Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Perinnötkin menee jatkossa hoitomaksuihin

Vierailija
26.04.2023 |

Olen järkyttynyt. Isäni on hoidossa Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueella palvelutalossa. Aikaisemmin hoitomaksu määräytyi niin, että eläkkeestä piti jäädä pieni summa ihmiselle käyttövaraa, esim. puhelin- ja parturikuluja varten. Muistaakseni summa oli n. 150 €.

Eipä ole näin enää. Hoitomaksuun voi mennä koko eläke, jos tilillä on yli 4000 euroa. Isäni on saanut äidiltään pienen perinnön, n. 20 000 euroa. Nyt siis tämä ei nauti mitään suojaa, vaan hyvinvointivaltio syö sen omiin kuluihinsa. Eipä mummi olisi säästänyt, jos olisi tämän tiennyt. Isän hoitokulut on tosiaan yli hänen eläkkeen, ja mitään alennusta niihin ei voi saada, koska hänellä on tilillä nyt noita "säästöjä". Isäni on vasta 71-vuotias ja hoitokodissa aivovamman vuoksi. Hänen kohdallaan ei ole siis kyse tyypillisestä palveluasumisesta, joka kestää vain 2-3 vuotta, vaan voi kestää jopa esim. 20 vuotta. Säästöillään hän pystyisi tekemään pieniä matkoja ja siten hyödyntää perintöään.

Pitääkö tässä nyt sitten nostaa isän tililtä 16 000 "piirongin laatikkoon" vai siirtää tili ulkomaille? Tämä on hullua. Auttakaa.

Kommentit (867)

Vierailija
41/867 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siemenlinko kirjoitti:

Eikös se isäs oo tienannut omat rahansa, mene töihin tienaamaan oma vanhuudenturvasi. Vai pitäskö heti saada kumitissit, turbo huulet ja pari tatskaa?

Sinun kannattaa mennä luetunymmärtämiskurssille. Tässä puhuttiin isälle tulleista perintörahoista, ei isän jälkikasvulle tulevaisuudessa jättämästä perinnöstä. Ja ilmeisesti isä palvelutalossa asumisesta huolimatta olisi esim. kykenevä tekemään joskus pieniä matkoja mahdollisesti omaisten kanssa.

Asuuko palvelutaloissa ihmisiä, jotka matkustelevat ulkomailla? Miksi me veronmaksajat maksamme heidän hoidostaan maltaita? Kysyn vaan

Kuka puhui ulkomaanmatkoista? Ja kyllä, kun on siellä aivovamman vuoksi, pystyy matkustelemaan, mutta ei toki yksin.

Vierailija
42/867 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mummullani on tämä tilanne joten hänen omaisuutensa meni ennakkoperintönä tyttärilleen jo tässä vaiheessa.

Isäni kohdalla tämä ei ole mahdollista, sillä olen hänen edunvalvojansa ja minun tehtäväni on huolehtia, että hän itse hyötyy rahoistaan, ei perilliset.

Siirrä rahat sijoituksiin ja vastaaviin jotka eivät ole suoraan käteistä. Se on myös isäsi edun mukaista.

Okei, tämä kuulostaa mahdollisesti järkevältä. Eli sijoitukset ei sitten näy tietenkään pankkitileissä. En ole koskaan itse sijoittanut joten asia on minulle sen puoleen vieras.

Sijoitukset näkyy verotiedoissa ja nykyään pyydetään verotiedotkin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/867 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätä se hyvinvointivaltion alasajo tarkoittaa. Eikä se raha mene valtion kuluihin vaan isäsi hoitamiseen. Jokaisen nimenoimaan kannattaa nyt mikäli mahdollista kerätä pesämunaa sitä varten että saa kunnon hoitoa vanhana. Perilliset elättäköön itsensä.

Isäni tai kukaan muukaan ei saa yhtään parempaa hoitoa, vaikka maksaa siitä enemmän. Erikseen on sitten yksityiset hoitokodit, mutta niissä kustannukset on tyyliin 5000 €/kk, sellaiseen on hyvin harvalla varaa.

Vierailija
44/867 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kai tuo voi olla mikään aluekohtainen juttu? Että toisella alueella on toisin kuin toisella. Laki kai on sama kaikille.

Juu laki on edelleen sama kaikille, eikä ole muuttunut miksikään, ap:n isä on itsemaksavana yksityisessä hoitolaitoksessa.  

Okei. Eli täysin oleellinen asia jäi pois. Jep.

