Sinä jolla diabetes tai rajoilla, miten hoidat itseäsi?
Mulla on korkea verensokeri ja nyt jo yli 7, en ole saanut vielä diabetesluokitusta mutta joudun varmaan kohta uusiin kokeisiin. Miten kannattaisi yrittää alentaa tuota tai hoitaa jos on jo diabetes?
Kommentit (98)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noudatan Diabetesliiton malliruokavaliota.
Ei ehkä kannattaisi. Niiden ohjeilla hoidetaan diabetesta, kun fiksumpaa olisi päästä koko taudista. Diabetesliitto ei halua ihmisten tervehtyvän, koska heiltä loppuisi siten jäsenet. Heidän ohjeillaan opit vain miten pärjätä etenevän taudin kanssa.
Höpö höpö. Ei pidä paikkaansa. Ja kasvisvoittoinen ruokavalio on hyvästä.
Rasvavoittoinen vielä parempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vältän raskasta ja tempovaa liikuntaa. Sen sijaan käyn päivittäin tunnin kävelylenkillä ja koiran kanssa vielä parilla lyhyellä. Työ on kevyttä (hotellin vastaanotto), mutta olen jaloillani koko päivän.
Syön perusterveellisesti enkä diabeteken vuoksi oikeastaan välttele mitään. Tai no, ehkä lisättyä sokeria, mutta syön kyllä aamupuuron ja välillä täysjyväpastaa tai perunan. Riisiin en myöskään koske, koska se tekee jotain ihan omaansa eikä mun laskut mene ikinä oikein. Olen ottanut punaisen lihan ja maksan takaisin ruokavaliooni, joka oli aiemmin vain kala-kasvis, mutta varastoraudat alkoi huveta. Nyt siis nautaa jossain muodossa kerta viikkoon.
Sännöllisyys on hyvästä. Säännölliset ruoka-ajat ja riittävä uni.
Seuraavaksi varmaan poistatan kohdun, kun nyt (kiitos menkkojen) verensokeri seilaa 12 ja 15 välillä. En oikeasti, mutta ärsyttää :D
sulla on kyllä tuo sokeritaso jo aivan liian korkea, mene jo lääkärin juttusille.
Ne nauraisi mut ulos jos menen sanomaan, että verensokeri on 15 ja insuliini on kuin vettä vaan. Kyse on kuitenkin parin kolmen päivän ongelmasta ja yleensä on ihan ok mun tavoitearvoissa just kympin alapuolella. Juuri pari viikkoa sitten oli diabeteslääkärin vastaanotto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Diabetesliiton esimerkkiruokavaliossa syödään 9 viipaletta leipää päivässä. Lisäksi puuroa, riisiä, perunaa, vaniljakastiketta, appelsiinimehua...
Eli suositellaan juuri sitä mikä on kakkostyypin diabetikolle huonoin vaihtoehto.
Kerrotko millä tittelillä sinä voit kävellä lääkäreiden yli? Kiinnostaisi tietää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sukulainen pääsi kokonaan eroon diabetes lääkityksestä vähitellen Keto ruokavaliolla.
Paino putosi 3 kk:n aikana reilut 20 kg ja voi nykyään tosi hyvin.
Ensin noudatti diabetes liiton suositusta, mut olo huono, jatkuva lääkitys ja tarve lääkkeillä ku sokeri meni vuoristorataa.
Kannattaa tutustua Keto stories ja katsoa Keto before after kuvia netistä.
Tsemppiä!
Mikä tässä on alapeukutuksen syynä?
Karpaasit taas mainostamassa huuhaataan. Nimenomaan varoitetaan ketoosista diabetesta sairastavia. Eipä näiden tarvitse tietysti mitään vastuuta mainoksistaan kantaa.
Normaalistikin tietysti saati diabetesta sairastavien on syytä varoa syömästä sokeria ja rajoittaa ehkä makeita hedelmiäkin jne. Mutta ketoa ei, mikäli ei halua muitakin sairauksia lisäksi, kuten sappikiviä ja tulehduksia.
Äkkikuoleman riskikin on ketoajilla suuri ja elinikä lyhyempi kuin normaalilla hyvällä ruokavaliolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Diabetesliiton esimerkkiruokavaliossa syödään 9 viipaletta leipää päivässä. Lisäksi puuroa, riisiä, perunaa, vaniljakastiketta, appelsiinimehua...
Eli suositellaan juuri sitä mikä on kakkostyypin diabetikolle huonoin vaihtoehto.
Kerrotko millä tittelillä sinä voit kävellä lääkäreiden yli? Kiinnostaisi tietää.
Mitä halusit viestilläsi sanoa?
Lääkärithän suosittelee sitä, mitä heidän käsketään.
