Olen tehnyt omat päättelemäni siitä että luistavatko miehet kotitöistä
Ja tullut siihen tulokseen että eivät luista, vaikka näin naiset usein valittavat. Totuus on, että naiset yrittävät mielivaltaisesti sanella että milloin esim siivotaan. Ei se ole mitään yhteisneuvottelua. Sinkkunakin mies kyllä siivoaa oman kämppänsä, kunhan saa tehdä sen oman aikataulunsa mukaan ilman että joku diktaattorimaisesti yrittää sanella. Kyllähän jokainen tajuaa, ettei pakottamalla mitään synny.
Kommentit (107)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Normi on että entisaikojen ns naisten työt vaaditaan jaettavaksi, mutta entäs perinteiset miesten työt, miksi niitä ei vaadita jaettavaksi?
Risusavotta, kaskeaminen ja halkojen hakkaaminen?
Huomaa kyllä, ettet niistä miesten töistä mitään tiedä 😆
Mitäs ne on kerros- ja rivitaloissa? Pienissä pihattomissa omakotitaloissa?
Tässä mun naapurustossa ne on yhtä usein naiset kuin miehet, jotka tekee esim. pihatöitä.
No sitten elät tilastopoikkeamassa tai katsot valikoiden. Tilastot eivät tue tuota väittämääsi.
Kerrostalossa ei ole mitään huollettavaa/korjattavaa koskaan? Ei mitään omaisuutta, teknisiä laitteita tai harrastusvälineitä tai leluja? Ei remppaa/korjattavaa? Ette omista autoja tai mökkejä tms.? Tosi moni mies hoitaa myös perheen taloudellisia asioita.
Moni nainen herää kyllä niihin hommiin, kun yhtäkkiä jää yksin kaiken sen kanssa, mikä on aiemmin hoitunut kuin itsestään.
Siis kodinkoneiden huoltamista tai lelujen korjaamista? Oikeestiko sä luulet että noi on miesten töitä? Auton huoltaa ammattilainen, jotkut hiton tuulilasinpesunesteet nyt lisää se joka niitä sattuu sillä hetkellä tarttemaan. Ja jokainen kai maksaa omat laskunsa. Ja älä nyt puhu jostain hiton lampun vaihtamisesta, kuten yleensä. Teidän nais- ja mieskuva on jostan 50-luvun Amerikasta.
Älä minulle kiukuttele, vaan ole hyvä ja etsi tilastot. Näitä on tutkittu. Vaikka kuinka tekee mieli inttää, ei totuus muuksi muutu. Edelleen mielletään vahvasti tiettyjen töiden kuuluvan erityisesti miehille.
Ei tämä ole mielipidekysymys.
Eli mitä töitä ne miehet tekee esim. kerrostalossa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirjoitan tänne samat asiat kuin ketjuun mistä ap sai inspiraationsa.
Eräs mies sai oikeudessa 30 000 euron kulut maksettavakseen, kun oli 10 vuotta laiminlyönyt vuokra-asunnon siivouksen. Lika oli niin pinttynyttä että muu ei auttanut kuin remontti. Ei kelvannut selitykset normaalista kulumisesta. Oikeudessa todettiin että juuri siivoamattomuus oli pilannut asunnon.
Olen itsekin ollut tekemässä muuttosiivouksia, kun asukkaana on ollut mies joka ei stressaa siivouksesta. Ne eivät olleet mitään lehtikuvien kaatopaikkoja, vaan suht tavallisia asuntoja, joiden asukas ei vain viitsi siivota. Vuosien jälkeen ei auta enää edes ammattilaisten siivousaineet. Tasot ja kaakelit on uusittava, kun lika ei vain lähde enää.
Kerran teimme tunnin töitä pinttyneen uunin kanssa. Ei puhdistunut, vaikka sen sotkenut mies norkoili vieressä selittämässä, että kyllä sen puhtaaksi saa. Lopulta uuni vietiin kaatopaikalle. Entinen vuokralainen sai laskun sekä tuloksettomasta työstä että uudesta uunista.
Asuntosijoittajana en ikinä ottaisi miestä vuokralaiseksi.
Kun katsoo noita hamstraajia sun muita niin he ovat kyllä pääosin aina naisia. Missä vaiheessa naiset muuttuivat sottapytyiksi. Hyhhyh.
