Koulukiusaaminen, miksi ei VIELÄKÄÄN ole keinoja puuttua siihen :
Kommentit (71)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä keinoja olisi mutta halua ei ole.
Opettajia ei kiinnosta tehdä mitään asialle, kun ei ole pakko saavat palkkansa vaikka eivät puutu.
Mitä nämä keinot ovat? Kaipaan ihan konkreettisia esimerkkejä.
Vierailija kirjoitti:
JJ85 kirjoitti:
Ei siihen pidä liikaa puuttuakkaan. Lapsista tulee kauhean heikkoja nallukoita silloin
Minun kiusaamiseen ei kukaan puuttunut ja olen ollut syrjäytynyt koko aikuisikäni. Eikö muka pidä puuttua?
Minulle on jäänyt mysteeriksi, että miten uhriutuminen edistäisi kiusatun asemaa. Miten voi nähdä arvon toisessa ja itsessään, jos kokee olevansa alituiseen uhriasemassa?
Osa opettajista kiusaa itse oppilaita. Aihe on tabu. Samat hirviöt voivat ottaa silmätikukseen myös työtoverin, joka yrittää puuttua tilanteeseen.
Onneksi en ole enää alalla. Koulu on pahimmillaan helvetti sekä herkemmille opettajille että lapsille. Mikään normaali laki ei päde kouluun. Itse olen joutunut niin fyysisen pahoinpitelyn kuin kunnianloukkauksen uhriksi. Vain yksi rehtori on kokemukseni mukaan puuttunut kiusaamiseen koulussa. Suurin osa ei tee mitään.
Vierailija kirjoitti:
Koulukiusaaminen on saatu hyvin kuriin ja on nykyisin aivan minimaalista verrattuna viime vuosisadan tilanteeseen. Nykyisin on lähinnä enää uhriutumista.
Uhriutumista ? Sekö kun kuristetaan tai lyödään ja potkitaan ja kuvataan someen ?
Opettajat on pelkureita selkärangattomia paskahousuja. Siinä se ongelma on, Kiusaamiseen jos puuttuisi jo alkuunsa niin se ei repeisi siihen että pollarit koittaa sakkolappuja kirjoittelemalla saada sekopäitä aisoihin.
Vierailija kirjoitti:
Koulukiusaaminen on saatu hyvin kuriin ja on nykyisin aivan minimaalista verrattuna viime vuosisadan tilanteeseen. Nykyisin on lähinnä enää uhriutumista.
Nuoreni lääkäri (psykiatri) sanoi juuri hetki sitten, että Suomessa on ihan jäätävä koulukiusaamisongelma. Lisäsi myös, että osa opettajista ylläpitää tätä mm..hokemalla "pojat on poikia". Sitten näitä koulukiusattuja jonot täynnä psykan poleille. Sairas ilmiö koko koulukiusaaminen.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole poliittista tahtoa riittävästi. Vallalla on vanhakantainen ajatus, että koulutraumatisoituneista ihmisistä saadaan kuuliaisia työntekijöitä liike-elämän rattaisiin.
Moni kiusattu jää kokonaan työelämän ulkopuolelle traumojensa ja hoidon riittämättömyyden takia.
Yhteiskunnalla ei yksinkertaisesti ole resursseja syynätä kaikkea, samaa kiusaamista on koko elämä olipa yhteisö mikä tahansa, aina on nokkimisjärjestys, mutta sitä ei pidetä rikoksena muuta kuin kaikkein räikeimmissä tapauksissa.
Vierailija kirjoitti:
Jotkut tuntuvat elävän ihmeellisessä käsityksessä, että yhteiskunnan pitäisi onnistua takaamaan, ettei mitään pahaa koskaan tapahdu yhdellekään ihmiselle yhdenkään tietoisesti väärin toimivan ihmisen toimesta. Mistä he ovat saaneet sellaisen käsityksen, että maailmalta voi vaatia, ettei kukaan tee väärin?
Aikuiset voikin pitää huolta itsestään, mutta alaikäisten lasten pitäisi ehdottomasti voida tuntea olevansa turvassa paikassa johon heidän on pakko mennä joka päivä. Aikuisilla on velvollisuus suojella lapsia. Sehän on itsestäänselvyys.
JJ85 kirjoitti:
Ei siihen pidä liikaa puuttuakkaan. Lapsista tulee kauhean heikkoja nallukoita silloin
Mitä niistä muista tulee?
