Talousostokseni s-ryhmälle 370e/kk, puhelinlasku 20-25e/kk, taloyhtiölaajakaista 12e/kk, kuntosalin kk-maksu 28e/kk, hsl-kausikortti 60e/kk...Voisiko nyt joku selittää että miten minun perustoimeentulotuestani voitaisiin leikata???
370e+25+12+28+60 = 495e
Kuukausittaiset PAKOLLISET kuluni ovat siis 495e kun ruoan hinta on noussut niin älyttömästi viimensen vuoden parin aikana...Perustoimeentulotuena määrä on 555e/kk.
Syön terveellisesti mutta en ökyillen...Ruoan osuus on ehkä 340e/kk, ja loput muita talousostoksia.
Käyn 4 kertaa viikossa kuntosalilla ja treenaan tavoitteellisesti sekä kovaa.
Urheilen myös muuten; Käyn uimassa sekä juoksemassa.
Pakollisten kulujen jälkeen jää siis vain 60e "liikkumavaraa".
Ja ottakaa huomioon että tuossa ei ole vielä mitään ns. ylimääräistä...Ei edes vaatteita, jotka nekin ovat melko pakollisia ostoksia ajoittain.
Puhumattakaan virkistyksestä, jota sitäkin kai saa työttömälläkin olla joskus?
Kaikkia lääkkeitäkään ei saa kelasta korvattuna...
Joten voisitteko laskelmalla nyt kertoa että miten tästä "ruhtinaallisesta" perustoimeentulotuesta olisi muka varaa leikata jotain?
Mielestäni se tarvitsisi ennemminkin korotustua, ruoan hinnan noususta johtuen...
M34
Kommentit (1047)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten asumiskulut? Vuokra/yhtiövastike, sähkömakaut, vesimaksut?
Vuokrani katan tuista, sähkölaskun lähetän Kelaan maksettavaksi. Vesimaksua ei ole.
ap
Saat siis tekemättä mitään saman kuin kokopäivätöissä oleva duunari. Ja vielä valitat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten sinulla voi mennä työnhakupuheluihin noin paljon rahaa kuussa? Kaikkihan on netissä nykyään. Kuntosali ja bussilippu on ylimääräistä luksusta ja ruokakuluista pystyy aivan varmasti säästämään.
Ihan rajattomasta liittymästä (netti ja puhelut) on kyse, jossa 19e/kk kiinteä maksu, mutta joka kuukausi tulee muutamia euroja päälle kun pitää soittaa esim. kelan numeroihin jotka maksullisia.
Näitäkään ei muuten saa enää yhtä halvalla, ja oma soppari loppuu heinäkuussä...Sen jälkeen halvin tarjottu on ollu 25eap
Halvempia liittymiä löytyy.
Tämä tuotiin jo esille aiemmin, mutta:
-4e/kk "laitenetti" -liittymällä ei voi soittaa.
-12e/kk "moi potti" -liittymään tulee lisämaksua 6g ylittävästä datasta. Lisäksi puhelut maksavat erikseen (max 4e/kk). Pelkästään puhelun hinnoilla ollaan 16e/kk jo, ja sitten päälle datasta maksua.
-18e "rajaton 4g" -liittymään tulee myös lisämaksua puheluista 4e max kk, eli 22e.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten sinulla voi mennä työnhakupuheluihin noin paljon rahaa kuussa? Kaikkihan on netissä nykyään. Kuntosali ja bussilippu on ylimääräistä luksusta ja ruokakuluista pystyy aivan varmasti säästämään.
Bussilippu ylimääräistä luksusta??? Täh? Nyt olen aivan ällikällä lyöty.
Millä minä sitten kuljen esim. kuntosalille tai työhaastatteluun? Vanhempia/sisaruksia tapaamaan? Kaverille? Vaatteita ostamaan kun tarve?Vai onko työttömän mielestäsi tarkoitus ainoastaan istua neljän seinän sisällä?
Ap
Työhaastattelun matkakuluihin saa erillistä tukea. Kuntoile kotona. Kävele vaatekauppaan. Ei veronmaksajien tehtävä ole maksaa sun sosiaalisten suhteiden hoitoa.
Kotona ei pysty tekemään samanlaista kehitystä antavaa harjoitusta kuin kuntosalilla...Ei voi edes verrata keskenään.
Millä minä esimerkiksi korvaisin 150kg:lla tehdyn kyykkysarjan kotona?
ap
Yritätkö edes elää halvemmalla? Jos yrittäisit, pyöräilisit tai kävelisit kaupungin ILMAISELLE salille
Missä itä-vantaalla on ilmainen kuntosali?
Vaihdan heti sinne jos kerrot.
Ap
Kerrotko nyt ap, kuka vuokrasi ja sähkösi maksaa. Tunnut olevan paikalla, muttet vastaa asialliseen kysymykseen.
Kelasta saaduilla tuilla maksan vuokrani itse.
