Miksi Suomessa rekrytointi on mennyt sellaiseksi pelleilyksi että melko perustason työsskäkin saattaa olla monta haastattelukierrosta ja jopa psykologiset testit?
Eikä tämä ole mennyt vähän överiksi?
Ja eikö tuosta tule firmoille myös paljon kuluja?
Varsinkin nuo firmat jotka teettää testejä, varmaan kyllä veloittavat kovaa hintaa noista.
Kommentit (430)
Palkkaaminen on helppoa, eroon pääseminen todella vaikeaa. Lukuisten hakijoiden joukosta pitää löytää se, jolla on osaamista, pää kestää homman ja asenne yrityksen arvojen mukainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työntekijöillä on koe- aika.Samoin työnaja voi irtisanoa henkilöstöään koska vain,koska aina voi vedota tuotannollisiin ja taloudellisiin seikkoihin.Kyllä irtisanominen on Suomessa helppoa.Lisäksi Suomessa on yleistä työntekijän kiusaaminen.Moni lähtee aivan itse työpaikasta kiusaamisen takia.Kunnallisissa työpaikoissa ne lusmut ja paskapäät yleensä saavat jäödä mutta tunnolliset ja ahkerat savustetaan porukalla ulos.Kiusaajina ovat työkaverit ja esimiehet.
Siinäpä irtisanot tuotannollisiin ja taloudellisiin seikkoihin vedoten ja sitten et voi rekrytä ketään muutakaan pitkään aikaan.
Voi rekrytä, kunhan vain tehtävänimike on eri.
-eri
Joo toki. Mutta nyt kai oli ajatus että huonoksi koettu työntekijä korvataan toisella eli samaan hommaan.
Vierailija kirjoitti:
Työntekijöillä on koe- aika.Samoin työnaja voi irtisanoa henkilöstöään koska vain,koska aina voi vedota tuotannollisiin ja taloudellisiin seikkoihin.Kyllä irtisanominen on Suomessa helppoa.Lisäksi Suomessa on yleistä työntekijän kiusaaminen.Moni lähtee aivan itse työpaikasta kiusaamisen takia.Kunnallisissa työpaikoissa ne lusmut ja paskapäät yleensä saavat jäödä mutta tunnolliset ja ahkerat savustetaan porukalla ulos.Kiusaajina ovat työkaverit ja esimiehet.
Paitti että jos irtisanot tuotannollisista/taloudellisista syistä karenssi on 6kk jonka ajan olet velvollinen ottamaan saman "työntekijän" takaisin. Olen itse kuullut kun uusi työntekijä sanoi et "Kohta helpottaa kun koeaika päättyy"....Paikallinen sopiminen, vaikka siitä onkin tullut kirosana, helpottaisi pienien yritysten palkkaustoimintaa.
Nythän (ei siis mitään järkee) paperikoneen 600 työntekijällä ja kukkakaupan 1 työntekijällä käytännössä samat säännöt -)))))))))))! Virherekry paperikoneella on 0.00001 liikevaihdosta ja kukkakaupalle se on konkurssi...
Överiksi? Etkö selviydy testeistä? Et varmaan selviytyisi työstäkään.
Taidat ap olla nisti
Vierailija kirjoitti:
Omalla työpaikallani todistin sitä kun meidän laitoksen kiinteistönhuollon esimies katseli hakijoiden videohaastatteluita. Olen itse laitoksen IT-asiantuntijana. Jos mulle ois tullut videohaastattelu tätä paikkaa hakiessa olisin hakeutunut muualle töihin. Tekisi mieli joskus sopivalla hetkellä mainita tämä mielipiteeni HR osaston kuullen...
Jospa sillä kertaa haettiin kiintestöpuolen osaajaa? Mitä sinä henkkohtaisesti IT-asiantuntiana tiedät lakaisukoneen täyttöasteesta....?
Kyllä ainakin omalla kohdallani on ammattiin opiskelun lisäksi ollut käytössä ne n.k. palikkatestit sieltä hamasta kahdeksankymmentäluvulta asti.
Viimeisin tuollainen työnhaku oli elektroniikkatehtaaseen joskus vuonna 1990.
Alunpitäen 200 hakijaa, joista haastatteluun 24 joista duuniin 7.
Noista kaikki olivat firmassa yhä vieläkin, kun itse jäin eläkkeelle 25vuoden jälkeen.
Systeemi nyt vaan on sellainen ja onhan se ymmärrettävää, että työnantaja yrittää kartottaa riskejä.
Eikös ne nykyisin tapaa käyttää vuokratyöfirmoja ja palkata sitten noista?
No kovasti jaksamista siihen työpaikan hakuun.
Vierailija kirjoitti:
Video-cv on ehdoton. Kyllä kunnolla hiottu henkilöbrändi on nykyaikana välttämättömyys, jos haluaa työllistyä!
