Verensokeri pompannut ja nyt 7,2! Onko tämä jo diabetes?
Ei voi olla totta, viime vuonna glukoosi oli tasan 6 ja samoissa lukemissa ollut viimeiset 20 vuotta. Ja tänään, yhtäkkiä, olikin 7,2 kun kävin verikokeissa. Miten voi olla mahdollista tuollainen nousu vuodessa? Voiko asiaan vaikuttaa se, että paastosin 14 tuntia (ennen 12) ja olen herkutellut noin kk:n kookosmaidolla (en rasvalla!) sekä majoneesilla....
Olen kyllä vyötärölihava ja kolesteroliinkin lääkitys mutta silti.... Tuohan on jo diabeteksen raja (7 taitaa olla). Olen kuitenkin viimeiset puoli vuotta jo yrittänyt laihduttaa (bmi on noin 27) mutta ei onnistu. Tapaan lekurin vkon päästä mutta luulen että mut laitetaan pian uusiin kokeisiin. Onko mitää keinoja alentaa?
Tai voisinko jo tuolla arvolla saada lääkkeen jolla saisin myös painoa alas?
Kommentit (36)
Seuraavaksi tarkastetaan varmasti myös pitkäaikaissokeri, mutta kyllä tuo paastoarvona (viitearvo 4-6) ylittää diabeteksen rajan.
Vierailija kirjoitti:
Seuraavaksi tarkastetaan varmasti myös pitkäaikaissokeri, mutta kyllä tuo paastoarvona (viitearvo 4-6) ylittää diabeteksen rajan.
Itse asiassa tuossa oli jo pitkäaikaissokeri ja se oli normaali.... voiko siis olla mahdollista että verensokeri on jostain syystä nyt vain heilahtanut ja ehkä oli liian pitkä paasto? ap
kokeile syödä jäätelöt ilman mansikoita,vähenee kalorit ainaki.
Joo rasvatonta majoneesia 🤣
Rasvaa vähintään 70%
Vierailija kirjoitti:
kokeile syödä jäätelöt ilman mansikoita,vähenee kalorit ainaki.
Juu. En ole mansikoita laittanut. Lakkahilloa käytän.
No majoneesit voisit kyllä jättää pois ihan jo painon takia.
7,2 on paastoarvona niillä rajoilla, että aloitetaanko Metforem-lääkitys mietona.
Riippuu kokonaistilanteesta. Ei voida arvioida Vauva-palstalla.
Vierailija kirjoitti:
Joo rasvatonta majoneesia 🤣
Rasvaa vähintään 70%
Majoneesia olen syönyt päivittäin vasta noin kuukauden, jäin koukkuun Lidlin chilimajoneesiin. Tuntuu kyllä oudolta että se jo näkyisi veren sokerissa. pa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa tuossa oli jo pitkäaikaissokeri ja se oli normaali.... voiko siis olla mahdollista että verensokeri on jostain syystä nyt vain heilahtanut ja ehkä oli liian pitkä paasto? ap
Oliko pitkäaikaissokeri vittearvojen yläpäässä? Paastoarvo kannattaa uusia, mutta todennäköisesti saat ainakin ohjeet korjata elintavat. Tuota voitanee pitää viimeisenä varoituksena siitä, mitä tapahtuu, jos jatkat entistä elämääsi.
Vierailija kirjoitti:
7,2 on paastoarvona niillä rajoilla, että aloitetaanko Metforem-lääkitys mietona.
Jep, olen vain hieman poissa tolaltani kun sain juuri kuulla että olen ylittänyt diabetesrajana pidetyn arvon. Luulen, että seuraavaksi minut laitetaan uusiin verikokeisiin, sitä ennen tietty majoneesit ja muut veke. Toisaalta suoraan sanottuna haluaisin tuon Metforemin jos se auttaisi laihduttamaan mutta en kai sitä saa ennen virallista diabetesluokitusta.
Tietenkin toivon että tämä oli vain joku verensokerin vaihtelu joka alenee parissa kk:ssa alle 7. En kyllä seuraavaksi paastoa 12 h kauempaa vaikka Fimlabin sivuilla olikin 10-14 h paaston suosituksena. Toisilla se on vain 12. Voi kuulemma liian pitkä paasto myös heilautta sokereita. ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliko pitkäaikaissokeri vittearvojen yläpäässä? Paastoarvo kannattaa uusia, mutta todennäköisesti saat ainakin ohjeet korjata elintavat. Tuota voitanee pitää viimeisenä varoituksena siitä, mitä tapahtuu, jos jatkat entistä elämääsi.
