Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Laihduttaminen on teknisesti helppoa

Vierailija
25.04.2023 |

- Monipuolisesti terveellistä puhdasta ruokaa
- Sokeri, vehnä, voi ja juusto pois
- Kalorivaje 300 kcal päivässä keskimäärin viikkotasolla
- Liikunta 3xviikko +7,5k askelta joka päivä
- Juo vettä tarpeeksi
- Nuku tarpeeksi
- Ei alkoholia, tupakkaa tms
- Mässypäivillä hedelmiä, leipää, juustoa, ei karkkia/sipsiä/kaljaa

Laihdutustahti noin 300g per viikko keskimäärin kuukausitasolla. Ei enempää.

Jos tuo ei toimi niin teet jotain väärin tai sinulla on sairaus.

SE MIKÄ LAIHDUTUKSESSA ON VAIKEAA ON TUNTEET JA EPÄMUKAVUUDEN SIETO

- Luovuttaa jos paino junnaa tai nousee. Se voi nousta vaikka kolmekin viikkoa putkeen (satoja grammoja, ei kiloja)
- Mässypäiviä pidetään liikaa ja ne vedetään överiksi
- Liian vähän ruokaa ja liikaa liikuntaa -> burn out
- Yleinen luovuttamisen meininki
- Huijataan kaloreissa
- Antaudutaan addiktiolle (sokeri, alkoholi, tupakka ym)
- Ei siedetä nälkää eikä palelua yms

Laihdutustahti normaalipainossa on 12kg/vuosi ja kaikki sen yli on plussaa. Erityisen lihavilla tippu alkuun nopeammin. Mutta odotuksen on hyvä olla tuo mainittu.

Kysyttävää?

Kommentit (104)

Vierailija
61/104 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huomautan, että kalorimäärä on liian pieni jos laihduttaessa palelee. Tämä on ilmainen vinkki ravitsemusterapeutilta. Kitukuuri ei ole tie terveellisiin elämäntapoihin ja laihtumiseen.

Välillä voi palella ja se on aivan normaalia. 300kcal kalorivaje ei ole mikään kitukuuri.

On jos syö jo valmiiksi 1500 kaloria päivällä. Useammat ääliöt kituuttelee täällä 1000-1500 kalorin höpölaihiksilla.

Minä olen lihavuusleikattu. BMI oli ennen 60 nyt normaali 25, olen keski-ikäinen 149 cm pitkä ja siroluinen nainen. Lihon jos syön enemmän kuin 1400 kaloria päivässä.

Kun laihdutan saan syödä 900 kaloria päivässä jos haluan laihtua puoli kiloa viikossa, mikä on sopiva laihtumistahti. Ja tämän 900 kalorimäärän on minulle suositellut laihdutukseen erikoistunut professori HUSin lihavuuden hoitoyksikössä.

Haluan sanoa että 145 -150 cm siron ihmisen kalorin kulutus on aivan eri kuin 180 cm rotevan naisen. Myös keski-ikä ja esim vaihdevuodet hidastavat kalorinkulutusta. Vanhempana ihminen kuluttaa vähemmän kuin nuori ihminen. Myös oma aktiivisuus vaikuttaa kulutukseen.

Jos teet istumatyötä niin sekin vähentää kalorinkulutusta.

Jos on 149cm pitkä niin vuorokauden energiatarpeeksi riittää aikuisella 1200-1300 kcl. Todella moni 160cm pitkäkin syö kuin mies vaikka sen kokoinen pärjää hyvin 1500-1600kcl

Pärjää pärjää. Harva meistä kuitenkaan makaa vuodepotilaana.

Vierailija
62/104 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo ihan kiva, mutta kun ihmisiä ollaan niin tuo ei vaan kaikilla toimi. Esim. itselläni on ahmimiseen taipumusta. Ja ei, ei tarvitse olla sipsejä tai pizzaa, joita ahmia vaan voin ahmia ihan yhtä hyvin perunoita, jauhelihakastiketta, raejuustoa ja salaattia. Niilläkin lihoo jos syö yli kulutuksen. En myöskään tiedä miltä nälkä tuntuu. Jos jään odottamaan, että on nälkä niin saan odottaa kunnes heikottaa. Syömisestä ei myöskään tule kylläinen olo kun ei sitä nälkää koskaan edes ollut. Lopetan siis vasta kun tulee ähky. Eli ilmeisesti jotain vikaa minulla on tuossa nälän ja kylläisyyden tunteessa

