoitomaksuihin

Vierailija
26.04.2023 |

Olen järkyttynyt. Isäni on hoidossa Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueella palvelutalossa. Aikaisemmin hoitomaksu määräytyi niin, että eläkkeestä piti jäädä pieni summa ihmiselle käyttövaraa, esim. puhelin- ja parturikuluja varten. Muistaakseni summa oli n. 150 €.

Eipä ole näin enää. Hoitomaksuun voi mennä koko eläke, jos tilillä on yli 4000 euroa. Isäni on saanut äidiltään pienen perinnön, n. 20 000 euroa. Nyt siis tämä ei nauti mitään suojaa, vaan hyvinvointivaltio syö sen omiin kuluihinsa. Eipä mummi olisi säästänyt, jos olisi tämän tiennyt. Isän hoitokulut on tosiaan yli hänen eläkkeen, ja mitään alennusta niihin ei voi saada, koska hänellä on tilillä nyt noita "säästöjä". Isäni on vasta 71-vuotias ja hoitokodissa aivovamman vuoksi. Hänen kohdallaan ei ole siis kyse tyypillisestä palveluasumisesta, joka kestää vain 2-3 vuotta, vaan voi kestää jopa esim. 20 vuotta. Säästöillään hän pystyisi tekemään pieniä matkoja ja siten hyödyntää perintöään.

Pitääkö tässä nyt sitten nostaa isän tililtä 16 000 "piirongin laatikkoon" vai siirtää tili ulkomaille? Tämä on hullua. Auttakaa.

Kommentit (867)

Vierailija
1/867 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummullani on tämä tilanne joten hänen omaisuutensa meni ennakkoperintönä tyttärilleen jo tässä vaiheessa.

Vierailija
2/867 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äänestetään lisää kokoomusta niin homma ratkeaa.

Kai te köyhät ymmärrätte että ne saa hoitoa kenellä on siihen varaa.

Jos 20 000€ on iso raha niin joutaakin kärsiä.

T. Orpo P

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/867 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se raha pitää hävittää johonkin. Juttele asiasta isäsi kanssa. Myös varallisuusasioita ymmärtävän lakimiehen kanssa keskustelu voisi olla fiksua.

Vierailija
4/867 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mummullani on tämä tilanne joten hänen omaisuutensa meni ennakkoperintönä tyttärilleen jo tässä vaiheessa.

Isäni kohdalla tämä ei ole mahdollista, sillä olen hänen edunvalvojansa ja minun tehtäväni on huolehtia, että hän itse hyötyy rahoistaan, ei perilliset.

Vierailija
5/867 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tossa tilanteessa meillä jaettiin ennakkoperintö. Osteltiin näillä rahoilla sitten äidille "lahjaksi" mm. ulkomaan matkoja jne.

Vierailija
6/867 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tuo on ihan tuon alueen päätös koska ei noin ole joka paikassa. Kannattaa ottaa yhteyttä oman kunnan ja hyvinvointialueen päättäjiin ja kysellä kuka tuollaisen muutoksen on tehnyt ja milloin.

Vierailija
7/867 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ihmettelen, että isältäni jäi perintöä noin 20 tuhatta euroa vaikka asui palvelukodissa viimeiset 10 elinvuottaan. Pidin varattomana kun asui kunnan palvelusetelin turvin jne. Hänellä oli osa eläkerahastossa. Onko niin, että siihen ei saanut kajota? 

Vierailija
8/867 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

T. Orpo P

Et taida ymmärtää, että nimenomaan porvaripuolueet ajavat omaisuudensuojaa. Vasemmistopuolueet taas haluavat sosialisoida ihmisten perinnöt, ja nyt tämä sitten realisoituu hyvinvointialueiden aloittaessa.

