Talousostokseni s-ryhmälle 370e/kk, puhelinlasku 20-25e/kk, taloyhtiölaajakaista 12e/kk, kuntosalin kk-maksu 28e/kk, hsl-kausikortti 60e/kk...Voisiko nyt joku selittää että miten minun perustoimeentulotuestani voitaisiin leikata???
370e+25+12+28+60 = 495e
Kuukausittaiset PAKOLLISET kuluni ovat siis 495e kun ruoan hinta on noussut niin älyttömästi viimensen vuoden parin aikana...Perustoimeentulotuena määrä on 555e/kk.
Syön terveellisesti mutta en ökyillen...Ruoan osuus on ehkä 340e/kk, ja loput muita talousostoksia.
Käyn 4 kertaa viikossa kuntosalilla ja treenaan tavoitteellisesti sekä kovaa.
Urheilen myös muuten; Käyn uimassa sekä juoksemassa.
Pakollisten kulujen jälkeen jää siis vain 60e "liikkumavaraa".
Ja ottakaa huomioon että tuossa ei ole vielä mitään ns. ylimääräistä...Ei edes vaatteita, jotka nekin ovat melko pakollisia ostoksia ajoittain.
Puhumattakaan virkistyksestä, jota sitäkin kai saa työttömälläkin olla joskus?
Kaikkia lääkkeitäkään ei saa kelasta korvattuna...
Joten voisitteko laskelmalla nyt kertoa että miten tästä "ruhtinaallisesta" perustoimeentulotuesta olisi muka varaa leikata jotain?
Mielestäni se tarvitsisi ennemminkin korotustua, ruoan hinnan noususta johtuen...
M34
Kommentit (1047)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku kyseli ap:n koulutusta. Ap on käynyt lukion. Koulutuksen puute ja pitkä työttömyys on työmarkkinoilla aika huono yhdistelmä, vaikka lihaksia olisikin. Työmarkkinat ovat monella tapaa armottomat ja jos ap on nyt jostain onnistunut kaivamaan todellisen halun työllistymiseen, niin kyllä hänellä tulee olemaan suuria vaikeuksia vakuuttaa työnantajat siitä, että nyt niitä työhaluja todella olisi, vaikka moneen vuoteen ei ole ollut.
Miksei ap kouluttaudu kuten normaalit ihmiset tekevät? Minä kouluttauduin uudestaan kun ensimmäinen ammatti ei enää työllistänyt. Juurikin 34-vuotiaana.
Sinne kouluunkin pitää päästä sisään ennen kuin voi kouluttautua.
No eiköhän ap nyt jonnekin opiskelemaan pääse. Esim vartijakouluun tai järjestyksenvalvojaksi. Eivät ole edes pitkiä koulutuksia. Tekosyitä löytyy aina.
Jos ei ole todellista kiinnostusta noille aloille, niin vie jonkun toisen paikan.
Luuletko että kaikilla on kiinnostusta juuri niille aloille mitä opiskelevat? No kuule, ei ole. Tiedän monta jotka on opiskelleet esim lähihoitajiksi kun heillä on töitä vaikka haluaisivat oikeasti tehdä jotain muuta. Mutta kun ne muut ei työllistä.
Millainen ihminen pystyy tuohon? Siis opiskelemaan ja työskentelemään alaa, joka ei yhtään kiinnosta?
Ihminen ei aina/usein pääse valitsemaan alaa. Silloin on otettava vähemmän kiinnostava. Siinä voi sitten rauhassa pohtia, mitä voisi itse tehdä päästäkseen unelmatyöhön. Ei minua kiinnosta yhtään Kelalta kerjuu, joten teen vähemmän kiinnostavaa työtä.
Mutta kannattaako opintotukia käyttää alaan joka ei kiinnosta, jos saattaa vielä myöhemmin opiskella jotain, mihin sopii paremmin.
