Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko Maa ainoa planeetta koko universumissa, jossa on elämää?

Vierailija
22.04.2023 |

Mitä luulet?

Kommentit (236)

Vierailija
181/236 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sattuiskin olemaan elämää jossain valovuosien päässä niin mitä väliä sillä meille on. Toki mielikuvituksella voi herkutella. Meillä ei ole kuin tämä yksi planeetta ja siitä pitäis pitää huolta.

Vierailija
182/236 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todennäköisyys löytää planeetalta varmoja elonmerkkejä on kääntäen verrannollinen sen etäisyyteen Maasta. Vaikka avaruus on käytännössä ääretön, oma lähiavaruutemme eli vyöhyke, jolta voimme saada säteilysignaalin niin, että sen lähtö- ja saapumishetki mahtuvat yhden ihmiselämän mittaisen aikajakson sisälle, on erittäin suurella todennäköisyydellä eloton.

Miljoonien valovuosien päässä mahdollisesti kukoistava elämä taas rinnastuu elämään saduissa ja tieteisfantasioissa. Se sijaitsee toisessa todellisuudessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/236 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta jos maailmankaikkeus on ääretön...

Mistä voin tietää, olenko minä minä vai itseni kopio?

Vierailija
184/236 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos sattuiskin olemaan elämää jossain valovuosien päässä niin mitä väliä sillä meille on. Toki mielikuvituksella voi herkutella. Meillä ei ole kuin tämä yksi planeetta ja siitä pitäis pitää huolta.

Minuu kiinnostais tietää, onko elämän syntyminen ihan jumalaton munkki, vai luonnonlaki.

Vierailija
185/236 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä perustuu siihen, että on vain äärellinen määrä vaihtoehtoja miten esimerkiksi aurinkokuntamme, maapallomme ja ihmiset maapallolla voivat järjestäytyä.

No ei. Ensinnäkin ääretön määrä materiaa voi järjestyä äärettömän monella tavalla. Lisäksi voimme ihan jo piin desimaaleja katsomalla huomata, että ihan pienikin äärellinen joukko voi järjestäytyä äärettömän monella tapaa, sillä piin desimaalin eivät ole jaksollisia.

Luulen edelleen, että olet joko ymmärtänyt jotain pahasti väärin tai sekoittanut ajatuksesi multiversumiteoriaan. Mikään matemaattinen äärettömyyden ominaisuus ei nimittäin väitteitäsi tue.

Ei voi.

Materian järjestäytymiselle luo kemia pelisäännöt.

Rakennuspalikoita(alkuaineita) on rajallinen määrä ja ne voivat järjestäytyä rajallisella tavalla.

Kuitenkin materian rajallinen määrä ja ajan rajallisuus asettavat rajat sille, miten monta kertaa sama kuvio voi toistua.

Vierailija
186/236 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kukas sen päättää kuka on alkuperäinen?

Vierailija
187/236 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minuu kiinnostais tietää, onko elämän syntyminen ihan jumalaton munkki, vai luonnonlaki.

Luonnonlakien asettamissa puitteissa käynyt munkki.

Vierailija
188/236 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Assburger kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä perustuu siihen, että on vain äärellinen määrä vaihtoehtoja miten esimerkiksi aurinkokuntamme, maapallomme ja ihmiset maapallolla voivat järjestäytyä.

No ei. Ensinnäkin ääretön määrä materiaa voi järjestyä äärettömän monella tavalla. Lisäksi voimme ihan jo piin desimaaleja katsomalla huomata, että ihan pienikin äärellinen joukko voi järjestäytyä äärettömän monella tapaa, sillä piin desimaalin eivät ole jaksollisia.

Luulen edelleen, että olet joko ymmärtänyt jotain pahasti väärin tai sekoittanut ajatuksesi multiversumiteoriaan. Mikään matemaattinen äärettömyyden ominaisuus ei nimittäin väitteitäsi tue.

Ei voi.

Rakennuspalikoita(alkuaineita) on rajallinen määrä ja ne voivat järjestäytyä rajallisella tavalla.

Kuitenkin materian rajallinen määrä ja ajan rajallisuus asettavat rajat sille, miten monta kertaa sama kuvio voi toistua.

Puhe oli äärettömästä eikä rajallisesta.

Vierailija
189/236 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Assburger kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta onko niin jumalaton munkki, ettei muualla ole.

Vierailija
190/236 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta kysyjä vaikuttaa kopiolta.

Vierailija
191/236 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Assburger kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitäpä ei voi vielä tietää.

Suosittelen edelleen Webbin kirjaa "Missä kaikki ovat".

Siinä on tarkasteltu näitä asioita.

Vierailija
192/236 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Assburger kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Assburger kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitäpä ei voi vielä tietää.

Suosittelen edelleen Webbin kirjaa "Missä kaikki ovat".

Siinä on tarkasteltu näitä asioita.