Jokainen normaali ihminen kiertää kaukaa työpaikat, joihin hakemiseen edellytetään video-CV:tä. Jos haastattelija mainitsee sanan "henkilöbrändi", on syytä lopettaa haastattelu siihen paikkaan ja kävellä välittömästi ulos.
Tarttee olla somevaikutusta että pääsee töihin plus "HYVÄ TYYPPI". Itse olen kusipää joten uraputki on täynnä kakkaa.
Kaksiteräinen miekka. Tunnen pari aivan äärimmäisen aikaansaavaa ja älykästä tyyppiä, pidän heitä suorastaan jonkin asteisina neroina. Ei puhettakaan, että kumpikaan alentuisi mihinkään kusisiin ryhmähaastatteluihin, videohakemuksiin tai muihin testipelleilyihin. Siispä heidän todella arvokkaan työpanoksensa on aina saanut sellaiset firmat, jotka eivät moista harrasta. Ne "arvostetuimmat" pöhinäfirmat nimenomaan vastaavia tyyppejä ainakin julkisissa puheissaan suorastaan himoitsisivat, mutta ilman jäävät. Lienee yllättävänkin yleinen ilmiö sellaisten henkilöiden keskuudessa, joiden ei ole ns. "pakko" hypätä kun potentiaalinen työntantaja keksii niin käskemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omalla työpaikallani todistin sitä kun meidän laitoksen kiinteistönhuollon esimies katseli hakijoiden videohaastatteluita. Olen itse laitoksen IT-asiantuntijana. Jos mulle ois tullut videohaastattelu tätä paikkaa hakiessa olisin hakeutunut muualle töihin. Tekisi mieli joskus sopivalla hetkellä mainita tämä mielipiteeni HR osaston kuullen...
Jospa sillä kertaa haettiin kiintestöpuolen osaajaa? Mitä sinä henkkohtaisesti IT-asiantuntiana tiedät lakaisukoneen täyttöasteesta....?
Vähän kyllä epäilen että kiinteistönhuoltoalalla työntekijäpuolella ollaan vielä vähemmän innostuneita videohaastatteluista kuin it-alalla työntekijäpuolella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luultavasti siksi että työsopimus on Suomessa työnantajan puolelta yhtäkuin elinkautinen eläkeikään asti. Työnantajan täytyy todella olla varma että työntekijä on sellainen jota voi katsella jopa 40 vuotta. Työnantaja ei saa vaihtaa työntekijää vaikka siitä alkaisi jossain vaiheessa tuntua siltä että työtä 20 vuotta tehneen olisi aika tehdä välillä jotain muuta. Siksipä työnantajat ottavat rekrytoinnin nykyään viimeisen päälle.
HR-tyttöset haastattelevat ymmärtämättä avoinna olevan tehtävän sisällöstä mitään. Ei kuulosta viimeisen päälle -rekrytoinnilta.
Erinomainen esimerkki ammattilaisten naisten tytöttelystä. Kuulostaa myös hieman setämiehen katkeruudelle. Toivottavasti kirjoittaja karsiintuu itse jo ekalla kierroksella hakemistaan paikoista asenteensa vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Kaksiteräinen miekka. Tunnen pari aivan äärimmäisen aikaansaavaa ja älykästä tyyppiä, pidän heitä suorastaan jonkin asteisina neroina. Ei puhettakaan, että kumpikaan alentuisi mihinkään kusisiin ryhmähaastatteluihin, videohakemuksiin tai muihin testipelleilyihin. Siispä heidän todella arvokkaan työpanoksensa on aina saanut sellaiset firmat, jotka eivät moista harrasta. Ne "arvostetuimmat" pöhinäfirmat nimenomaan vastaavia tyyppejä ainakin julkisissa puheissaan suorastaan himoitsisivat, mutta ilman jäävät. Lienee yllättävänkin yleinen ilmiö sellaisten henkilöiden keskuudessa, joiden ei ole ns. "pakko" hypätä kun potentiaalinen työntantaja keksii niin käskemään.
Saavutukset ja tunnettavuus yrityksen ulkopuolella toimii aina ja kiinnostuneita on pilvin pimein. Julkaise artikkeleita Linkedinissa tai ole puhuja seminaareissa, niin aina on hommia sellaisella palkalla kun kehtaa pyytää. Ja ei todellakaan mitään palikkatestejä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi se olisi alentavaa? Ei tämä tavisihmisen elämä ole mitään Diili ohjelmaa. Aina on täytynyt mennä työnantajan ehdoilla. Kunnon työnantaja pitää sopimuksista kiinni ja pyrkii pitämään kiinni myös kunnon työntekijästäänkin.
Ei tee ihmisestä mitenkään huonompaa, jos pääsee haastatteluihin, höpsistä.
Toisaalta, jos tuttavasi ovat neroja ja vaativia niin oletettavasti tipahtavat siellä haastateltavien joukosta pois, jos työnantaja katsoo voivansa kouluttaa niihin hommiin jonkun vähemmän arrogantin työntekijän.