Ainoa mikä itselläni laihdutuksen ja painonhallinnan suhteen toimii on ketodieetti, koska silloin himo ahmimiseen katoaa, ruoka jopa ällöttää ja syön vain sen verran kuin tiedän, että kuuluu. Eli nykyisin elämä on sitä, että jos haluan säilyttää normaalipainon niin noudatan vuorotellen vhh- ja ketoruokavalioita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/104 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo ihan kiva, mutta kun ihmisiä ollaan niin tuo ei vaan kaikilla toimi. Esim. itselläni on ahmimiseen taipumusta. Ja ei, ei tarvitse olla sipsejä tai pizzaa, joita ahmia vaan voin ahmia ihan yhtä hyvin perunoita, jauhelihakastiketta, raejuustoa ja salaattia. Niilläkin lihoo jos syö yli kulutuksen. En myöskään tiedä miltä nälkä tuntuu. Jos jään odottamaan, että on nälkä niin saan odottaa kunnes heikottaa. Syömisestä ei myöskään tule kylläinen olo kun ei sitä nälkää koskaan edes ollut. Lopetan siis vasta kun tulee ähky. Eli ilmeisesti jotain vikaa minulla on tuossa nälän ja kylläisyyden tunteessa

Ainoa mikä itselläni laihdutuksen ja painonhallinnan suhteen toimii on ketodieetti, koska silloin himo ahmimiseen katoaa, ruoka jopa ällöttää ja syön vain sen verran kuin tiedän, että kuuluu. Eli nykyisin elämä on sitä, että jos haluan säilyttää normaalipainon niin noudatan vuorotellen vhh- ja ketoruokavalioita.

Keto on yksi vhh:n alalaji. Ei ne ole mitään eri juttuja.

Vierailija
64/104 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

en ymmärrä näitä,jotka sanoo et viljat pois. Mitä leivän tilalle? itse tarvitsen syödä joka päivä leipää ja onhan ravintoaineympyrässäkin leipä. Tiedän,että kuituja saa muualtakin,mutta en vois jättää sämpylöitä ja leipää pois.

Vierailija
65/104 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sama laihdutuksen kannalta syökö mässypäivinä hedelmiä, leipää, juustoa vai karkkia/sipsiä/kaljaa. Olen laihtunut 15 kiloa vuodessa syömällä noita kaikkia karkkia lukuunottamatta. 2 ateriaa päivässä ilman mitää naposteluja tai sokerijuomia aterioiden välissä. Ei laskettu mitään kaloreita ja aika helppo ohje.

Vierailija
66/104 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En usko että tupakointiin sortuminen lihottaa ketään vaikka huono tapa onkin. Päinvastoin.

Vie ruokahalua mutta heikentää unen laatua, metaboliaa, häiritsee hormoneja ja turvottaa. Tupakoivien vyötärönympärys on keskimäärin suurempi kuin tupakoimattomien. Etkö usko?

Vierailija
67/104 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teoriassa ja teknisesti helppoa, mutta käytännössä vaikeaa, jopa mahdotonta. Siltä tuntuu.

Vierailija
68/104 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasviksia, vihanneksia, juureksia, marjoja ja hedelmiä. Huh, tulin kylläiseksi, nälkä lähti, joopa joo. Kyllä ei noilla eväillä. Kuka jaksaa jäystää porkkanaa ja lanttua, selleriä ja tilliä messiin. Pari mustikkaa pakasteesta jälkiruoaksi. Kiva.

Vierailija
69/104 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin no jos on ketolla niin on vhh:lla. Mutta jos on vhh:lla niin ei välttämättä ole ketolla. Ketolla pyritään ketoosiin, mutta vhh:lla välttämättä ei. Vhh:lla tarkoitetaan yleensä sitä, että hiilihydraattien määrää rajoitetaan, mutta esim. kasviksia syödään aika huoletta. Hiilihydraattien määrä siis jotain 50-100g/vrk. Ketolla hiilihydraatteja syödään vain alle 20g/vrk (toki yksilöllistä kuinka suuri määrä voi olla ketoosissa pysymiseksi).