Olen lukenut tuon. Vastasin kysymykseen "Jos sattuiskin olemaan elämää jossain valovuosien päässä niin mitä väliä sillä meille on." henkilökohtaisella tasolla.

Vierailija
193/236 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä mä vähän pelkäsinkin. Ei mun elämässä ole mitään originellia. Minne saa valittaa?

-se kysyjä

Vierailija
194/236 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uskon että elämää on muuallakin, koska universumi on valtava. On naurettava ajatus, että Maa olisi ainoa planeetta, jolla on elämää. Sitä en ymmärrä, että jossain voisi olla toinen minä. Eli vaikka elämää on muuallakin, niin miten jossain voisi elää joku, jonka elämä on tismalleen samanlaista kuin omani. Sama nimi, ulkonäkö, vanhemmat jne. Mikä on todennäköisyys tälle?

Jos universumi olisi ääretön, jossa olisi äärettömästi materiaa ja samat fysiikan lait pätisivät kaikkialla, niin todennäköisyys olisi silloin 100%. Meistä kaikista olisi tällöin ääretön määrä kopioita.

Ei olisi. Ensinnäkin, se vaatisi myös äärettömän ajan, eikä mikään takaa että ne kopiot eläisivät juuri samaan aikaan meidän kanssa. Itse asiassa se olisi äärettömän epätodennäköistä.

Toiseksi, äärettömyydessä tapahtumien todennäköisyydet lähestyvät yhtä, mutta koska elämme tietyssä kohtaa aikajanaa, ei minkään todennäköisyys juuri tällä hetkellä ole tasan yksi, paitsi tietysti jo tapahtuneiden asioiden.

Äärettömässä universumissa kaikkien tapahtumien todennäköisyys ajanhetkellä x on 100%.

No ei todellakaan ole. Näytäppä ne laskut joilla päädyit tuohon tulemaan niin katsotaan löydetäänkö missä meni pieleen.

Vastaus piilee äärettömyyden käsitteessä. Asia on juuri noin.

No ei todellakaan ole. Näytä nyt ne laskusi koska olet selvästi ymmärtänyt jotain väärin.

Vierailija
195/236 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Assburger kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei voi.

Edelleen väärin. Jo piin desimaalit kertovat meille että jo pelkästään luvut 0-9 voivat järjestäytyä äärettömän monella tavalla.

Vierailija
196/236 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä mä vähän pelkäsinkin. Ei mun elämässä ole mitään originellia. Minne saa valittaa?

-se kysyjä

Valituksen kopion voi lähettää universumin reklamointikeskus Xeroxiin, joka sijaitsee lähellä Hevosenpääsumua Kolmion galaksista vähän koilliseen. Vastausajat tuppaavat venymään, joten käsittelyn ratkaisun vastaanottajiksi on syytä kelpuuttaa pari biljoonaa seuraavaa reinkarnaatiotasi. Onnea matkaan.

Vierailija
197/236 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos elämää on muualla niin sillä ei ole väliä kun etäisyydet on niin valtavia ettei elämä kohtaa planeettojen välillä. Tosin siihen kyllä uskon että elämää on voinut tulla tänne muualtakin aikojen kuluessa tai ihmiset tuhosi ensin Marsin ja siirtyivät sitten tänne. Kenties meidän aurinkokunta synnyttää tietoista elämää joka leviää ympäri universumia. Olemme nisäkäslajina noin 300000 vanha.

Vierailija
198/236 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On, koska Jumala on näin päättänyt.

Mikä niistä kvintiljoonasta jummista näin teki ja kuka antoi just tälle yhdelle valtuudet?

Jumalalle ei kukaan ole antanut Valtuuksia. Jumala on aina ollut.

No näin, jos kyseessä on todella luoja.

Mutta hänellä on oikeus luoda elämää vaikka joka planeetalle halutessaan. Eli sikäli ei tuo vastausta.

Vierailija
199/236 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähde  Elon Muskin mukaan katsomaan.

En taida uskaltaa kun niiden avaruusalukset räjähtelee jo ennen kuin pääsee edes avaruuteen.

Niin, kun ne on vaan pahvia, jos katsotte tarkemmin niitä hämäriä rakettikuvia huomaatte sen. Ne "kuumatkat" on tehty Hollywoodin tuotannossa jossain autiomaassa.

Hauskinta oli se moka, jota kukaan ei tajunnut. Kun raketti lähti takaisin "kuusta" maahan selostaja jäi kuitenkin kameroineen"kuuhun" selostamaan raketin lähtöä.

Katsokaapas joskus niitä pätkiä, saa nauraa oikein kunnolla sitä älyttömyyttä.😂😂😂

Eli oletat selostajan olleen Kuussa? Mietis nyt.

Vierailija
200/236 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina sanotaan, että pitää olla vettä, jotta voisi olla elämää. Niin ainakin täällä Maassa. Mutta voiko olla niin, että jollain toisella planeetalla se elämän elinehto onkin joku muu?