IS: BB-Ninon sepelvaltiomotautia hoidettiin paniikkihäiriönä, masennuksena ja ahdistuksena
Oikeuslääkäri sanoi meille, että Nino olisi voinut pelastua, jos joku olisi ymmärtänyt tehdä hänelle varjoainekuvauksen. Mutta häntä hoidettiin mielenterveyspotilaana, eikä hän saanut apua, vaikka koetti sitä saada, Anita-äiti kertoo
Hermas soitti useaan otteeseen itselleen ambulanssin, mutta äidin mukaan häntä ei otettu aina edes kyytiin.
Hänen kuolinsyykseen on varmistunut sepelvaltimotauti, jonka aiheuttamaan sairaskohtaukseen Hermas kuoli.
Ei juma tätä suomalaisen sairaanhoidon tasoa!!! Kaikki sairaudet yritetään hoitaa masennus ja psykoosilääkkeillä. Tk-lääkärit on kyllä äärimmäisen surkeita.
Kommentit (159)
Vierailija kirjoitti:
Mulle osui kerran hyvä psykiatri, joka määräsi sydänfilmiin kun valitin ahdistusta rinnassa (tiesin itse että oli psyykkistä). Mutta liian usein tapahtuu tuollaista, että ei suhtauduta vakavasti fyysisiin oireisiin. Törkeää ja rikollista.
Sydänfilmi Nikostakin oli ilmeisesti otettu ja itsekin uskoi psyykkiseksi, "kun kaikki muu oli tutkittu". Mutta valitettavasti sepelvaltimotauti ei näy sydänfilmissä, vaan pitäisi tehdä rasituskoe - eikä sekään aina riitä, vaan joskus tuo näkyy vain varjoainekuvauksessa. Tässä oli kai sellainen "piilotteleva" tapaus.
Varmaan ajateltiin että terve ja urheileva ihminen kyseessä, eikä EKG tai ehkä rasitustestikään näytä mitään poikkeavaa, niin tällä mennään.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän varsin hyvin miksi häntä ei osattu ottaa vakavasti.
Mitä tarkoitat?
Aika paljon jäi sairauksia nopealle hoidolle korona-aikana. Sekin yksi usalainen asuntojen flippaaja-nainen kuoli kohtusyöpään, kun normaalit käynnit jäivät 3 vuodeksi väliin, kun lääkärit hoitivat enimmäkseen rokottamattomia koronapotilaita.
Samaten maailmalla (en tiedä meidän tilannetta) on jäänyt suuri määrä tärkeitä pikkulasten rokotuksia antamatta ja se tarkoittaa, että esim. polio ja muut kamalat sairaudet voivat palata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo sydänfilmin otto on nopea eikä maksa juuri mitään ja verikokeet myös. Itse jouduin lopulta psykiatrille kun hain yli puoli vuotta apua fyysisiin vaivoihin mitä kukaan lääkäri ei meinannut uskoa, lopulta olen saanut tutkimukset ja löytyi syy, mutta henkisesti olen täysin loppu siihen kun minua pompoteltiin ja suorastaan osa lääkäreistä oli uhkaaviakin, että nyt et tuu enää kertaakaan tänne vaan menet fysioon ja psykiatriselle hoitaa itteesi..menin silti ja lopulta sain lähetteen päänkuviin yms ja nyt onkin sitten vakava sairaus..
Sydänfilmissä sepelvaltimotaudin oireet näkyvät vasta siinä vaiheessa kun aletaan olla viimeisistä hetkistä reagoida eli infarkti on jo käynnissä. Siitä olen toki samaa mieltä että oireiden tullessa se pitäisi herkemmin ottaa. Sepelvaltimoiden varjoainekuvauksia pitäisi tehdä seulontamielessä nykyistä selvästi enemmän.
Sepelvaltimotautia ei seulota millään varjoainekuvauksella, vaan riskitekijöiden seulomisella ja ohjaamalla OIREISET suuren riskin potilaat varjoainekuvaukseen. Pienemmän riskin potilaille myös koronaari-tt on passeli poissulkututkimus. Mutta ei oireettomia pidä kuvata ja sepelvaltimotaudin hoito on lääkehoito, johon kuuluu aina statiini, verihiutaleita estävä lääke, verenpainelääkkeet suurimmalle osalle ja diabeetikoille SGLT-estäjälääkitys. Pallolaajennuksen ja stenttauksen jälkeen lääkehoitoon (ml. Statiini on sitouduttava).
Meillä Suomessa seurataan muun muassa rintasyöpiä ihan konkreettisesti etsimällä niitä kuvauksen avulla. Riskitekijöitä tutkimalla emme kuitenkaan voi löytää kaikkia potentiaalisia sepelvaltimotaudin sairastajia. Sen sijaan kuvaamalla sepelvaltimoita voimme hyvinkin helposti todeta että onko kyseisellä henkilöllä sepelvaltimotautia vai ei.
