Talousostokseni s-ryhmälle 370e/kk, puhelinlasku 20-25e/kk, taloyhtiölaajakaista 12e/kk, kuntosalin kk-maksu 28e/kk, hsl-kausikortti 60e/kk...Voisiko nyt joku selittää että miten minun perustoimeentulotuestani voitaisiin leikata???
370e+25+12+28+60 = 495e
Kuukausittaiset PAKOLLISET kuluni ovat siis 495e kun ruoan hinta on noussut niin älyttömästi viimensen vuoden parin aikana...Perustoimeentulotuena määrä on 555e/kk.
Syön terveellisesti mutta en ökyillen...Ruoan osuus on ehkä 340e/kk, ja loput muita talousostoksia.
Käyn 4 kertaa viikossa kuntosalilla ja treenaan tavoitteellisesti sekä kovaa.
Urheilen myös muuten; Käyn uimassa sekä juoksemassa.
Pakollisten kulujen jälkeen jää siis vain 60e "liikkumavaraa".
Ja ottakaa huomioon että tuossa ei ole vielä mitään ns. ylimääräistä...Ei edes vaatteita, jotka nekin ovat melko pakollisia ostoksia ajoittain.
Puhumattakaan virkistyksestä, jota sitäkin kai saa työttömälläkin olla joskus?
Kaikkia lääkkeitäkään ei saa kelasta korvattuna...
Joten voisitteko laskelmalla nyt kertoa että miten tästä "ruhtinaallisesta" perustoimeentulotuesta olisi muka varaa leikata jotain?
Mielestäni se tarvitsisi ennemminkin korotustua, ruoan hinnan noususta johtuen...
M34
Kommentit (1047)
Vierailija kirjoitti:
Missä budjetissa näkyvät sinun vuokra, vesi ja sähkölaskusi sekä vakuutukset?
Niitä ei makseta ap:n käyttörahasta. Valtio maksaa ne jo muutenkin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olispa kauheata joka kuukausi tehdä selvityksiä Kelalle TT-tukea varten. Mieluummin tienaan rahani itse, enkä ole tilivelvollinen kenellekään.
Se nyt on parin minuutin homma. Eikä sitä kuukausittain tartte tehdä. Voi katsos hakea tukea vaikka parille kerrallaan. Jos haet vaan kuukaudeksi, mutta ne kokee, että voidaan tehdä pidemmälle ajalle, niin ne soittelee sieltä kyllä.
Sama se, tehdä Kelalle tiliä kerran kuussa/kerran kahdessa kuukaudeksi; Kelan talutusnuorassa olet silti.
En ole kanssasi edes täysin erimielinen. "Me kaikki ollaan huor..." kuten Kuolleet Kukat aikanaan lauleli.
Toisinaan enemmän tai vähemmän myös töitä tehneenä voisi ajatella olevansa sillon työnantajan talutusnuorassa. Just nyt en, mutta ehkäpä taas syksymmällä.
En minä koe sitä raportointia Kelalla mitenkään rasitteena. En, vaikka tiliotteella näkyisi satasen dildotilaus.
Ihmiset ovat hyvin erilaisia tämän asian suhteen. En katso ketään toimeentulotuen asiakasta alaspäin ja koe olevani mitenkään heitä parempi. Mutta en silti pysty hakemaan toimeentulotukea, vaikka sitä tarvitsisinkin. Ylpeys ja yksityisyyden tarve eivät anna periksi.
-eri
Minä olen sama kukkanen. Tosin rujohko mies, mutta silti.
Ymmärrän tuonkin näkökulman. Minähän olen saanut toimeentulotukea viimeksi noin 20 vuotta sitten ja nyt heti perään taas tässä kuussa. Ei mitään ongelmaa eli en koe nk. moraalista alemmuutta.
Enkä ole siis ap. Hän saa sentään myös työmarkkinatukea, minä en, se tietoinen valinta. Olen siis juuri nyt ehta "sossupummi". Nakkasin siis ikään kuin paskat koko aktiivimallille, nyt työssäoloehto eikä täten hunajaa.
Olen ollut töissä tuon 20 vuoden aikana muutamsta kuukaudesta kymmeneen per vuosi. Just sen työssäoloehdon täyttävän määrän eli väh. 18 tuntia viikossa. Muuten sitten ansiosidonnaisella. Olen myös järjestelmällisesti kieltäytynyt kaikista kokoaikatöistä ja vakipaikkaakin on tarjottu muutaman kerran.
Tällaisessa keskikokoisessa kaupungissä löytyy kyllä keittiöalan hommia, mutta minulla taitaa olla taas väliaika.