Pakko tehdä pimeetä työtä. Muuten kuolee nälkään ja ties mihin. Pitäisikö sitä vaan makailla kotona kaiket päivät kun kukaan ei palkkaa töihin. Minullekkin kerran sanottiin työhaastattelussa että olen liian kokenut joten en saanut työtä. Sanoin että mitä väliä, silloin se on firman etu jos on kokenut ja tehnyt kaikenlaista. No aina jotain pimeetä työtä saa. Kesällä varsinkin festarit palkkaa työntekijöitä ja jotkujt maksaa pimeesti jos on suhteita. En minä mielellään makoile kotona. Siinä kunto huononee äkkiä ja viina alkaa maistumaan.
Vierailija kirjoitti:
Ruokaan menee aiva liikaa, itse tehden pärjäät 150 eurolla kuussa, ja aikaa siihen tekemiseen luulisi löytyvän.
Se kuka sanoo että pärjää 150e/kk ruokaostoksilla (terveellisesti) oli sitten työtön tai töissä käyvä, voisi listata koko kuukauden ruuat. Varsinkin fyysistä työtä tekevälle. Ja huomioiden sen, että niin pakastin kuin kuivakaappi on tyhjänä. Eli ihan kaikki kuukauden ruuat mausteineen päivineen 150e/kk. Listaa kiitos, haluan käyttää yhtä vähän rahaa ruokaan kuin mitä nähtävästi on mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asuuko ap kadulla, kun ei puhu asumiskuluista mitään? Ei asumistuki ole niin ruhtinaallinen edes Helsingissä, ettei itselle jäisi maksettavaa niillä vuokrilla!
Eivät asumiskuluni ole relevantteja sen suhteen että paljonko jää käyttörahaa kuukaudessa; Eli tuon perustoimeentulotuen osan 555e verran
ap
Mikset voinut sanoa, että vuokrasi on yli asumistuessa hyväksyttävän rajan ja Kela maksaa sen ylimenevän osan, eikä sitä pienennetä edes toimeentulotuestasi?
Turhaan näitä tietoja pimität, kun me palstalla liikaa roikkuneet muistamme ne kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku kyseli ap:n koulutusta. Ap on käynyt lukion. Koulutuksen puute ja pitkä työttömyys on työmarkkinoilla aika huono yhdistelmä, vaikka lihaksia olisikin. Työmarkkinat ovat monella tapaa armottomat ja jos ap on nyt jostain onnistunut kaivamaan todellisen halun työllistymiseen, niin kyllä hänellä tulee olemaan suuria vaikeuksia vakuuttaa työnantajat siitä, että nyt niitä työhaluja todella olisi, vaikka moneen vuoteen ei ole ollut.
Miksei ap kouluttaudu kuten normaalit ihmiset tekevät? Minä kouluttauduin uudestaan kun ensimmäinen ammatti ei enää työllistänyt. Juurikin 34-vuotiaana.
Voi olla ihan rahakysymyskin. Jollain pitäisi pystyä koulutuksen aikana elämään. Ap:llä ilmeisesti ei ainakaan olisi sitä ongelmaa, mikä monella on, että opintotuet on jo käytetty. Mutta opintotuki + asumistuki + opintolaina ei ehkä ole se tie, jolle hän haluaisi lähteä.
Monilla on ongelmana, että opintotuet on käytetty. Itsekin lähdin opiskelemaan 38-vuotiaana ja ihmeen kaupalla sain käyttööni 90-luvulta jääneitä opintotukia 1,5 vuoden edestä. Mutta jäi siinä silti 3 vuotta opintoja kokonaan miehen maksettavaksi. En päässyt töihin sillä tutkinnolla (finanssitradenomi).
Nyt opiskelen taas ja tällä kertaa kokonaan miehen kustannuksella. Kaikilla ei ole hyvätuloista puolisoa, joten se opiskelu yksinkertaisesti ei ole vaihtoehto, jos sitä ei pysty työttömyyspäivärahan turvin tekemään. Minä olen todella etuoikeutetussa asemassa, kun minulla on mahdollisuus opiskella enkä tarvitse sille viranomaisten siunausta ja rahoitusta. Hyvin harvalla on näin onnellinen tilanne.
