Mitä mieltä olette epätasaisesta palkitsemisesta työpaikalla?
Yhtäkkiä saatetaan palkita joku työtehtävistä, joita useimmat hoitavat ihan normaalistikin. Tyyliin pienestä työajan venymisestä tms. Joskus koko tiimi venyy, mutta palkkio annetaan kaikessa hiljaisuudessa vain tietyille henkilöille. Kriteerit ovat siis hyvin häilyviä, ja koska en kuulu kenenkään suosikkeihin, en luonnollisesti sitä palkkiota saa vaikka omistaisin koko elämäni työlle. Tuntuu himpun verran epäreilulta systeemiltä..
Kommentit (99)
Vierailija kirjoitti:
Palkkaa voidaan myös alentaa jos ei sovi työyhteisöön.
Ei Suomessa.
Tietyillä toimenpiteillä voi savustaa työntekijän pihalle.
Seuralliset ekstrovertit keräilevät kaikki bonukset ja palkankorotukset. Introvertit pärjäävät vain jos kyse on teknisestä alasta ja tekijöistä on kilpailua. Palkka nousee kytkintä nostamalla, ei muuten.
Parhaat palkitaan ja se on oikein
Vierailija kirjoitti:
Parhaat lässyttäjät, ja se on väärin.
Solidaarinen palkkapolitiikka ja kailenlaiset liittojen kanssa yhteistyössä sorvatut bonusjärjestelmät johtavat siihen, että laiskurit ja muuten mitenkuten työnsä hoitavat haluavat hyötyä hyvien ja ahkerien työntelijöiden työstä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parhaat lässyttäjät, ja se on väärin.
Toisinaan näin, elämä on.
Vierailija kirjoitti:
Suorittajaa ja puurtaja te āmmãt vaan, kun ette osaa taitoja joita todella arvostetaan: luovuutta ja out-of-the-box-ajattelua.
Out-of-the-box?? Heh heh. Mistä vuosituhannen vaihteesta tuon repäisit. Onko käytössäsi paljonkin auttamattomasti vanhanaikaisia ja kuluneita hokemia? Arvaan, että asia on juuri näin. Tervetuloa tähän päivään, jossa hyvä johtaminen ottaa huomioon yksilön ominaisuudet ja tiedostetaan, että organisaatio tarvitsee monenlaisia tekijöitä. Ulosannistasi myös huomaamme, että itse et ole kovin kummoinen tekijä. Et suorittajana, puurtajana jja kaikista vähiten johtajana!
Työnantaja pitää parhaistaan huolta antamalla samoille bonukset. Niin se kuuluukin mennä.
Vierailija kirjoitti:
Ei toimi kaikkiin.
Se on oikein jättää jotkut ilman palkitsemista. Eiköhän silloin ymmärrä lähteä toisaalle kun huomaa että muiden palkkakehitys noussut tasaisesti.
Minäkin olen näkymätön ahkera puurtaja, jota ei esimies muista siinä vaiheessa kun palkkioista sovitaan. Toki sainhan minäkin palkkion venymisestä, vajaa 20€ palkankorotuksen. En tiedä olisiko pitänyt itkeä vai nauraa, kun esimies asiasta ilmoitti tekstiviestillä. Oli jo siinä vaiheessa ollut niin pitkään sairauslomalla, että kela maksoi korvaukset, eli sitäkään palkankorotusta ei tarvinnut maksaa vielä pitkään aikaan. Takana oli usean kuukauden työrupeama, jossa tuurasin omien töiden lisäksi kahta sairauslomalaista. Palautuminen ei oikein onnistunut, vaikka kollegat palasivat töihin. Sitten vielä krooninen sairauteni riehaantui uusille raiteille varmaan pitkän stressin takia. Ehkä jossain vaiheessa pääsen taas töihinkin ja nauttimaan siitä hurjasta palkankorotuksesta. Ai, mutta inflaatio taisi viedä jo senkin ilon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei toimi kaikkiin.
