Mistä tulee kuvitelma, että työttömien suurin ongelma olisi tekemisen puute?
"Työttömiä pitää aktivoida."
Mistä tulee kuvitelma, että pitkäaikais- ja toistuvaistyöttömien suurin ongelma olisi tekemisen puute?
Kyllä meillä tekemistä on, mutta ei sellaista tekemistä, josta joku olisi valmis maksamaan käypää palkkaa.
On toki työttömiä, jotka kärsivät tekemisen puutteesta, mutta se menee useimmilla ohi, jos työttömyys jatkuu pidempään, tai on toistuvaa, koska ihmisellä on taipumus keksiä tekemistä itselleen.
Kommentit (61)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silloin kun olin työtön, tekemistä riitti, ja myös rahaa oli tarpeeksi. Nyt kun olen töissä, ei ole aikaa mihinkään eikä myöskään rahaa, koska palkkani on pienempi kuin työttömyyskorvaus.
Ei kai voi olla. Miksi sitten oot semmosessa työssä jossa noin huono liksa?
Katsos kun toiset tekee töitä ja lusmut vaan laiskottelee.t.eri
Se risujen keräily vaan vähentäisi metsien monimuotoisuutta.
Vierailija kirjoitti:
No kerropa tyokkarissa tekevasi jotain muuta kuin makoilevasi sohvalla, niin karenssit paukkuu.
Teen vapaaehtoistyötä 1-2 tuntia viikossa ja erehdyin mainitsemaan siitä työkkärin tantalle niin karenssi ja selvityspyyntö paukahti heti.
Vierailija kirjoitti:
Ei aktivoinnissa ole kyse siitä etteikö tekemistä olisi vaan siitä, että työtön pääsee "normaaliin" rytmiin kiinni. Kun menee pupukurssille tiettyyn aikaan ja sieltä pääsee pois tiettyyn aikaan niin on helpompi siirtyä säännölliseen työaikaan, toisin kuin jos viettää päivänsä tehden mitä lystää.
" Halloo, misstä saat tuon käsityksen, että kaikilta työnhakijoilta on elämänhallinta ihan hukassa?? Kyllä meitäkin on moneksi, osa hallitsee ihan itse tekemisensä ja elämänsä, kaikki vaan ei saa työtä. "
Vierailija kirjoitti:
No mitäs te työttömät sitten teette päivät pitkät? Kotihommia vai? Niitähän me muutkin tehdään, mut töiden lisäksi.
No kuule, oli oikein kunnolla aikaa pitää huolta omasta kunnosta ja terveydestä, tehdä perheelle kunnollista ruokaa. Ja olipa ne kotihommatkin säntillisesti tehty. Oli aikaa panostaa lapsiin ja lasten harrastuksiin, oli aikaa itseopiskella omaa alaa ja muutenkin kehittää itseään. Sain vihdoinkin myös korjattuja omat uniongelmat. Tuo oli kyllä hyvää aikaa ja vaikutti valtavasti koko perheen hyvinvointiin. Samalla kyllä rima nousi niin korkealle, että takaisin työelämään päästessä tasoa on ollut vaikea laskea, mikä on taas aiheuttanut hieman stressiä...
Vierailija kirjoitti:
Silloin kun olin työtön, tekemistä riitti, ja myös rahaa oli tarpeeksi. Nyt kun olen töissä, ei ole aikaa mihinkään eikä myöskään rahaa, koska palkkani on pienempi kuin työttömyyskorvaus.
Palkka pienempi kuin työttömyyskorvaus?
Saat siis kokopäivätyöstä alle 500e?
En nyt ihan usko.
Nopeasti ajateltuna voisi kuvitella työttömän pystyvän vaikka mihin. Mutta oikeasti jos kukaan ei vahdi eikä vaadi mitään niin ihminen taantuu. Samoin voi kyllä käydä pitkässä työsuhteessa tai pitkäaikaista stressiä aiheuttavassa työssä.
Vierailija kirjoitti:
Ei aktivoinnissa ole kyse siitä etteikö tekemistä olisi vaan siitä, että työtön pääsee "normaaliin" rytmiin kiinni. Kun menee pupukurssille tiettyyn aikaan ja sieltä pääsee pois tiettyyn aikaan niin on helpompi siirtyä säännölliseen työaikaan, toisin kuin jos viettää päivänsä tehden mitä lystää.
Pupukurssit ovat silkkaa ajantuhlaamista ja lyttäävät ihmisen viimeisenkin käsityksen siitä, että kykenisi johonkin mielekkääseen ja tuottavaan.