Työn ohella voi opiskella melko joustavasti ja kun on ollut riittävän pitkään töissä, niin on oikeus opintovapaaseen. Mutta niille, joiden elämä ei ole nuorena mennyt käsikirjoituksen mukaan ja jotka vasta iäkkäämpinä havahtuvat siihen, että jotain osaamista pitäisi hankkia, että voi päästä töihin, kuvio on vaikea.
Jotain ongelmiahan siinä on taustalla, ettei ole nuorena opiskellut ja työntekokin on lakannut maittamasta. Jos näistä ongelmista pääsee selville vesille niin että tulee motivaatio lähteä tekemään töitä oman elämänsä parantamiseksi opiskelun kautta, niin todella vaikeaa se on.
Kaikilla aloilla ei pysty opiskelemaan helposti työn ohessa vaan pitää istua koululla tai korkeakoulussa saattaa olla joku 95% läsnäolopakko.
Opintovapaaseen ja aikuiskoulutustukeenkin on tarkat vaatimukset. Vapaata ei heru ellei ole vakituista työsopimusta taskussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruokaan menee aiva liikaa, itse tehden pärjäät 150 eurolla kuussa, ja aikaa siihen tekemiseen luulisi löytyvän.
Se kuka sanoo että pärjää 150e/kk ruokaostoksilla (terveellisesti) oli sitten työtön tai töissä käyvä, voisi listata koko kuukauden ruuat. Varsinkin fyysistä työtä tekevälle. Ja huomioiden sen, että niin pakastin kuin kuivakaappi on tyhjänä. Eli ihan kaikki kuukauden ruuat mausteineen päivineen 150e/kk. Listaa kiitos, haluan käyttää yhtä vähän rahaa ruokaan kuin mitä nähtävästi on mahdollista.
Ei ap tee fyysistä työtä kun makaa kotonaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tämä sama ehdotus tulee ihan jokaiseen ketjuun, jossa on puhe ruuasta tai työttömyydestä tai työllisten köyhyydestä.
Olispa kauheata joka kuukausi tehdä selvityksiä Kelalle TT-tukea varten. Mieluummin tienaan rahani itse, enkä ole tilivelvollinen kenellekään.
Se nyt on parin minuutin homma. Eikä sitä kuukausittain tartte tehdä. Voi katsos hakea tukea vaikka parille kerrallaan. Jos haet vaan kuukaudeksi, mutta ne kokee, että voidaan tehdä pidemmälle ajalle, niin ne soittelee sieltä kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Kaikilla aloilla ei pysty opiskelemaan helposti työn ohessa vaan pitää istua koululla tai korkeakoulussa saattaa olla joku 95% läsnäolopakko.
Opintovapaaseen ja aikuiskoulutustukeenkin on tarkat vaatimukset. Vapaata ei heru ellei ole vakituista työsopimusta taskussa.
Tuo on kyllä totta, ettei kaikilla aloilla onnistu sellainen, että iltaisin ja viikonloppuisin hoitelee opintoja etänä ja käy koululla muutaman kerran vuodessa tentissä. Mutta noin yleisesti työssäkäyvän mahdollisuudet jatkokouluttamiseen tai jopa alanvaihtoon ovat paljon paremmat kuin työttömällä. Ja jos hän onnistuu työn ohella hankkimaan osaamista uudelta alalta, se alanvaihto voi onnistua lennosta. Koska ainahan työnantajat ottavat mieluummin jo sellaisen, joka on jo töissä, vaikka olisikin sitten alanvaihtaja.
Tuo, että on nuoruudestaan 10+ vuotta ajelehtinut ja sitten havahtuu opiskeluun, on kauhean huono lähtökohta, vaikka onnistuisikin jotenkin rahoittamaan ne opinnot ja valmistumaan. Ei ole mitään takeita, että opintojen kautta pääsisi töihin, vaikka olisi kuinka työllistävää alaa opiskellut. Kun se menneisyys näkyy siellä CV:ssä ja sitä ei helpolla anneta anteeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se vastaa raskasta fyysistä työtä, jos vaikka 5 kertaa viikossa treenaa kovaa salilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eiköhän ap nyt jonnekin opiskelemaan pääse. Esim vartijakouluun tai järjestyksenvalvojaksi. Eivät ole edes pitkiä koulutuksia. Tekosyitä löytyy aina.
