Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Verensokeri pompannut ja nyt 7,2! Onko tämä jo diabetes?

Vierailija
20.04.2023 |

Ei voi olla totta, viime vuonna glukoosi oli tasan 6 ja samoissa lukemissa ollut viimeiset 20 vuotta. Ja tänään, yhtäkkiä, olikin 7,2 kun kävin verikokeissa. Miten voi olla mahdollista tuollainen nousu vuodessa? Voiko asiaan vaikuttaa se, että paastosin 14 tuntia (ennen 12) ja olen herkutellut noin kk:n kookosmaidolla (en rasvalla!) sekä majoneesilla....

Olen kyllä vyötärölihava ja kolesteroliinkin lääkitys mutta silti.... Tuohan on jo diabeteksen raja (7 taitaa olla). Olen kuitenkin viimeiset puoli vuotta jo yrittänyt laihduttaa (bmi on noin 27) mutta ei onnistu. Tapaan lekurin vkon päästä mutta luulen että mut laitetaan pian uusiin kokeisiin. Onko mitää keinoja alentaa?

Tai voisinko jo tuolla arvolla saada lääkkeen jolla saisin myös painoa alas?

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
05.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on yleensä paastosokeri aamulla  ollut välillä 5,8 - 6,2. Mahdollisen norovirusinfektion tai jonkin muun vastaavanlaisen takia olen ollut nyt yli vuorokauden syömättä. Pari tuntia sitten mittasin verensokerin: 6,9! Kyseessä lienee ns. gluko-neo-geneesi, eli jos glukoosia ei tule suitse, keho valmistaa sitä sisällään olevasta kamasta?

Vierailija
22/36 |
05.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo rasvatonta majoneesia 🤣

Rasvaa vähintään 70%

Majoneesia olen syönyt päivittäin vasta noin kuukauden, jäin koukkuun Lidlin chilimajoneesiin. Tuntuu kyllä oudolta että se jo näkyisi veren sokerissa. pa

Eiköhän se majo heijastu kolesteroliin ja maksa-arvoihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
05.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Seuraavaksi tarkastetaan varmasti myös pitkäaikaissokeri, mutta kyllä tuo paastoarvona (viitearvo 4-6) ylittää diabeteksen rajan.

Itse asiassa tuossa oli jo pitkäaikaissokeri ja se oli normaali.... voiko siis olla mahdollista että verensokeri on jostain syystä nyt vain heilahtanut ja ehkä oli liian pitkä paasto? ap

Oliko pitkäaikaissokeri vittearvojen yläpäässä? Paastoarvo kannattaa uusia, mutta todennäköisesti saat ainakin ohjeet korjata elintavat. Tuota voitanee pitää viimeisenä varoituksena siitä, mitä tapahtuu, jos jatkat entistä elämääsi.

Pitkäaikaisokeri oli 39, pitäisi olla alle 42 että onhan sekin tuossa yläpäässä. Olen jo vuoden yrittänyt korjata elintapoja mikä näkyi maksa-arvojen alenmisena, mutta sokeri noussut! En ymmärrä miten elintavat ovat voineet huonontua vuodessa noin radikaalisti kun kuitenkin liikun saman verran ja jopa enemmän nykyään.ap

Ota ihan suosiolla ne metforemit käyttöön, pyydä resepti lääkäriltäsi.

Vierailija
24/36 |
05.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Diabetes on sairaus ja syömisellä ei sinäänsä voi siihen vaikuttaa heti. Ainoastaan laihdutus voi auttaa (tai sitten ei) tai sitten lääkitys.

Älkää viitsikö antaa liian ruusuista kuvaa.

Vierailija
25/36 |
05.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa pyytää sokerilääkitys, kun sokeriarvot yli raja arvojen. Niin vältyt pahemmilta seurauksilta

Vierailija
26/36 |
05.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turha lääkkeiden aloittamista on vitkutella.

Vierailija
27/36 |
05.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sokerirasituskokeeseen pika pika !

Vierailija
28/36 |
05.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan off the topic mutta miten herkutellaan majoneesilla? Syötkö sitä suoraan purkista vai miten?

Vierailija
29/36 |
05.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Metforem ei todellakaan auta laihduttamisessa kaikilla. Syön sitä 4 tablettia päivässä enkä ole laihtunut kiloakaan. Ei se vie ruokahalua. Minulle on laitettu raja-arvoiksi että aamulla pitää olla alle 7 verensokeri. Syönnin jälkeen on oltava alle 10. Pitkän paastosokerin arvoksi 42. Pitkä paastosokeri on siis verikoe, joka otetaan 10 tunnin jälkeen labrassa. Sopivalla lääkityksellä verensokerit pysyvät kohdillaan. Joskus ovat liian korkeita, mutta aamupaastosokeri ja pitkä paastosokeri ovat tärkeimipiä.

Vierailija
30/36 |
05.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo rasvatonta majoneesia 🤣

Rasvaa vähintään 70%

Majoneesia olen syönyt päivittäin vasta noin kuukauden, jäin koukkuun Lidlin chilimajoneesiin. Tuntuu kyllä oudolta että se jo näkyisi veren sokerissa. pa

Syöt majoneesia ja kookosmaitoa ja ihmettelet mikset laihdu ja sokerit ja rasva-arvoton pielessä???

Vierailija
31/36 |
05.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Metforem ei todellakaan auta laihduttamisessa kaikilla. Syön sitä 4 tablettia päivässä enkä ole laihtunut kiloakaan. Ei se vie ruokahalua. Minulle on laitettu raja-arvoiksi että aamulla pitää olla alle 7 verensokeri. Syönnin jälkeen on oltava alle 10. Pitkän paastosokerin arvoksi 42. Pitkä paastosokeri on siis verikoe, joka otetaan 10 tunnin jälkeen labrassa. Sopivalla lääkityksellä verensokerit pysyvät kohdillaan. Joskus ovat liian korkeita, mutta aamupaastosokeri ja pitkä paastosokeri ovat tärkeimipiä.

Tarvitseeko metforem lääkityksellä seurata itse verensokeria? Mulla on kanssa 4x500 mg metforemia päiväannos, mutta en ole seurannut noita arvoja (ei ole luiskia kun ne on aika arvokkaita).?

Vierailija
32/36 |
05.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarvitseeko metforem lääkityksellä seurata itse verensokeria? Mulla on kanssa 4x500 mg metforemia päiväannos, mutta en ole seurannut noita arvoja (ei ole luiskia kun ne on aika arvokkaita).?

Mietin vaan, että eri puolilla Suomea, annetaanko erilaisia ohjeita?

Vierailija
33/36 |
05.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otettiinko sinulta siis vain paastoverensokeri?

Itseltäni otettiin muutama vuosi sitten ja oli koholla. En muista lukemaa.

Laitettiin heti sokerirasitukseen ja tässä tulokset, myös paasto, erinomaisia. Ylipainoa minulla myös, enemmän kuin aapeella. Kolestrolit oli tuolloin myös ok.

Vierailija
34/36 |
05.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kokeile syödä jäätelöt ilman mansikoita,vähenee kalorit ainaki.

Ei, vaan mansikat ilman jäätelöä.

Vierailija
35/36 |
05.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko joku onnistunut saamaan arvot alas pysyvästi elämäntapamuutoksilla? Kauanko siinä meni ja mikä oli lähtötilanne?

Vierailija
36/36 |
05.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolesterolilääkekin saattaa nostaa verensokeria. Lukeeko pakkausselosteessa asiasta mitään?