Talousostokseni s-ryhmälle 370e/kk, puhelinlasku 20-25e/kk, taloyhtiölaajakaista 12e/kk, kuntosalin kk-maksu 28e/kk, hsl-kausikortti 60e/kk...Voisiko nyt joku selittää että miten minun perustoimeentulotuestani voitaisiin leikata???
370e+25+12+28+60 = 495e
Kuukausittaiset PAKOLLISET kuluni ovat siis 495e kun ruoan hinta on noussut niin älyttömästi viimensen vuoden parin aikana...Perustoimeentulotuena määrä on 555e/kk.
Syön terveellisesti mutta en ökyillen...Ruoan osuus on ehkä 340e/kk, ja loput muita talousostoksia.
Käyn 4 kertaa viikossa kuntosalilla ja treenaan tavoitteellisesti sekä kovaa.
Urheilen myös muuten; Käyn uimassa sekä juoksemassa.
Pakollisten kulujen jälkeen jää siis vain 60e "liikkumavaraa".
Ja ottakaa huomioon että tuossa ei ole vielä mitään ns. ylimääräistä...Ei edes vaatteita, jotka nekin ovat melko pakollisia ostoksia ajoittain.
Puhumattakaan virkistyksestä, jota sitäkin kai saa työttömälläkin olla joskus?
Kaikkia lääkkeitäkään ei saa kelasta korvattuna...
Joten voisitteko laskelmalla nyt kertoa että miten tästä "ruhtinaallisesta" perustoimeentulotuesta olisi muka varaa leikata jotain?
Mielestäni se tarvitsisi ennemminkin korotustua, ruoan hinnan noususta johtuen...
M34
Kommentit (1047)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten sinulla voi mennä työnhakupuheluihin noin paljon rahaa kuussa? Kaikkihan on netissä nykyään. Kuntosali ja bussilippu on ylimääräistä luksusta ja ruokakuluista pystyy aivan varmasti säästämään.
Ihan rajattomasta liittymästä (netti ja puhelut) on kyse, jossa 19e/kk kiinteä maksu, mutta joka kuukausi tulee muutamia euroja päälle kun pitää soittaa esim. kelan numeroihin jotka maksullisia.
Näitäkään ei muuten saa enää yhtä halvalla, ja oma soppari loppuu heinäkuussä...Sen jälkeen halvin tarjottu on ollu 25eap
Puhelimesta voi jakaa netin tietokoneeseen.Kelalle voi lähettää viestejä netitse. Moin liittymä 6G plus rajatttomat puhelut oli 13e. Pyöräile bussilla kulkemisen sijaan.
Täällähän tulee taas niin hyviä vinkkejä, että pitää laittaa ihan vihkoon ylös.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
TARPEELLISET
Talousostokseni s-ryhmälle 370e/kk
TÄYSIN TURHAT
puhelinlasku 20-25e/kk
taloyhtiölaajakaista 12e/kk
kuntosalin kk-maksu 28e/kk
hsl-kausikortti 60e/kkTARPEELLISET MUTTA AIVAN LIIAN SUURET
TÄYSIN TURHAT
puhelinlasku 20-25e/kk
hsl-kausikortti 60e/kkPuhelinlaskua et koe ollankeen tarpeelliseksi? 😅
Jep...En jaksa edes vastata tuollaisille trolleille.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
400e ruokakauppaan yhdelle on melkoisesti. Ei yhteiskunnan ole tarkoitus kustantaa sulle saliharjoituksia ja proteiineja mitä ikinä sitten käytätkään lisäravinteina. Tällaiset sun pitää kustantaa ihan itse tai olla menemättä. Toi puhelinlaskukin on melko ruhtinaallinen, itsellä keskiluokkaisena 9e/kk. Toimeentulotuen ei kuulu rahoittaa mitään kivaa, eikä harrastuksia jne. ne kuuluu niiden etuihin, jotka elättää itsensä. Toimeentulo pitäisi olla vain sellainen, että sen kanssa selviää hengissä. On katto päänpäällä, sähköt vesi ja perusruoka. Vaatteet voi ostaa muutamalla eurolla kirpparilta, niin keskiluokkaisetkin tekee.
