TE-toimiston mukaan minun pitäisi hakea työpaikkaa 40 kilometrin päästä ilman autoa. Kulkuyhteydet työpaikalle aivan järjettömät
Työt alkaisivat kello 06.30.
Linja-auto täältä työpaikalle lähtisi kello 04.50 ja olisin 05.40 työpaikkakunnalla. Sitten pari kilometriä kävelyä sinne töihin.
Seuraava linja-auto lähtisi kello 06.30 eli en voi ottaa sitä.
Iltapäivällä on niin, että sopivin eka bussi lähtee kello 16.10. Siihen kello 15.10 bussiin en ehdi millään.
Kotona olisin siis kello 17.00. Kun olen herännyt neljältä niin 13 tunnin jälkeen olenkin vihdoin kotona.
Kommentit (749)
Onneksi voit sanoa työkkäriin, että katsot lakien noudattamisen olevan nyt osaltasi ohi. He ilmoittavat maksajalle, että et ole enää työmarkkinoiden käytettävissä eikä etuutta tarvitse maksaa. Kaikki voittavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On ihan normaalia ostaa auto töiden takia.
Ei muuten ole.
On taloudellisesti järjetöntä ostaa 10 000-20 000 euroa maksavaa käytettyä autoa käydäkseen töissä pystyäkseen maksamaan auton osamaksut, polttoaineet, verot, huollot ym autoilun kulut.
Kuka stanan idiootti käy työssä saadaksen kasan ruosteista rautaa parkkipaikalle`?
Autoja saa halvemmallakin. Sitten kun se ensin määräaikainen työ jatkuu tai pääsee muualle työkokemuksen ansiosta, on varaa ostaa parempi auto. Ja niin edelleen.
Ei ne bussimatkatkaan ilmaisia ole 40 km päähän, ja kiva kävellä ne loppukilometrit sitten kaatosateessa.
Perheen nuori osti auton viime vuonna, 3800 euroa. Ensimmäisen vuoden aikana kuluja enemmän kuin toinen mokoma korjauksia, renkastbpitu uusia neljein heti ym.
Vierailija kirjoitti:
En minä voinut ostaa autoa ennen kuin olin saanut vähän aikaa palkkaa. Sitten ostin auton kun oli varaa ostaa ja ylläpitää sitä. Mulla ei ollut tuloja ollenkaan ennen kuin sain töitä. Elin säästöillä ja miehen palkalla. 2010. Ein halunnut köyttää kaikkia säästöjä autoon ennen kuin koeaika oli ohi.
Jaa, no minulla taas oli luottotiedot kunnossa, joten saatoin mennä autokauppaan ja ostaa käytetyn auton.
Vierailija kirjoitti:
Ihan ensimmäisenä on pakko todeta, että 40 km ei ole mikään pitkä matka töihin. Oma työmatkani on ollut nyt 13 vuoden ajan 30 km ja pidän sitä lyhyenä matkana. Sitä ennen työmatkan pituus oli 60 km kahdeksan vuoden ajan, joista kolme vuotta käytin bussia (eka bussi lähti klo 6.00 ja oli perillä 6.30, siitä kävelyä 5 minuuttia toiselle bussille ja odottelua 25 minuuttia ja toinen bussi lähti 7.00 ja oli perillä 7.55). Työpaikalle piti vielä kävellä hiukan vajaa kilsa, joten sellaista puolijuoksua piti mennä, että ehti ajoissa klo 8.00 perille.
Ei tullut noina aikoina mieleen, että olisi jokin vaihtoehto olla menemättä töihin. Tosin ostin auton, jolloin työmatka lyheni kerta heitolla alle tuntiin mutta saihan siinäkin maksaa mukavasti kilometreistä ja auton huolloista ja veroista.
40 kilometriä on oikeasti pitkä matka töihin, olen sitä muutaman vuoden ajanut autolla, paras on kävelymatka etäisyys, jos mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei muuten ole.
On taloudellisesti järjetöntä ostaa 10 000-20 000 euroa maksavaa käytettyä autoa käydäkseen töissä pystyäkseen maksamaan auton osamaksut, polttoaineet, verot, huollot ym autoilun kulut.
Kuka stanan idiootti käy työssä saadaksen kasan ruosteista rautaa parkkipaikalle`?
Autoja saa halvemmallakin. Sitten kun se ensin määräaikainen työ jatkuu tai pääsee muualle työkokemuksen ansiosta, on varaa ostaa parempi auto. Ja niin edelleen.