Vierailija
70/104 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kasviksia, vihanneksia, juureksia, marjoja ja hedelmiä. Huh, tulin kylläiseksi, nälkä lähti, joopa joo. Kyllä ei noilla eväillä. Kuka jaksaa jäystää porkkanaa ja lanttua, selleriä ja tilliä messiin. Pari mustikkaa pakasteesta jälkiruoaksi. Kiva.

Paljon syötävää! Kuka enää leipiä tai pullia kaipaa.

Vierailija
71/104 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

en ymmärrä näitä,jotka sanoo et viljat pois. Mitä leivän tilalle? itse tarvitsen syödä joka päivä leipää ja onhan ravintoaineympyrässäkin leipä. Tiedän,että kuituja saa muualtakin,mutta en vois jättää sämpylöitä ja leipää pois.

Miksi on vaikeaa ymmärtää, jos joku ei syö samoin kuin sinä?

Tosi moni saa viljoista oireita, ilmavaivoja, nivelkipuja, ummetusta esim.

Vaikka ne viljat ovat ruokaympyrässä, se ei tarkoita, että ne ovat sopivaa ravintoa kaikille.

Vierailija
72/104 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huomautan, että kalorimäärä on liian pieni jos laihduttaessa palelee. Tämä on ilmainen vinkki ravitsemusterapeutilta. Kitukuuri ei ole tie terveellisiin elämäntapoihin ja laihtumiseen.

Välillä voi palella ja se on aivan normaalia. 300kcal kalorivaje ei ole mikään kitukuuri.

On jos syö jo valmiiksi 1500 kaloria päivällä. Useammat ääliöt kituuttelee täällä 1000-1500 kalorin höpölaihiksilla.

Minä olen lihavuusleikattu. BMI oli ennen 60 nyt normaali 25, olen keski-ikäinen 149 cm pitkä ja siroluinen nainen. Lihon jos syön enemmän kuin 1400 kaloria päivässä.

Kun laihdutan saan syödä 900 kaloria päivässä jos haluan laihtua puoli kiloa viikossa, mikä on sopiva laihtumistahti. Ja tämän 900 kalorimäärän on minulle suositellut laihdutukseen erikoistunut professori HUSin lihavuuden hoitoyksikössä.

Haluan sanoa että 145 -150 cm siron ihmisen kalorin kulutus on aivan eri kuin 180 cm rotevan naisen. Myös keski-ikä ja esim vaihdevuodet hidastavat kalorinkulutusta. Vanhempana ihminen kuluttaa vähemmän kuin nuori ihminen. Myös oma aktiivisuus vaikuttaa kulutukseen.

Jos teet istumatyötä niin sekin vähentää kalorinkulutusta.

Ei pitäisi kuitenkaan tuijottaa pelkkiä kaloreita.  Tosin jos ihan professori suosittelee, niin täytyyhän se olla oikein :D

Titteleillä on uskomaton teho.

Ööö. Uskonko jotain alalle kouluttamatonta amatöörin vai väitellyttä tohtoria joka on tutkinut aihetta kymmeniä vuosia ja teettänyt aiheesta lukuisia tieteellisiä tutkimuksia ja seuraa alan uusimpia tutkimustuloksia??

Mut joo, saat itse olla uskomatta tieteeseen. Minä valitsen tieteelliset tutkimustulokset.

Kumma juttu, että alan lihoa 1500 kalorin märällä. Mutta sitähän sä et usko😆 Vuosia olin ja lihoin kun söin yli 1400 kaloria päivässä

Kaloreidesi laskemisessa on jotain vialla. Tuollaista elomassaa ei kaloreillasi ylläpidetä, joten syöt oikeasti enemmän.

Mikä tässä on vialla?

Olen eri ja laskin netin kalorilaskurilla N 50 v, BMI 25=55 kg pituus 149 cm.

Lepokulutus 1090 kcal

istumatyö 1391 kcal

kevyt työ, hieman aktiivisuutta 1605 kcal

Kuulostaa että kirjoittajan kalorit ovat kohdallaan.

Vierailija
73/104 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä kuulostaa oikein hyvältä jos toimisi vaan. Mutta minulle tuossa on liian vähän liikuntaa, minulle tulee jo joinakin päivinä 3 h liikuntaa enkä millään voi vähentää.