Tuista pitäisi ensimmäisenä leikata pois kaikki harkinnanvarainen, tuetut lomat jne. On irvokasta esim. kesäisin Lintsillä, kun vieressä jonottaa moni perhe, joka ei taatusti itseään maksanut huvipuistoon. Se on väärin niitä kohtaan, jotka käy töissä, maksaa hirveitä veroja ja säästää jotta itse pääsee Lintsille.
Millaisella liittymällä saat 9e/kk?
Vaihdan itsekin siihen jos se on järkevä, eikä netins käytöstä tule lisälaskua.
Antaisitko tarkemmat tiedot?
ap
Moi-liittymä.
Aloituskysymykseesi vastaus: hyvin voidaan leikata. On oma asiasi, mistä luovut, jotta leikattu tuki riittää perustoimeentuloksesi.
Mikä näistä liittymistä? Mikä nimi sillä?
Olen nyt moi.fi -sivustolla, enkä ainakaan heti löydä 9e maksavaaap
Hahaha, joo, no nyt alkaa selvitä. Ei sinulla noilla spekseillä taida ollakaan asiaa työssäkäyvien joukkoon.
Pärjäile.
Eli tällaista liittymää ei siis ole olemassa? Puhuit puuta heinää?
Halvin jolla voi soittaa näyttäisi olevan 12e/kk, mutta siinä tulee maksua datasta 6 gigan jälkeen.
ap
6 gigaa kuussa riittää asioiden hoitoon vallan mainiosti, ei sillä leffoja tarvitse katsoa.
Juuri eilen puhelin ilmoitti että "varoitus, 19 piste jotain gigaa dataa käytetty"...Siinä siis päällä jotkut automaattiset varoitukset.
En katsele leffoja puhelimella, vaan surffailen yms.ap
Surffaile taloyhtiön liittymällä sitten. Se taitaa olla kuitenkin rajaton?
Tien päällä tehtäviin aikataulu- ym. hakuihin ei millään saa menemään 19 gigaa kuussa.
Kuka sanoi etten minä käytä puhelimen nettiä muihin kuin noihin?
Kyllä minä käytän puhelimen nettiä hyvinkin paljon.
ap
Pointti taisikin olla, että sen käyttö muihin kuin noihin menoihin on aivan turha, kun on taloyhtiön netti käytössä.
Ei sulla luetunymmärtäminen ainakaan päätä huimaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
TARPEELLISET
TÄYSIN TURHAT
puhelinlasku 20-25e/kk
TÄYSIN TURHAT
puhelinlasku 20-25e/kk
ap
Ai, sinultako tuo edellinen kommentti olikin? Hyvä, kun tajusit vihdoinkin, mihin kaikkeen tarpeettomaan sulla menee sitä rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
TARPEELLISET
TÄYSIN TURHAT
puhelinlasku 20-25e/kk
TÄYSIN TURHAT
puhelinlasku 20-25e/kk
ap
Etkä myöskään jaksa vastata kysymykseen mikä on koulutuksesi, tai jos sitä ei ole, niin mikset kouluttaudu (vaikka siivoojaksi)?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
400e ruokakauppaan yhdelle on melkoisesti. Ei yhteiskunnan ole tarkoitus kustantaa sulle saliharjoituksia ja proteiineja mitä ikinä sitten käytätkään lisäravinteina. Tällaiset sun pitää kustantaa ihan itse tai olla menemättä. Toi puhelinlaskukin on melko ruhtinaallinen, itsellä keskiluokkaisena 9e/kk. Toimeentulotuen ei kuulu rahoittaa mitään kivaa, eikä harrastuksia jne. ne kuuluu niiden etuihin, jotka elättää itsensä. Toimeentulo pitäisi olla vain sellainen, että sen kanssa selviää hengissä. On katto päänpäällä, sähköt vesi ja perusruoka. Vaatteet voi ostaa muutamalla eurolla kirpparilta, niin keskiluokkaisetkin tekee.