Ei ne bussimatkatkaan ilmaisia ole 40 km päähän, ja kiva kävellä ne loppukilometrit sitten kaatosateessa.Perheen nuori osti auton viime vuonna, 3800 euroa. Ensimmäisen vuoden aikana kuluja enemmän kuin toinen mokoma korjauksia, renkastbpitu uusia neljein heti ym.
Niin? Onko sinusta parempi jäädä työttömäksi?
Vierailija kirjoitti:
En minä voinut ostaa autoa ennen kuin olin saanut vähän aikaa palkkaa. Sitten ostin auton kun oli varaa ostaa ja ylläpitää sitä. Mulla ei ollut tuloja ollenkaan ennen kuin sain töitä. Elin säästöillä ja miehen palkalla. 2010. Ein halunnut köyttää kaikkia säästöjä autoon ennen kuin koeaika oli ohi.
On tästä maailmasta tullut kummallinen paikka.
Ihmiset joutuvat käymään työssä pystyäkseen ostamaan auton.
Siinä vaiheessa kun kottero ei enää mene katsastuksesta läpi tai kone hajoaa totaalisesti, kaipa sitä sitten otetaan pankkilaina, ostetaan seuraava auto ja otetaan toinen työpaikka, että voidaan ylläpitää sitä uuttakin autoa.
Kapitalistista unelmaelämää :-)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei muuten ole.
No osta sitten 1000-2000 euron auto, vtn idiootti.
Huisii kirjoitti:
Älä nyt vaan ainakaan ala inttää vastaan ja missään nimessä et vetoa siihen ettei ole autoa.
Siitä joutuu ns työvoiman ulkopuoliseksi työnhakijaksi eli et saa työttömyyskorvausta ennen kuin todistat olevasi työmarkkinoiden käytettävissä. Todistaminen tapahtuu olemalla vähintään 5kk kokopäivätyössä. Todistamiseen ei riitä auton osto.
Ja kun se on joka tapauksessa epätodennäköistä, että sut valittaisiin siihen tehtävään, niin haet vaan kiltisti.
Jos sut kutsutaan haastatteluun, niin käyttäydyt siellä huonosti ja nuriset työajoista tms. niin ei ne sua valitse, mutta työkkäri on tyytyväinen.
Ja höpö höpö, käyttäkää järkeänne ketä täällä kuuntelette. Työmatkan pituudelle on selvät säännöt ja kolme tuntia saa mennä päivässä yhteensä. Kun tämän selittää työvoimalautakuntaan niin velvoite hakea tuollaista työtä poistuu välittömästi, on kokemusta. Sinänsä tyhmää että noita edes lähetetään. Luuletko, että oikeusvaltiossa "vastaan inttäminen" tai autottomuus aiheuttaa työttömän statuksen muutoksen? Nyt on apulaisoikeuskansleri-kamaa.
Koska työpaikalle ei mene kunnolla joukkoliikennettä vaan ap joutuu heräämään kohtuuttoman aikaisin ehtiäkseen töihin, niin laskisin itse mukaan tuon ajan joka menee kotoa lähtiessä, ja ainakin satavarmasti kuuluu laskea mukaan tuohon kahden kilometrin kävelyyn kuluva aika. Minun laskujeni mukaan 2x 50 minuuttia bussilla on 1 h 40 minuuttia ja kun tähän lisää kävelyt työpaikalle yht. noin 40-50 minuuttia. Ei ihan riitä, mutta kannattaa ehdottomasti korostaa tuota kohtuutonta odotteluaikaa pois tullessa. Jos on paikko hakea niin sitten vaan miettimään seuraavaa liikkua.
Ei siihen työpaikan HAKUUN autoa tarvitse koskaan.
Ei ihme että olet työtön, kun ongelmanratkaisutaitosi ovat 0.
1) haetaan työtä.
2) JOS saadaan työ niin sitten tehdään toimet että elämä helpottuu. Ja tähänkin voi varautua, esim katsoo valmiiksi niitä autoja JOS työn saa niin voi nopeasti vaikka ostaa auton.
Minä olen hakenyt töitä 13 000 km päästä ja ap tuskailee hakemista 40 km päästä....
Huh, onneksi itse pääsin alkuvuodesta työkkäristä eroon. Ja ei, en heidän avullaan vaan ihan omilla :D Eipä tarvi enää kuunnella noita järjettömyyksiä!