Jos ei ole todellista kiinnostusta noille aloille, niin vie jonkun toisen paikan.
Luuletko että kaikilla on kiinnostusta juuri niille aloille mitä opiskelevat? No kuule, ei ole. Tiedän monta jotka on opiskelleet esim lähihoitajiksi kun heillä on töitä vaikka haluaisivat oikeasti tehdä jotain muuta. Mutta kun ne muut ei työllistä.
Millainen ihminen pystyy tuohon? Siis opiskelemaan ja työskentelemään alaa, joka ei yhtään kiinnosta?
Ihminen ei aina/usein pääse valitsemaan alaa. Silloin on otettava vähemmän kiinnostava. Siinä voi sitten rauhassa pohtia, mitä voisi itse tehdä päästäkseen unelmatyöhön. Ei minua kiinnosta yhtään Kelalta kerjuu, joten teen vähemmän kiinnostavaa työtä.
"Vähemmän kiinnostava" ei ole sama kuin "ei kiinnosta yhtään".
Itse haen kaikenlaisia töitä - niitä kuitenkaan vielä saamatta - eikä unelmatyöni suinkaan ole kaupan hyllyttäjä eikä tiskaaja. Mutta on kaikenlaisia ei-niin-mahtavia töitä, joita kuitenkin pystyisin tekemään tulematta hulluksi, kuten juuri hyllyttäminen, tiskaaminen, siivoaminen, puistojen haravointi, postin lajittelu, jne.
Sitten on töitä, joita EN pystyisi tekemään, kuten hoitoala ja puhelinmyynti.
Jokaisella on erilaiset rajat, eikä kukaan hyödy siitä, että joku iloinen ekstrovertti laitetaan väkisin pimeään koppiin tekemään työtä jossa ei koskaan tapaa ketään, tai joku jolla on puhevika ja sosiaalisten tilanteiden pelko pakotetaan puhelinmyyjäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on kyllä totta, ettei kaikilla aloilla onnistu sellainen, että iltaisin ja viikonloppuisin hoitelee opintoja etänä ja käy koululla muutaman kerran vuodessa tentissä. Mutta noin yleisesti työssäkäyvän mahdollisuudet jatkokouluttamiseen tai jopa alanvaihtoon ovat paljon paremmat kuin työttömällä. Ja jos hän onnistuu työn ohella hankkimaan osaamista uudelta alalta, se alanvaihto voi onnistua lennosta. Koska ainahan työnantajat ottavat mieluummin jo sellaisen, joka on jo töissä, vaikka olisikin sitten alanvaihtaja.
Tuo, että on nuoruudestaan 10+ vuotta ajelehtinut ja sitten havahtuu opiskeluun, on kauhean huono lähtökohta, vaikka onnistuisikin jotenkin rahoittamaan ne opinnot ja valmistumaan. Ei ole mitään takeita, että opintojen kautta pääsisi töihin, vaikka olisi kuinka työllistävää alaa opiskellut. Kun se menneisyys näkyy siellä CV:ssä ja sitä ei helpolla anneta anteeksi.
Eipä sitä tunnuta annettavan anteeksi, vaikka sille olisi kuinka hyvä selityskin. Minä olin vuosikausia omaishoitajana, ja kenties siitä syystä en kelpaa enää edes katuja lakaisemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se vastaa raskasta fyysistä työtä, jos vaikka 5 kertaa viikossa treenaa kovaa salilla.
Älä nyt naurata. Fyysinen työ 8h päivä 5 krt viikossa, salia muutaman kerran viikossa eikä siellä tuntia kauemmin pyöritä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten sinulla voi mennä työnhakupuheluihin noin paljon rahaa kuussa? Kaikkihan on netissä nykyään. Kuntosali ja bussilippu on ylimääräistä luksusta ja ruokakuluista pystyy aivan varmasti säästämään.
Bussilippu ylimääräistä luksusta??? Täh? Nyt olen aivan ällikällä lyöty.