Tuista pitäisi ensimmäisenä leikata pois kaikki harkinnanvarainen, tuetut lomat jne. On irvokasta esim. kesäisin Lintsillä, kun vieressä jonottaa moni perhe, joka ei taatusti itseään maksanut huvipuistoon. Se on väärin niitä kohtaan, jotka käy töissä, maksaa hirveitä veroja ja säästää jotta itse pääsee Lintsille.
ap
Moi-liittymä.
Aloituskysymykseesi vastaus: hyvin voidaan leikata. On oma asiasi, mistä luovut, jotta leikattu tuki riittää perustoimeentuloksesi.
Hahaha, joo, no nyt alkaa selvitä. Ei sinulla noilla spekseillä taida ollakaan asiaa työssäkäyvien joukkoon.
Pärjäile.
Halvin jolla voi soittaa näyttäisi olevan 12e/kk, mutta siinä tulee maksua datasta 6 gigan jälkeen.
ap
6 gigaa kuussa riittää asioiden hoitoon vallan mainiosti, ei sillä leffoja tarvitse katsoa.
Juuri eilen puhelin ilmoitti että "varoitus, 19 piste jotain gigaa dataa käytetty"...Siinä siis päällä jotkut automaattiset varoitukset.
Tien päällä tehtäviin aikataulu- ym. hakuihin ei millään saa menemään 19 gigaa kuussa.
ap
Voit käyttaa monissa paikoissa ja kotona wifiä eli käyttää puhelinta laajakaistalla
Säälittää nämä kommentoijat,ei voi muuta sanoa. Ovat niin peloissaan että menettävät työnsä joka on suurin elämänsisältö. Ap tulee toimeen vähällä eikä valita ja jaksaa vielä huolehtiakin itsestään. Monet nuoret miehet ei jaksa tai viitsi.
Minä uskon että ap tulee vielä saamaan hyvän työpaikan joskus ehkä jopa jonkun täällä kommentoivan nenän edestä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Moi-liittymä.
Pärjäile.
ap
ap
Normikäyttö ei kuluta 19 gigaa kuussa. Tähän siis sisältyy satunnainen somekirjoittelu, lehtien lukeminen, aikatauluhaut, pankkiasiointi yms.
Kasvata pallit ja lopeta valittaminen. Leikkaa tukka ja mee töihin. Todella noloa vinkua av:lla tällasia.
Ap:n ruokamenoissa olisi tosiaan petraamista, salikortti on luksusta, ja työtön todennäköisesti pärjää ilman bussikorttiakin*, mutta ihmettelen kuinka monen kirjoittajan mielestä halvin puhelinliittymä ja tosi halpa laajakaista ovat nykypäivänä jotain ylimääräistä luksusta! Kyllä sille kolmelle kympille keksii paljon turhempiakin käyttötarkoituksia.
*) Tämä riippuu toki paljon sijainnista ja siitä, paljonko tärkeitä matkoja ylipäätään on kuukaudessa. Itse asun 20 km päässä kaupunkini keskustasta, ja yleensä pärjään kahdella keskustareissulla viikossa, mikä tekee 10 euroa viikossa. Bussikortti maksaa jotain 55 euroa, joten ei kannata ostaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän tuossa olisi vielä kiristämisen varaa. Turhia kuluja ainakin
-kuntosali -> kuntoa voi hoitaa ilmaiseksikin
-puhelinkulut-> reilusti halvempiakin liittymiä on
-Netti - > miksi maksat netistä kun selkeäasti taloyhtiöliittymä on, se perusnopeus on ihan riittävä normikäyttöön.
-Ruoka. Ruokakuluista selkeämmin voisi nipistää,pienemmälläkin kulutuksella pärjää.
Eli "pakolliset" kulusi EIVÄT olleet pakollisia kuluja vaan sisälsi jo niitä "virkistymismenoja".
Poistoon joutaa tämäkin spämmialoitus.
-Ei ole halvempaa liitttymää, eikä enää edes samanhintaista. Olen kyllä kysellyt. Minulla siis 4g rajaton, joka 19e/kk. Halvempi perusmaksullinen tietysti olisi, mutta sitten siinä nostaisi netin käyttö ja puhelut laskun yli nykyisen.