Mutta juuri noin, äla vahingossakaan "valita" asiasta. Haet, mutta laita jo valmiiks vähän huono hakemus. Tyyliin s-posti "Moi. Haen töitä. Olen ammatiltani kokki mutta en oo tehny niitä hommii vuosii. Mutta oon nopee oppimaan. T: Lissu". JOS NYT jollain järjellä saat kutsun haastatteluun, niin mene vaan. Oo vähän myöhässä ja pahottele ja selittele ummet ja lammet. Ei sua palkata. Ja sitten elämä taas jatkuu.
Suosittelen etsiin itse oikeesti jonkun työn, koska oma elämänlaatu parani huimasti, kun pääsi töihin ja työkkäristä eroon.
Sen kun vaan haet ko työtä.
Teet surkean hakemuksen ja jos sillä vielä pääset haastatteluun, niin pidät huolen siitä, etteivät halua sinua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei muuten ole.
Kuka saatanan idiootti ostelee noin kalliita autoja??? Olen käynyt töissä 30 vuotta max 1000 euron autolla.
Työttömillä on miljoonia syitä sille, että työttömiä ei palkata. Yksi hyvä syy on se, että en halunnut ostaa autoa, joten työnantaja ei siirtänyt työpaikkaa naapuriini, vaan kieltäytyi palkkaamasta minua. Selkeästi vika on työnantajassa.
Onko niin, että jos muuttaa jonnekin korpeen, ei ikinä enää tarvitse mennä töihin? Ja työpaikan pitäisi olla kävelymatkan päässä?
Jos työpaikkoja ei ole eikä tule tulevaisuudessakaan ilmaantumaan niin lähelle asuntoa, että voisi kuvitella menevänsä töihin, niin harkitsisin kyllä muuttamista lähemmäksi työpaikkoja. Tai tosiaan ilmoittaisin, etten ole käytännössä työmarkkinoiden käytettävissä.
Vierailija kirjoitti:
Kaikilla ei edes ole ajokorttia. Jos pitäisi ensin ottaa ajotunteja ja läpäistä inssi.
no tämä nyt ei mikään ylivoimaisen haastava suoritus ole.
Jos nyt aloittaisi siitä, että hakisi ensin sitä työpaikkaa. Kyllä kai niitä on muitakin hakijoita. Vai onko niin paikkaan valitaan sillä perusteella, että kenellä on hankalin kulkea työpaikalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei muuten ole.
Kuka saatanan idiootti ostelee noin kalliita autoja??? Olen käynyt töissä 30 vuotta max 1000 euron autolla.
Minä.
Auto maksoi 32000e. Pitää työttömälläkin olla kunnon auto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei muuten ole.
No osta sitten 1000-2000 euron auto, vtn idiootti.
Joka hajoaa muutaman kuukauden päästä tai hajoaa korjauskelvottomaksi ihan vanhuuttaan tai ajettujen kilometrien seurauksena.
Liian halpaa, vanhaa, paljon ajettua autoa ei kannata ostaa jos haluaa, että se on varmatoiminen ja sillä pääsee töihin vielä ensiviikollakin.
Autoa ei kannata ostaa pelkästään työtön pääsemisen vuoksi, sillä se on järjettömin syy ottaa itselleen sellaista taloudellista taakkaa muutaman satasen vuoksi, joka siitä työstä jää käteen kun yhtälöstä poistetaan auton hankinta ja käyttökulut.
Järkeäkin saa käyttää näissä hommissa rakas höppänä ystäväiseni :-)
Vierailija kirjoitti:
Kaikilla ei edes ole ajokorttia.
Sehän on oma valinta.
Minulle ehdotettiin työtä noin kolmen tunnin matkan päästä.
TE-virkailija oli ilmeisesti itse muuttanut tänne muualta, eikä ollut ihan perillä alueen laajuudesta ja teiden kunnosta/nopeuksista ja tieverkoston vähyydestä.
Kerroin tästä liian pitkästä (ajallisesti) työmatkasta, ja hän kysyi voisinko aluksi lainata tai ostaa auton, mutta autolla se aika juuri oli mitattukin. Hän oli ajatellut sitä ilmeisesti linnuntietä :D ja kuvitellut, että siitä menee joku moottoritie.
En hankkisi autoa työn vuoksi heti, mutta jos työ olisi kiinnostava ja hyvin palkattu (eli korvaisi mielestäni tarpeeksi työmatkoihin kuluvaa aikaa), voisin ap:n tapauksessa kokeilla ja jos saisin vakipaikan, sitten miettiä auton ostoa.