Vierailija
9/867 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Orpo P

Et taida ymmärtää, että nimenomaan porvaripuolueet ajavat omaisuudensuojaa. Vasemmistopuolueet taas haluavat sosialisoida ihmisten perinnöt, ja nyt tämä sitten realisoituu hyvinvointialueiden aloittaessa.

Omaisuuden suojaa kyllä mutta eivät sitä että erilaisista palveluista ei pitäisi itse kustantaa entistä isompi osa. Sitä kutsuvat "vastuun ottamiseksi omasta elämästä".

Vierailija
10/867 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä ihmettelen, että isältäni jäi perintöä noin 20 tuhatta euroa vaikka asui palvelukodissa viimeiset 10 elinvuottaan. Pidin varattomana kun asui kunnan palvelusetelin turvin jne. Hänellä oli osa eläkerahastossa. Onko niin, että siihen ei saanut kajota? 

Kyllä, tähän asti säästöt ja perinnöt ovat turvassa, mutta nyt tilanne on muuttunut, kun hyvinvointialueet ovat aloittaneet. Näin ainakin täällä Uudellamaalla.

Vierailija
11/867 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä se hyvinvointivaltion alasajo tarkoittaa. Eikä se raha mene valtion kuluihin vaan isäsi hoitamiseen. Jokaisen nimenoimaan kannattaa nyt mikäli mahdollista kerätä pesämunaa sitä varten että saa kunnon hoitoa vanhana. Perilliset elättäköön itsensä.

Vierailija
12/867 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä taas olen sitä mieltä että onneksi edes vanhana maksetaan kulut tulojen mukaan. Jos on rahaa maksaa enempi ja jos ei ole rahaa maksaa vähemmän.

Vierailija
13/867 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isäni kohdalla tämä ei ole mahdollista, sillä olen hänen edunvalvojansa ja minun tehtäväni on huolehtia, että hän itse hyötyy rahoistaan, ei perilliset.

Siirrä rahat sijoituksiin ja vastaaviin jotka eivät ole suoraan käteistä. Se on myös isäsi edun mukaista.

Vierailija
14/867 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Orpo P

Taidat olla aika pihalla yhteiskunnan asioista, toivottavasti et äänestä.

Vierailija
15/867 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, tähän asti säästöt ja perinnöt ovat turvassa, mutta nyt tilanne on muuttunut, kun hyvinvointialueet ovat aloittaneet. Näin ainakin täällä Uudellamaalla.

Oma omaiseni on muualla hoivakodissa eikä siellä ole tällaista muutosta tullut. Eli kannattaa kysellä oman hyvinvointialueen päättäjiltä että mikä siellä on muuttunut.

Vierailija
16/867 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Orpo P

Omaisuudensuoja on eri asia kuin se että tulevaisuudessa ihmiset joutuvat yhä enenevässä määrin maksamaan oman hoitonsa, niin ettei valtion tarvitse ottaa velkaa sitä varten. Eikö tosiaan mene jakeluun??

Vierailija
17/867 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu tuo olisi pitänyt hoitaa silloin kun kun isäsi oli vielä oikeustoimikelpoinen. Nyt on liian myöhäistä. Jos ryhdyt siirtelemään hänen varojaan teille lapsille niin takuuvarmasti napsahtaa syyte kavalluksesta. 

Vierailija
18/867 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä taas olen sitä mieltä että onneksi edes vanhana maksetaan kulut tulojen mukaan. Jos on rahaa maksaa enempi ja jos ei ole rahaa maksaa vähemmän.

Eli valtio sitten maksaa sen siitä välistä?? Millä rahoilla?

Vierailija
19/867 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös se isäs oo tienannut omat rahansa, mene töihin tienaamaan oma vanhuudenturvasi. Vai pitäskö heti saada kumitissit, turbo huulet ja pari tatskaa?

Vierailija
20/867 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai tuo voi olla mikään aluekohtainen juttu? Että toisella alueella on toisin kuin toisella. Laki kai on sama kaikille.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä kahdeksan