Kelan rahat muuttuu omiksi sillä sekunnilla kun ne tilille ilmestyy ja sillä selvä. Ja niille OMILLE rahoilleen saa tehdä mitä haluaa. Ja huom! niistäkin maksetaan veroja joten jokainen työtönkin on veron maksaja. Lisäksi työtön maksaa veroja kulutuksensa mukaan alv:tä yms. Että kyllä työtönkin osallistuu yhteiseen hyvään. Kyllä jokainen työtön on rahansa ansainnut olemalla suomen kansalainen ja hyvä niin. Mielelläni rahoitan myös työttömiä kansalaisia.
Vierailija kirjoitti:
Kelan rahat muuttuu omiksi sillä sekunnilla kun ne tilille ilmestyy ja sillä selvä. Ja niille OMILLE rahoilleen saa tehdä mitä haluaa. Ja huom! niistäkin maksetaan veroja joten jokainen työtönkin on veron maksaja. Lisäksi työtön maksaa veroja kulutuksensa mukaan alv:tä yms. Että kyllä työtönkin osallistuu yhteiseen hyvään. Kyllä jokainen työtön on rahansa ansainnut olemalla suomen kansalainen ja hyvä niin. Mielelläni rahoitan myös työttömiä kansalaisia.
Muilta saaduista rahoista osan palauttaminen ei ole veronmaksua!
60€ kuussa ylimääräistä on ihan hyvin, monelle ei jää sitäkään.
Vierailija kirjoitti:
Toimeentulotuki on verotonta tuloa, mutta muuten näin. Ei ole kyllä kovin muhkeita veronpalautuksiakaan luvassa, mutta ei se mitään: ne vähennettäisiin kuitenkin toimeentulotuesta.
Vierailija kirjoitti:
Työttömyys korvauksia voitaisiin mielestäni nostaa tai ainakin säilyttää nykyisellä tasolla. Keskiluokka on suomessa jo hyvin lihotettua ja samaan hyvinvointiin piyäisi työttömänkin päästä. Ainakin ruokailun suhteen ja välttämättömien kulujen suhteen. Makselen hyvillä mielin veroja, jotta työttömilläkin on sosiaaliturva.
No moni muu ei maksele.Ei kai kukaan enää töitä tekisi jos kotona makaamalla saisi keskituloisen elintason?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toimeentulotuki on verotonta tuloa, mutta muuten näin. Ei ole kyllä kovin muhkeita veronpalautuksiakaan luvassa, mutta ei se mitään: ne vähennettäisiin kuitenkin toimeentulotuesta.
Asumistuki on myös verovapaata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömyys korvauksia voitaisiin mielestäni nostaa tai ainakin säilyttää nykyisellä tasolla. Keskiluokka on suomessa jo hyvin lihotettua ja samaan hyvinvointiin piyäisi työttömänkin päästä. Ainakin ruokailun suhteen ja välttämättömien kulujen suhteen. Makselen hyvillä mielin veroja, jotta työttömilläkin on sosiaaliturva.
No moni muu ei maksele.Ei kai kukaan enää töitä tekisi jos kotona makaamalla saisi keskituloisen elintason?
Keskituloisille on bussikortti ja salikortti luksusta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kuule tänäänkin kun kävin kaupassa, maksoin jokaisesta tuotteesta alvia, siis arvonlisäveroa. Enkä yhtään saanut köyhyyteni vuoksi alennusta, ihan saman määrän maksoin kustakin tuotteesta kuin varakkaammatkin. Joten pistäpä suuta suppuun!
-eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joopa joo :D
Keskituloiset voi käydä jopa ulkomaan reissuilla ja usein omistavat auton ja on koiraa sun muuta. Varaa asuntoonkin.
Vierailija kirjoitti:
Oho, sinähän antelias olet, oikein jokainen on ilmaisen rahansa ansainnut... Mitäs siinä vaiheessa kun kukaan ei enää ole töissä, mistäs kassasta meille kaikille ansainneille pistät toimeentulotukea?
On työttömiä ja on työttömiä. Jos voisit mennä töihin mutta mieluummin lojut sohvalla, kun tuet on niin paljon helpompi juttu, niin minun ymmärrys loppuu. Ei voi olla noin itsekäs ettei yhtään ota muita huomioon.
Mutta meidänkin perhe maksaa veroja yht. n. 35 000€ vuodessa ja ollaan iloisia veronmaksajia, koska oikeastikin tarvitsevia on. Toivon vain, että kaikki voisivat ajatella kuin me, että työnteko on niin ilo kuin velvollisuuskin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä halvin kuntosali on 40e/kk. Melkoista luksusta siis kenelle tahansa.
Provohan tämä, mutta kommentoin silti:
Käyn h*lvetin raskaassa kokopäivätyössä, mutta ei puhettakaan, että minulla olisi varaa mihinkään kuntosalikorttiin ja ruokakulumme lasten kanssa eivät nouse noin suuriksi, koska rahat eivät edes riittäisi.