Se onkin jännä. Nuorena, kun minulla oli työttömyysjaksoja, monet "läheiset" soittelivat ja pyysivät tekemään hommiaan, kun "sulla on aikaa". Muulloin näillä "läheisillä" ei ollutkaan asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä pitkään jatkuva työttömyys passivoi monia.
Hullua, että eläkkeellä aika loppuu kesken.
Raha on samaa mutta eri nimikkeellä.
Vierailija kirjoitti:
Nopeasti ajateltuna voisi kuvitella työttömän pystyvän vaikka mihin. Mutta oikeasti jos kukaan ei vahdi eikä vaadi mitään niin ihminen taantuu. Samoin voi kyllä käydä pitkässä työsuhteessa tai pitkäaikaista stressiä aiheuttavassa työssä.
Mihin työttömän kotityöt, mökit, ihmissuhteet ja harrastukset joutuu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne on rutiinihommia jotka ei vaadi erityistä ponnistelua.
Vierailija kirjoitti:
Onko nämä jotain näennäistöitä, metatöitä vai muuta turhaa puuhastelua?
Itselläsi on järkevän tekemisen puute, on aikaa kirjoitella tuollaisia tyhmyyksiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mitäs te työttömät sitten teette päivät pitkät? Kotihommia vai? Niitähän me muutkin tehdään, mut töiden lisäksi.
Kaikkea sitä, mitä te työssäkäyvät haluaisitte tehdä, mutta ette ehdi.
Tuskimpa. Työttömällä tuskin on sellaisia rahoja joilla pystyisi tekemään sitä mitä minä teen ja haluan tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne on rutiinihommia jotka ei vaadi erityistä ponnistelua.
Toisin sanoen, et ole niiden kanssa tekemisissä.
Puhut asiasta josta et tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikkea sitä, mitä te työssäkäyvät haluaisitte tehdä, mutta ette ehdi.
Tuskimpa. Työttömällä tuskin on sellaisia rahoja joilla pystyisi tekemään sitä mitä minä teen ja haluan tehdä.
Ihan hyvin voi olla.
Joitain ihmisiä tuntuu ärsyttävän, jos työttömällä on kivaa. Siis tuottamattomuus ja hyödyttömyys olisi ok, kunhan työtön olisi siitä koko ajan pahoillaan ja häpeissään. Minulla on ollut hauskaa ja onnellista työssäkäyvänä, mutta niin on nyt työttömänäkin. Minua ei aikoinaan haitannut maksaa veroja, eikä nykyään haittaa elää verorahoilla. En ole ikinä haaveillut kalliista esineistä tai harrastuksista, joten elämä ei ole kärsimystä pienipalkkaisena tai työttömänä. Miksi minun pitäisi olla onneton? Niitä keski- tai suuripalkkaisia töitä ei ole kaikille, eikä tule koskaan olemaan.
Boomerit jaksoi jauhaa vapaa-ajan "ongelmasta" kun eivät keksineet mitään muuta harrastusta kuin viinanjuonti :/
Meillä mies oli työttömänä puoli vuotta, ei ollut tekemisen puutetta.
- Toisella lapsella oli vaikeuksia koulussa ja oli kuin lottovoitto, että miehellä oli aikaa panostaa ja tukea.
- Toinen lapsikin hyötyi siitä, että isä ehti olemaan enemmän läsnä.
- Mies vei ja haki nuoremman lapsen joka päivä koulusta.
- Appivanhemmilla oli terveysmurheita, mies auttoi kunnes pääsivät palveluasuntoon, tyhjensi ja edellisen asunnon ja hoiti sen myynnin yms.
- Hoiti läjän kaikenlaisia asioita, jotka olivat edellisien vuosien kiireessä jääneet hoitamatta.
- Sekä tietenkin haki töitä aktiivisesti, ja puolen vuoden päästä sitten tärppäsikin.
Ja myös lepäsi. Se tuli erittäin tarpeeseen. Ei todellakaan tarvinnut ketään aktivoimaan, paljon enemmän oli hyötyä, että auttoi lapsia ja appivanhempia, että auttoi heitä.
Tekemistä on riittänyt. Töitäkin olen saanut silloin tällöin kuten klapien pinoomista liiteriin josta tienasin 10 euroa tunti. Parissa päivässä sain 150 euroa ihan tuosta vaan. Sitten käyn paljon kalassa ja myyn kalaa jos sitä tulee. Yleensä sitä tulee sen verran että saan itselle ruokaa ja myytäväksi. Huomen aamullakin menen verkot nostamaan merestä. Verkkoja on 180 metriä. Joskus ollut salaojan kaivamis töitä. Siitä voi saada 700 euroa viikossa. Kyllä tekemistä riittää.