Maksut eivät ole muuttuneet kunnallisessa, perustuu tuloihin, ei omaisuuteen. Yksityisiä hoivakoteja on niille joille kunnallinen ei kelpaa ja niissä joutuu maksamaan itse kaiken. Jotta ap on käsittänyt väärin, tai puhuu potaskaa. 

Vierailija
45/867 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä jos on palvelukotiin muuttaessa myynyt asuntonsa ja tilillä on vaikka 150 000?

Meneekö palvelutalon maksuihin vain eläke vai myös asuntorahat?

Vierailija
46/867 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halvemmaksi tulee ostaa menolippu johonkin aurinkorannalle ja nauttia lopun elämä siellä.

Tietty jos on vuoteen oma niin ehkä parempi ratkaisu olisi avata ikkuna ja antaa vetovoiman hoitaa jos on huolissaan omaisuuden ryöväämisestä palvelumaksuihin.

Vierailija
47/867 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitomaksuun voi mennä koko eläke, jos tilillä on yli 4000 euroa. Isäni on saanut äidiltään pienen perinnön, n. 20 000 euroa. Nyt siis tämä ei nauti mitään suojaa, vaan hyvinvointivaltio syö sen omiin kuluihinsa. Eipä mummi olisi säästänyt, jos olisi tämän tiennyt. Isän hoitokulut on tosiaan yli hänen eläkkeen, ja mitään alennusta niihin ei voi saada, koska hänellä on tilillä nyt noita "säästöjä".

Sinua siis harmittaa, että isäsi, jolla on rahaa, joutuu maksamaan käyttämistään palveluista, eikä yhteiskunta maksakaan tulevaa perintöäsi? Asia selvä.

Vierailija
48/867 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin. Eläkeläisiä on kohta 2 miljoonaa. Eläkkeitä maksetaan n. 33 miljardia vuodessa. 10 vuodessa se on 330 miljardia ja 20 vuodessa yli 660 000 000 000 euroa. Siihen vielä terveys- ja hoitokulut päälle.

Taloudellinen taakka on valtava muulle yhteiskunnalle, siksi vanhus maksaa itse ja kun säästöt sekä omaisuus on syöty niin yhteiskunta kustantaa loput. Muuhun ei ole varaa. Kannattaa katsoa väestöennuste, tämä taakankanto on vasta ALUSSA...

Vierailija
49/867 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

MIhin tuota pientä perintöä oikein pitäisi säilöä? Veikkaan että sitä varten että te voisitte saada sen sitten aikanaan perintönä.

Jos ennen isällesi jäi se 150e jäljelle eläkkeestä niin jatkossa siis se 150e pitää kattaa omista varoista. Aika pieni summa lopulta eikä estä mitenkään sitä että isäsi käyttää siä rahaa myös matkustamiseen ja muuhun mitä haluaa. Eihän niiden omien varojen käyttöä ole mitenkään nyt kielletty tai niitä korvamerkitty johonkin. Sen kuin matkustaa ja tekee mitä haluaa ja sitten kun tilillä on enää se 4000e niin sittenhän tilanne jälleen muuttuu.

Ei, vaan hoitomaksu menee YLI sen eläkkeen. Jos on "alijäämäinen" - tätä termiä hyvinvointialueen henkilö minulle puhelimessa käytti - sitten voi hakea harkinnanvaraista alennusta, mikäli tilillä on alle 4000 €. Eli jos sinulla on tilillä 3500 € hautajaisia varten, siltikin sinun koko eläkkeesi voi mennä hoitomaksuihin. Et tarvitse enää hiustenleikkuuta tai puhelinta tai taskurahaa ristikkolehtien ostoa varten. Mitään muita kuluja ei näköjään huomioida, pelkästään hoitomaksut.

Vierailija
50/867 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entä jos on palvelukotiin muuttaessa myynyt asuntonsa ja tilillä on vaikka 150 000?

Ap trollaa tuolla keksimällään. 

Vierailija
51/867 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinua harmittaa eniten se kun haluat ne rahat itsellesi. Ei hoivakodin asukkaat enää mitään etelän reissuja reissaa. Kahjoa väittääkään moista.

Vierailija
52/867 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mummullani on tämä tilanne joten hänen omaisuutensa meni ennakkoperintönä tyttärilleen jo tässä vaiheessa.

Isäni kohdalla tämä ei ole mahdollista, sillä olen hänen edunvalvojansa ja minun tehtäväni on huolehtia, että hän itse hyötyy rahoistaan, ei perilliset.