Oletan että puhut tv-ohjelmasta. Minä puhun oikeasti tapahtuneista tilanteista. Ja niissä olivat aina miehet tuhoamassa asuntoja.
Oletin väärin. Puhun nykyhetken todellisuudesta. Sinä kerroit joskus olleesi, siis menneisyydessä. Siksi tuo retorinen kysymyskin, johon toki kaikki tiedämme vastauksen. Voimaantuminen veltostaa.
Vierailija kirjoitti:
Toi on totta.
Seurustellessa nainen on yhtä hunajaa, mutta yhteen muuttaessa erikoisia piirteitä.
Oken usein sanonut, että hoidan kyllä viikkosiivouksen, tai jätä siihen - tiskaan kyllä. Ei. Ne pitää tehdä silloin , kun hän haluaa ja jos mulla on joku projekti meneillään, niin seuraava läppä onkin sitten tasa - arvo ja vihaisuus.. En ymmärrä - varmaan äideiltä peritty juttu.
Pojat varsinkin voisivat henkisesti ja fyysisesti paremmin, jos he hengailisivat useimmin miesten kanssa.
Toi viiminen kommentti. On niin tätä aikaa. Ukkomiehetkin niin bi- curious että oksat pois. On vaan lukea tätä palstaa niin kyllä huomaa, jos ei muuta niin levähdyspaikkojen puskat pöllyää kun siellä telakoitutaan.
kirjoitti:
Argh, kun sillä, siivoaako mies sinkkuna, ei ole mitään tekemistä sen kanssa, että siivoaako hän enää sitten, kun huushollissa on joku toinenkin, jolle hommat voi jättää.
Mies siis usein kyllä haluaa, että olisi siisitä, mutta kokeilee, että jospa se nainen hoitaisi homman. Jos ei hoida, miestä harmittaa, kun ei tullutkaan ilmaista taloudenhoitajaa, ja alkaa valittaa naiselle tai vaihtoehtoisesti (raivo-)siivoaa itse ja tekee siitä hirveän numeron, että hän siivosi.
Joka tapauksessa toivoo, että nainen siivoaisi, vaikka molemmat tekisi yhtä pitkää työpäivää ja nainen lisäksi huolehtii lapsista enemmän.
Noin miehet juuri tekevät. Tämä oli itselleni iso järkytys aikoinaan. Aloitin seurustelun aika vanhana, ja luulin että tietenkin tehdään kotityöt yhdessä. Totta kai. Kaksi järkevää aikuista. Sovitaan yhdessä ja tehdään kompromisseja. Lupaukset pidetään.
Sitten kun mies odottikin minun tekevän kirjaimellisesti kaiken, luulin että kommunikaatio on epäonnistunut. Neuvottelin, perustelin, ehdotin ratkaisuja. Meni vuosia tajuta, että mies haluaa että joko teen kaiken tai sitten ei siivota ikinä. Ei oikeasti koskaan. Mies ei halua tehdä naisten töitä.
Tämä vuosien taistelu muutti minut feministiksi. Tajusin, että tasa-arvo ei ole toteutunut. Kunnon miehetkin näkevät naiset lähtökohtaisesti alempiarvoisina, palvelijoina. Kun olin huomannut tuon epäkohdan kotitöissä, silmäni aukesivat näkemään kaiken muunkin, missä tasa-arvo ei toteudu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirjoitan tänne samat asiat kuin ketjuun mistä ap sai inspiraationsa.
Eräs mies sai oikeudessa 30 000 euron kulut maksettavakseen, kun oli 10 vuotta laiminlyönyt vuokra-asunnon siivouksen. Lika oli niin pinttynyttä että muu ei auttanut kuin remontti. Ei kelvannut selitykset normaalista kulumisesta. Oikeudessa todettiin että juuri siivoamattomuus oli pilannut asunnon.
Olen itsekin ollut tekemässä muuttosiivouksia, kun asukkaana on ollut mies joka ei stressaa siivouksesta. Ne eivät olleet mitään lehtikuvien kaatopaikkoja, vaan suht tavallisia asuntoja, joiden asukas ei vain viitsi siivota. Vuosien jälkeen ei auta enää edes ammattilaisten siivousaineet. Tasot ja kaakelit on uusittava, kun lika ei vain lähde enää.