Te nyt vähän yksinkertaistatte asiaa. Lapset vasta opettelevat sosiaalisia taitoja. Jokainen mokaa joskus. Sama lapsi voi olla sekä kiusaaja että kiusattu tilanteesta riippuen. On myös riitatilanteita, joissa ei ole kyse varsinaisesta kiusaamisesta. Nykyään kouluissa on pakollista tunne- ja vuorovaikutustaitojen opettaminen. Ryhmäyttämistä tehdään säännöllisesti. Kiusaaminen onkin siirtynyt paljolti vapaa-ajalle ja someen. Silloin koulun on vaikeampi puuttua siihen. Puututko sinä, jos näet kiusaamista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuoreni lääkäri (psykiatri) sanoi juuri hetki sitten, että Suomessa on ihan jäätävä koulukiusaamisongelma. Lisäsi myös, että osa opettajista ylläpitää tätä mm..hokemalla "pojat on poikia". Sitten näitä koulukiusattuja jonot täynnä psykan poleille. Sairas ilmiö koko koulukiusaaminen.
Yhteiskunnan on nyt viimeistään otettava tosissaan tämä kiusaamisongelma. Nuoria työikäisiä syrjäytyy ja siten siirtyvät mt-ongelmien vuoksi eläkkeelle. Onko Orposta pelastamaan Suomi, miten ongelmiin tullaan puuttumaan?
Vierailija kirjoitti:
Opettajat on pelkureita selkärangattomia paskahousuja. Siinä se ongelma on, Kiusaamiseen jos puuttuisi jo alkuunsa niin se ei repeisi siihen että pollarit koittaa sakkolappuja kirjoittelemalla saada sekopäitä aisoihin.
Yhteisössä on vain yksi aikuinen? Opettajien pitäisi yksin hoitaa kaikki paha olo pois?
Vierailija kirjoitti:
Ihan aluksi voisi määritellä selkokielellä mitä lapsilta odotetaan ja minkä takia. Selkeät rajat, oikeudet ja velvollisuudet. Kiusaaminen on tuomittavaa mutta kaikki erimielisyydet eivät ole kiusaamista. Voisi välillä tuomita yhtä lailla turhan mielensäpahoittamisen ja uhriutumisenkin. Mutta tuskin se on mahdollista, aikuiset eivät tähän kykene itsekään. Lapsilta ei voi vaatia enempää.
Erimielisyydet eivät ole kiusaamista. Kiusaaminen ja kiusatuksi tuleminen eivät ole tasa-arvoinen asetelma, eivätkä rinnastettavissa!
Ei ole olemassa mitään"koulukiusaamista" On vain koulussa tapahtuvia rikoksia, joita vähättelevästi kutstutaan"koulukiusaamiseksi"
"koulukiusaaminen"täyttää suurimmassa osassa tapauksista yhden tai useamman seuraavista rikosnimikkeistä: pahoinpitely, lievä pahoinpitely, törkeä pahoinpitely, nykyään jopa tapon yritys, varkaus, ilkivalta, kunnian loukkaus, laiton uhkaus.
Ainakaan väkivallan uhkaa ei pitäisi kenenkään joutua koulussa kokemaan. Se on selvä. Ei oppilaan eikä myöskään opettajien.
JJ85 kirjoitti:
Sinun älysi ei riittänyt siis edes amikseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
JJ85 kirjoitti:
Minun kiusaamiseen ei kukaan puuttunut ja olen ollut syrjäytynyt koko aikuisikäni. Eikö muka pidä puuttua?
Minulle on jäänyt mysteeriksi, että miten uhriutuminen edistäisi kiusatun asemaa. Miten voi nähdä arvon toisessa ja itsessään, jos kokee olevansa alituiseen uhriasemassa?
Sama kuin maassamakaava, jonka ympärillä on joukko nyrkit puristettuina, yhdellä veitsi. Uhrilla itsetunto huipussaan, tämähän hoituu keskustelemalla!🐓
Vierailija kirjoitti:
Ainakaan väkivallan uhkaa ei pitäisi kenenkään joutua koulussa kokemaan. Se on selvä. Ei oppilaan eikä myöskään opettajien.
Oletko kuullut henkisestä väkivallasta?!
Siihen, että sinä olet edelleen syrjäytynyt? Olisiko aika antaa anteeksi se lapsuus ja nostaa se katse omasta navasta peiliin?