Siirrä rahat sijoituksiin ja vastaaviin jotka eivät ole suoraan käteistä. Se on myös isäsi edun mukaista.

Okei, tämä kuulostaa mahdollisesti järkevältä. Eli sijoitukset ei sitten näy tietenkään pankkitileissä. En ole koskaan itse sijoittanut joten asia on minulle sen puoleen vieras.

Sijoitukset näkyy verotiedoissa ja nykyään pyydetään verotiedotkin. 

Mutta pointti onkin se että pitääkö niitä realisoida. Ei nytkään vaadita realisoimaan esim. asuntoa tai metsäomaisuutta.

Vierailija
53/867 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei missään ole luvattu, että kaikki joskus perintöä saaneet saavat käyttää perintörahansa hurvitteluun. Jollain perintörahat kuluvat ihan peruselämiseen. Ja se on aina ollut niin.

Vierailija
54/867 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asuntorahat myös, koska ne ovat siellä tilillä. Tilillä ei enää kannata tuossa tilanteessa pitää rahaa.

Vierailija
55/867 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

MIhin tuota pientä perintöä oikein pitäisi säilöä? Veikkaan että sitä varten että te voisitte saada sen sitten aikanaan perintönä.

Jos ennen isällesi jäi se 150e jäljelle eläkkeestä niin jatkossa siis se 150e pitää kattaa omista varoista. Aika pieni summa lopulta eikä estä mitenkään sitä että isäsi käyttää siä rahaa myös matkustamiseen ja muuhun mitä haluaa. Eihän niiden omien varojen käyttöä ole mitenkään nyt kielletty tai niitä korvamerkitty johonkin. Sen kuin matkustaa ja tekee mitä haluaa ja sitten kun tilillä on enää se 4000e niin sittenhän tilanne jälleen muuttuu.

Ei, vaan hoitomaksu menee YLI sen eläkkeen. Jos on "alijäämäinen" - tätä termiä hyvinvointialueen henkilö minulle puhelimessa käytti - sitten voi hakea harkinnanvaraista alennusta, mikäli tilillä on alle 4000 €. Eli jos sinulla on tilillä 3500 € hautajaisia varten, siltikin sinun koko eläkkeesi voi mennä hoitomaksuihin. Et tarvitse enää hiustenleikkuuta tai puhelinta tai taskurahaa ristikkolehtien ostoa varten. Mitään muita kuluja ei näköjään huomioida, pelkästään hoitomaksut.

No paljonkos se sitten menee yli sen eläkkeen? Tämä oleellinen tieto on nyt puuttunut.

Vierailija
56/867 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mietin vain, kun itsellä tulee tuo tilanne eteen, että meneekö sitten eläkkeen lisäksi ne asuntorahatkin. Kyllä haluaisin jättää lapsilleni perintöä.

Vierailija
57/867 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei missään ole luvattu, että kaikki joskus perintöä saaneet saavat käyttää perintörahansa hurvitteluun. Jollain perintörahat kuluvat ihan peruselämiseen. Ja se on aina ollut niin.

Onko pari pientä lomamatkaa kotimaassa vuodessa hurvittelua? Sukulaisten luona käyminen?

Vierailija
58/867 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mietin vain, kun itsellä tulee tuo tilanne eteen, että meneekö sitten eläkkeen lisäksi ne asuntorahatkin. Kyllä haluaisin jättää lapsilleni perintöä.

Jos sinulla ei ole varaa jättää perintöä, niin ei siinä halut auta. Minäkin haluaisin jättää lapsilleni miljoonana. Kuka maksaisi sen?

Vierailija
59/867 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonko hoitomaksu on kuukaudessa tuollaisissa palvelutaloissa? Vuokra ja sitten ne hoitopalvelut? Mulla ei ole aavistustakaan, missä hinnoissa pyöritään.

Vierailija
60/867 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En todellakaan trollaa, vaan tänään asia mulle selvisi, kun tutkin isän palvelumaksun muutokset ja soitin kahdelle viranhaltijalle. Soitin myös digi- ja väestövirastoon, edunvalvoja kun olen, ja sieltä luvattiin selvittää asiaa. Että miten neuvovat tekemään. Kuinka isän perintö voitaisiin suojata niin, että hän itse hyötyy siitä.

Puhuin käteiseksi vaihtamisesta ja ulkomaille siirtämisestä vaihtoehtoina. Virkailija ei tyrmännyt, mutta sanoi selvittävänsä asiaa ja palaa. 

Tuo osakkeiden ostaminen voi olla tosiaan järkevin veto.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi kolme