Millä minä sitten kuljen esim. kuntosalille tai työhaastatteluun? Vanhempia/sisaruksia tapaamaan? Kaverille? Vaatteita ostamaan kun tarve?Vai onko työttömän mielestäsi tarkoitus ainoastaan istua neljän seinän sisällä?
Ap
Työhaastattelun matkakuluihin saa erillistä tukea. Kuntoile kotona. Kävele vaatekauppaan. Ei veronmaksajien tehtävä ole maksaa sun sosiaalisten suhteiden hoitoa.
Kotona ei pysty tekemään samanlaista kehitystä antavaa harjoitusta kuin kuntosalilla...Ei voi edes verrata keskenään.
Millä minä esimerkiksi korvaisin 150kg:lla tehdyn kyykkysarjan kotona?
ap
Yritätkö edes elää halvemmalla? Jos yrittäisit, pyöräilisit tai kävelisit kaupungin ILMAISELLE salille
Missä itä-vantaalla on ilmainen kuntosali?
Vaihdan heti sinne jos kerrot.
Ap
Kerrotko nyt ap, kuka vuokrasi ja sähkösi maksaa. Tunnut olevan paikalla, muttet vastaa asialliseen kysymykseen.
Kelasta saaduilla tuilla maksan vuokrani itse.
Sähkölaskun lähetän kelaan, ja he maksavat sen.Ap
KELA ei maksa sinulle palkkaa, jolla maksat kulusi itse. Kela maksaa sulle toimeentulotukea maksamalla laskusi. Itse et niitä todellakaan maksa.
Vierailija kirjoitti:
Olispa kauheata joka kuukausi tehdä selvityksiä Kelalle TT-tukea varten. Mieluummin tienaan rahani itse, enkä ole tilivelvollinen kenellekään.
Se nyt on parin minuutin homma. Eikä sitä kuukausittain tartte tehdä. Voi katsos hakea tukea vaikka parille kerrallaan. Jos haet vaan kuukaudeksi, mutta ne kokee, että voidaan tehdä pidemmälle ajalle, niin ne soittelee sieltä kyllä.
Sama se, tehdä Kelalle tiliä kerran kuussa/kerran kahdessa kuukaudeksi; Kelan talutusnuorassa olet silti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama se, tehdä Kelalle tiliä kerran kuussa/kerran kahdessa kuukaudeksi; Kelan talutusnuorassa olet silti.
En ole kanssasi edes täysin erimielinen. "Me kaikki ollaan huor..." kuten Kuolleet Kukat aikanaan lauleli.
Toisinaan enemmän tai vähemmän myös töitä tehneenä voisi ajatella olevansa sillon työnantajan talutusnuorassa. Just nyt en, mutta ehkäpä taas syksymmällä.
En minä koe sitä raportointia Kelalla mitenkään rasitteena. En, vaikka tiliotteella näkyisi satasen dildotilaus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se nyt aivan eri asia tehdä työkseen raskasta fyysistä työtä ja saada siitä palkkaa/treenailla kovaa yhteiskunnan varoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole kanssasi edes täysin erimielinen. "Me kaikki ollaan huor..." kuten Kuolleet Kukat aikanaan lauleli.
Toisinaan enemmän tai vähemmän myös töitä tehneenä voisi ajatella olevansa sillon työnantajan talutusnuorassa. Just nyt en, mutta ehkäpä taas syksymmällä.
En minä koe sitä raportointia Kelalla mitenkään rasitteena. En, vaikka tiliotteella näkyisi satasen dildotilaus.
Ihmiset ovat hyvin erilaisia tämän asian suhteen. En katso ketään toimeentulotuen asiakasta alaspäin ja koe olevani mitenkään heitä parempi. Mutta en silti pysty hakemaan toimeentulotukea, vaikka sitä tarvitsisinkin. Ylpeys ja yksityisyyden tarve eivät anna periksi.
-eri
Missä budjetissa näkyvät sinun vuokra, vesi ja sähkölaskusi sekä vakuutukset?
Kerropa paljon vuokrasi on? Entä muut laskut, sähkö, kotivakuutus, lääkkeet ym mitkä laitat kelan maksettavaksi?