Näinkö toimit työnantajana?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suorittajaa ja puurtaja te āmmãt vaan, kun ette osaa taitoja joita todella arvostetaan: luovuutta ja out-of-the-box-ajattelua.
Out-of-the-box?? Heh heh. Mistä vuosituhannen vaihteesta tuon repäisit. Onko käytössäsi paljonkin auttamattomasti vanhanaikaisia ja kuluneita hokemia? Arvaan, että asia on juuri näin. Tervetuloa tähän päivään, jossa hyvä johtaminen ottaa huomioon yksilön ominaisuudet ja tiedostetaan, että organisaatio tarvitsee monenlaisia tekijöitä. Ulosannistasi myös huomaamme, että itse et ole kovin kummoinen tekijä. Et suorittajana, puurtajana jja kaikista vähiten johtajana!
Siinä joku katkera suorittaja joka ei koskaan tee muuta kuin mitä on aina ennen tehty. Huoh.
Vierailija kirjoitti:
Tämä nyt menee ehkä vähän ohi aiheen, mutta minä kilttinä, ahkerana, tunnollisena ja hyväkäytöksisenä työntekijänä sain kerran esimieheltä tiukkaa palautetta siitä, etten ilmeisesti kerran ollut vastannut työkaverin huomenen toivotukseen. En itse edes muista tapausta, olin ehkä ollut väsynyt tai ajatuksissani. Tarkoituksella en ollut jättänyt vastaamatta.
Vastaavasti pari työkaveriani ovat sellaisia, jotka avoimesti kiukuttelevat ja osoittavat mieltään niin halutessaan, tiuskivat esimiehellekin jos siltä tuntuu. Heitä ei luonnollisesti ojenneta mitenkään.
Hei mulla oli joskus ihan sama! Ja vielä henkilö jonka olin huomaamattani ignorannut oli se joka heitti kaikista ilkeetä ja törkeetä vitsiä, mut omien sanojensa mukaan ihan vaa läpäl eikä millää pahalla.
Puurtaja ei todellakaan ole kunnianimi nykyaikana muuta kuin siivousalalla ja siellähän teitä naisia on paljon.
Vierailija kirjoitti:
Seuralliset ekstrovertit keräilevät kaikki bonukset ja palkankorotukset. Introvertit pärjäävät vain jos kyse on teknisestä alasta ja tekijöistä on kilpailua. Palkka nousee kytkintä nostamalla, ei muuten.
Miksi jollekin autostivajakille pitäisi antaa bonus, kun hänen panoksensa yhteishenkeen on miinusmerkkinen?
Vierailija kirjoitti:
Se on oikein jättää jotkut ilman palkitsemista. Eiköhän silloin ymmärrä lähteä toisaalle kun huomaa että muiden palkkakehitys noussut tasaisesti.
Mihin ne kuusikymppiset happamat akat muka lähtee?
Olin kiusattu niin muiden kuin pomon toimesta. Kerran tuli huutamaan huoneeseeni ja kun kiusaajat tämän kuulivat ja näkivät niin enemmän vain vettä myllyyn. Kun kerroin esimiehelle kiusaamisesta totesi tylysti haluanko irtisanoutua ja hän mielellään ottaa irtisanoutumiseni vastaan. Ei kyse siitä etten töitä osannut tehdä tms., mutta olisikohan johtunut reippaasta ylipainostani ja perinnöllisestä ulkonäöstäni, joista olen aina joutunut kiusatuksi. Virkistyspäiväkin sovittiin ratsastuspäiväksi ja mainittiin, että minähän jään sitten töihin, koska hevoset ei kestä painoani, joten en voi valitettavasti osallistua issikkaretkelle. Palkitsemiset sai aina muut. Minä sain haukut kaikessa. Nyt työkyvytön neljättätoistavuotta. Mistähän johtuu...
Palkkaa voidaan myös alentaa jos ei sovi työyhteisöön.