Hesarin pääkirjoitus Saimi Hoyerin konkurssista
Koronan ja energian hintojen nousun jäljiltä matkailu-yritykset ovat olleet kovilla. Monet ovat menneet konkurssiin. Hesarin ilkkuminen pääkirjoituksessa Saimi Hoyerin Punkaharjun hotellin konkurssista on paitsi ilkeää myös raukkamaista. Syitä kirjoitukselle voi miettiä.
Kommentit (189)
Vierailija kirjoitti:
On varmasti todella raskasta Saimille tilanteensa ja sitten vielä ylimielinen Hesarin tyyppi häpäisee yrittäjää. Muistan kun 90-luvulla oli itsemurhia paljon konkurssien takia. Nyt jotenkin ilmapiiri tuntuu muuttuneen todella alhaiseksi, kun lukee Hesarin pa*ka pääkirjoituksia.
Saimille tsemppiä!
Tsempit täältäkin!
Pääministerin tapaan näytän keskisormea.
Hesarin pääkirjoitustiimille.
Tsemppiä Saimille!
Ihmeellistä että konkka ei tullut aiemmin
Eihän tuolla ollut mahdollisuuksia menestyä ikinä
Velkakuningatar jätti monet paikalliset pulaan kun ei maksanut laskujaan
Ihmettelin pääkirjoitusta. Yleensä ne ottavat kantaa yleisiin asioihin, eivät yksittäisiin ihmisiin.
Pari ohista,
1. Tiedän useamman menestyvän firman, jotka JOUTUIVAT muuttamaan Viroon Suomen veropolitiikan takia.
Kaikki olleet suht pieniä firmoja, joilla kysyntää riitti, mutta eivät hakunneet riskeerata (=ottaa isoa velkaa) liikaa. Kasvu vaati investointeja, täällä ensin maksetaan verot tuotoista ym. --> sitten velkaa jotta saadaan investoitua. Vs. Viro missä voitot voi laittaa bisneksen kasvattamiseen ja vasta kun ns. ottaa rahaa firmasta menee verot, paljon fiksumpaa!
2. Koronatuet jaettiin todella huonosti, joku jolla sattuhut olemaan hyvä vuosi --> isot tuet. Joku joka esim. aloittanut/osui huono vuosi --> ei mitään tukia.
Kukaan ei tunnu näkevän ajatusta ko. kirjoituksen taustalla. Ei siinä lytätty Hoyeria tai naureskeltu hänen konkurssilleen, vaan ironialle, että mainostaa samaan aikaan luottokorttia elämäntapana. Mutta kun nykyään ei ymmärretä enää mitään, katsotaan yksiulotteisesti ja loukkaannutaan vaan.
Itse olen saanut kaupallisen koulutuksen enkä uskaltaisi liian pienten omien pääomien takia yritystä perustaa.
Hotellibusiness vaatii paljon pääomia jo hotellitilojen vuoksi ja varautumista sesonkivaihteluihin. Korona ja sota ovat riskejä, joihin juuri isolla omalla pääomalla olisi voinut varautua. Velaksi ei kovinkaan moni voi yritystä pyörittää. Vaikka olisi tietopääomaa runsaastikin.
Mä olin kerran yötä tuolla pari kesää sitten. Saimi seurusteli vain tuttujensa kanssa siellä, ei tervehtinyt muita. Ilalliseksi oli vain jokin sieniruokamenu hirveään hintaan, ei muita vaihtoehtoja. Aamiainen oli suppea. Hotello haisi homeelle. Yö oli melko hinnakas laatuun nähden. Aamusauna oli kyllä loistava.
Että en mä tätä sikäli ihmettele. Tuli siellä sellainen olo, että anteeksi että minä tavallinen ihminen tulin tänne teitä hienoja ihmisiä häiritsemään.
Pääkirjoitus ei mollannut Saimia vaan luottoyhtiötä.