Kerran teimme tunnin töitä pinttyneen uunin kanssa. Ei puhdistunut, vaikka sen sotkenut mies norkoili vieressä selittämässä, että kyllä sen puhtaaksi saa. Lopulta uuni vietiin kaatopaikalle. Entinen vuokralainen sai laskun sekä tuloksettomasta työstä että uudesta uunista.
Asuntosijoittajana en ikinä ottaisi miestä vuokralaiseksi.
Kun katsoo noita hamstraajia sun muita niin he ovat kyllä pääosin aina naisia. Missä vaiheessa naiset muuttuivat sottapytyiksi. Hyhhyh.
Oletan että puhut tv-ohjelmasta. Minä puhun oikeasti tapahtuneista tilanteista. Ja niissä olivat aina miehet tuhoamassa asuntoja.
Oletin väärin. Puhun nykyhetken todellisuudesta. Sinä kerroit joskus olleesi, siis menneisyydessä. Siksi tuo retorinen kysymyskin, johon toki kaikki tiedämme vastauksen. Voimaantuminen veltostaa.
Lääkkeet.
Vierailija kirjoitti:
No jos se aikataulu on tasoa kerran kuukaudessa ja siivous on tyyliä tavarat pinoiksi pöydille ja nurkkiin sekä hutiloitu imurointi.
Niin ei käy sellainen.
Niinpä. Jos vessanpönttö alkaa olla raidallinen ja petivaatteissa on nukuttu pari kuukautta, niin kyllä siinä alkaa torvisoitto siivoamisen puolesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Normi on että entisaikojen ns naisten työt vaaditaan jaettavaksi, mutta entäs perinteiset miesten työt, miksi niitä ei vaadita jaettavaksi?
Tässä mun naapurustossa ne on yhtä usein naiset kuin miehet, jotka tekee esim. pihatöitä.
No sitten elät tilastopoikkeamassa tai katsot valikoiden. Tilastot eivät tue tuota väittämääsi.
Kerrostalossa ei ole mitään huollettavaa/korjattavaa koskaan? Ei mitään omaisuutta, teknisiä laitteita tai harrastusvälineitä tai leluja? Ei remppaa/korjattavaa? Ette omista autoja tai mökkejä tms.? Tosi moni mies hoitaa myös perheen taloudellisia asioita.
Moni nainen herää kyllä niihin hommiin, kun yhtäkkiä jää yksin kaiken sen kanssa, mikä on aiemmin hoitunut kuin itsestään.
En ole se jolle vastaat, mutta kysyin saman kysymyksen aiemmin. En saanut vastausta.
Auto on minun, minä hoidan siihen liittyvät asiat. Kaikki korjaukset kuuluvat huoltofirmalle, mitään ei saa tehdä itse. Telkkari kun hajosi, minä tilasin sille korjauksen. Pesukoneen starttinappulaa mies kyllä koitti korjata taannoin, hajotti koko masiinan.
Mitä ne miesten työt ovat?
Mitä ne missäkin perheessä ovat. On eri asia onko perheessä kaksi aikuista ihmistä, jotka asuu vuokralla, vai iso perhe omakotitalossa peleineen ja vehkeineen. (Yhtä lailla se on pois niistä töistä, joita naiset tekee useammin) usein perheelliset asuu rivarissa tai omakotitalossa.
Tilastojen mukaan perinteiset miesten työt ovat kaikkein eniten sukupuolittuneita. On yhteiset työt ja miesten työt. Voit ihan googlailla ja etsiä lisätietoa.
Ei siis vieläkään vastausta.
On vastattu jo moneen kertaan: huolto-, korjaus-, asennustyöt yms.
Asuin kymmenen vuotta kerrostaloasunnossa yksin (nainen). En kyllä kerta kaikkiaan ymmärrä mitä ne massiiviset miesten työt oli?? Kyllä se kotitöihin käytetty aika meni niihin naistentöihin (siivous, kokkaus, pyykkäys). Joku uuden telkkarin asennus kerran 10. Vuodessa ei ole kovin paha rasti (ja onnistui ainakin multa ihan yksin, vaikka palstan mukaan siihen tarvitaan mies).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen hoitanut kaiken sinkkuna ollessani. En tarvinnut miestä mihinkään. Tuo on vain miesten voimafantasia, että miestä muka tarvitaan.
Sitten kun asutaan yhdessä, miehen kuuluu tehdä puolet. Puolet ei ole se, että keksit kaikkia "teknisten laitteiden" tai harrastusvälineiden huoltotoimenpiteitä. Niitä ei ole.