No ei tuossa ole mitään järkeä. Ensinnäkin riskitekijäprofiilin perusteella lääkehoito kuuluu kaikille suuren vaarannpotilaille (statiini, rr-lääkkeet, diabeteslääkitys yms). Kuvantamistutkimus kertoo vain sen hetkisen tilanteen suonissa eikä millään lailla poissulje myöhempää sepelvaltimotautia, joka voi tulla vuosien kuluessa etenkin jos vaaratekijöitä kasaantuu useita samalle yksilölle. Puhtaat suonet hetkellä X ei millään muotoa vapauta vastuusta oman terveyden suhteen eikä poista riskipotilailta kolesterolien, verenpaineen yms. hoidon tarvetta. Ja todettakoon, että sepelvaltimotaudin hoito on aina lääkehoitoa eli kajoavat hoidot on vain asiallisesta lääkehoidosta huolimatta oireileville. Stentti pallolaajennetussa sepelvaltimossa ei mitenkään vaikuta sepelvaltimotaudin etenemiseen, vaan päinvastoin on jopa riski äkkikuolemalle, jos toimenpiteen jälkeen ei lääkehoito toteudu asianmukaisesti (stenttitromboosi).
No eihän se mammografia tai papa-koekaan kerro kuin sen tämänhetkisen tilanteen eikä estä sairastumasta syöpään vaikka 20 vuoden päästä.
Siksihän niitä seulontoja tehdään 5 vuoden välein jotta ne muutokset huomataan ajoissa.
Sama juttu sitten sepelvaltimotaudinkin kanssa eli tietenkin seulontoja tehtäisiin säännöllisesti kaikille jolloin se vasta kehittymässä olevakin tauti huomattaisiin.
Sama toki ihan vaan verenpaineen, verensokerin sekä kolesteroliarvojen suhteen että nämä pitäisi saada mittauttaa ihan automaattisesti terveyskeskuksessa kerran vuoteen ilman mitään lähetteitä tai lääkärikäyntejä.
Toki se maksaa, mutta siksihän me maksetaan veroja että meillä on ihan maailmanparas julkinen terveydenhuolto. Vai eikö?
Ennaltaehkäisy on aina halvempi vaihtoehto kuin se, että ehtii tulla terveysongelmia laajalla rintamalla. Puhumattakaan sitten inhimillisestä puolesta.
Vierailija kirjoitti:
Se pitää lyödä siellä nyrkkiä pöytään ja vaatia sitä varjoainekuvausta ja mitä tahansa muutakin mitä julkiselta haluaa, ei sitä muuten saa.
Itsekin tiedän sepelvaltimotautiin ja syöpiin kuolleita juuri kunnallisen terveydenhuollon surkean hoidon takia. Eivät itse ole osanneet vaatia tarpeeksi napakasi oikeaa hoitoa
Tiedätkö mitä. Sitä kun on tarpeeksi kauan tarpeeksi kipeä niin sitä ei vaan enää jaksa lyödä nyrkkiä pöytään eikä vaatia yhtään mitään vaan sitä alistuu siihen mitä annetaan tai oikeammin ollaan antamatta.
Se avun/hoidon saaminen on tehty todella hankalaksi julkisella puolen ja se vaatii voimia jota ei enää ole kun saman vaivan takia joutuu kärsimään viikosta/kuukaudesta toiseen eikä mitään apua saa vaan lääkärin mielestä tilanteen seuraaminen riittää, koska sehän pysyy muuttumattomana eikä varsinaisesti pahenekaan.
Mä kävin tällä viikolla tk:ssa kysymässä apua tähän ei-tyroksiinihoitoiseen kilpirauhasen vajaatoimintaan. Niin kuin olen käynyt säännöllisen epäsäännöllisesti viimeiset 16 vuotta. Ei tippunut mitään.
Kyllähän se olis kaikille parasta, että saisin sieltä toimivan lääkityksen. Saisin elämäni takaisin. Lisäksi kun sitä toimintakykyä tulisi, etsisin itselleni töitä.
Mutta ei. Onhan tässä kyse Suomen laadukkaasta sairaanhoidosta. Hyvinvointivaltio.
ROKOTE TOIMII! Täysin normaalia kuolla sydänvaivoihin tuossa iässä. :)
Vierailija kirjoitti:
Hakeudu hoitoon tuon pinttymäsi kanssa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hakeudu hoitoon tuon pinttymäsi kanssa!