Irtisano sitten se taloyhtiön netti, mihin sinä kahta nettiliittymää tarvitset?
Minulla on pöytätietokone kotona.
Lisäksi televisio tarvitsee yhteyttä.ap
Ne saa sen puhelimen kauttakin jos ei ole täysi käsi. Mutta tämähän selittääkin sen miksi olet toimeentulotukiloisluuseri
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä et ole töissä? Jos voit käydä salilla, voisit varmaan tehdä töitäkin?
Jos haluaa vaikuttaa omiin tuloihinsa, ei kannata elellä muiden armopaloilla.
Taas joku joka ei tiedä että mennäkseen töihin tarvitsee olla työnantajan suostumus. Muuten heitetään asiaton oleslkelija ulos.
Vierailija kirjoitti:
Säälittää nämä kommentoijat,ei voi muuta sanoa. Ovat niin peloissaan että menettävät työnsä joka on suurin elämänsisältö. Ap tulee toimeen vähällä eikä valita ja jaksaa vielä huolehtiakin itsestään. Monet nuoret miehet ei jaksa tai viitsi.
Minä uskon että ap tulee vielä saamaan hyvän työpaikan joskus ehkä jopa jonkun täällä kommentoivan nenän edestä?
Ap nimenomaan valitti tttn pienuudesta kun kaipaa korotusta siihen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten sinulla voi mennä työnhakupuheluihin noin paljon rahaa kuussa? Kaikkihan on netissä nykyään. Kuntosali ja bussilippu on ylimääräistä luksusta ja ruokakuluista pystyy aivan varmasti säästämään.
Bussilippu ylimääräistä luksusta??? Täh? Nyt olen aivan ällikällä lyöty.
Millä minä sitten kuljen esim. kuntosalille tai työhaastatteluun? Vanhempia/sisaruksia tapaamaan? Kaverille? Vaatteita ostamaan kun tarve?Vai onko työttömän mielestäsi tarkoitus ainoastaan istua neljän seinän sisällä?
Ap
Kävellen tai polkupyörällä lyhyemmät matkat, julkisilla pidemmät. Ilmeisesti sinulla on kahden vyöhykkeen HSL-lippu, jonka hinta jatkuvasti tilattuna vuodeksi on 58,80€/kk. Jos jättäisit tämän pois, voisit samalla rahalla tehdä 18 saman alueen matkaa. Mikäli on nopeita asioita hoidettavana, niin vieläpä 18 edestakaisin matkaa. Tuleeko sinulle matkoja kuukaudessa noin monta?
Kuntosalikortti halvemmaksi tai kokonaan pois. Ilmaisia ulkoliikuntapaikkoja, joissa voi harjoittaa kuntosaliharjotteita löytyy useita. Muutaman kerran kuukaudessa sitten ostaa kertalipun johonkin salille, jos haluaa.
Miksi taloyhtiössä on maksullinen netti? Yleensä taloyhtiössä on perusnopeus, joka on osakkaille/asukkaille veloitukseton. Sillä pärjää kyllä, jos ei ole joku älyttömän vanha sopimus taloyhtiössä, jossa perusnopeus on selvästi alle 10M suuntaansa. Tämä sopimuksen päivittäminen hyödyttää koko taloyhtiötä, joten kannattaa ottaa yhtiökokouksessa esille. Jos asut vuokralla jollakin yhtiöllä, esim. HEKA, VAV, Lumo..., tähän vaikuttaminen voi olla vaikeampaa.
Sitten ruokakulut... 340€/kk on n. 85€/vko eli n. 12€/vrk. Tuolla rahalla syö jo kaksi aikuista. No ehkä ruoka ei ole kaikille niin tärkeää, mutta kyllä tuosta voi euron tai kaksi päivässä säästää. Onko sinulla S-bonuskortti, kun mainitsit että s-ryhmään..