Muistan kun yksi mies listasi työtaakkaansa, kun perusteli laiskotteluaan oikeista töistä. Se luetteli jumalauta ovien saranoiden rasvaamisen. Hän ei siivoa, pyykkää, tiskaa eikä kokkaa, kun hän huoltaa taloa rasvaamalla saranoita.
Voi vaimo parka. Tunnen niin syvää myötätuntoa sitä tuntematonta naista kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole se jolle vastaat, mutta kysyin saman kysymyksen aiemmin. En saanut vastausta.
Auto on minun, minä hoidan siihen liittyvät asiat. Kaikki korjaukset kuuluvat huoltofirmalle, mitään ei saa tehdä itse. Telkkari kun hajosi, minä tilasin sille korjauksen. Pesukoneen starttinappulaa mies kyllä koitti korjata taannoin, hajotti koko masiinan.
Mitä ne missäkin perheessä ovat. On eri asia onko perheessä kaksi aikuista ihmistä, jotka asuu vuokralla, vai iso perhe omakotitalossa peleineen ja vehkeineen. (Yhtä lailla se on pois niistä töistä, joita naiset tekee useammin) usein perheelliset asuu rivarissa tai omakotitalossa.
Tilastojen mukaan perinteiset miesten työt ovat kaikkein eniten sukupuolittuneita. On yhteiset työt ja miesten työt. Voit ihan googlailla ja etsiä lisätietoa.
Asuin kymmenen vuotta kerrostaloasunnossa yksin (nainen). En kyllä kerta kaikkiaan ymmärrä mitä ne massiiviset miesten työt oli?? Kyllä se kotitöihin käytetty aika meni niihin naistentöihin (siivous, kokkaus, pyykkäys). Joku uuden telkkarin asennus kerran 10. Vuodessa ei ole kovin paha rasti (ja onnistui ainakin multa ihan yksin, vaikka palstan mukaan siihen tarvitaan mies).
"Asennus" on tosiaan mielenkiintoinen sana. Se kuulostaa tosi työläältä ja asiantuntemusta vaativalta. Sitä käytetään kun puhutaan miesten töistä.
Se asennus kuitenkin tarkoittaa lähes aina töpselin tökkäämistä seinään, napin painamista, parin ruuvin poraamista. Kuka tahansa hoitaa sen hetkessä.
Hehe, kertoo koko naisten kotipuuhien olevan urbaani legenda kun faktuaaliset vasta-argumentit poistetaan. Miksi ette kestä totuutta. Ei se löydy sillä että suljette ikävät tosiasiat pois kuplasta jossa keskenänne päätätte ideologiatotuuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis kodinkoneiden huoltamista tai lelujen korjaamista? Oikeestiko sä luulet että noi on miesten töitä? Auton huoltaa ammattilainen, jotkut hiton tuulilasinpesunesteet nyt lisää se joka niitä sattuu sillä hetkellä tarttemaan. Ja jokainen kai maksaa omat laskunsa. Ja älä nyt puhu jostain hiton lampun vaihtamisesta, kuten yleensä. Teidän nais- ja mieskuva on jostan 50-luvun Amerikasta.
Älä minulle kiukuttele, vaan ole hyvä ja etsi tilastot. Näitä on tutkittu. Vaikka kuinka tekee mieli inttää, ei totuus muuksi muutu. Edelleen mielletään vahvasti tiettyjen töiden kuuluvan erityisesti miehille.
Ei tämä ole mielipidekysymys.
Eli mitä töitä ne miehet tekee esim. kerrostalossa?
Ei meillä ole edes omakotitalossa mitään "miestentöitä". Autojen huollot ym. hoidetaan muualla, klapit tilataan muualta, meillä ei ole pitkään aikaan vaatinut mikään nurkka mitään nikkarointia tms. Kyllä isoin osa kaikesta on näitä "naistentöitä". Meillä ei siis ole erikseen mitään miesten ja naisten hommia, mutta näin stereotyyppisesti vaan. Minä kolaan lumet siinä missä mies pesee pyykkiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko näitä huolto-, korjaus- ja asennustöitä niin paljon kuin vaikka pyykinpesua ja ruuanlaittoa? Taitaa olla niin, että moni mies keksii tikusta näitä "huoltohommia", ettei tarvitsisi esimerkiksi tarttua imuriin tai pölyrättiin. Täytyy näin naisenakin sanoa, että mieluummin leikkaan nurmikkoa kuin viikkaan kuivia pyykkejä kaappeihin.