Sähkölaskun lähetän kelaan, ja he maksavat sen.Ap
No just, siis melkein maksat itse.
Olispa kauheata joka kuukausi tehdä selvityksiä Kelalle TT-tukea varten. Mieluummin tienaan rahani itse, enkä ole tilivelvollinen kenellekään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuokrani katan tuista, sähkölaskun lähetän Kelaan maksettavaksi. Vesimaksua ei ole.
ap
Saat siis tekemättä mitään saman kuin kokopäivätöissä oleva duunari. Ja vielä valitat.
Paljonko kokopäivätöissä oleva duunari tienaa?
Kyllä on huonosti asiat tässä maassa jos saman "tienaan" kuin he.
Epäilen että viestisi ei ole totta.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kela maksaa kun kerran ap toimeentulotuella. Lisäksi kerrostalon saunavuoro (jos ei omaa saunaa), lääkkeet, silmälasit, lääkärit sun muut menee samaan laskuun.
Kela ei maksa saunavuoroa.
Toimeentulotuessa voidaan maksaa, lasketaan asumismenoihin mikä on ihan naurettavaa. Sauna ei ole mikään pakollinen kulu.
Ainiin, unohdin että myös kotivakuutus menee kelan piikkiin. Matalapalkkainen duunari maksaa tästäkin vähintään toista sataa per vuosi
Työmarkkinatuella oleva maksaa myös kaiken itse tuesta. Helpointa olisi tosiaan varmaan olla tt-tuella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kela maksaa kun kerran ap toimeentulotuella. Lisäksi kerrostalon saunavuoro (jos ei omaa saunaa), lääkkeet, silmälasit, lääkärit sun muut menee samaan laskuun.
Toimeentulotuessa voidaan maksaa, lasketaan asumismenoihin mikä on ihan naurettavaa. Sauna ei ole mikään pakollinen kulu.
Ainiin, unohdin että myös kotivakuutus menee kelan piikkiin. Matalapalkkainen duunari maksaa tästäkin vähintään toista sataa per vuosi
Ei ainakaan tämän mukaan. Itse olettaisin saunavuoron kuuluvan henkilökohtaisesta puhtaudesta aiheutuviin menoihin, joita ei huomioida.
Työttömyys korvauksia voitaisiin mielestäni nostaa tai ainakin säilyttää nykyisellä tasolla. Keskiluokka on suomessa jo hyvin lihotettua ja samaan hyvinvointiin piyäisi työttömänkin päästä. Ainakin ruokailun suhteen ja välttämättömien kulujen suhteen. Makselen hyvillä mielin veroja, jotta työttömilläkin on sosiaaliturva.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
AP, onko mukavaa käydä jatkuvaa kerjuuta Kelan kanssa? Olet ilmeisesti päättänyt jatkaa valitsemaasi hommaa hamaan tappiin. Nyt vasta sulle tuli hätä, kun tuista ryhdytään leikkaamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työmarkkinatuella oleva maksaa myös kaiken itse tuesta. Helpointa olisi tosiaan varmaan olla tt-tuella.
Hyvin usein ei "olla" pelkästään toisella tuella, vaan perustoimeentulotuki tulee lisäksi työmarkkinatuen päälle, kun asumistuki + työmarkkinatuki - vuokra on esim minulla vain jotain 150e...Sitten saan siihen päälle perustoimeentulotukea jotta 555e tulee täyteen.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jospa nyt ei esitettäisi väärää todistusta:
"Lisäksi asumismenoina voidaan hyväksyä myös kohtuullisen suuruisina:
* taloussähkö (sähkön siirto- ja kulutusmenot sekä perusmaksu. Lisäpalveluita ei huomioida menona.)
* kotivakuutusmaksu
* saunamaksu (1 kerta/vko)."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Oletko ap onnellinen ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ainakaan tämän mukaan. Itse olettaisin saunavuoron kuuluvan henkilökohtaisesta puhtaudesta aiheutuviin menoihin, joita ei huomioida.
Sinulla on nyt väärät menot. Lue asumismenot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Oletko ap onnellinen ?
Voisin sanoa että luulisin olevani? En ainakaan ole onneton.
En oikeastaan tiedä...
ap
Vierailija kirjoitti:
Moi puhelut maksaa 4 e.
ja liittymän perusmaksu lisäksi 18e
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku kyseli ap:n koulutusta. Ap on käynyt lukion. Koulutuksen puute ja pitkä työttömyys on työmarkkinoilla aika huono yhdistelmä, vaikka lihaksia olisikin. Työmarkkinat ovat monella tapaa armottomat ja jos ap on nyt jostain onnistunut kaivamaan todellisen halun työllistymiseen, niin kyllä hänellä tulee olemaan suuria vaikeuksia vakuuttaa työnantajat siitä, että nyt niitä työhaluja todella olisi, vaikka moneen vuoteen ei ole ollut.