T: isä jolla lapset vuoroviikoin ja kaikki tuet lapsista menee äidille
Vierailija kirjoitti:
Miten sinulla voi mennä työnhakupuheluihin noin paljon rahaa kuussa? Kaikkihan on netissä nykyään. Kuntosali ja bussilippu on ylimääräistä luksusta ja ruokakuluista pystyy aivan varmasti säästämään.
Kuntosali tuo säästöä terveydenhoitoon ja ylläpitää työkykyä. Ei se mitään luksusta ole.
Bussilippua tarvtsee liikkumiseen. Mikä olisi vaihtoehto? Oma auto ei ole halpa ylläpidettävä.
Vierailija kirjoitti:
Provohan tämä, mutta kommentoin silti:
Käyn h*lvetin raskaassa kokopäivätyössä, mutta ei puhettakaan, että minulla olisi varaa mihinkään kuntosalikorttiin ja ruokakulumme lasten kanssa eivät nouse noin suuriksi, koska rahat eivät edes riittäisi.
T: isä jolla lapset vuoroviikoin ja kaikki tuet lapsista menee äidille
Mä en enää tiedä, mitä näistä ajattelisi. Jos käy kokopäivätöissä eikä ole varaa muutaman kympin salikorttiin, niin rahankäytössä on pakko olla isoja ongelmia.
Vai onko taas kyse asuntolainasta, autosta ja bensakuluista, vakuutuksista jos minkäkinlaisista? Omia valintoja, ja itse en esim. ikinä muuttaisi sellaiseen paikkaan, missä auto on välttämätön. Se vie jäätävät määrät rahaa. Ei ihme jos on tiukkaa pienipalkkaisella. Mutta voi tosiaan muuttaa kaupunkiin ja käyttää julkista liikennettä. Johan jää rahaa salikorttiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä halvin kuntosali on 40e/kk. Melkoista luksusta siis kenelle tahansa.
Ei helvetti! 40 euroa kuussa luksusta! :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku kyseli ap:n koulutusta. Ap on käynyt lukion. Koulutuksen puute ja pitkä työttömyys on työmarkkinoilla aika huono yhdistelmä, vaikka lihaksia olisikin. Työmarkkinat ovat monella tapaa armottomat ja jos ap on nyt jostain onnistunut kaivamaan todellisen halun työllistymiseen, niin kyllä hänellä tulee olemaan suuria vaikeuksia vakuuttaa työnantajat siitä, että nyt niitä työhaluja todella olisi, vaikka moneen vuoteen ei ole ollut.
Miksei ap kouluttaudu kuten normaalit ihmiset tekevät? Minä kouluttauduin uudestaan kun ensimmäinen ammatti ei enää työllistänyt. Juurikin 34-vuotiaana.
Sinne kouluunkin pitää päästä sisään ennen kuin voi kouluttautua.
No eiköhän ap nyt jonnekin opiskelemaan pääse. Esim vartijakouluun tai järjestyksenvalvojaksi. Eivät ole edes pitkiä koulutuksia. Tekosyitä löytyy aina.
Jos ei ole todellista kiinnostusta noille aloille, niin vie jonkun toisen paikan.
Luuletko että kaikilla on kiinnostusta juuri niille aloille mitä opiskelevat? No kuule, ei ole. Tiedän monta jotka on opiskelleet esim lähihoitajiksi kun heillä on töitä vaikka haluaisivat oikeasti tehdä jotain muuta. Mutta kun ne muut ei työllistä.
Sehän onkin sitten hyvä, että Suomessa on lähihoitajia joita ei kiinnosta ala yhtään. Ovat varmasti hyviä työssään kun motivaatiota riittää
No mä väitän olevani ihan hyvä hoitaja vaikka ei ollut todellakaan mikään ykkösvalinta tai kutsumusta lähelläkään. Mun kaveri on myös hyvä hoitaja vaikka hänkin tekisi mieluummin ihan muuta työtä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep, tämän kun nuo julkisella sektorilla loisivat tajuaisivat...
Tässä kun nyt niin kovasti työttömiä halutaan kurittaa ja rankaista, ja muutenkin leikkuria käyttää reilulla kädellä, niin lapsilisät voisi kokonaan lopettaa, päivähoidon tukeminen lopettaa, ilmainen kouluruoka pois, koulutus maksulliseksi. Perusteluna tietysti, että miks ihmeessä Minun maksamiani verorahoja käytetään toisten pentujen elättämiseen.
Tämä oli tietysti trolli. Suomi on hyvinvointiyhteiskunta, missä kaikille kansalaisille tulee taata inhimillinen elintaso ja elämä tuloluokasta ja olosuhteista riippumatta.