Mun exä sanoi, että hänen ei tarvitse tehdä tiettyjä kotihommia, koska ne ei kiinnosta häntä 😂. Samalla logiikalla mun ei olisi tarvinnut tehdä mitään kotitöitä, koska niistä mikään ri jätin kiinnosta mua.
Mua lakkasi samalla myös exä kiinnostamasta.
Riittääkö kun imuroi ja pyyhkii nihkeällä?
Miettii että AV:lla vierailee miehiä joidenka mielestä rahan lähetys toiseen maahan vastaa perinteisiä arvoja. Työtön joka rahoittaa Turkissa tms. asuvaa kumppania ei mene fiftarista. Sokerisponsorista joo muttei raakaa työtä tekevästä perinteisestä aviomiehestä. Sitä naista tuskin hirveesti kiinnostaa asuuko rahoittaja kaatopaikalla kunhan elatus turvataan. Toki suotavaa olisi siivota, mikäli daami tuleekin käymään.
Joku kiukkuinen miestenmies käy täällä alapeukuttamassa kaikki viestit, joissa ollaan sitä mieltä, ettei ole erikseen mitään miesten ja naisten töitä. Tai jos vertailun vuoksi haluaa pohtia, että onko se pyykkihuolto lapsiperheessä (lajittelu, pesukoneen täyttö, tyhjennys, kuivumaan laitto, kaappeihin viikkaaminen) useamman kerran viikossa sama kuin jonkun ruuvin kiristäminen kerran vuodessa?
Miten kukaan, joka haluaa päättää milloin, miten ja kuinka usein siivotaan, kehtaa puhua tasa-arvosta yhtään mitään. Tasa-arvon kuuluu myös päätäntävallan jakaminen. Asia mikä ei näytä vauvamammoilta onnistuvan vähääkään.
Mietitään vaikkapa jotain autostanne hyvin pikkutarkkaa miestä, joka haluaa sen siivottavan joka sunnuntaiaamu klo 8:00. Siellä puhdistatte kesät talvet pari tuntia autoa sunnuntaisin ja mies huomauttelee jatkuvasti, jos johonkin jää jokin pölyhiukkanen. Mitkään kavereiden brunssi ehdotukset ei ole tekosyitä kaistaa auton puunauksesta. Kaikki työt lasketaan ja epäbalanssista huudetaan kovaan ääneen. Sitten kun valitat, että kerrostaloasunnon siivoamiseen kuin menee vähemmän aikaa kun tähän pahuksen autoon, niin mies vaan toteaa että ei ole mitään miesten ja naisten töitä. On vain erilaisia siisteyskäsityksiä.
Vierailija kirjoitti:
Miten kukaan, joka haluaa päättää milloin, miten ja kuinka usein siivotaan, kehtaa puhua tasa-arvosta yhtään mitään. Tasa-arvon kuuluu myös päätäntävallan jakaminen. Asia mikä ei näytä vauvamammoilta onnistuvan vähääkään.
Mietitään vaikkapa jotain autostanne hyvin pikkutarkkaa miestä, joka haluaa sen siivottavan joka sunnuntaiaamu klo 8:00. Siellä puhdistatte kesät talvet pari tuntia autoa sunnuntaisin ja mies huomauttelee jatkuvasti, jos johonkin jää jokin pölyhiukkanen. Mitkään kavereiden brunssi ehdotukset ei ole tekosyitä kaistaa auton puunauksesta. Kaikki työt lasketaan ja epäbalanssista huudetaan kovaan ääneen. Sitten kun valitat, että kerrostaloasunnon siivoamiseen kuin menee vähemmän aikaa kun tähän pahuksen autoon, niin mies vaan toteaa että ei ole mitään miesten ja naisten töitä. On vain erilaisia siisteyskäsityksiä.
Jos mies jakaisi muutenkin kotityöt tasan, niin totta kai voisin osallistua autonkin puunaamiseen. En tosin olisi miehen kanssa, jonka päivärytmi olisi kovin eri kuin omani.
Vierailija kirjoitti:
Jos nyt mietitään kumman siisteys on tärkeämpää auton vai kodin, jossa asuu mahdollisesti lapsia?
Ja kun edelleen nämä kuuluvat huoltofirmalle, niin mitä ovat ne miesten työt?