Pitkäaikaisokeri oli 39, pitäisi olla alle 42 että onhan sekin tuossa yläpäässä. Olen jo vuoden yrittänyt korjata elintapoja mikä näkyi maksa-arvojen alenmisena, mutta sokeri noussut! En ymmärrä miten elintavat ovat voineet huonontua vuodessa noin radikaalisti kun kuitenkin liikun saman verran ja jopa enemmän nykyään.ap
Vierailija kirjoitti:
Mulle aloitettiin, kun paastoarvo oli 6,1
Haiskahtaa, että ap ei ole huolissaan diabeteksestä, vaan haluaisi vain "laihdutuslääkettä".
Noilla kiloilla ei olisi vaikea laihduttaa muutama kilo ja kokeilla terveellisen ruokavalion vaikutusta sokeriarvoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep, olen vain hieman poissa tolaltani kun sain juuri kuulla että olen ylittänyt diabetesrajana pidetyn arvon. Luulen, että seuraavaksi minut laitetaan uusiin verikokeisiin, sitä ennen tietty majoneesit ja muut veke. Toisaalta suoraan sanottuna haluaisin tuon Metforemin jos se auttaisi laihduttamaan mutta en kai sitä saa ennen virallista diabetesluokitusta.
Tietenkin toivon että tämä oli vain joku verensokerin vaihtelu joka alenee parissa kk:ssa alle 7. En kyllä seuraavaksi paastoa 12 h kauempaa vaikka Fimlabin sivuilla olikin 10-14 h paaston suosituksena. Toisilla se on vain 12. Voi kuulemma liian pitkä paasto myös heilautta sokereita. ap
Jos sinulla on lekuri viikon päästä, niin kysy jos saisit verensokerimittarin kotiin.
Saisit otettua arvoja säännöllisesti ja vähän pidemmältä ajalta.
Ei niitä lääkkeitä kannata turhaan popsia, jos elintapa- ja ruokavaliomuutoksilla voi saada jo muutoksia parempaan.
Itselläni tuli venytettyä noita ratkaisuja, ja sydäri ja 2. tyypin diabetes todettiin sitten samalla sairaalareissulla pallolaajennuksen kera.
Ainakaan minulla Metforem ei ole vaikuttanut mitenkään painoon.
Onko sinulla muita diabetesoireita? Jalkojen tuntemuksia?
Julkisessa terveydenhuollossa ohjataan diabeteshoitajan vastaanotolle jos verikokeissa veren sokerit osoittavat jo 2 tyypin diabeteksen lukemia. Diabeteshoitajalta saa ohjeet ruokavaliosta ja ohjeita myös painon pudotukseen jos se on tarpeen ja yleensä kotikäyttöön myös verensokerimittarin. Todennäköisesti joudut säännöllisin väliajoin käymään seurannassa terveyskeskuksessa ja myös laboratiriokokeissa. 2 tyypin diabetes on selätettävissä ruokavaliolla ja mahdollisella painon pudotuksella, minulla itsellä meni näillä keinoilla vain joitakin kuukausia aikaa saada verensokerit kohdalleen. Ruokavaliota täytyy yleensä muuttaa pysyvästi jos mielii selvitä ilman lääkityksiä jatkossakin.
Voi se olla se liian pitkä paasto. Googlaa aiheesta. Mulla oli yli 8 sokeri, kun paastosin puolestapäivästä alkaen seuraavaan aamuun. Sokerirasituksessa ei diabetesta kuitenkaan.
Ceylonin kaneli olisi ehkä kokeilemisen arvoinen; ChatGPT:
https://chat.openai.com/share/e9cdc707-640e-4427-9ec2-655b504a4365
Katsoin eilen tv:stä ohjelmaa, jossa lääkäri Sandra Dee poisti patteja. Eräällä potilaalla oli diabetes. Lääkäri sanoi, että jos sokeriarvo on 7.8, se on normaali. Suomessa on eri suositukset?
Mulle lääkäri sano että 4-6 paastoarvo on normaali, 6-7 tarkoittaa kohonnutta arvoa mutta ei diabetesta ja jos paasto on toistuvasti yli 7 niin on diabetes. Pitkäsokeri vaikuttaa asiaan myös.
Jos paasto on käy joskus 7,2 arvossa niin ei hätää mutta jos se on aina tuota luokkaa niin diabetes.
Mulla verensokeri pysyy aisoissa kun hiilarit jätin ihan minimii. Syön pääosin vaan lihaa,vihanneksia ja hedelmiä.
Mitä mä just luin