Myöskään nukkumiseen en voi juuri vaikuttaa, sairastan vaikeaa unettomuutta.

Mutta hei voin kokeilla tätä kuukauden ja tulla sitten kertomaan onko mitään vaikutusta kun tuo -300 tuntuu niin vähäiseltä. Älkää poistako ketjua tuo on ihan hyvä ohje ap:llä!

Jos liikut joka päivä jopa 3h päivässä, niin hermostosi käynee aivan totaalisilla ylikierroksilla eikä ihme kun et voi kunnolla nukkua. Mikä leposyke sulla on?

Vierailija
74/104 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teoriassa ja teknisesti helppoa, mutta käytännössä vaikeaa, jopa mahdotonta. Siltä tuntuu.

Riippuu teoriasta.

Vierailija
75/104 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tulee huono olo ja päänsärky jos syön ruoaksi vain vihanneskeiton. Vaik olis kanamunakin samalla.

Tarvitsen kunnon ruoan et pärjään.

Vierailija
76/104 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen laihdutuskuurilla (yli puoli vuotta) joka sujuu tosi hyvin. Eilen koira loukkasi itsensä ja jouduttiin operoimaan. Päätin ostaa itselle pussin karkkia lohturuuaksi mutta se jäi syömättä, koska ehdin kotiin vasta niin myöhään, että sellainen määrä sokeria niin myöhään olisi pilannut yöunet. Tuossa avaamaton pussi nyt odottelee jotain toista hetkeä, jolloin herkut tulisi taas tarpeeseen.

Eli mikä on tarinan opetus? Prioriteettien muuttumisesta joka on elintärkeää pitkällä tähtäimellä. Siitä voi päätellä, lihotko tavoitepainosta takaisin millä todennäköisyydellä.

Tätä en tajua. Jos minulla on paha mieli, huolta, ahdistusta, niin viimeinen asia joka käy mielessä on karkkipussi. Ihan rehellisesti ei käy mielessä, eikä auttaisi pätkääkään. Voin nauttia herkuista vain hyvällä mielellä. Sama alkoholin kanssa.

Ihmiset nyt on erilaisia. Mulle ei maistu karkki, jos voin hyvin, niistä tulee mulle merkityksettömiä.

Vierailija
77/104 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin no jos on ketolla niin on vhh:lla. Mutta jos on vhh:lla niin ei välttämättä ole ketolla. Ketolla pyritään ketoosiin, mutta vhh:lla välttämättä ei. Vhh:lla tarkoitetaan yleensä sitä, että hiilihydraattien määrää rajoitetaan, mutta esim. kasviksia syödään aika huoletta. Hiilihydraattien määrä siis jotain 50-100g/vrk. Ketolla hiilihydraatteja syödään vain alle 20g/vrk (toki yksilöllistä kuinka suuri määrä voi olla ketoosissa pysymiseksi).

Et siis tajunnut, keto on yksi vhh:n laji.

Vierailija
78/104 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi mun pitäs laiha olla?

Vierailija
79/104 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No niitä vaiohtoehtoisia voi leipoa esim juustosta, leivinjauheesta, mantelijauheesta, ravintokuiduista (psyllium) ja kananmunasta. Leseitä voi lisätä jos ei ole liian tiukka viljavaatimuksessa. Noita leipämäisiä korvikkeita on helpompi tehdä, mutta muut ovat vaikeampia. Kyllä se alkaa risomaan, kun jää pastat, riisit, perunat ja nuudelit pois lautaselta. Jotain shirataki nuudeleita on, mutta ne ei vaan ole omaan makuuni ja hinta ei mielytä.

Vierailija
80/104 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle tulee huono olo ja päänsärky jos syön ruoaksi vain vihanneskeiton. Vaik olis kanamunakin samalla.

Tarvitsen kunnon ruoan et pärjään.

Niin välillä on pää kipeä ja huono olo. Juo vettä jossa on viipale sitruunaa. Tai vihreää teetä.

Kroppa taistelee laihtumista vastaan koska se luulee että nyt loppui ruoka ja kuolo koittaa. On tyytyväinen vain kun painokäyrä on joko tasainen tai nousujohteinen.

Aloituksen pointti oli juuri se että kun pitäisi pärjäillä vaikkei olisi aina maksimaalisen mukavaa.