Sokerit, viljat, hedelmät jne. minimiin. Tilalle vihreitä kasviksia, prosessoimatonta lihaa, munia ja oliiviöljyä. Lisäksi 16:8 pätkäpaasto ja näillä konsteilla pitkäaikaissokerit on parissa kuukaudessa terveen lukemissa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tutkipa aihetta insuliiniresistenssi ja päättele siitä onko hiilihydraattien lisääminen kakkostyypin diabeteksessä insuliiniherkkyyttä lisäävä vai heikentävä seikka? Ruotsissa tähän ollaan jo herätty, mutta Suomessa hangataan vastaan ja väkisin yritetään edelleen hoitaa sairautta sillä mikä sairauden alun perin aiheutti.
Toki voit kumartaa titteleille, mutta ota huomioon, että lääkäri on sidottu THLn sanelemiin ohjeisiin vaikka olisikin henkilökohtaisesti eri mieltä julkisen linjauksen kanssa. Esimerkiksi kilpirauhassairauksien hoidossa lääkärit ovat menettäneet lupiaan vaikka potilaat ovat saaneet avun ongelmiinsa.
Viralliset suositukset muuttuvat hitaasti. Suoneniskentä on kuitenkin onneksi poistettu jo hoitomuodoista ja hysteria ja kohdunvaellus diagnooseista. Tulevaisuudessa toivottavasti myös hiilihydraattiuskovaisuus poistuu hoitosuosituksista ja kyetään näkemään jokainen yksilönä eikä virallisen suosituksen pakettiratkaisuna.
Niin. Titteliä lääketieteen puolelta ei ole, mutta kymmenen vuoden tiedon etsintä ja opiskelu kehon toiminnasta ja siitä, kuinka parantaa itsensä silloin, kun terveydenhuolto hylkää, on minulle merkityksellisempi oppimäärä, kuin THLn massasuositus.
Selätin 2 tyypin diabeteksen elämäntapamuutoksella eikä siihen mennyt kuin n. 4 kk aikaa: ruokavalion muutos, liikunnan lisäys, painon pudotus ja omalla kohdallani vielä tupakoinnin lopetus. Jo 10 %:n painonpudotus ruokavaliomuutoksilla voi alentaa sokeriarvot terveisiin lukemiin. 2 tyypin diabetes ruokavaliosta löytyy paljon tietoa netistä ja samoin elämäntapamuutoksesta ja painon hallinnasta. Muutosten täytyy olla pysyviä jos meinaa pärjätä tulevaisuudessakin ilman diabeteslääkitystä. Ainakin julkisen terveydenhuollon diabeteshoitajilta ja ravintoterapeuteilta saa nevoa ja opastusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei jumalauta kuinka heikkoja ja sairaita ihmisiä täällä oikein on.
Kannattais ensin perehtyä asiaan ennen kuin tulee ja julistaa omaa tyhmyyttään. Diabetes ei aina johdu elintavoista, lapsikin sen tietää jos lukee muutakin kuin satukirjoja.
Samaa olin tulossa kommentoimaan. Vain urpo luulee, että diabetes on vain elintasosairaus. Edes kakkostyyppi ei sitä täysin ole, jopa normaalipainoinen tai hoikka ja urheilullinen voi siihen sairastua. Mulla oli rasvaprosentti 15 kun ekaa kertaa paastoarvot oli päin prinkkalaa, lähellä seitsemää. Se oli jotain 15 vuotta sitten. Raskausaikana puhkesi raskausajan diabetes, meni lääkitykselle lähes heti ja monipistosinsuliinihoitoiseksi. Laskin hiilarit, söin kuin paavi ja silti arvot heitteli jo pelkästä suihkussa käymisestä. Liikuin koko raskauden ajan, seitsemännellä kuukaudella vedin kymmenien kilometrien mittaisia pyörälenkkejä, viikko ennen synnytystä kävin juoksemassa portaita ja juoksulenkillä. Liikunnallakaan ei ollut juuri mitään vaikutusta, sain liian korkeita arvoja vaikka yritin vaikka mitä. Paino tosiaan täysin normaali, ei grammaakaan ylimääräistä. Synnytyksen jälkeen paastoarvoja kontroloidaan, eka sokerirasitus oli siinä ja siinä rajoilla. Käyn salilla ja pitkillä kävelylenkeillä, kesällä aloitan taas rullaluistelun. Ylipainoa ei ole vieläkään, silti arvot ovat rajoilla.
Ai että raskaana ollessakin ärsytti, kun joka paikassa jauhettiin ohjeistuksissa siitä, miten ylipaino ja liikunnan puute vaikuttaa ja syömisen parantaminen ja liikunnan lisääminen ovat se ensisijainen hoito. Mä laskin hiilarit porkkanoistakin ja muista kasviksista, marjoista ja hedelmistä. Ihan kaikista joutui laskemaan, koska muutoin raja-arvot ylitty selvästi. Ja liikuin kuten olen liikkunut jo 20 vuotta. Silti ei auttanut mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattais ensin perehtyä asiaan ennen kuin tulee ja julistaa omaa tyhmyyttään. Diabetes ei aina johdu elintavoista, lapsikin sen tietää jos lukee muutakin kuin satukirjoja.