Jos jotain hotellibusineksesta tietää niin tuo oli mahdoton yhtälö: Sesonki on 1 kk, parhaimmillaan viikko päälle. Ei mitään luonnollista kysyntää - kun on tuo sijainti. Ihan hirvittävät remonttikustannukset ja nyt vielä päälle pandemiat ja järkyttävät lämmityskulut. Huoneet pitäisi myydä jollain 500 euroa per yö hinnalla. Ei tapahdu Suomessa.
Paikalliset saa sieniä metsästä ja pakasteestaan. Ei ne tule syömään 50 €/annos sienipastaa hotellille.
Sijainti niin huono että sinne on vaikea saada asiakkaita. Pääkaupunkiseudulla tuollainen paikka voisi kannattaa mutta ei missään nimessä noin skutsissa.
Sijainti on huono, MUTTA toisaalta jos osaa markkinoida paikkaa hyvin, niin asiakkaita tuollakseenkin varmasti saa.
Esim. firmojen tilaisuuksia/koulutuksia (varsinkin ulkomaalaislle voisi olla hieno kokemus, eikä vain kesällä vaan muulloinkin) tai jotain jooga-retriittejä tai esim. erilaisten yhdistysten tmv. kursseja/vertaistapaamisia tmv.
Mutta toki hintojen pitää myös olla kohdillaan, ja palvelun myös. Joku firma saattaa haluta hienoa ja näyttävää (kuhaa, sisäfilettä, lakkakakkua, hyvät viinit jne.) ja pienemmän budjetin porukallle riittää vaatimattomampi kattaus (jauhelihakeitto, janssoninkiusaus, mokkapalat, vesi ja kotikalja)
Kirjoitus on Hesarin pääkirjoitustoimituksen kirjoittama. Tietääkö kukaan, miten voi selvittää, kuka yksittäinen toimittaja tämän kirjoituksen on kirjoittanut? Kai se on jotenkin saatavissa selville? Ainahan nämä ns. journalistit itse hehkuttavat kaiken tiedonvälityksen läpinäkyvyyttä ja julkisuutta. Joten, miten saisi selville, kenen "kynästä" tämä teksti on?
Vierailija kirjoitti:
Hesaria ei huoleta pätkääkään että Suomi velkaantuu. Velaksi elämistä oikein ihaillaan niin kuin velkakuningatar Sannaakin
Lasikuutiosta on helppo päteä muille kun oma työ on käytännössä suojatyö kunhan et törmäile kännissä autolla parkkihallissa seiniin.
Vierailija kirjoitti:
Kirjoitus on Hesarin pääkirjoitustoimituksen kirjoittama. Tietääkö kukaan, miten voi selvittää, kuka yksittäinen toimittaja tämän kirjoituksen on kirjoittanut? Kai se on jotenkin saatavissa selville? Ainahan nämä ns. journalistit itse hehkuttavat kaiken tiedonvälityksen läpinäkyvyyttä ja julkisuutta. Joten, miten saisi selville, kenen "kynästä" tämä teksti on?
Jossain oli että hesarin päätoimittaja (mukka tjsp) ja pääkirjoitustoimituksen päällikkö (saarikoski) oli tuota pahoitelleet "kun ihmiset oli sen kirjoituksen noin väärinymmärtäneet".
Minä toivon Saimille tsemppiä ja pärjäämistä, vaikka ollut vaikeaa nyt.
Tyypillistä suomalaisuutta. Jos joku tekee muutakin kuin valittaa, hänet kivitetään porukalla. On se kumma, kun ei niitä uusia yrityksiä synny toivottuun tahtiin.
Ilmiselvää Saimin potkintaa, vaikka asiaa yritetään selitellä parhainpäin.
Hesarin toimituksessa on naureskeltu kjehehee Saimin hotelli meni konkkaan ja nyt se on maksuaikakortin mainoksessa hähähää.
Tyypillistä suomalaisuutta. Jos joku tekee muutakin kuin valittaa, hänet kivitetään porukalla. On se kumma, kun ei niitä uusia yrityksiä synny toivottuun tahtiin.
Voi iik, tätä terveydenhuollon tilaa! Eivät oo vieläkään ehtineet lähettää valkotakkisia sua hakemaan, harmitus 😔