Piikkilampaan cope
Vierailija kirjoitti:
Mistä kaltaisiasi va ti päit ä sikiää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä huoli, on täysin normaalia että urheilijoilla sydänvaivoja jatkuvasti ja porukkaa tuupertuu kentille :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ryssælandiasta
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei varmastikaan kiellä etteikö rokotteista olisi ollut joillekin haittoja, mutta typerää vääntää jokaiseen kuolemaan rokote. Kyllä sitä ennen vanhaankin etenkin keski-ikäiset miehet tuntuivat kaatuvan sydäninfarkteihin. Varmasti monella juurikin elintavoista tai piilevää mm. tätä sepelvaltimotautia esimerkiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei varmastikaan kiellä etteikö rokotteista olisi ollut joillekin haittoja, mutta typerää vääntää jokaiseen kuolemaan rokote. Kyllä sitä ennen vanhaankin etenkin keski-ikäiset miehet tuntuivat kaatuvan sydäninfarkteihin. Varmasti monella juurikin elintavoista tai piilevää mm. tätä sepelvaltimotautia esimerkiksi.
Ehkä Nino olisi vielä elossa jos olisi ehtinyt ottamaan seitsemännen boosterin :/
En itse jaksa enää tapella hoidosta. Olen luovuttanut. Kuolen varmaan pian luonnollisesti. Olen nuori nainen joka olisi halunnut normaalin elämän töineen, perustaa perheen ja saada kumppanin kanssa lapsia. Syntyvyys ei lähde nousuun, jos ne kohdulliset jätetään hoitamatta. Henkisesti olisin niin kovasti halunnut perheen ja lapsia, monta lasta, ei vain 1-2 vaan oikein ison perheen. Syytän poliitikkoja. Heillä on valta säätää hoitajamitoituksia ja muuta. Poliitikkojen on turha itkeä krokotiilin kyyneliä, kun ovat omilla päätöksillään kurjistaneet kaiken tulevaisuuden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se pitää lyödä siellä nyrkkiä pöytään ja vaatia sitä varjoainekuvausta ja mitä tahansa muutakin mitä julkiselta haluaa, ei sitä muuten saa.
Itsekin tiedän sepelvaltimotautiin ja syöpiin kuolleita juuri kunnallisen terveydenhuollon surkean hoidon takia. Eivät itse ole osanneet vaatia tarpeeksi napakasi oikeaa hoitoa
Tiedätkö mitä. Sitä kun on tarpeeksi kauan tarpeeksi kipeä niin sitä ei vaan enää jaksa lyödä nyrkkiä pöytään eikä vaatia yhtään mitään vaan sitä alistuu siihen mitä annetaan tai oikeammin ollaan antamatta.
Se avun/hoidon saaminen on tehty todella hankalaksi julkisella puolen ja se vaatii voimia jota ei enää ole kun saman vaivan takia joutuu kärsimään viikosta/kuukaudesta toiseen eikä mitään apua saa vaan lääkärin mielestä tilanteen seuraaminen riittää, koska sehän pysyy muuttumattomana eikä varsinaisesti pahenekaan.
Naulan kantaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä Nino olisi vielä elossa jos olisi ehtinyt ottamaan seitsemännen boosterin :/
Ei mutta se, että kohdistaisimme vajaat resurssit pelkästään omiemme hoitamiseen, eikä esim. rikollisesti maassa olevien ilmaiseen hoivaan,auttaisi pitämään suomalaiset hengissä.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä että äiti tekee kantelun ! Tätä on nykysuomen hoidon taso, sydänsairas vaan pöpilään.
Kantelu tuskin johtaa mihinkään. Näihin on lääkäreillä valmiit vastaukset jotka johtajat automaattisesti leimaavat.
Mä täytän juuri 37 (nainen) ja multa tutkittiin koko viime vuoden ajan sydänkokein EKG:ssa havaittua muutosta. Thorax-röntgenkuva tehtiin keuhkoille, ultraääni sydämelle, sydämen magneettikuvaus, toinen EKG, PET TT-varjoainekuvaus ja holter. Mistään ei mitään löytynyt ja vain epäily, että kyseessä on anatominen variaatio tai sitten lapsena sydämessä ollut reikä joka on itsestään parantunut.
Kun näitä kommentteja täällä lukee niin tuntuu ihmeelliseltä, että kävin tuon rumban läpi. Se alkoi siitä kun lääkäri soitti EKG:n tuloksista hyvin huolestuneena. Mä olin sitten itsekin huolissani tuohon viimeiseen kokeeseen asti jossa ei löytynyt mitään.
Toisaalta välillä on erittäin stressaavan jakson yhteydessä ollut sitä, että "sydäntä särkee" kirjaimellisesti. Silloin olen joutunut menemään pitkäkseni ja joskus vuosia sitten oli myös EKG:ssa näkynyt hapenpuutos. Itse näkisin itseni herkkänä ihmisenä joka reagoi kehollaan eri asioihin voimakkaasti ja pidän tätä tässä mystiikassa edes jotain selittävänä tekijänä kunnes ehkä jonkun pitkän vuosien EKG-seurannan jälkeen johonkin löytyy selitys.