A-Studio alhaisesta syntyvyydestä NYT
Voi surku. Samaistun tämän miehen kokemuksiin siitä, kuinka vaikeaa pariutuminen on.
Kommentit (720)
Keksin noin miljoona mielekkäämpää ja parempaa ajanvietettä kuin lasten hoitaminen ja kasvatus. En ole koskaan halunnut saada lapsia ja tuskinpa asia tästä muuttuu. Olen jo nelikymppinen.
Muutama hellekesä on ollut ja olen pyytänyt että lapseni ei tekisi tänne kärsimään lapsia. Jos kaikki muuttuu näin paljon 20-30 vuodessa niin mitä se on kun lapsenlapset on aikuisia? Palavat tänne hengiltä?
Vierailija kirjoitti:
Kokoomus hallituksessa on luonut työmarkkinat joka aiheuttaa suurta epävarmuutta suunnitella tulevaisuutta.
Seuraavat 4 vuotta kok + persut vain kiihdyttävät tuota kehitystä.
On täysin väärä kehitys palvella ihmisen sijaan taloutta.
Talous on ihmisiä ja ihmiset on osa taloutta. Ei talous ole mikään satuolento!
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset nyt vain ovat keksineet mielekkäämpää tekemistä kuin lasten kasvatus.
Ei välttämättä. Moni haluaisi niitä lapsia, mutta resurssit ei vaan riitä. Talous ei anna periksi tarjota lapselle riittävän hyvää elintasoa. Ja myös itselleen.
On poistettu lapsivähennykset ja asuntolainojen verovähennykset. Lapsilisien reaaliarvo laskenut huomattavasti. Varhaiskasvatus ja koulut kuralla. Työt pätkätöitä. Ihmetelkää siinä sitten miksi on alhainen syntyvyys.
Itselleni oli ainakin ihan päivänselvää, että nuorten naisten työt ovat määrä-aikaisia sen vuoksi, että sitten työsuhde voidaan katkaista kun nainen tulee raskaaksi. Näin oli myös itselläni. Mies vaati, että molemmilla on oltava vakityöt, ennen kun lapsia saa tulla. 35-vuotiaana sanoin, että se on nyt tai ei koskaan. Tiesin jo tässä vaiheessa, että menetän työpaikkani, jos tulen raskaaksi. Näin myös kävi. Silloinen työnantajani on sittemmin saanut tuomion raskaussyrjinnästä (ei tosin minun tapauksestani, joku muu oli rohkeampi). Mutta kyllähän tämä on ihan maantapa.
Vanhempain vapailta palattuani koin myös syrjintää työpaikalla. Se vatsantuijottelu ei ollut vain jokapäiväistä vaan ihan jatkuvaa. En ollut raskaana, mutta ehkä hivenen pömppövatsainen. Menetin tuon uudenkin työn sitten. Vasta nelikymppisenä sain ensimmäisen vakityöni ja sillä tiellä olen edelleen. Työpaikkojen menetykset sattuvat hassusti juuri tuohon lastensaanti aikaan.
Meillä oli muuten perheenä alun perin se suunnitelma, että mies olisi pitänyt suurimman osan perhevapaista. Hän oli ollut samassa työpaikassa jo reilusti yli vuosikymmenen ja kaipasi vaihtelua, kun taas itse kovasti pelkäsin työni menetystä. Eli tavallaan tää suomen malli pakotti minutkin perinteisiin roolimalleihin.
Vierailija kirjoitti:
Tuossa ohjelmassahan sen jo haastateltava sanoi, että Suomessa maksetaan työttömyydestä enemmän kuin äitiydestä. Eli näin paljon meillä arvostetaan äitiyttä. Työtön saa enemmän rahaa kuin mitä kotihoidontuki on + että sinä on vielä se lapsi elätettävänä.
Työttömillä on lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Ei tähän elämään oikeasti mitään lasta mahdu. Opiskelin kaksi korkeakoulututkintoa ja nyt vihdoin olen koulutusta vastaavassa työssä. Olisi uran kannalta aivan katastrofi jäädä nyt moneksi vuodeksi kotiin lapsen kanssa. Olen nyt 33 ja ainakaan muutamaan vuoteen en ehdi lapsien tekoa edes ajatella.
Toisaalta minulla on ihan hyvä elämä mieheni kanssa ilman lapsia. Minkäänlaista vauvakuumetta en ole aistinut.
Jaa, kyllä minulla on mahtunut. Kaksi maisterin tutkintoa, kolmas tekeillä. Koulutusta vastaava työpaikka, hyvä palkka ja neljä lasta. Toki olenkin jo 35-vuotias.
Tein lopullisen päätöksen jättää lapset tekemättä kun oma vanhempani sairastui vakavasti ja myöhemmin menehtyi. Yli kaksi vuotta toimin käytännössä omaishoitajana oman työni ohessa. Siinä kärsi oma terveys, oma avioliitto ja oma työura. Varsinkin viimeiset kuukaudet olivat todella raskaita. Päätin silloin, että en halua saattaa ketään ihmistä vastaavaan tilanteen, jossa itse olin. Se oli kamalaa aikaa. Minä en tee lapsia, joten jos koen äitini kohtalon minut hoitaa yhteiskunta. Jos hoitaa.
Akateemikko sönkötti ympäripyöreitä siitä, miten lapsilisän korotuksella ei nosteta syntyvyyttä. No ei varmasti pelkästään sillä. Mutta kyllä tämä ongelma rahalla ratkaistaan suurelta osin!
Toki on niitä, joilla ei ole kumppania ym. Mutta paljon on myös sitä , että ei vaan yksinkertaisesti ole varaa tehdä lapsia. Sitä ensimmäistäkään. Saati toista, kolmatta ym.