Saat tuosta bonuksia n. 6,8€, joten sillä ostaa jo päiväksi safkan...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän tuossa olisi vielä kiristämisen varaa. Turhia kuluja ainakin
-kuntosali -> kuntoa voi hoitaa ilmaiseksikin
-puhelinkulut-> reilusti halvempiakin liittymiä on
-Netti - > miksi maksat netistä kun selkeäasti taloyhtiöliittymä on, se perusnopeus on ihan riittävä normikäyttöön.
-Ruoka. Ruokakuluista selkeämmin voisi nipistää,pienemmälläkin kulutuksella pärjää.
Eli "pakolliset" kulusi EIVÄT olleet pakollisia kuluja vaan sisälsi jo niitä "virkistymismenoja".
Poistoon joutaa tämäkin spämmialoitus.
-Ei ole halvempaa liitttymää, eikä enää edes samanhintaista. Olen kyllä kysellyt. Minulla siis 4g rajaton, joka 19e/kk. Halvempi perusmaksullinen tietysti olisi, mutta sitten siinä nostaisi netin käyttö ja puhelut laskun yli nykyisen.
Irtisano sitten se taloyhtiön netti, mihin sinä kahta nettiliittymää tarvitset?
Minulla on pöytätietokone kotona.
Lisäksi televisio tarvitsee yhteyttä.ap
Pöytätietokoneelle voi jakaa netin kännykästä, samoin telkkarille.
Ihan vain varoituksena, tämä kuluttaa puhelinta tosi paljon. Harrastin tätä ennen ja puhelimen akku ei kestänyt.
Tässä säästyy uuden puhelimen hinta viidessä kuukaudessa ja kun akku kestaa yli tuon niin netin jakaminen puhelimesta tulee halvemmaksi kuin laajakaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Moi-liittymä.
Pärjäile.
ap
ap
Pointti taisikin olla, että sen käyttö muihin kuin noihin menoihin on aivan turha, kun on taloyhtiön netti käytössä.
Ei sulla luetunymmärtäminen ainakaan päätä huimaa.
En ole ap enkä saa mitään toimeentulotukia, vaan yritän pärjätä erittäin pienillä tuloilla, mutta en minä ainakaan puhelimen rajatonta nettiä pidä mitenkään turhana, varsinkin kun ottaa huomioon miten pieni hintaero kuitenkin on niihin halvempiin liittymiin. Enkä ole edes mikään someriippuvainen. Kuuntelen lenkillä podcasteja ja äänikirjoja, katson puhelimesta bussiaikatauluja ja karttasovelluksia, myyn Torissa ja lataan siis puhelimella otetut kuvat Toriin, jne. Kyllä tuohon saa jo sitä dataa kulumaan.
Vierailija kirjoitti:
Kukas sitä toimeentulotukeasi on nyt siis leikkaamassa? Kokoomusko? Et ilmeisesti seurannut vaaleja, vaan tyydyit uskomaan demarien ja vassareiden vääristellyn totuuden siitä, mitä sopeutustoimia mahd. oikeistohallitus tekisi.
Muuten, vasuri olis yhden kirjaimen lyhyempi ja muutenkin yleisesti vasemmasta käytetty lyhennys. Miksi tyhmänkuuloinen vassari?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuntosalikortti ihan turhaa, siitä voi leikata.
Pääasiallinen harrastukseni ja henkireikäni, lisäksi olen jo kovassa kunnossa jota täytyy ylläpitää salitreenilla. Lisäksi kehitystä tulee edelleen.
Käyn jo halvimmalla mahdollisella kaupungin salilla.Ap
Muutenkin on ihan eri asia treenata yksin kotona, kuin sosialisoitua ja saada uusia tuttuja sekä jopa kavereita kuntosalilta.
Kunnan salilla pääsee myös uimaan sekä saunaan samalla kortilla.ap
Miksi sä olet oikeutettu tähän, kun lapsille ja nuorillekin sanotaan, että harrastukset ovat turhia ja juosta voi metsässä ja palloa potkua kentällä jos vanhemmilla ei ole varaa maksaa harrastusta.
Ulkokuntosaleja on siellä sun täällä, käytä niitä.
Puhelinlaskua et koe ollankeen tarpeelliseksi? 😅