Miksei ap kouluttaudu kuten normaalit ihmiset tekevät? Minä kouluttauduin uudestaan kun ensimmäinen ammatti ei enää työllistänyt. Juurikin 34-vuotiaana.
Sinne kouluunkin pitää päästä sisään ennen kuin voi kouluttautua.
Voi olla ihan rahakysymyskin. Jollain pitäisi pystyä koulutuksen aikana elämään. Ap:llä ilmeisesti ei ainakaan olisi sitä ongelmaa, mikä monella on, että opintotuet on jo käytetty. Mutta opintotuki + asumistuki + opintolaina ei ehkä ole se tie, jolle hän haluaisi lähteä.
Monilla on ongelmana, että opintotuet on käytetty. Itsekin lähdin opiskelemaan 38-vuotiaana ja ihmeen kaupalla sain käyttööni 90-luvulta jääneitä opintotukia 1,5 vuoden edestä. Mutta jäi siinä silti 3 vuotta opintoja kokonaan miehen maksettavaksi. En päässyt töihin sillä tutkinnolla (finanssitradenomi).
Nyt opiskelen taas ja tällä kertaa kokonaan miehen kustannuksella. Kaikilla ei ole hyvätuloista puolisoa, joten se opiskelu yksinkertaisesti ei ole vaihtoehto, jos sitä ei pysty työttömyyspäivärahan turvin tekemään. Minä olen todella etuoikeutetussa asemassa, kun minulla on mahdollisuus opiskella enkä tarvitse sille viranomaisten siunausta ja rahoitusta. Hyvin harvalla on näin onnellinen tilanne.
Työn ohella voi opiskella melko joustavasti ja kun on ollut riittävän pitkään töissä, niin on oikeus opintovapaaseen. Mutta niille, joiden elämä ei ole nuorena mennyt käsikirjoituksen mukaan ja jotka vasta iäkkäämpinä havahtuvat siihen, että jotain osaamista pitäisi hankkia, että voi päästä töihin, kuvio on vaikea.
Jotain ongelmiahan siinä on taustalla, ettei ole nuorena opiskellut ja työntekokin on lakannut maittamasta. Jos näistä ongelmista pääsee selville vesille niin että tulee motivaatio lähteä tekemään töitä oman elämänsä parantamiseksi opiskelun kautta, niin todella vaikeaa se on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvin usein ei "olla" pelkästään toisella tuella, vaan perustoimeentulotuki tulee lisäksi työmarkkinatuen päälle, kun asumistuki + työmarkkinatuki - vuokra on esim minulla vain jotain 150e...Sitten saan siihen päälle perustoimeentulotukea jotta 555e tulee täyteen.
ap
Tiedän toki, saisin itsekin tukea jos nostaisin säästöt, mutta mieli ei taivu siihen. :/
Saunamaksu kyllä maksetaan..mutta esim autopaikkamaksua Kela ei maksa. Valintoja...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku kyseli ap:n koulutusta. Ap on käynyt lukion. Koulutuksen puute ja pitkä työttömyys on työmarkkinoilla aika huono yhdistelmä, vaikka lihaksia olisikin. Työmarkkinat ovat monella tapaa armottomat ja jos ap on nyt jostain onnistunut kaivamaan todellisen halun työllistymiseen, niin kyllä hänellä tulee olemaan suuria vaikeuksia vakuuttaa työnantajat siitä, että nyt niitä työhaluja todella olisi, vaikka moneen vuoteen ei ole ollut.
Miksei ap kouluttaudu kuten normaalit ihmiset tekevät? Minä kouluttauduin uudestaan kun ensimmäinen ammatti ei enää työllistänyt. Juurikin 34-vuotiaana.
Sinne kouluunkin pitää päästä sisään ennen kuin voi kouluttautua.
No eiköhän ap nyt jonnekin opiskelemaan pääse. Esim vartijakouluun tai järjestyksenvalvojaksi. Eivät ole edes pitkiä koulutuksia. Tekosyitä löytyy aina.
Jos ei ole todellista kiinnostusta noille aloille, niin vie jonkun toisen paikan.
Luuletko että kaikilla on kiinnostusta juuri niille aloille mitä opiskelevat? No kuule, ei ole. Tiedän monta jotka on opiskelleet esim lähihoitajiksi kun heillä on töitä vaikka haluaisivat oikeasti tehdä jotain muuta. Mutta kun ne muut ei työllistä.
Millainen ihminen pystyy tuohon? Siis opiskelemaan ja työskentelemään alaa, joka ei yhtään kiinnosta?
Ihminen ei aina/usein pääse valitsemaan alaa. Silloin on otettava vähemmän kiinnostava. Siinä voi sitten rauhassa pohtia, mitä voisi itse tehdä päästäkseen unelmatyöhön. Ei minua kiinnosta yhtään Kelalta kerjuu, joten teen vähemmän kiinnostavaa työtä.
ap