Vierailija kirjoitti:
On poistettu lapsivähennykset ja asuntolainojen verovähennykset. Lapsilisien reaaliarvo laskenut huomattavasti. Varhaiskasvatus ja koulut kuralla. Työt pätkätöitä. Ihmetelkää siinä sitten miksi on alhainen syntyvyys.
Äitini on boomer sukupolvea ja oli joulukuussa katkeran oloisena kun saan lapsesta ihan tupla lapsilisät. En tiedä mitä se luuli lapsilisien nykyaikana olevan, mutta ei se 190e minun elämääni muuttanut suuntaan eikä toiseen.
Ei kyllä minun elämään mitenkään mahdu lapset. Ura, mies, harrastukset ja lemmikit vievät kaiken ajan. On hyvä näin.
Semmoista rahasummaa ei kertakaikkiaan ole, että tekisin lapsia. Vaikka äityliraha olisi 10 000e kuussa, en lähtisi siihen touhuun.
N33
Asiahan on niin, että heillä, joilla on lapsia, ei niitä pitäisi edes olla ja he, jotka oikeasti lapsiin sitoutuvat, eivät niitä syystä tai toisesta saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Seksi ei tuota enää lapsia.
Sinä ja sinun seksi. Ei lasten tekoon seksiä tarvita, siihen tarvitaan rakkautta, joka johtaa makuuhuoneeseen ja myös sen jälkeen. Tällä palstalla 90 % miehistä haluaa persereikää, ei lapset sitä kautta tule ulos. Suomalainen mies on helvetin vastenmielinen, ei ihme, ettei ole kumppania.
Ehkä miehet haluavat sinulta vain sitä preikää, koska sinulla ei ole mitään muuta tarjota. Melkein kaikki tuntemani miehet ovat pitkässä ja vakaassa suhteessa naisen kanssa, ja valtaosalla on myös lapsia.
Samalla kun sinä huutelet täällä netissä kuinka "miehet haluavat vain p.reikää", ihmiset tuolla oikeassa maailmassa tapaavat toisiaan, rakastuvat ja perustavat perheitä.
Luuserit haukkuu ja karavaani kulkee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syntyvyyden romahdusmainen syy täysin selvää, vaikka tätä ei ylen kanavalla tietenkään ääneen sanota, koska tutkittu ja turvallinen.
Syntyvyys romahti jo ennenkuin koko koronaa ja koronarokotteita oli olemassakaan. Sinulla on pahemmanlaatuinen obsessio.
Valehtelet. tutkippa tilastot.
Sinä se tässä valehtelet fiksaatioinesi.
Äitiys on ollut valtava pettymys. Ei lasteni vuoksi, he on maailman ihanimmat ja rakkaimmat! Mutta tämän yhteiskunnan vuoksi. En ole koskaan ollut niin yksin kuin kahden pienen lapsen äitinä. Miehen täytyi painaa töissä kahden edestä ja ne hetket kun itse olet 40 asteen kuumeessa ja lapset myös sairaana. Silloin ymmärsin mikä on naisen osa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tähän elämään oikeasti mitään lasta mahdu. Opiskelin kaksi korkeakoulututkintoa ja nyt vihdoin olen koulutusta vastaavassa työssä. Olisi uran kannalta aivan katastrofi jäädä nyt moneksi vuodeksi kotiin lapsen kanssa. Olen nyt 33 ja ainakaan muutamaan vuoteen en ehdi lapsien tekoa edes ajatella.
Toisaalta minulla on ihan hyvä elämä mieheni kanssa ilman lapsia. Minkäänlaista vauvakuumetta en ole aistinut.Jaa, kyllä minulla on mahtunut. Kaksi maisterin tutkintoa, kolmas tekeillä. Koulutusta vastaava työpaikka, hyvä palkka ja neljä lasta. Toki olenkin jo 35-vuotias.
Aivan.
En ottanutkaan kantaa sinun tilanteeseesi, vaan kerroin omastani johon eivät todellakaan lapset tällä hetkellä sovi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syntyvyyden romahdusmainen syy täysin selvää, vaikka tätä ei ylen kanavalla tietenkään ääneen sanota, koska tutkittu ja turvallinen.
Syntyvyys romahti jo ennenkuin koko koronaa ja koronarokotteita oli olemassakaan. Sinulla on pahemmanlaatuinen obsessio.
Valehtelet. tutkippa tilastot.
Onko tämä tilasto psykoottisen InjektioPiikin kokoama vai kenties jonkun muun syvän päädyn foliohörhön?
Vierailija kirjoitti:
Tuossa ohjelmassahan sen jo haastateltava sanoi, että Suomessa maksetaan työttömyydestä enemmän kuin äitiydestä. Eli näin paljon meillä arvostetaan äitiyttä. Työtön saa enemmän rahaa kuin mitä kotihoidontuki on + että sinä on vielä se lapsi elätettävänä.
Ja eläkettä ei kerry, vaikka olisi työnsä ohella kasvattanut miten monta uutta veronmaksajaa. Päinvastoin, äiti ottaa taloudellisesti takkiinsa sekä tulonmenetykset työstä, ja sitten vielä eläkkeestä.Samaan aikaan vapaamatkustajat elävät leveästi. Lapsia kun hankkii niin on automaattisesti lapsettomien vedätettävänä mennen tullen ja palatessa. Itse ei pysty tienaamaan yhtä paljon, joutuu maksamaan lapsen kuluja vähintään sata tuhatta euroa omasta pussista, ja sitten ei tule eläkettäkään.
Huoh. Olisikohan koronalla ja koronasulkujen aiheuttamalla työttömyydellä ja ajan yleisellä epävarmuudella mitään tekemistä asian kanssa.....