Samaa olin tulossa kommentoimaan. Vain urpo luulee, että diabetes on vain elintasosairaus. Edes kakkostyyppi ei sitä täysin ole, jopa normaalipainoinen tai hoikka ja urheilullinen voi siihen sairastua. Mulla oli rasvaprosentti 15 kun ekaa kertaa paastoarvot oli päin prinkkalaa, lähellä seitsemää. Se oli jotain 15 vuotta sitten. Raskausaikana puhkesi raskausajan diabetes, meni lääkitykselle lähes heti ja monipistosinsuliinihoitoiseksi. Laskin hiilarit, söin kuin paavi ja silti arvot heitteli jo pelkästä suihkussa käymisestä. Liikuin koko raskauden ajan, seitsemännellä kuukaudella vedin kymmenien kilometrien mittaisia pyörälenkkejä, viikko ennen synnytystä kävin juoksemassa portaita ja juoksulenkillä. Liikunnallakaan ei ollut juuri mitään vaikutusta, sain liian korkeita arvoja vaikka yritin vaikka mitä. Paino tosiaan täysin normaali, ei grammaakaan ylimääräistä. Synnytyksen jälkeen paastoarvoja kontroloidaan, eka sokerirasitus oli siinä ja siinä rajoilla. Käyn salilla ja pitkillä kävelylenkeillä, kesällä aloitan taas rullaluistelun. Ylipainoa ei ole vieläkään, silti arvot ovat rajoilla.
Ai että raskaana ollessakin ärsytti, kun joka paikassa jauhettiin ohjeistuksissa siitä, miten ylipaino ja liikunnan puute vaikuttaa ja syömisen parantaminen ja liikunnan lisääminen ovat se ensisijainen hoito. Mä laskin hiilarit porkkanoistakin ja muista kasviksista, marjoista ja hedelmistä. Ihan kaikista joutui laskemaan, koska muutoin raja-arvot ylitty selvästi. Ja liikuin kuten olen liikkunut jo 20 vuotta. Silti ei auttanut mitään.
Sama juttu. Mulla oli painoindeksi jotain 18 kun kakkostyypin diabetes puhkesi. Epäterveellisesti en ole syönyt koskaan, painoa ei ole ollut varaa pudottaa, liikuntaa olen harrastanut lähes hullun lailla. Ja niin vaan se tauti puhkesi.
Ei minulle koskaan ole edes ehdotettu lääkettä vaikka paastosokeri lievästi korkealla. Pitkä sokeri kumminkin normaali. Aina puhutaan vaan liikunnasta ja ruokavaliosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvi mennä kuin tuohon naapurimaa Ruotsiin, niin lääkärit suosittelee ihan eri juttuja diabeteksen hoitoon kuin täällä Suomessa.
Helpoin tapa pudottaa verensokeria lienee soleuslihaksen(?) harjoittaminen. Ei ratkaisse koko ongelmaa, mutta toimii ehkä mainiosti yhtenä komponenttina.
Vehnä on kuulema pahinta eikä muutkaan viljat ole hyväksi. Kuidun takia hedelmiä saa syödä kohtuudella.Marjat kuitenkin parempi vaihtoehto. Verensokeria alentavia mausteita ovat kurkuma ja vielä parempi on kaneli. Tämän kaiken olen lukenut kirjoista.Olen yrittänyt tehdä näin koska lievästi korkealla arvot. No en aina ole muistanut sitä kanelia ottaa mutta kyllä lupaavalta näyttää. Valkosipuli myös hyväksi.
Niukkahiilihydraattinen ruokavalio on auttanut parhaiten ja verensokeri pysyy tasaisena. 20-50 g hh päivässä. Liikunta lähinnä kävelyä, en juurikaan harrasta muuta liikuntaa. Olen normaalipainoinen.
Kitkerän makuinen berberiini auttaa ainakin jossain määrin. Se on vaan niin kitkerän makuista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama juttu. Mulla oli painoindeksi jotain 18 kun kakkostyypin diabetes puhkesi. Epäterveellisesti en ole syönyt koskaan, painoa ei ole ollut varaa pudottaa, liikuntaa olen harrastanut lähes hullun lailla. Ja niin vaan se tauti puhkesi.
2tyypin diabetes ei riipukaan painosta, vaan syödystä ruuasta. Se "terveellinenkin" on usein liian hiilaripitoista.
Vierailija kirjoitti:
Ei minulle koskaan ole edes ehdotettu lääkettä vaikka paastosokeri lievästi korkealla. Pitkä sokeri kumminkin normaali. Aina puhutaan vaan liikunnasta ja ruokavaliosta.
Vinkkinä heille jotka eivät tiedä mikä on pitkä sokeri: se kertoo punasolujen glykaatiosta eli kuinka iso osuus veren punasoluista prosentteina on "sokeroitunut" ja toimii, ollen noin, huonosti?
Ja varsinkin kun ei ole mitään erityistä syytä, miksi ykköstyyppiä sairastavankaan pitäisi syödä kuten diabetesliitto opettaa. Liiallinen hiilihydraatin syönti kun ei ole hyväksi kenellekään.