Heidän, kun on osattava tulla toimeen muidenkin kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Palkkaaminen on helppoa, eroon pääseminen todella vaikeaa. Lukuisten hakijoiden joukosta pitää löytää se, jolla on osaamista, pää kestää homman ja asenne yrityksen arvojen mukainen.
Juuri tuo. Itsellänikin on useampia yrittäjätuttuja, joilla olisi hyvälle tekijälle töitä sopu palkalla. Eivät vain uskalla palkata kun epäonnistunut rekrytointi ajaa heidät niin suuriin ongelmiin.
Samoin itse olen ollut maksamassa virherekrytoinnille, jotta siitä päästäisiin eroon, kuitenkin niin että fiksu voitaisiin kuitenkin palkata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähän kyllä epäilen että kiinteistönhuoltoalalla työntekijäpuolella ollaan vielä vähemmän innostuneita videohaastatteluista kuin it-alalla työntekijäpuolella.
Eikö täällä juurikin ole todettu useamman kerran että niitä on pyydelty ns hyllytyshommiin?
Kake kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi se olisi alentavaa? Ei tämä tavisihmisen elämä ole mitään Diili ohjelmaa. Aina on täytynyt mennä työnantajan ehdoilla. Kunnon työnantaja pitää sopimuksista kiinni ja pyrkii pitämään kiinni myös kunnon työntekijästäänkin.
Ei tee ihmisestä mitenkään huonompaa, jos pääsee haastatteluihin, höpsistä.Toisaalta, jos tuttavasi ovat neroja ja vaativia niin oletettavasti tipahtavat siellä haastateltavien joukosta pois, jos työnantaja katsoo voivansa kouluttaa niihin hommiin jonkun vähemmän arrogantin työntekijän.
Heidän, kun on osattava tulla toimeen muidenkin kanssa.
Halutun työntekijän ei tarvitse pomppia työnantajan ehdoilla. En ole koskaan hakenut avoinna olevaa työpaikaa, vaan ainoastaan ilmoittanut kiinnostukseni yrityksessä työskentelyyn.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työnantajat pelkää pommiin astumista. Työntekijää on todella vaikeata irtisanoa suomessa. Joku irtisanottu paskapää voi sitten jälkeenpäin haastaa raastupaan mitä tyhmemmistä syistä ja moni tuomari tuntee myötätuntoa työntekijää kohtaa. Liitto maksaa asianajajat joten on nolla riskit ex työntekijälle.
Suomessa työntekijän irtisanominen on helppoa ja halpaa, ainakin verrattuna muihin länsimaihin. Sitä paitsi kaikilla on nykyisin 6 kuukauden koeaika, sen kuluessa kyllä selviää oliko rekrytointi virhe.
Höpöhöpö. Suomessa ei niin pitkää koeaikaa olekaan ettei sitä aikaa jaksaisi tsempata ja esittää. Suomessa työntekijän turva on täysin älytön. Kaiken maailman vippaskonstit pitää ottaa käyttöön jos haluat päästä paskasta duunarista eroon. Ajattelepa, että olet yksityisyrittäjä ja olet tyhjästä luonut yrityksen joka työllistää vaikka 20 henkeä, eli kannat kortesi kekoon luomalla työpaikkoja joiden palkoista sitten maksetaan veroja ja saadaan 20 henkeä pois siipeilemästä, sitten siellä on yksi mul**u joka omalla perseilyllään pilaa kaikkien muiden fiiliksen kaikesta, tällaisia riittää melkein joka työpaikalle. Työnantaja voisi pelastaa kaikkien muiden työpaikan potkimalla pois yhden perseilijän, mutta eihän se käy. Siihen kun lyödään päälle kaikki muu sonta millä työnantajaa rankaistaan niin ei paljon kannata laajentaa, sen kun vaan työllistää itsensä ja kikkailee kaikki lain suomat porsaanreiät ja katsoo kun kykenemättömät valittaa.
En mä nyt välttämättä sanoisi että on mennyt, koska kyllä se oli jo pitkän aikaa sitten.
18-vuotiaana hain töihin mäkkäriin vuonna 2006 ja hakuprosessi oli monimutkaisin kokemani :-D Ryhmähaastattelu psykologisilla arvioilla. Siis siihen että pääsee hampparinpaistoon...
Vierailija kirjoitti:
Irtisanominen on oikeasti ******* vaikeaa ja monet vetävät nämä oikeuteen asti. Koittakaa nyt asettua työnantajan asemaan niin tajuatte.
Vaikka kuinka yritän, en osaa asettua sellaisen henkilön asemaan, joka ei ymmärrä 6 kk työntekijää katsellessaan, onko tämä soveltuva yritykseen ja työhön vai ei, vaan menee vielä PUOLEN VUODEN jälkeen öööö öööö vahingossa palkkaamaan henkilön, jonka haluaakin sitten sanoa irti.
Moinen kyvyttömyys ja suoranainen tyhmyys on käsityskykyni ulkopuolella.
Heh sähköposti tai max lyhyt puhelinkeskustelu riittää kun olet oikealla alalla